Maradvány

Kérdés: Költségvetési szervnél keletkezett 2014. évi pénzmaradványunk, ennek könyvelése hogyan történik? A 2014-es adatbázisban kell-e könyvelni, vagy csak majd 2015-ös adatbázisban a B813. Maradvány igénybevétel rovaton az előirányzat-módosítást, a kötelezettségvállalást és a teljesítést?
Részlet a válaszából: […] ...Tehát a költségvetési szerv a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg, a beszámolókészítési és könyvvezetési kötelezettségükről szóló jogszabályoknak megfelelően.Az Áhsz. 3. melléklete szerint a maradványkimutatás a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 7.

Közüzemi számla könyvelése

Kérdés: Hogyan kell könyvelni a következő gazdasági eseményt? Közüzemi számla kiállításának kelte: 2015. 01. 05., fizetési határidő: 2015. 01. 20., teljesítési idő: 2014. 12. 31. (költségvetési számvitelben és a pénzügyi számvitelben).
Részlet a válaszából: […] ...kapcsolódniuk, amikor azok gazdaságilag felmerültek. Az összemérés elve elsősorban az eredmény meghatározására és az ezt megalapozó könyvvezetésre vonatkozik. A pénzügyi számvitelben az egységes számlakeret eredményszemléletű bevételek és költségek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. március 17.

Hatos számlaosztály

Kérdés: ÖMG intézmény vagyunk (GESZ), saját adószámmal, költségvetéssel. Hozzánk rendeltek 10 ÖM intézményt, önálló adószámmal és költségvetéssel. Mit javasolnak 2012-re? Kell-e hatos számlaosztályt nyitni? Ha igen, milyen mélységben? Az intézményeknél az irodai adminisztráció, az igazgató és helyettese, valamint a GESZ-iroda költségei melyik hatos számlaosztályon szerepeljenek? Nem szeretném túlbonyolítani, ezért csak a legszükségesebb bontások kellenének. Mit takar a 63 és a 64 főkönyvi számlacsoport?
Részlet a válaszából: […]  A 6. számlaosztály alkalmazásáról 2012-ben is sajáthatáskörben dönt a költségvetési szerv. A 6. számlaosztály alkalmazása,megnyitása nem kötelező. Amennyiben a 6. számlaosztály használata mellett döntenek,akkor ebben a számlaosztályban fogják kimutatni a közvetett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. május 2.

Követelések besorolása

Kérdés: A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal közhatalmi tevékenységet ellátó szerv. Tevékenységét jogszabályok alapján látja el, és szabad kapacitását kihasználva, megrendelésre is szolgáltat. A közhatalmi tevékenységért igazgatási-szolgáltatási díjat szed, és bírságbevétele is van. A díjakat nem lehet adók módjára behajtani. A követeléseket adós és vevő kategóriákba soroljuk. Mivel az év végi követelés elismerésénél különbözően kell dokumentálni, fontos, hogy a kategóriákat jól alkalmazzuk [Áhsz. 34. § (6) bek., 22. § (1) bek.]. Hová kell sorolni a nem adók módjára behajtható, de jogszabályon alapuló követeléseket?
Részlet a válaszából: […] ...államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetésikötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 22.§-a határozza meg a vevők és az adósok fogalmát. E szerint: "22. § (1) Akövetelések között kell kimutatnia) azokat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. szeptember 20.

Önkormányzati kisbusz üzemeltetése

Kérdés: Községi önkormányzatunk kisbuszt vásárolt. A jogszabályoknak megfelelő üzemeltetéssel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy milyen szabályzatokat, dokumentumokat szükséges használnunk. A szabályzatokat kinek kell meghoznia? A képviselő-testületnek vagy a jegyzőnek? Milyen szabályzatokat szükséges készíteni abban az esetben, ha az önkormányzat a feladatai ellátására használja (pl. idősek számára gyógyszerbeszerzés, szakorvoshoz történő szállítás stb.), illetve ha bérbe adja? Önköltség-számítási szabályzat szükséges-e, vagy "elég" csak az üzemeltetési? Bérbeadás esetén a bérbeadás összegének meghatározása kinek a hatáskörébe tartozik: testület, polgármester vagy jegyző? Vállalkozási tevékenységnek számít-e ez, és kell-e az alapító okiratot módosítani? Mi a teendő az ingyenes (pl. sportegyesület részére) vagy kedvezményes bérbeadás esetén? Összességében egy önkormányzat tulajdonában lévő kisbusz üzemeltetésével és bérbeadásával kapcsolatos mindenfajta szabályozási, dokumentumhasználati, hatásköri kérdésekben kérném segítségüket.
Részlet a válaszából: […] ...Ha az önkormányzat a saját nevében végez gazdaságifeladatokat, akkor saját bankszámlaszámmal és adószámmal is kell rendelkeznie,és a könyvvezetését is elkülönítetten kell vezetni. A hatásköri szabályok isannak megfelelően alakulnak, hogy az önkormányzatra vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Vállalkozási maradvány

Kérdés: Az 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 2009-2010. évben hatályos 96. § (2) bekezdése szerint "a vállalkozási maradványból az alaptevékenység ellátására, fejlesztésére a tárgyévtől számított két éven belül felhasznált összegre vonatkozóan a költségvetési szervet befizetési kötelezettség nem terheli". Ezt a szabályt az Áht. 2011. évi 99. § (3) bekezdése is megőrizte. Hogyan lehet alkalmazni ezt a szabályt, mert a 292/2009. korm. rendelet – Ámr. – 215. §-a sem 2010-ben, sem 2011-ben nem ad erre vonatkozó útmutatást, sőt a (2) bekezdés ab) pontjában az előző évi – alaptevékenység ellátására fel nem használt – maradványt befizetési kötelezettséget növelő tételként szerepelteti.
Részlet a válaszából: […] ...lehetőségeit taglalja, továbbá acsökkentő és növelő tényezőket sorolja fel. Az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetésikötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet(Áhsz.) 4. számú melléklete tartalmazza...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 7.

Lakásszövetkezet nem tag tulajdonosaként fizetett költségek (felújítási hozzájárulás, közös költség)

Kérdés: Lakásfenntartó szövetkezetnek a lakásszövetkezeti tag, illetve nem tag tulajdonos önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaság (továbbiakban: gazdasági társaság) által fizetett közös költség és felújítási hozzájárulás adójogi megítélése az Áfa-tv. vonatkozásában. A fenti fizetési kötelezettségekkel összefüggésben kapnia kell-e számlát a gazdasági társaságnak, vagy elégségesnek bizonyul a vonatkozó jogszabályi előírások alapján az említett költségek pl. csekken történő megfizetése úgy, hogy a közösköltség- és felújításialap-fizetési kötelezettség összegéről 12 havi, előre kitöltött csekk gondoskodik?
Részlet a válaszából: […] ...és felújítás) kapcsolatos befizetései szolgálják.A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetekbeszámolókészítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 16....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. március 16.

Szakfeladat

Kérdés: Önkormányzatunknál az országgyűlési választásokkal kapcsolatban jutalmat fizettünk ki a választásban részt vevő köztisztviselőknek. Erre a célra működési célú céltartalékon különítettünk el pénzeszközt. Kérdésem, hogy a dolgozóknak így kifizetett jutalmat (nem rendszeres személyi juttatás) melyik szakfeladatra kell elszámolni: a 841126-ra, vagy a 841114-re? A 841114-es szakfeladaton szerepelhet-e nem rendszeres személyi juttatás létszám nélkül?
Részlet a válaszából: […] ...amiket – többek között – az okmányiroda isvégez (vállalkozói engedély kiadása, személyi igazolvány, útlevél kiállítása,anyakönyvvezetéssel kapcsolatos ügyek stb.). Az államháztartási szakfeladatrendről szóló 8/2010. (IX.10.) NGM tájékoztató 2....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Szakfeladat

Kérdés: A szakfeladatrend alkalmazásában, a segélyek (58-as főkönyvi számlaszám) esetében 7. számjegyként az "5", a "támogatás típusú szakfeladat" kódot vagy az "1", az "alaptevékenységek" kódot kell-e alkalmazni? Az alapító okiratban is már így kellene hozni, hogy mi az 1, 2, 3, 4, 5, 9 kód.
Részlet a válaszából: […] Az alapító okiratban csak az alaptevékenység szerepeltetésea kötelező. Ebben az esetben a szakfeladat hetedik számjegye "1"alaptevékenység kódú lesz. A szakfeladat nómenklatúrában az egyes szakfeladatok hatszámjegyen jelennek meg. A 4 számjegy a szakágazatot jelöli, az 5...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. november 2.

Önállóan működő intézmény utalványozási joga

Kérdés: A 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet 78. és 72. paragrafusa alapján biztosan állítható-e, hogy utalványozási joga csak önállóan működő intézmény vezetőjének, vagy az általa megbízott és a szerv állományába tartozó alkalmazottnak van? Egy "GAMESZ" típusú intézményben jelentős szervezést igényel az utalványozás, ha az előbbi állítás igaz. Van-e lehetőség arra, hogy az önállóan működő és gazdálkodó szervezet munkavállalója utalványozzon?
Részlet a válaszából: […] ...szerv gazdasági szervezete látja el aköltségvetési szerv éves költségvetésének előirányzatai tekintetében a gazdálkodással,könyvvezetéssel és az adatszolgáltatással kapcsolatos feladatokat. Továbbá agazdasági szervezet végzi el a költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 10.
1
2
3