Az építési-szerelési fordított adózás 2024-től

Kérdés: 1. Milyen engedélyek, illetve bejelentések esetén tartozik az építési-szerelési munka a fordított adózás alá 2024-től?
2. Mi minősül hatóságnak?
3. Hogyan változik 2024-től az építési-szerelési fordított adózás? Mi minősül egyéb megváltoztatásnak? Mit jelent az új alvállalkozói nyilatkozat?
Részlet a válaszából: […] ...Az építésügyi engedélyezési szabályok folyamatos változásban vannak, az utóbbi években alapvetően az adminisztrációcsökkentés, az egyszerűsítés jegyében. Az építési-szerelési és egyéb szerelési munkákat illetően a fordított adózás alkalmazásának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. január 16.

Közösségi termékbeszerzések 2020-tól

Kérdés: Kérem, hogy tájékoztassanak a 2020-tól hatályba lépő közösségi termékbeszerzéseket érintő változásokról!
Részlet a válaszából: […] ...A teljesítésre kötelezettnek teljesítenie kell az összesítő nyilatkozat beadását.A kiszállítás dokumentálása a következők szerint változik.A közösségi mentes értékesítést vélelmezni kell az alábbi dokumentumok megléte esetén:Az eladó által történő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. december 17.

Maradványelszámolás

Kérdés: A költségvetési szerveknek a maradvány elszámolása során a költségvetési számvitelben a maradvány összegével azonos összegű kiadási előirányzatot kell képezni. Önkormányzatunknál a 2017. évi maradvány megállapításakor a finanszírozási bevétel közel 400 millió Ft nagyságrendben tartalmaz lekötött betét megszüntetését. Betétbontáskor az önkormányzatnál nem keletkezik ténylegesen bevétel, a B817 rovatra könyvelt finanszírozási bevétel egy korábban keletkezett bevétel fizetési számlára történő újbóli átvezetése. Mivel a maradványkimutatás nem a költségvetési év során keletkezett bevételek és kiadások különbözetét mutatja a betételhelyezés és betétbontás miatt, ezért a beszámolás évét követő évben – 2018. év – a költségvetési maradvány igénybevételekor nem a költségvetési évben ténylegesen keletkezett bevételi többlet igénybevételére lesz lehetőség. A betétbontás miatt a maradvány összege nagyobb, mint az önkormányzat tényleges pénzeszköze, ezért 2018. évben a maradvány elszámolása során olyan kiadási előirányzat képzésére kerülhetne sor, melynek pénzügyi teljesítésére tényleges forrás nem áll rendelkezésre, álláspontom szerint kötelezettség nem vállalható rá. Kérdésünk ezzel kapcsolatban, hogy milyen kiadási jogcím képzése javasolt? És a képviselő-testület részére hogyan vezessük le, hogy bár jelentős összegű a maradvány, de az nem osztható fel tényleges kiadási előirányzatra? Ha K513 Tartalékok rovaton szerepel, a képviselő-testület az év során fel szeretné osztani más kiadási rovatokra, azonban a kiadások teljesítésére nem lenne lehetőség, ezért erre az előirányzatra kötelezettséget sem lehetne vállalni. Ha K916 Pénzeszközök lekötött bankbetétként elhelyezése rovaton képzünk előirányzatot, az év során itt sem lenne pénzügyi teljesítés.
Részlet a válaszából: […] ...2014. évi számviteli változások miatt a 2013. év végén rendezőtételeket kellett könyvelni. 2014. évben a B813. Maradvány igénybevétele rovaton teljesítésként elszámolandó maradványt a 36/2013. NGM rendelet 2014. december 31-én hatályos 10. §-ának (3) bekezdése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 8.

EU-s pályázat elszámolása

Kérdés: A 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (Áhsz.) szerint működő intézmény több uniós pályázattal rendelkezik mint támogatott szervezet. A támogatási szerződés alapján a finanszírozási formák eltérőek, de legtöbb esetben utófinanszírozási formában történik a támogatás. Hogyan kell elszámolni 2014-től ezen finanszírozási formát? Hogyan, mikor és milyen formában kell kimutatni az Irányító Hatósággal szembeni követelést, amikor egy számlát előfinanszírozva kifizetünk?
Részlet a válaszából: […] ...az év végi kötelezettséggel terhelt maradvány részét képezte, azt az irányító szerv el nem vonhatta.Az államháztartási számviteli változások következtében viszont ez a szabály megváltozott. Az államháztartási számviteli változás miatti rendező, technikai...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 15.

Távolléti díj számítása és az arra vonatkozó várható módosítás

Kérdés: Segítségüket szeretném kérni távolléti díj számításával kapcsolatban. Általános, 8 órás munkarend esetén, havibér mellett lehetséges-e, hogy ha olyan hónapban megyek szabadságra, amelyben 174-nél kevesebb a ledolgozandó munkaórák száma, akkor kevesebb pénzt kapok, mintha dolgoznék, tekintettel arra, hogy az egy napra eső távolléti díj az alapbér osztva 174-gyel és szorozva 8-cal? Abban a hónapban, amikor szabadságra megyek, az alapbért és a távolléti díjat is 174-gyel való osztással állapítják meg? Így egyes hónapokban "kevésbé éri meg szabadságra menni". Ha ez jelenleg így van, várható-e jogszabály-módosítás? A havi alapbér megállapításánál is alkalmazni kell a 174 órával történő osztás szabályát?
Részlet a válaszából: […] ...még hatályos törvényi rendelkezések szerint a távolléti napokra bármely hónapban ugyanolyan összegű alapbér jár, a mértéke nem változik aszerint, hogy az adott hónapban mennyi az általános munkarend szerinti munkanapok száma. A munkanapok száma havonként általában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 30.

"Nők 40 éves öregségi nyugdíjára jogosult" közalkalmazottak jogviszonyának megszüntetése

Kérdés: Hogyan változik 2013-tól a 40 év jogosultsági idővel nyugdíjba vonuló nők közalkalmazotti jogviszonyának megszüntetésére vonatkozó szabályozás?
Részlet a válaszából: […] Az egyes foglalkoztatási tárgyú törvényeknek a Magyary Egyszerűsítési Programmal összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról szóló 2012. évi CCXVI. törvény 13. §-a módosította a Kjt. 30. §-át. A 30. § új (4) és (5) bekezdése alapján, ha a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. február 26.

Európai uniós támogatás finanszírozó szervezeten keresztül

Kérdés: Központi költségvetési intézet EU-s pályázati pénzt kap hazai finanszírozó szervezeten keresztül. Milyen könyvelési tételeket kell alkalmazni ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...a támogatási program előlege miatti kötelezettségeket, és számolhatja el bevételként.Számla megnyitásaT 491 – K 4491 ÁllományváltozásokKötelezettség keletkezése az előleg felhasználásával egyidejűlegT 4122, 4132 – K 4491A szabályszerűen felhasznált...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. február 5.

Utófinanszírozás

Kérdés: Hogyan történik az utófinanszírozás elszámolása európai uniós projektnél?
Részlet a válaszából: […] ...hogy az utófinanszírozott összeget a támogató elutalta-e a kedvezményezett költségvetési szerv részére. Az állományba vétel tőkeváltozással szemben történik. A tárgyi eszköz állományba vétele után értékcsökkenést kell elszámolni. Pénzforgalomban a 3926....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. január 8.

Fordított áfa

Kérdés: Pályáztunk ingatlanátalakításra, melyet elnyertünk. Az ingatlanátalakítás fordított adózás alá esik. Könyveléstechnikája megjelent a 2058. számú kérdés alatt. Adómentes tevékenységhez vesszük igénybe, tehát áfával aktiváljuk. Amivel gondom van, az az előirányzat könyvelése. Erre félig választ ad a 2288. számú kérdés "Fordított áfa előirányzata". Könyvelésünk a következő: Számla kifizetése T 123 K 3311 100 210 KTK Áfát is lekönyveljük pénzforgalom nélküli tételként: T 18122 K 499 25 T 499 K 919 25 Majd állományba vesszük: T 121 K 4122 125 Befizetjük a fordított áfakötelezettségünket: T 56 K 3311 25 131 KTK Előirányzatosítom az beruházás fordított áfáját: T 497 K 18 25 210 KTK T 919 K 497 25 312 KTK Áfabefizetés a dologi kiadásunkat csökkenti. Az áfa kiadás-bevétel előirányzatosításával az áfaberuházás már a helyére került. Pályázat utófinanszírozott, elszámolás után kapjuk meg a pénzt, átvett pénzeszközként. Kérdésem, hogy hová előirányzatosítsam az "Átvett pénzeszközt"? Nettó érték után 100 21 KTK Intézményi beruházás. Áfa értéke után 25 13 KTK Dologi kiadás? A 2288. sz. kérdés utolsó mondatát sem értem. Ha az előirányzatot megemelem mind a kiadási, mind a bevételi oldalon, ezáltal a költségvetés főösszege is megnő. "Ez a pénzforgalomban nem eredményez változást". Amikor lekönyvelem pénzforgalom nélküli tételként az áfa bevételt-kiadást, megnő a forgalma ezeknek a főkönyvi számláknak. Az előirányzatosítás után az áfa pénzforgalom nélküli mozgását is bejelentettem a kincstárba, mint kiadást és bevételt, hogy egyezzen a főkönyv és a kincstár, tehát megjelent a pénzforgalomban is.
Részlet a válaszából: […] ...vételre, a megfelelő 121. főkönyvi számú, Ingatlanok és kapcsolódóvagyoni értékű jogok aktivált állománya főkönyvi számlára tőkeváltozássalszemben.Az erre vonatkozó könyvelési tételek helyesen a következők:Amikor megtörténik a felújítás megrendelése,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. január 11.

Számlahelyesbítés

Kérdés: Egy rendszeresen vásárló vevőnknek utólag árengedményt adtunk. Tekintettel arra, hogy a vevőnk nem adóalany, az eredeti teljesítési időpontban nem kért számlát, így csupán nyugtát kapott. Lehet-e a nyugtát helyesbíteni, vagy a helyesbítés csak a számlára vonatkozik?
Részlet a válaszából: […] ...számlákra vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy helyesbítés helyett anyugtát minden esetben sztornírozni kell, így bármely irányú változás esetén anyugtakibocsátónak önellenőrizni kell. Pénztárgép esetén az adóalany azadómemórián lévő adatok...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 7.