8 cikk rendezése:
1. cikk / 8 Táborozók szállásdíjának kifizetése, előadók utazási költségeinek megtérítése
Kérdés: Az intézmény szállásdíjat kíván fizetni a táborozóknak és utazási költséget a részt vevő előadóknak, azonban az előadók nem kérnek előadói díjat. Milyen jogcímen fizethető ki a szállásdíj a táborozóknak és az utazási költség az előadóknak? Kell-e esetleg valamilyen szerződést írni az előadókkal?
2. cikk / 8 Külföldi tanulmányút elszámolása
Kérdés: Önkormányzatunk képviselő-testülete úgy határozott, hogy a község általános iskolájába járó gyermekek közül azokat, akik a megyei tanulmányi versenyeken jó helyezést értek el, és az őket felkészítő pedagógusokat többnapos külföldi tanulmányútban részesíti. Az önkormányzat nevére 9 db repülőjegy megnevezéssel szóló számlát küldött az utazási iroda. Kérdésem, hogy ezt milyen kiadásnemre kell elsődlegesen könyvelni az önkormányzatnál a tanulók, illetve a pedagógusok tekintetében, annak fényében, hogy az iskola fenntartását január 1-jétől a Klebelsberg Intézményfenntartó látja el? Továbbá kapcsolódik-e a kifizetéshez adó- és járulékfizetési kötelezettség az önkormányzat részéről?
3. cikk / 8 Szociális alapon nyújtott étkeztetés
Kérdés: Önállóan gazdálkodó költségvetési intézmény vagyunk. Tevékenységi körünkbe tartozik tárgyi adómentes tevékenység, illetve adóköteles tevékenység is. 2006. március 1-jétől a városi önkormányzat feladatkörünkbe utalta a városban élő idős betegek szociális étkeztetését. A szociális gondozás, támogatói szolgálat feladatkörét továbbra is a városban működő szociális intézmény látja el. Konyhával nem rendelkezünk, ezért egy másik költségvetési intézménytől vásároljuk az ételt. Nyersanyagköltséget és rezsiköltséget számláznak felénk áfával, továbbá intézményi szinten is felmerülnek költségek. (Gázolaj, benzin, autó-karbantartás stb.) Mi az ellátottak felé állítunk ki 15%-os tartalmú számlát a szociális étkeztetésről. Természetesen az általunk beszedett étkeztetés bevétele nem fedezi a kiadásokat, ezért önkormányzati támogatás is kapcsolódik a feladatellátáshoz. A főkönyvben a tevékenység kiadásait és bevételeit teljes mértékben el tudjuk különíteni. Könyvelőprogramunk lehetőséget nyújt arra, hogy a szociális étkeztetés szakfeladatra csak az ezzel kapcsolatos kiadásokat és bevételeket könyveljük. Az adót milyen mértékben lesz jogunk levonni, kell-e arányosítani? (Ismereteim szerint 2006. január 1-jétől nem kötelező a költségvetési intézményeknek alkalmazni az áfaarányosítás szabályait.) Miután az étel kiszállításához üzemanyagként gázolajat és benzint is vásárolunk, ezek beszerzési áfáját levonhatjuk-e, vagy csak a gázolaj után, hiszen az Áfa-tv. 33. §-a alapján nem vonható le motorbenzin beszerzése utáni áfa?
4. cikk / 8 Gépkocsi üzemanyagköltségének elszámolása
Kérdés: Intézményi gondnokságunk 3 db gépjárművet üzemeltet. Ügyeleti szolgálatunk részére 1 db Niva személygépkocsit, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat részére 2 db Ford Transit kisbuszt. A Ford kisbuszok alkalmanként bérfuvarozást is vállalnak saját útjaikon kívül, a Niva csak a szakfeladat fuvarozását látja el. A három gépjárművezető részére minden hónap elején meghatározott összegű üzemanyag-előleget biztosítunk. Ők a következő hónap elején számolnak el az előző hóra felvett előleggel. Számlát nem hoznak tankolásaikról, hanem az APEH által negyedévente közzétett üzemanyagárral és a közlekedési felügyelet által meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma szerint számolunk el. Helyes ez így? Amennyiben számlát kell hozniuk, mi a teendő akkor, ha a számlák végösszege magasabb, mint a kiszámított költség, illetve mi a helyzet abban az esetben, ha kevesebb?
5. cikk / 8 Közlekedési Felügyelet által meghatározott fogyasztási norma
Kérdés: Intézményünk nemrégiben vásárolt egy OPEL Vivaro típusú személygépkocsit. Mivel a fogyasztási normája nem szerepelt a 60/1992. Korm. rendeletben, a Közlekedési Felügyelet járműfelügyeleti osztályától kértünk segítséget. Kiadtak erre a járműre és motorra (F9QV760 típusú) vonatkozóan üzemanyag fogyasztási normákat: városban 9,3 liter/100 km, városon kívül 6,8 liter/100 km, kombinált 7,7 liter/100 km. Elfogadható-e ez a normameghatározás a Közlekedés Felügyelettől? Alkalmazható-e korrekciós tényező, és ha igen, mi a helyes üzemanyagköltség-elszámolás?
6. cikk / 8 Egyes tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztásának elszámolása
Kérdés: Intézményünk vásárolt egy Renault Kangoo és egy Renault Traffic típusú tehergépkocsit. Az üzemanyag-felhasználás igazolás nélkül elszámolható mértékét viszont a vonatkozó kormányrendelet alapján nem tudtuk meghatározni, mert nem találtuk meg a járműveket a rendelet mellékletében. Kérdésünk arra vonatkozik, hogy hogyan kell eljárni ilyen esetben?
7. cikk / 8 Üzemanyag-túlfogyasztás elszámolása
Kérdés: Egy nagyváros közepes nagyságú költségvetési intézményének vagyok a gazdasági vezetője, amely 5 db hivatali gépjárművet üzemeltet. Az üzemanyag-megtakarításról már olvastam a Költségvetési Levelekben, és azt a gyakorlatot folytatjuk mi is. Nem tudom azonban, hogyan járjak el az üzemanyag-túlfogyasztás esetében. Vissza kell-e fizetnie a dolgozónak az üzemanyag-túlfogyasztás összegét? Melyik céggel, hivatallal kell, illetve lehet hivatalos üzemanyag-felhasználást, normát méretnem? Mennyi az a mérték, ami még elfogadható túlfogyasztásnak?
8. cikk / 8 Gázolajüzemű autóbuszok alapnormái
Kérdés: Kérjük tájékoztatásukat a következő autóbuszok alapnormáiról. 1. Renault B 110/FN 40 típusú autóbusz, saját tömege: 2960 kg, legnagyobb össztömeg 5500 kg, teljesítménye 80 KW, szállítható személyek száma 18, hengerűrtartalom 2800 cm3, környezetvédelmi o. 0. 2. Opel Vivaro, saját tömeg 1900 kg, legnagyobb tömeg 2960 kg, teljesítménye 60 KW, szállítható személyek száma 9, hengerűrtartalom 1870 cm3, környezetvédelmi o. 7.