Utólagos elszámolásra kiadott előleg

Kérdés: Önkormányzatunknál a polgármester elszámolási kötelezettséggel vásárlási előleget vesz fel, mely előleggel 30 napon belül elszámol. Az előleg terhére történő kiadásokhoz tartozó számlákhoz hogyan állítjuk ki a kiadási pénztárbizonylatot? Ki az ügyfél, ki a pénz átvevője, és jelen esetben ki utalványoz (a polgármesteri vásárlás esetén)?
Részlet a válaszából: […] ...utólagos elszámolásra kiadott előleg elszámolásának rendjét és a házipénztár működését, bizonylatait pénzkezelési szabályzatban kell rögzíteni.Az utólagos elszámolásra kiadott előlegek elszámolásánál az alábbi szabályokat, illetve szempontokat kell betartani:-...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. március 5.

Önkormányzati fenntartású intézmény pénzkezelése

Kérdés:

Az intézmény múzeumi, kilátói belépőjegyet értékesít, Tourinform-irodát vezet, ahol kiskereskedelmi tevékenységet (ajándéktárgyak értékesítése), valamint szállásszolgáltatást is végez. Mindezt több telephelyen. Az intézmény gyakorlata az, hogy a pénzkezelő helyeken kasszát tart, a Tourinform-irodán és a szálláshelyen pénztárgépet üzemeltet. Felmerült bennünk a kérdés, hogy pontosan milyen nyilvántartásokat kell vezetnie? Mi úgy gondoljuk, hogy az összes pénzkezelő helyen kötelező a napi pénztárjelentés vezetése, valamint ha előleget vesz fel a pénztárból egy dolgozó, akkor az elszámolásához a pénzkezelési szabályzatunknak megfelelően az elszámolólap használata.
Az intézmény azon az állásponton van, hogy elegendő csak egy helyen a napi pénztárjelentés használata (azon a helyen, ahová befizetik a bevételt). Jól gondoljuk, hogy az intézmény javaslata helytelen? Továbbá van-e még valamilyen nyomtatvány, amit kötelezően vezetnie kell?

Részlet a válaszából: […] ...feladatait és sajátosságait figyelembe véve saját hatáskörben alakítsa ki a pénzkezelés rendjét, ezen belül meghatározhatja, hogy hány pénztárt vagy pénzkezelő helyet működtet, és azokat milyen módon számoltatja el.Az elszámoltatás rendjének kialakításakor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. szeptember 5.

Helyi adó fizetési módja

Kérdés: Településünkön év végével megszűnt az egyetlen bankfiók, ahol a lakosok egy része befizette a helyi adókat. Tiltja-e valamelyik jogszabály azt, hogy az egyes adófizetési kötelezettségüket a magánszemélyek a házipénztárba teljesítsék?
Részlet a válaszából: […] Főszabályként az adóbefizetés átutalással, bankkártyás fizetéssel POS- vagy VPOS-terminálon keresztül, házibankos átutalással, készpénzátutalási megbízással (csekkes befizetéssel) vagy átvezetéssel teljesíthető.Az 1990. évi C. törvény 42. §-ának (4) bekezdése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Munkaköri leírások

Kérdés: Egy önkormányzati hivatal gazdasági szervezetén belül milyen konkrét feladatokat lát-(hat) el egy gazdasági (v. gazdálkodási) ügyintéző, egy pénzügyi ügyintéző, illetve egy számviteli ügyintéző? A válaszra munkaköri leírások elkészítéséhez lenne szükségünk, ezért az ellátandó feladatokról munkakörönként teljes körű, tételes listát kérnénk, amennyiben lehetséges.
Részlet a válaszából: […] ...számlák kezelése, számlák kifizetéséről és a működési bevételek beszedéséről való gondoskodás,– készpénzellátás, pénztár működtetés, pénztári kifizetések teljesítése,– költségvetés tervezésében, végrehajtásában történő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. szeptember 27.

Mezőőri járulék

Kérdés: Az önkormányzat az ügyfelek számára előírt mezőőri járulék megállapításáról határozatot hoz. Szükséges-e számlát is kiállítani az ügyfél részére a mezőőri járulékról, vagy elegendő a határozat?
Részlet a válaszából: […] ...adat, amelyet jogszabály előír.Amennyiben a fenti adatokat tartalmazza, akkor számviteli bizonylatnak megfelel a határozat és a banki vagy pénztári befizetési bizonylat.(Kéziratzárás: 2022. 07....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. július 19.

Étkezési térítési díjak kezelése

Kérdés: A településen lévő iskolában – a korábbiakban kialakult gyakorlat szerint, az önkormányzat megbízása alapján – az iskolatitkár helyben szedi be az étkező gyermekektől az étkezési térítési díjakat. Mindenki készpénzben fizet, a térítési díj összegéről (kézi) nyugtát állítunk ki. (A nyugtás beszedésen egyelőre nem szeretnénk változtatni, ha nem szükséges.) Az így beszedett térítési díjakat az iskolatitkár a postán, csekken feladva befizeti az önkormányzat bankszámlájára. Így az önkormányzatnál bevételként a bankszámlán jelenik meg. Úgy véljük, hogy ez az eljárás nem helyes, mert a banki jóváíráshoz nem kapcsolhatók nyugtás, készpénzes tételek. Helyesebb lenne úgy, ha az összegyűjtött térítési díjak összegét az önkormányzat házipénztárába fizetné be az iskolatitkár (illetve innét kerülne feladásra a postán)? Amennyiben a házipénztárba fizeti be, akkor maradhat-e a pénztár bevétele, vagy mindenképpen be kell fizetni a bankszámlára?
Részlet a válaszából: […] ...pénzkezelés rendjét a pénzkezelési szabályzatban kell szabályozni. Az iskolatitkár pénzbeszedőnek minősül, a pénztároshoz hasonlóan felelősségvállalási nyilatkozatot kell tennie, amelyben elismeri, hogy felelős az általa beszedett pénzért az elszámolásig. Meg...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. április 20.

Beszedett térítési díjak kezelése

Kérdés: Költségvetési intézmény vagyunk, házipénztárt működtetünk, pénzkezelő, pénzbeszedő helyünk nincs. A dolgozók és a külsős személyek által igénybe vett intézményi étkezést az élelmezésvezető készpénzfizetési számla ellenében szedi be. Egy alkalommal akár 50 000-150 000 forint közötti összeget is beszed. Helyes-e az a gyakorlat, hogy az így beszedett étkezési térítési díjakat nem futtatjuk keresztül (nem vételezzük be) az intézmény házipénztárán, hanem egy összegben, rögtön az intézmény bankszámlájára fizetjük be?
Részlet a válaszából: […] ...bankszámlára történő befizetése két külön gazdasági esemény. A készpénzfizetési számla ellenében beszedett bevételeket a házipénztárban bevételként szerepeltetni kell. Bár a kérdésben az szerepel, hogy nincs pénzbeszedő, pénzkezelő helyük, azonban azzal, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. november 3.

Dolgozónak kiadott készpénzellátmány

Kérdés: Egyik dolgozónk készpénzellátmányt kapott utólagos elszámolásra, majd a megvásárolni kívánt terméket nem készpénzzel, hanem bankkártyával (saját, magánbankkártyával) fizette ki. Helyesen járt-e el a dolgozó, hogy a felvett készpénz helyett magán-/saját bankkártyájával fizetett, illetve a költségvetési szerv elfogadhatja-e, hogy az így keletkezett számlán a készpénzes fizetési mód helyett bankkártyás fizetés szerepel? Belső szabályzatunk alapján csak akkor vásárolhat a dolgozó, ha van nála kiadott ellátmány utólagos elszámolásra. Továbbá a készpénzes elszámoláshoz felrögzíthető-e az a számla, amelyen bankkártyás fizetési mód szerepel?
Részlet a válaszából: […] ...kötelezettségnek eleget tett, arra fordította a pénzt, amire az előleget kapta, szabályszerű számlával határ-időben elszámolt a pénztárral, akkor nem követett el szabálytalanságot azzal, hogy bankkártyával fizette ki a számla ellenértékét. Vannak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. október 13.

Házipénztárból történő készpénzkifizetés

Kérdés: Mikor lehetséges házipénztárból készpénzkifizetés? Tilos-e a házipénztárból munkabérrel összefüggő kifizetést eszközölni?
Részlet a válaszából: […] ...§-ának (3) bekezdése csak a központi költségvetési alrendszerbe tartozó költségvetési szervekre nézve rögzíti taxatíve a házipénztárból történő készpénzkifizetés ese-teit, melyek a következők:a) a közfoglalkoztatásban részt vevők bére, valamint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 5.

Pénzkezelés szabályai

Kérdés: Pénzkezelési szabályzatunk fenntartói iratminta alapján készült, mely nincs figyelemmel a helyi sajátosságokra. Szabályzatunkat szeretnénk úgy módosítani, hogy megfeleljen mind a jogszabályi előírásoknak, mind a gyakorlatnak. Költségvetési szervünk 59 intézmény fenntartását látja el, akik rendszeresen kapnak kis összegű, váratlan kiadásaik fedezetére ellátmányt. Az ellátmánnyal 30 napon belül elszámolnak. Ezen intézmények területileg szétszórtan, többségük a központtól távol helyezkedik el. Az ellátmányokat az intézmények jellemzően a kincstári számláról átutalva postai úton kapják, vagy közvetlenül a meghatalmazottak csekkel, készpénzben veszik fel a kincstárból. A központban nagyon csekély készpénzforgalom fordul elő, melyet 1?db kincstári kártya használatával, vagy az intézményekhez hasonlóan ellátmányból fedezünk. A központunkban sajnálatosan jelenleg nincs is alkalmas helyiség pénztár működtetésére. Jelentős ráfordításokkal és a bérbeadó hozzájárulásával lenne csak kialakítható. Fenti körülmények okán jelenleg nincs házipénztárunk. Jelenleg az ellátmányok kiutalása, illetve a fel nem használt összeg csekken történő befizetése banki pénzforgalmi könyveléssel történik. Az ellátmány-elszámolás pedig pénzforgalom nélkül technikai bankon keresztül valósul meg. Úgy gondoljuk, hogy jelenlegi gyakorlatunk az adminisztratív terheket is jelentősen csökkenti. Jelenlegi gyakorlatunk (nincs házipénztár) megfelel-e a számviteli alapelveknek és a törvényi előírásoknak? Ha nem, akkor mi lenne a legegyszerűbb megoldás sajátos helyzetünkre?
Részlet a válaszából: […] ...szabályzatok előírásait a több évtizedes gyakorlat és tapasztalat alakította ki.A pénzkezelési szabályzatnak nemcsak a házipénztár és a készpénzes forgalom, hanem a bankszámla pénzkezelési szabályait is tartalmaznia kell, tehát szabályzatra akkor is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. szeptember 24.
1
2
3
5