8 cikk rendezése:
1. cikk / 8 Külterületi ingatlan belterületté nyilvánítása
Kérdés: Önkormányzatunk egy cég megkeresésére földhivatali eljárást kezdeményezett, melyben egy külterületi ingatlant belterületbe kívánt vonni. Az ingatlan jelenleg szántóként van nyilvántartva, melyből kifolyólag belterületbe csak úgy vonható, hogy a megállapított földvédelmi járulék összegét az önkormányzat megfizeti. A magáncég, melynek tulajdona az ingatlan, magára vállalta, hogy ezen összeget az önkormányzatnak kifizeti, hiszen az ő érdekében áll, hogy az ingatlan belterületbe kerüljön. Amennyiben a cég megtéríti a járulékot, akkor részünkről számla kiállítása kötelező-e?
2. cikk / 8 A "vendégebéd" adómértéke
Kérdés: Én egy városi gondnoksághoz tartozó intézményi konyháról vendégebéd kiszállítása alkalmával számlát bocsátok ki. Az önkormányzati testület a vendégebéd értékét 400 forintban határozta meg. Az élelmezésvezető elkészíti a számlát az egyéni vállalkozó vagy közület részére, milyen áfakulccsal számlázza ki?
3. cikk / 8 Pályázat nevezési díja
Kérdés: Alapítvány, minisztérium céltámogatásra pályázatot ír ki az intézmény részére, erre nevezési díjat kér. Azt befizetjük csekken, vagy átutaljuk, mert a pályázat feltétele az igazolt, befizetett nevezési díj. Több esetben elutasítanak minket (minisztérium), hogy nem állítunk ki számlát. Kötelező-e számlát kiállítani?
4. cikk / 8 Vevő neve a számlán
Kérdés: Részben önállóan gazdálkodó, részjogkörű költségvetési intézmény (városi könyvtár) vagyunk. A Városi Kincstár vezetője az intézményünk részére történő beszerzéseket csak a Városi Kincstár nevére és székhelyére kiállított számlán fogadja el. Amennyiben vevőként nem ez szerepel a kiállított számlákon, a kifizetés, illetve átutalás teljesítését megtagadja. Ezzel nemcsak intézményünk önállósága szenved csorbát, hanem a vevő és a szállítási cím megkülönböztetése is gondot okoz. Kérdésem, hogy létezik-e olyan rendelkezés, amely a fenti intézkedést igényli a kincstár részéről?
5. cikk / 8 Közhatalmat gyakorló szervek áfaalanyisága
Kérdés: Az új Áfa-tv. szerint 2004. január 1-jétől nem minősülnek adóalanynak a helyi önkormányzatok. 2003. évben a bevételünk meghaladta a nettó 4 millió forintot, és 2004-ben is meghaladja. Adóalanyiságunk megszűnt-e automatikusan a törvény erejénél fogva, vagy sem? Van-e teendőnk ezzel kapcsolatosan?
6. cikk / 8 Alanyi adómentes költségvetési szerv számlájában szereplő térítési díj és forgalmi adójának elszámolása
Kérdés: Intézményünk adóalanyisága a közhatalmi tevékenység, illetve a jelentéktelen bevétel miatt az Áfa-tv. 4/A. §-a alapján 2004. január 1-jétől megszűnt. A Főpolgármesteri Hivatal által kiadott tájékoztatóban foglalt térítési díjakat szedjük be az étkezést igénybe vevő növendékektől, illetve a dolgozóktól, ami a megjelölés szerint 15 százalék áfát is tartalmaz. Helyesen járunk-e el, ha a kibocsátott számlán bruttó összeget szerepeltetünk (nettó és áfamegbontás nélkül), "alanyi mentes" megjelöléssel?
7. cikk / 8 Áfaalanyiságukat elvesztő szervezetek bizonylatkiállítási kötelezettsége
Kérdés: Intézményünk központi költségvetési szerv, elkülönített pénzalapot kezel. Adóköteles bevételünk alacsony összege miatt 2004-től az áfaalanyiság alól kijelentkeztünk. Most egy régi személygépkocsinkat tervezzük értékesíteni. Ebben az esetben a számlán milyen adóalanyiságot tükröző megjelölést kell alkalmazni? Illetve más esetekben – pl. dolgozók által befizetendő fénymásolási díj – is azonos módon kell eljárni?
8. cikk / 8 Közhatalmi tevékenységet folytató szerv bizonylatolási kötelezettsége
Kérdés: Hogyan kell bizonylatolni a közhatalmi tevékenységet? Milyen bizonylatot kell kiállítani, ha más tevékenységünkben áfaalanyok maradtunk, és milyet akkor, ha minden tevékenységünk az új szabályok szerint az áfa hatályán kívüli, azaz kikerültünk az áfaalanyiság alól?