Elektromos és hibrid autók üzemanyagköltségének meghatározása

Kérdés: Az intézmény belső szabályzata szerint, ha belföldi kiküldetésre engedélyezik a munkavállaló részére a saját tulajdonú gépjármű használatát, akkor a munkavállaló üzemanyag-felhasználás címén az üzemanyag-fogyasztási norma és a NAV által közzétett üzemanyagár alapján megállapított összeget számolhatja el. Jelenleg problémát jelent számunkra az elektromos és hibrid autók esetében az alapnorma meghatározása, mivel arra az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár nem vonatkozik. Ebben az esetben hogyan határozhatjuk meg az üzemanyag-fogyasztási normát, hogy az megfeleljen a jogszabályoknak?
Részlet a válaszából: […] A saját tulajdonú személygépkocsi hivatali célú használata esetén a költségtérítésnek két módja lehet. Az egyik, amikor útnyilvántartás alapján vagy átalány formájában részesül a magánszemély térítésben. Ekkor a költségtérítés címén kapott összeg jogviszonyból...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. október 15.

Saját gépkocsival hivatali utazások költségtérítése

Kérdés: Dolgozóink saját gépkocsival hivatali utazásokat hajtanak végre. Ezzel kapcsolatban szeretném kérdezni, hogy kötelesek vagyunk-e megadni a 15 Ft/km kopási költségtérítést, vagy adhatjuk-e az idén is a 9 Ft/km-t, illetve lehetséges-e differenciáltan adni úgy, hogy egyes dolgozóknak 9 Ft/km-t, másoknak 15 Ft/km-t térítünk, arra hivatkozással, hogy más típusú gépkocsijuk van?
Részlet a válaszából: […] Ha a dolgozó hivatali utazást teljesít saját gépkocsijával, akkor az üzemanyagköltséget és a 9 Ft/km áta-lány-költségtérítést kötelező kifizetnie a munkáltatónak. A költségtérítés legfeljebb 15 Ft/km-ig nem számít bevételnek. A 9 Ft és a 15 Ft közötti különbözet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. június 25.

Polgármesterek költségtérítésének személyi jövedelemadó szempontból történő minősítése

Kérdés: A Mötv. 71. §-ának (6) bekezdése értelmében a polgármester az illetményének 15%-ában meghatározott költségtérítésre is jogosult. Számfejtése és kifizetése az Szja-tv. 17. §-ának (2) bekezdése, az adóelőleg megállapítása a 47. § (2) bekezdése szerint történik? Ha nyilatkozik, akkor 100%-ig alkalmazhat költségelszámolást, ha nem, akkor 90%-a számít a jövedelemnek? Tételes költség­elszámolás alapján a saját névre szóló számlát őrzi meg, vagy útiköltség-elszámolást is készíthet? Adó- és járulékvonzata hogyan alakul?
Részlet a válaszából: […] A polgármester jogviszonya, véleményünk szerint, továbbra is különleges foglalkoztatási jogviszonynak tekintendő (a Mötv. módosítására benyújtott törvényjavaslat is ezt erősíti meg), s mint ilyen, személyi jövedelemadó szempontból a nem önálló tevékenység körébe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. január 13.

Polgármesteri költségtérítés

Kérdés: Önkormányzatunknál a polgármester költségtérítési átalányban részesül. Milyen költségeket számolhat el? Kedvezőbb lenne-e, ha tételes költségtérítést kapna?
Részlet a válaszából: […] ...Költségátalány választása esetén kiküldetési rendelvénnyel nem fizethető gépjármű-költségtérítés. Ugyancsak nem számolható el utazási költségtérítés akkor, ha a polgármester részére hivatali gépjárművet biztosítanak.Az alábbi táblázatban összefoglaljuk...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. június 11.

Kiküldetés vagy munkába járás?

Kérdés: Többcélú kistérségi társulás munkaszervezete saját feladatként látja el a belső ellenőrzési tevékenységet saját maga és költségvetési szervei részére, valamint további 22 önkormányzatnak. Mint belső ellenőr az egyik érintett önkormányzat közigazgatási területén lakom. Mindennap autóval utazom a székhelyre, a székhelyről indítjuk a kiküldetést, azaz az ellenőrzés helyszínére utazunk. (Saját autóval járunk az ellenőrzésre, mert nincs hivatali gépjármű.) A székhely és lakóhely között 9 Ft/km költséget havonta útnyilvántartással alátámasztom (minden munkában töltött nap x oda-vissza km x 9 Ft/km). A székhelyről az önkormányzatokhoz történő utazást kiküldetésként számoljuk el. Jelenlegi kollégám a székhelyen lakik, logikus mindennap együtt a székhelyről indítani a munkát. A jövőben azonban új kollégával dolgozom, akivel egy településen élünk, s a település elhelyezkedése földrajzilag az ellátási terület középpontjában van, lényegesen több költséggel jár a székhelyről indítani a munkát, mint a lakóhelyről. Az Szja-tv. szerint a székhely és telephelyek közötti út hivatali útnak minősül, tehát kiküldetésként elszámolható. Jelenleg lakóhelyemhez 5 km távolságra lévő község eléréséhez oda-vissza 40 km munkába járást kell elszámolnom a székhelyig, majd onnan a kiküldetés céljából további 50 km oda-vissza kiküldetés címén, miközben lakóhelyemen átutazom. Logikus és lényegesen olcsóbb megoldás az lenne, ha lakóhelyem – mely egyben az egyik társult község mint telephely – és a többi település közötti utat kiküldetésként számolnám el, jelenlegi példával illusztrálva 5-5 km kiküldetés, s nem 50 km kiküldetés, plusz 40 km munkába járás. Sért valamely jogszabályt ez a megoldás? Van más lehetőség arra, hogy sem a munkahely, sem én, mint magánszemély ne járjak rosszul anyagilag?
Részlet a válaszából: […] ...típusának megnevezését,forgalmi rendszámát, a hivatali, üzleti utazások célját, időtartamát,útvonalát, a futásteljesítményt, az utazási költségtérítést, az élelmezésiköltségtérítést, valamint ezen költségtérítések kiszámításához...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 10.