Gépjárművek üzemanyag- felhasználásának elszámolása – városban és földúton történő vegyes üzemeltetés

Kérdés: Önkormányzatunk két személygépkocsit üzemeltet. Az egyik a tanyagondnoki szolgálaté, a másikat pedig egyéb utánfutóval történő szállításra és a tanyagondnoki jármű helyettesítésére használjuk. A tanyagondnoki szolgálat szállítja az ebédet a szociális étkezőknek, kül- és belterületen egyaránt. A tanyagondnoki személygépkocsi üzemanyag-fogyasztási normája (újonnan vásárolt) a forgalmazó által kiadott dokumentum alapján városi 10,2 l/100 km, városon kívüli 7,4 l/100 km, vegyes 8,4 l/100 km. Hogyan állapítsuk meg az üzemanyag-felhasználást, melyik normát alkalmazzuk a külterületi földúton, ahol kb. minden 100 m-en meg kell állni, és melyiket a szilárd útburkolaton, ahol megállás nélkül, folyamatosan közlekedik akár 50 km-t is? Ugyanezek a kérdések felvetődnek a másik gépjármű esetében is, ahol egyfajta fogyasztási normát ismerünk, ami 11,2 l/100 km. Amikor üzemanyag-felhasználást számolunk, a rendelkezésre álló fogyasztásinorma-adatok mikor hitelesek, milyen hatóság által kiadott fogyasztásinorma-adatok fogadhatók el?
Részlet a válaszából: […] ...korrekciós tényezőkkel, pótlékokkal módosítható a fentebbi, a)-c) pontok szerint meghatározott alapnorma. Ebben az esetben természetesen a nyilvántartásokból (pl. menetlevélből) megállapíthatónak kell lenni, hogy pontosan milyen futásteljesítményre számolható el...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. szeptember 17.

Kenőanyag-felhasználás adóvonzata

Kérdés: A polgármesteri hivatal a gépjárműveit vezető gépkocsivezetők számára a közúti gépjárművek, az egyes mezőgazdasági, erdészeti és halászati erőgépek üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztásának igazolás nélkül elszámolható mértékéről szóló 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet 3. §-ának megfelelő mértékben kenőanyagot ad ki a hivatal anyagraktárából. A kiadott kenőanyag mennyiségét a negyedéves átlagos futásteljesítményt figyelembe véve határozzuk meg, és azt előlegként adjuk ki. A teljes kiadott mennyiség – feltételezhetően – nem kerül felhasználásra, de azzal a gépjárművezetőket nem számoltatjuk el, mivel a hivatkozott kormányrendelet szerinti mértékig a juttatás igazolás nélkül elszámolható. Helyesen járunk-e el, vagy a megmaradt kenőanyag tekintetében adóköteles bevétele keletkezik a gépjárművezetőnek?
Részlet a válaszából: […] ...meg nem haladó összeg,de legfeljebb havi 100 ezer forint.Üzemanyag-megtakarításnak minősül az az összeg, amely nemtöbb, mint az útnyilvántartással (menetlevéllel, fuvarlevéllel) igazoltkilométer-futásteljesítmény alapján a közúti gépjárművek,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 7.

Megtakarított/túlfogyasztott üzemanyag elszámolása az analitikus nyilvántartásban

Kérdés: Intézményünk 1 db személygépkocsit üzemeltet. A gépkocsivezető menetlevelet használ. A tankolásról az intézmény nevére kiállított számlával számol el. Az intézmény úgy határozott, hogy az üzemanyag-megtakarítás nem illeti meg, ill. a túlfogyasztást sem kell megtérítenie. Az analitikus könyvelésben a megtakarított, ill. túlfogyasztott üzemanyagot hogyan kell könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...üzemanyag vásárlásáról és annak felhasználásáról azáltalános követelményeknek megfelelően kell az analitikus nyilvántartástvezetni mennyiségben és értékben. A gépkocsivezető által tankolt (vásárolt)üzemanyagot az intézmény nevére kiállított számla alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 28.

Gépkocsi hivatali célú használata

Kérdés: Intézményünk önálló gazdálkodási jogkörrel rendelkező önkormányzati költségvetési szerv. Gépkocsit hivatali célú használatra nemrégiben kaptunk, de a pontos elszámolásban még bizonytalanok vagyunk. Eddig jelentkező gondjaink a következők: 1. Ritkán külföldi útjaink is előfordulnak, de az ott vásárolt üzemanyagról a nálunk használatos bizonylattól eltérő dokumentumot állítanak ki. Hogyan kell forintban szabályosan elszámolni a külföldön vásárolt üzemanyagot? 2. Belföldi forgalomban üzemanyag-megtakarítás esetében milyen módon kell vagy lehet juttatásban részesíteni a gépkocsivezetőt, annak milyen szja-vonzata van, illetve üzemanyag-túllépés esetén mi a teendő? Van-e ún. túllépési határ, amitől már szankciót kell alkalmazni? Fentieken kívül esetenként rendezvényeinken külföldi állampolgárságú előadók is közreműködnek, amiért előadói díjat kapnak. Ezenfelül utazási költségtérítésben részesíthetők-e? Ha a válasz igen, akkor milyen formában? Információnk szerint az ottani szolgáltatók számlát intézményünk részére nem állítanak ki. Az előadók csak az adott országra vonatkozó jeggyel tudnának elszámolni, de azt visszautazás miatt nem is tudják leadni. A külföldi fizetőeszközben vásárolt jegyet hogyan lehet szabályszerűen forintban kifizetni?
Részlet a válaszából: […] ...lévő gépjármű vezetőjeként alkalmazott munkavállalójánaküzemanyag-megtakarítás címén fizet ki.Ha a gépjárműáltal megtett és útnyilvántartással (vagy menetlevéllel, fuvarlevéllel) igazoltkilométerre a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet szerinti –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 7.

Útnyilvántartás

Kérdés: Cégautóadó fizetése mellett kell-e útnyilvántartást vezetni?
Részlet a válaszából: […] ...cégautóadó-fizetési kötelezettség szempontjából nemszükséges útnyilvántartást vezetni akkor, ha az adott személygépkocsi után ahavi adótételt megfizetik. Ebben az esetben az útnyilvántartásnak csak akkorvan jelentősége, ha az üzemanyag-megtakarítást szándékukban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. július 19.

Gépkocsi üzemanyagköltségének elszámolása

Kérdés: Intézményi gondnokságunk 3 db gépjárművet üzemeltet. Ügyeleti szolgálatunk részére 1 db Niva személygépkocsit, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat részére 2 db Ford Transit kisbuszt. A Ford kisbuszok alkalmanként bérfuvarozást is vállalnak saját útjaikon kívül, a Niva csak a szakfeladat fuvarozását látja el. A három gépjárművezető részére minden hónap elején meghatározott összegű üzemanyag-előleget biztosítunk. Ők a következő hónap elején számolnak el az előző hóra felvett előleggel. Számlát nem hoznak tankolásaikról, hanem az APEH által negyedévente közzétett üzemanyagárral és a közlekedési felügyelet által meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma szerint számolunk el. Helyes ez így? Amennyiben számlát kell hozniuk, mi a teendő akkor, ha a számlák végösszege magasabb, mint a kiszámított költség, illetve mi a helyzet abban az esetben, ha kevesebb?
Részlet a válaszából: […] ...címén fizet ki.]Üzemanyag-megtakarításnak az az összeg minősül, amely nemtöbb, mint a gépjármű által futott útnyilvántartással (menetlevéllel,fuvarlevéllel) igazolt kilométer alapján a 60/1992. Korm. rendelet szerinti -korrekciós...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. május 17.

Üzemanyag-túlfogyasztás, illetve -megtakarítás

Kérdés: Önkormányzatunk több gépkocsit üzemeltet, melyek esetében számításokkal alátámasztott üzemanyag-megtakarításért fizetünk a sofőrök részére. Mi tekinthető alapnormának abban az esetben, ha a 60/1992. Korm. rendelet műszaki adatokról szóló melléklete nem tartalmazza adott gépkocsi műszaki adatait, és a gyártó a gépkocsi fogyasztási adatait városi, országúti és kombinált közlekedés kategóriákban határozza meg? Esetleges túlfogyasztás után kell-e az önkormányzatnak kifizetői adót fizetnie, mivel az üzemanyag-túlfogyasztás a gépkocsivezető egyéb természetbeni juttatásának is felfogható?
Részlet a válaszából: […] ...időszakon belül vagy a városi és az országúti, vagy pedig a kombinált norma alkalmazható. A városi fogyasztás természetesen csak az útnyilvántartás szerinti városban megtett km-ekre számolható el, és ilyen esetben a 60/1992. Korm. rendelet 2. számú mellékletében a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. december 14.

Üzemanyag-túlfogyasztás, illetve -megtakarítás

Kérdés: Önkormányzatunk falugondnoki tevékenységének ellátásához saját gépjárművet üzemeltet. Az üzemanyagköltség elszámolásánál keletkező túlfogyasztást kötelezően meg kell-e téríttetni a gépkocsivezetővel, ugyanakkor az üzemanyag-megtakarítást kötelezően ki kell-e részére fizetni? Ha igen, milyen jogszabályra történő hivatkozással tegyünk ezen kötelezettségünknek eleget?
Részlet a válaszából: […] ...az után nem kell adót fizetnie.Üzemanyag-megtakarításnak az az összeg minősül, amely nem több, mint a gépjármű által futott útnyilvántartással (menetlevéllel, fuvarlevéllel) igazolt kilométer alapján a 60/1992. számú kormányrendelet szerinti –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 23.

Üzemanyag-elszámolás

Kérdés: Az intézmény 1 db személygépkocsit üzemeltet. Menetlevelet használ a gépkocsivezető. Tankoláshoz az intézmény nevére kiállított számlával számol el. Kell-e készpénzigénylés üzemanyag-előlegre, illetve üzemanyagelőleg-elszámolási nyomtatványt alkalmazni? Kell-e kimutatást készíteni üzemanyag-megtakarításról, ill. üzemanyag-túlfogyasztásról, ha az intézmény úgy határoz, hogy a megtakarítás nem illeti meg a gépkocsivezetőt, ill. a túlfogyasztást sem kell neki megfizetni? Hogyan kell az üzemanyag-elszámolást szabályszerűen végezni? Elegendő csak a számla alapján kifizetni a tankolást?
Részlet a válaszából: […] ...szempontjából nem szükséges külön nyomtatványt rendszeresíteni a gépkocsivezetőnek az üzemanyag-vásárláshoz adott előleg nyilvántartásához. Ilyen esetben is az anyagbeszerzéshez elszámolásra kiadott összegekre vonatkozó nyilvántartási és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 10.

Cégautóadó

Kérdés: Költségvetési szerv választhatja-e a cégautóadó-fizetést a menetlevél vezetése helyett?
Részlet a válaszából: […] ...2004. évtől hatályos rendelkezések szerint egyébként a cégautóadó alóli mentességhez nem elegendő az, ha a kifizető menetlevéllel (útnyilvántartással) tudja igazolni azt, hogy magáncélú használat nem történt. A magáncélú használatnak a lehetőségét is ki kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. április 27.
1
2