Ivóvíz-gerincvezeték cseréje

Kérdés:

Az önkormányzat időszakonként építési rekonstrukcióról szóló számlát kap a regionális víziközmű-szolgáltatótól. A számla és a hozzá tartozó bizonylatok a településen elvégzett ivóvíz-gerincvezeték és tolózár cseréjéről szólnak. Felújításként vagy karbantartásként szükséges szerepeltetni a könyvekben a cserét?

Részlet a válaszából: […] ...minősülnek, nem cserélik ki, akkor a csere felújításnak minősül.Ha vis maior miatt válik szükségessé a vezetékcsere, akkor az karbantartásnak minősül, ha a cserélt vízvezetékcsatorna-szakasz nem haladja meg a két ellenőrző akna közötti szakaszt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Önkormányzati épületfelújítás

Kérdés: Önkormányzatunk épületének felújítása 4 éve befejeződött. A használatbavételi engedély megadása a parkoló hiánya miatt húzódott idáig. A 2014-es nyitás során a befejezetlen beruházások között már nem szerepel a főkönyvi könyvelésben adat, tehát 2015-ben sem. Hogyan tudom ráaktiválni az épületre a felújítás értékét? A kataszterbe most került feladásra, az engedély megadását követően. Így viszont nincs meg az egyezőség a kataszter és a könyvelés között. (A könyvelést 2014-ben vettem át.)
Részlet a válaszából: […] ...használhatóságát vagy gazdaságosságát növeli; a tárgyi eszközt akkor kell felújítani, amikor a folyamatosan, rendszeresen elvégzett karbantartás mellett a tárgyi eszköz oly mértékben elhasználódott (szerkezeti elemei elöregedtek), amely elhasználódottság már...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 23.

Önkormányzati vagyon átadása

Kérdés: 1. A községben az áramszolgáltató tulajdonában lévő közvilágításon, vagyis a villanyoszlopokon az önkormányzat kicseréltette a lámpatesteket energiatakarékosra (a régi lámpatestek, oszlopok az áramszolgáltató tulajdonában vannak) 6 300 000 Ft + áfa áron. Ez a kiadás beruházásnak vagy karbantartásnak minősül? Ilyen esetben ezeket a lámpatesteket térítésmentesen át kell adni az áramszolgáltató részére? Hogyan kell ezeket a műveleteket lekönyvelni?
2. Óvodai étkezési díjról számlát állítunk ki 2 példányban, egyik a vevőé, másik a könyvelésé. Kell készíteni egy harmadik tőpéldányt is a bizonylatok közt?
3. Az önkormányzatnál a pénztár vezetése a könyvelési programban történik. A kiadási és bevételi pénztárbizonylatból egy példányt állítunk ki, ami a könyvelésben megtalálható. Kell-e második példányt kinyomtatni és elhelyezni a számviteli bizonylatok közt?
Részlet a válaszából: […] A település közvilágításáról való gondoskodás a Mötv. 13. §-a szerint közfeladat. Az Nvt. 14. §-a szerint amennyiben törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi önkormányzat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. december 16.

Bérelt ingatlan felújítási költségei

Kérdés: Önkormányzati bérlakásainknál a szerződések alapján a nyílászárók cseréje, felújítása a bérlő kötelessége. Bizonyos feltételek megléte esetén a nyílászárócsere költségének a felét az önkormányzat biztosítja úgy, hogy a felújítás teljes költségét a számla alapján az önkormányzat kifizeti, a bérlő pedig az 50%-át (önrészt) befizeti az önkormányzat számlájára, vagy az önkormányzat kamatmentes kölcsönként megelőlegezi azt. Az önkormányzat a lakásbérbeadásra az áfamentességet választotta. A csere teljes költségét az önkormányzatnál kell felújításnak lekönyvelni? Mit kell kiállítani a bérlő befizetéséről? Ha számlát, akkor milyet? Ha nem kell, akkor a bérlő befizetése hozzájárulásnak minősül, és átvett pénzeszközként kell könyvelni? Ha az önkormányzat kamatmentes kölcsönként megelőlegezi az önrészt, akkor azt csak a kölcsön állományi számlára kell bekönyvelni, vagy van más teendő is?
Részlet a válaszából: […] ...1993. évi LXXVIII. törvény 13. §-ának (1) bekezdése alapján: "A lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és a lakás berendezéseinek karbantartásával, felújításával, illetőleg azok pótlásával, cseréjével kapcsolatos költségek viselésére a bérbeadó és a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 30.

Bizonylatolás rendje

Kérdés: Az önkormányzat önállóan gazdálkodó intézményként hozta létre a Városi Kincstárat. Az alapító okirat szerint a kincstár a hozzá tartozó 10 önálló jogi személyiségű, önálló adószámmal rendelkező, részben önállóan gazdálkodó intézmény gazdasági szervezeteként végzi a mellérendelt intézmények számviteli, munkaügyi, karbantartási, beruházáslebonyolítási feladatait. A kincstár alapító okirata alapján gazdasági tevékenységet nem végezhet, bevétele kizárólag intézményfinanszírozásból származik. A kincstár köteles-e számlát kibocsátani a mellérendelt intézményeknek végzett karbantartási munkálatokról?
Részlet a válaszából: […] ...azt írja, hogy a kincstár bevétele kizárólag intézményfinanszírozásból származik, arra következtetünk, hogy a számviteli, munkaügyi, karbantartási, beruházáslebonyolítási és egyéb szolgáltatásokat a kincstár ellenérték nélkül végzi a mellérendelt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. október 12.