Csoportos személyszállítás céges járművel

Kérdés: Cégünk építőipari kivitelezéssel foglalkozik. A munkavállalók munkavégzésének helye a cég székhelyétől/telephelyétől mindig eltér, az ország több városában végzünk kivitelezést. Munkaszerződésük szerint a munkavégzés helye Magyarország területe. Mivel nagy kitérő, időkiesés és felesleges költség lenne a székhelyre való be-utazás mindennap, ezért a munkaterületekre való utazást úgy oldanánk meg, hogy a cég tulajdonában lévő kisteherautókkal – 3 és 6 személyesek – az egy környéken élő munkavállalókat lakóhelyükről közvetlenül a munkavégzés helyére szállítjuk. Ezen kisteherautókat vezető munkavállalók a járművekkel a munkanap végén hazamennek a lakóhelyükre, és másnap onnan indulnak az aktuális munkavégzési helyre. Ebben az esetben minek minősül a lakóhelyre való utazás céges tehergépkocsival? Felmerül a céges jármű magánhasználata? Kell-e költségtérítést fizetni vagy ingyenes juttatást elszámolni a munkavállalónak?
Részlet a válaszából: […] ...tekinteni.Az előzőek értelmében a cég székhelye tekintendő munkahelynek. A székhelyre történő utazás számít munkába járásnak, az egyes munkavégzési helyekre történő utazás kiküldetésnek minősül.Az Szja-tv. 3. §-ának 11. pontja értelmében, a munkáltató...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. november 8.

Költségvetési szervek cégautóadó-fizetési kötelezettsége

Kérdés: Keletkezik-e cégautóadó-fizetési kötelezettsége a költségvetési szervnek azon személygépjármű után, amit csak hivatali célra használnak, illetve magáncélú használat esetén megtéríttetik annak költségét?
Részlet a válaszából: […] ...Szja-tv. szerinti személygépkocsi (kivétel a környezetkímélő gépkocsit) után, amely nem magánszemély tulajdonában áll. Ugyanakkor egyes esetekben – jellemzően valamely közérdek alapján – a törvény mégis mentesít a cégautóadó-fizetési kötelezettség alól....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 31.

Hivatali személygépkocsi futásának nyilvántartása

Kérdés: Önkormányzat vezető tisztségviselőjének kötelező-e útnyilvántartást vezetnie az általa használt önkormányzati tulajdonban lévő személygépkocsi futásáról akkor, ha a járműre egyébként a cégautóadó megfizetésre kerül?
Részlet a válaszából: […] ...és tartalommal – útnyilvántartást vagy menetlevelet vezetni, annak érdekében, hogy a megtett utak és az üzemanyag-fogyasztás, az egyes üzemanyag vételezésekor a kilométeróra-állás, illetve a hivatali és az esetleges magáncélú utak aránya ellenőrizhető...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. február 24.

Gépjárművek üzemanyag- felhasználásának elszámolása – városban és földúton történő vegyes üzemeltetés

Kérdés: Önkormányzatunk két személygépkocsit üzemeltet. Az egyik a tanyagondnoki szolgálaté, a másikat pedig egyéb utánfutóval történő szállításra és a tanyagondnoki jármű helyettesítésére használjuk. A tanyagondnoki szolgálat szállítja az ebédet a szociális étkezőknek, kül- és belterületen egyaránt. A tanyagondnoki személygépkocsi üzemanyag-fogyasztási normája (újonnan vásárolt) a forgalmazó által kiadott dokumentum alapján városi 10,2 l/100 km, városon kívüli 7,4 l/100 km, vegyes 8,4 l/100 km. Hogyan állapítsuk meg az üzemanyag-felhasználást, melyik normát alkalmazzuk a külterületi földúton, ahol kb. minden 100 m-en meg kell állni, és melyiket a szilárd útburkolaton, ahol megállás nélkül, folyamatosan közlekedik akár 50 km-t is? Ugyanezek a kérdések felvetődnek a másik gépjármű esetében is, ahol egyfajta fogyasztási normát ismerünk, ami 11,2 l/100 km. Amikor üzemanyag-felhasználást számolunk, a rendelkezésre álló fogyasztásinorma-adatok mikor hitelesek, milyen hatóság által kiadott fogyasztásinorma-adatok fogadhatók el?
Részlet a válaszából: […] A gépjárművekkel kapcsolatos üzemanyagköltségek elszámolása a hatályos államháztartási, gazdálkodási és számviteli szabályok figyelembevételével, a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet előírásai szerint, továbbá az Ávr. 13. §-ának (2) bekezdése alapján a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. szeptember 17.

Önkormányzati kisbusz üzemeltetése

Kérdés: Községi önkormányzatunk kisbuszt vásárolt. A jogszabályoknak megfelelő üzemeltetéssel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy milyen szabályzatokat, dokumentumokat szükséges használnunk. A szabályzatokat kinek kell meghoznia? A képviselő-testületnek vagy a jegyzőnek? Milyen szabályzatokat szükséges készíteni abban az esetben, ha az önkormányzat a feladatai ellátására használja (pl. idősek számára gyógyszerbeszerzés, szakorvoshoz történő szállítás stb.), illetve ha bérbe adja? Önköltség-számítási szabályzat szükséges-e, vagy "elég" csak az üzemeltetési? Bérbeadás esetén a bérbeadás összegének meghatározása kinek a hatáskörébe tartozik: testület, polgármester vagy jegyző? Vállalkozási tevékenységnek számít-e ez, és kell-e az alapító okiratot módosítani? Mi a teendő az ingyenes (pl. sportegyesület részére) vagy kedvezményes bérbeadás esetén? Összességében egy önkormányzat tulajdonában lévő kisbusz üzemeltetésével és bérbeadásával kapcsolatos mindenfajta szabályozási, dokumentumhasználati, hatásköri kérdésekben kérném segítségüket.
Részlet a válaszából: […] ...haa bérlő kapcsolt vállalkozás, akkor pedig a fizetendő áfa alapja a piaci ár,amennyiben a bérbeadást áfakötelesen végzik. Ha sportegyesületnek adjákingyenesen a helyiséghasználatot, akkor annak értékét támogatásként kellelszámolni. Az ingyenesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Cégautóadó

Kérdés: Önkormányzatunk lízingel 1 dízelüzemű kisbuszt. 9 személyes személygépkocsi van a forgalmi engedélyben. Hengerűrtartalom: 1870 cm3, saját tömeg: 1900 kg. Legnagyobb tömeg: 2960 kg. Van-e cégautóadó-fizetési kötelezettségünk ?
Részlet a válaszából: […] ...a vezetővel együttlegfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas. Személygépkocsinakminősíti a hivatkozott törvényhely a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nemhaladó össztömegű olyan gépjárművet, melynek rakodótere gyárilag kialakítvakettőnél több...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 8.

Cégautóadó-fizetési kötelezettség

Kérdés: Önkormányzatunknál 2009. február 1-jétől falugondnoki szolgálat működik. A falugondnoki autóbusz után terheli-e az önkormányzatot cégautóadó-fizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...nem kellfigyelembe venni ebben az esetben. Abban az esetben, ha a közlekedési eszköz több mint nyolc főszállítására alkalmas, és vegyes használatú, megengedett együttes tömege a 2500kg-ot meghaladja, akkor nem minősül személygépkocsinak. Ilyenek a mikrobuszok...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 30.

Tehergépkocsi és cégautóadó

Kérdés: Ha egy munkavállaló havi 3000 km után kap gépjármű-költségtérítést a munkáltatójától azért, mert munkája során a saját autóját, tehergépkocsiját használja, akkor kell-e neki cégautóadót fizetnie? Ha igen, akkor mennyit és milyen formában? A munkavállaló jelenleg tehergépkocsi-menetlevelet és útnyilvántartást vezet, amely lefedi a havi 3000 km-t. Ezeken kívül még milyen nyilvántartást kell vezetnie?
Részlet a válaszából: […] ...az elektromos üzemű, a gázüzeműszemélygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősültovábbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttestömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi),...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 9.

Cégautóadó tárgya

Kérdés: Véleményük szerint van-e cégautóadó-fizetési kötelezettségünk az – alábbi járművek esetében: - Mitsubishi L300 4 WD mikrobusz, 2505 kg és 8 személyes, - Toyota Hiace szgk. 2900 kg és 8 személyes, - Ford Ranger (tgk. a forg. eng. szerint) 2845 kg és 5 személyes.
Részlet a válaszából: […] ...minősül személygépkocsinak a gépjármű, ezért nem kellvizsgálni az együttes tömeg mértékét. Személygépkocsinak minősül viszont vegyes használat esetén,a kettőnél több utas szállítására alkalmas, 2500 kg-ot meg nem haladómegengedett együttes tömegű gépjármű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. május 19.