Közalkalmazott átsorolásával összefüggő gyakorlati jogértelmezési probléma

Kérdés:

A Kjt. hatálya alatt dolgozónknak egyetemi végzettsége mellett további szakképesítésként második felsőfokú diplomája a Kjt. 66. §-ának (2)–(3) bekezdése alapján elismerésre került. A Kjt. szerint a további szakképesítés alapja az (1) bekezdés szerinti garantált illetmény, amely 2008 óta nem változott. A Kjt. 66. §-ának (9) bekezdése leírja kiegészítésül a garantált illetmény fogalmát, mely mindig legalább a garantált bérminimum. Mi minősül a további szakképesítés alapjának? Véleményünk szerint a további szakképesítés alapja a (9) bekezdésben megjelölt garantált minimálbér (jelen esetben 296.400 forint), és erre kell rászámolni a további szakképesítés után járó 10%-ot (29.640 forint). Más ellenkező vélemény szerint a további szakképesítés számítási alapját a Kjt. 66. §-ának (1)–(2) bekezdése szerinti – régi – garantált illetmény képezi. Ami kevesebb összegében, mint a (9) bekezdés alapján elvárt garantált minimálbér. Megjegyzésünk: Abban az esetben, ha a Kjt.-bértábla szerinti bér lenne az alap, akkor a minimálbérre történő kiegészítés "benyeli" – lényegében figyelmen kívül hagyja – a további szakképesítés után járó illetménynövekedést. Feltételezzük, hogy a törvényalkotónak nem lehetett ilyen szándéka, amikor a további szakképesítés elismerését kötelezően előírta. A jogszabályalkotó eredeti és valós célja feltehetően az volt, hogy adott dolgozó több felsőfokú szakképesítését többletbérrel ismerje el, azt ilyen módon honorálja.

Részlet a válaszából: […] ...kettő vagy több további szakképesítés esetén legalább 8%-kal növekszik.Álláspontunk szerint az illetménynövekedés alapja nem az egyes fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó garantált illetmény, hanem a közalkalmazott saját garantált illetménye, azaz ami...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Besorolás, közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő javítása

Kérdés: Szociális intézményben ápoló, gondozó munkakört betöltő dolgozónk tévesen került besorolásra 2014-ben. Az összes addigi jogviszonya figyelembevételre került, nem csak a közalkalmazotti jogviszony alapján (D9). 2016 márciusától gazdasági ügyintéző munkakörbe lesz átsorolva a dolgozó, melyhez E kategóriás végzettsége beszámítható. Megteheti-e a munkáltató, hogy a munkakör-megváltozás alkalmával korrigálja a rosszul megállapított jogviszony évek alapján történő besorolási időszakot? D9 helyett E3 lenne a helyesen megállapított besorolás.
Részlet a válaszából: […] ...foglalkoztatottak besorolását rendezi. Az általános ápoló munkakörben foglalkoztatott a meglévő iskolai végzettsége alapján "B"-"D" fizetési osztályokba sorolható be, a gondozó munkakör pedig "B"-"E" fizetési osztályokba. Fontos lenne tehát a korábbi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. május 3.

Gazdasági vezető besorolása

Kérdés: Önkormányzati intézmény 54 éves gazdasági vezetőjét 26 éves szakmai gyakorlattal, mérlegképes könyvelői végzettséggel át lehet-e sorolni "E" fizetési osztályból "F" fizetési osztályba?
Részlet a válaszából: […] ...hatálybalépéséig tartósan magas színvonalú munkavégzésükre, kiemelkedőmunka-teljesítményükre tekintettel kerültek az "F" fizetési osztályba.Ezen módosítást követően megszűntek továbbá a korábbielnevezésű közalkalmazotti osztályok.A Kjt. 64. §...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. június 6.

Közalkalmazott előresorolása

Kérdés: Egy közalkalmazott középfokú iskolai végzettséggel rendelkezik. Jelenleg nem szakirányú főiskolai tanulmányokat folytat, a betöltött munkaköréhez ez nem szükséges. Továbbra is a mostani munkakörében fog dolgozni. Igaz-e, hogy csak akkor sorolható magasabb fizetési fokozatba, ha a diplomáját 2005. július 1-jéig megkapja? Milyen jogszabály alapján?
Részlet a válaszából: […] ...vonatkozó szabályok alkalmazásának kérdése.A közalkalmazotti jogviszonyban a Kjt. 63. § (1) bekezdésealapján a közalkalmazott fizetési osztályát (besorolását) az ellátandó munkakörbetöltésére előírt legmagasabb iskolai végzettség,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. augusztus 9.