Tartozás és követelés összevezetése

Kérdés: Intézményünk költségvetési szerv, helyiséget bérel nálunk egy kft., mely szállít is az intézményünknek. Tartozás-követelés összevezetést alkalmazunk a vevő- és a szállítószámlákkal megállapodás alapján. Kérdésem az, hogy a szállítóállomány javítása érdekében az összevezetést elvégezhetem-e úgy, hogy a különbség kiegyenlítése csak később fog megtörténni? Tehát ha a vevő tartozik 50 Ft-tal, én tartozom neki 100 Ft-tal, összevezethetem-e április 30-val, mikor a különbség kiegyenlítése (50 Ft) csak május 9-én fog megtörténni?
Részlet a válaszából: […] ...átvezetés nem történhet meg, hogy kivezetésre kerül aszállító és a vevő, de az összeg nem azonos. Ebben az esetben a pénzforgalmielszámolásnál is gond lesz, mert a kiadás és a bevétel nem lesz azonos, és a499. Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 29.

Vízszolgáltató vízdíjkülönbözet- bizonylatolása

Kérdés: Önkormányzat – meg nem alakult – társasházban lévő lakásának vízdíjkülönbözet-elszámolásával összefüggésben merült fel, hogy a vízszolgáltató mikor jár el jogszerűen számlázási rendjét illetően?
Részlet a válaszából: […] ...vízdíjkülönbözet-elszámolással összefüggésben a közművesivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló 38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet 17. § (3)bekezdése szerint az ingatlanon fogyasztott víz mennyisége szempontjából abekötési vízmérő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.

Pályázati forrásból megvalósult beruházás elszámolása

Kérdés: Kincstári körbe tartozó központi költségvetési szervként INTEREG pályázaton elnyert összeget használtunk fel fejlesztési célokra 2006-ban, 2007. évre áthúzódó zárójelentéssel. A pályázat tartalmi előírása szerint a VÁTI Kht. (Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.) a támogatás összegét nem a mi számlánkra utalta, hanem – az 5 százalék önrész teljesítését igazoló terhelési értesítés és a számla eredeti példányának megküldése alapján – közvetlenül fizetett a számlát kibocsátó szállítónak. Erről azonban információt csak 2007 júliusában kaptunk. Részünkről 2006. 12. 31-ig minden átutalás megtörtént, a beruházás elkészült. A VÁTI az ellenőrzés során sérelmezte, hogy az általa kifizetett tételek miért nem szerepelnek a mi folyószámla-nyilvántartásunkban. Mi a helyes számviteli eljárási rend ilyen esetben? Meg kell jeleníteni a 0-ás számlaosztály kötelezettségvállalási számlán, illetve az 1. számlaosztály forgalmi számláin a 95 százalék kifizetését, ami nyilván előirányzat-módosítást is igényelni fog, annak ellenére, hogy a 95 százalék nem fut keresztül a költségvetési szerv pénzforgalmán? Mikor vehetem állományba az elkészült létesítményt, ha a pénzügyi teljesítés a VÁTI részéről 2007-re áthúzódik, ugyanakkor a költségvetési szervnek erről nincs tudomása? Elfogadható-e az a megoldás, hogy csak az 1. számlaosztály állományi számláin könyveljük a növekedést a 412. számlával szemben a 95 százalékos részre vonatkozóan a rendelkezésre álló dokumentumok alapján abban az évben, amikor részünkről a beruházás befejeződött?
Részlet a válaszából: […] ...összegűpénzforgalom nélküli bevételt (támogatásértékű bevételt) és pénzforgalomnélküli kiadást kell könyveiben elszámolnia. Az elszámolás eredményeként azelőirányzat-felhasználás is teljesül.4. Állományba vételHa szerződés részteljesítési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

Részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv beszámolókészítési kötelezettsége

Kérdés: Egy községi önkormányzatnál 3 "intézmény" működik: gondozási központ, községi könyvtár, általános iskola és napközi otthonos óvoda. Mindegyik intézménynek külön alapító okirata van, melyek szerint: – alapítójuk a községi önkormányzat, – fenntartójuk a községi önkormányzat, – jogállásukat tekintve 2 intézmény önálló jogi személy, míg egy szakmailag önálló jogi személy, mely részben önálló gazdálkodást folytat, – az egyik intézmény gazdálkodási formája részben önálló, bérgazdálkodási jogkörrel rendelkezik, – az intézmények vezetőit a képviselő-testület bízza meg, – az alapellátásukkal kapcsolatos kiadásaikat az önkormányzat finanszírozza, – alapításkor feladatuk ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyon az alapító tulajdona stb. Ezen intézmények bevételeit, kiadásait az önkormányzat a polgármesteri hivatalon belül az adott szakfeladatokon könyveli. Az önkormányzat helyesen járt-e el, amikor nem önálló, illetve részben önálló intézményként, hanem szakfeladatokon tartja nyilván ezen "intézmények" bevételeit és kiadásait? Véleményük szerint mi a helyes megoldás?
Részlet a válaszából: […] ...sem éves elemi beszámolót nem kellkészíteniük.Az általános fogalmak és besorolási feltételek ismeretében akérdésben felvetett elszámolási gyakorlat elfogadható abban az esetben, ha azérintett költségvetési szervek részben önállóan gazdálkodó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 22.

Védőnő utazási költségtérítése

Kérdés: Három önkormányzatunk közösen foglalkoztat a községeinkben egy védőnőt, akinek a munkája ellátásához rendszeres gépjárműhasználatra van szüksége. Saját autóját használja az alkalmazott, melynek ellenszolgáltatására 500 km/hó mértékben állapítottak meg részére útátalányra való jogosultságot. E feltételek mellett a védőnőnek minden hónapban el kell-e számolnia a ténylegesen megtett kilométerekről – útnyilvántartás –, s ha igen, az aktuális km mennyisége befolyásolja-e az adott hónapra neki járó útátalány összegét? Tehát ha pl. 300 km-t utazik, akkor az ez után járó összeg illeti-e meg őt, illetve ha 525 km-t tesz meg, akkor az 500 km feletti részre is jár-e a költségtérítés?
Részlet a válaszából: […] ...átalányban kifizetett költségtérítés adókötelezettségéneka megállapításánál a 1384. kérdésre adott válaszban leírt (aköltségelszámolásra, az előleglevonásra és az adóbevallásra vonatkozó)általános szabályokat kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 16.

Állami támogatásokból finanszírozott beszerzések áfája

Kérdés: Önállóan gazdálkodó központi költségvetési szervként működő kutatóközpontban az intézményfinanszírozás mellett a bevételek nagy részét pályázati úton elnyert támogatási bevételek jelentik. Az alaptevékenységünk adóköteles tevékenység. Helyesen értelmezzük-e az Áfa-tv. hatályos rendelkezéseit, ha a támogatási szerződések alapján kapott állami támogatásokból finanszírozott beszerzések után az áfa összegét visszaigényeljük?
Részlet a válaszából: […] ...az esetben feltétlenül intézményfinanszírozásnak minősül,amennyiben az egyéb jogszabályi háttér is fennáll. (Hangsúlyozandó, hogy azelszámolási kötelezettség kikötése a támogató részéről semmiképpen nemtekinthető ellenszolgáltatásnak.)Nem minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Teljesített szolgáltatás könyvviteli elszámolása, ha az igénybevevő nem a teljesítőnek fizet

Kérdés: Egy önkormányzat lakossági hulladék elszállításával kapcsolatban olyan megállapodást kötött a vállalkozással, hogy alacsonyabb díjat számít fel szolgáltatásaiért a lakosságnak, ha az önkormányzat vállalja a lakossági díjak beszedését. A vállalkozás az önkormányzatnak leszámlázza a lakossági díjak teljes összegét egy összegben, és mellette kiküldi a vállalkozás nevével mint szállító, és az egyes lakosok nevére mint vevő, az egyedi számlákat, melyek alapján az önkormányzat beszedi a lakosságtól a díjakat. Azonban vannak, akik nem fizetnek, akiktől nem lehet beszedni a pénzt. Az önkormányzatnak, mivel ez nem költségvetési bevétel és kiadás, hogyan kell könyvelnie a vállalkozásnak kifizetett teljes összeget, illetve a lakosoktól beszedett bevételt, és mi a teendő a hátralékosokkal?
Részlet a válaszából: […] ...hanem a lakosság veszi igénybe, ezért azönkormányzatnak az ellenértéket tovább kell számlázni.Előzőek értelmében agazdasági esemény elszámolásánál a közvetített szolgáltatások könyvelésérevonatkozó szabályok szerint kell eljárni. Amennyiben a lakosság nem fizet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Távmunkavégzés adózási szabályai

Kérdés: Sokat hallottam a távmunka bevezetéséről, de hiába kerestem az 56. számú Magyar Közlönyben a törvénymódosítások között, ilyen rendelkezést nem találtam.
Részlet a válaszából: […] ...rögzíteni a távmunkavégzéssel összefüggésben a távmunkát végző munkavállalónál szükségesen és indokoltan felmerült költségek elszámolásának a módját. A távmunka jogi kereteinek meghatározásához kapcsolódik egy új adózási szabály is. Az Szja-tv. 3....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Munkába járás gépkocsival a bérlet árának megtérítése mellett

Kérdés: Több dolgozónk olyan környékbeli településről jár be munkahelyére, ahonnan tömegközlekedési eszközzel nem lehet eljutni a városba. Alkalmazásuk feltétele volt ezért a saját gépjármű használata. Folyamatos munkarendben dolgoznak, közlekedésüket azonban nem tudják összehangolni. A munkába járás jelentős többletköltséggel jár, amely az Szja-tv. szerinti 3 Ft/km megfizetésével nem térül meg számukra. A munkáltató fizetheti-e a tömegközlekedési eszközre megállapított térítést (80 vagy 86 százalék) a bérletjegy leadása nélkül?
Részlet a válaszából: […] ...irányadóak. E szerint, ha a munkába járás a közigazgatási határon kívülről történik, a munkáltató a bérlettel való elszámolás ellenében köteles az utazási bérlet árának 80 vagy 86 százalékát megtéríteni. A 78/1993 Korm. rendelet szerint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. június 24.

Tárgyi eszközök alapítványoktól történő térítésmentes átvétele

Kérdés: A költségvetési szerv hogyan számolja el az alapítványoktól történő térítésmentesen átvett tárgyi eszközöket? Milyen bizonylat képezi az elszámolás alapját?
Részlet a válaszából: […] A költségvetési szerveknek ezekben az esetekben is a tárgyi eszközök térítésmentes átvételének általános szabályait kell alkalmazniuk. Így az adott tárgyi eszközt az átadó által közölt nyilvántartási értéken, de legfeljebb forgalmi értéken kell állományba venni. Az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 14.
1
5
6