Lombkorona-tanösvény létesítése

Kérdés: Önkormányzat védett természeti területén, beruházás keretében, lombkorona-tanösvény létesítése valósul meg. Az Áfa-tv. 142. §-ának (1) bekezdése szerint az adót a termék beszerzője fizeti abban az esetben, ha az építés-szerelés építési hatóságiengedély-köteles, építési hatósági tudomásulvételi eljáráshoz vagy egyszerű bejelentéshez kötött. A magasösvény építésére nem építési hatósági engedélyt, hanem természetvédelmi engedélyt kapott az önkormányzatunk. Jelen esetben a beruházó részéről alkalmazható-e a fordított áfás számlázás?
Részlet a válaszából: […] és azt elkészülte után az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyezni.Az Áfa-tv. 10. §-ának d) pontjában foglaltakat tágan kell értelmezni, és az ott előírt feltételek abban az esetben is teljesülnek, ha az ingatlan-nyilvántartás szabályai szerint egy építmény létrejöttét adott esetben kizárólag az ingatlan-nyilvántartási térképen kell átvezetni a tulajdoni lapon történő bejegyzési kötelezettség nélkül. Az Áfa-tv. 10. §-ának d) pontjában alkalmazott "bejegyzés" szónak tehát nem az a célja, hogy az ingatlan-nyilvántartás részei közül a tulajdoni lapon történő változásra utaljon, hanem az, hogy az ügylethez kapcsolódóan az ingatlan-nyilvántartásban történő módosítás megtörténtére vonatkozó kívánalmat előírja.Előzőekből az következik, hogy ha a lombkorona-tanösvény az Áfa-tv. alkalmazásában ingatlan-nyilvántartásba bejegyzendő ingatlannak tekinthető, akkor annak építési-szerelési munkával történő létrehozatalára és a jogosult részére történő átadására irányuló ügylet az Áfa-tv. 10. §-ának d) pontja alapján termékértékesítésnek minősül, és így a 142. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti "fordított adózás" hatálya alá tartozik.II. Egyéb esetben az Áfa-tv. 142. §-a (1) bekezdésének b) pontja jöhet szóba, az ott megadott feltételek teljesülése esetén. Az Áfa-tv. jelenleg hatályos 142. §-a (1) bekezdésének b) pontja értelmében az adót a termék beszerzője, szolgáltatás igénybe vevője fizeti a szolgáltatás nyújtásának minősülő olyan építési-szerelési és egyéb szerelési munka esetében, amely ingatlan létrehozatalára, bővítésére, átalakítására vagy egyéb megváltoztatására – ideértve az ingatlan bontással történő megszüntetését is – irányul, feltéve, hogy az ingatlan létrehozatala, bővítése, átalakítása vagy egyéb megváltoztatása építési hatóságiengedély--köteles, építési hatósági tudomásulvételi eljáráshoz vagy egyszerű bejelentéshez kötött, amelyről a szolgáltatás igénybe vevője előzetesen és írásban köteles nyilatkozni a szolgáltatás nyújtójának.Az Áfa-tv. 142. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja értelmében az (1) bekezdés alkalmazásának feltétele, hogy az ügylet teljesítésében érintett felek mindegyike belföldön nyilvántartásba vett adóalany legyen, valamint egyikének se legyen olyan, e törvényben szabályozott jogállása, amelynek alapján tőle adó fizetése ne lenne követelhető.Az adóhatóság által az építési hatósági engedély fogalma kapcsán kialakított adóhatósági álláspont szerint – az Áfa-tv. 142. §-a (1) bekezdésének b) pontja alkalmazásában – az építési hatóság alatt nemcsak az ágazati jogszabályok által kifejezetten építésügyi[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:    

A helyi iparűzési adó csökkentése

Kérdés: A 2021. évi helyi iparűzési adó csökkentéséhez kapcsolódó átmeneti támogatást fel kell tüntetni a 2129 jelű társaságiadó-bevallás 02-AKTAM lapján? Hogyan kell a vállalkozónak a számviteli nyilvántartásokban elszámolnia az említett átmeneti támogatás összegét?
Részlet a válaszából: […] továbbiakban: mikro-, kis- és középvállalkozás), a helyi iparűzési adó mértéke – az 51/N. §-ra figyelemmel – 1 százalék, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított helyi iparűzési adó mértéke több mint 1 százalék.Az Európai Unió működéséről szóló Szerződés 107. cikkének (1) bekezdése alapján, a helyi iparűzési adó összegéből adott könnyítés állami támogatásnak tekintendő azzal, hogy a 2021. év vonatkozásában a 2020/C. 91 I/01 számú európai bizottsági közlemény szerinti átmeneti támogatásként nyújtható, illetve vehető igénybe.A Htv. 51/N. §-ának (7) bekezdése értelmében a vállalkozó részére a 2021. évre igénybe vehető átmenetitámogatás-tartalom településenként jelentkező részösszegét a székhely, telephely szerinti önkormányzati adóhatóság, míg a különleges gazdasági övezetbe tartozó székhely, telephely esetén a NAV a 2021. adóévi iparűzésiadó-bevallás benyújtásának törvényi határidejét követő hónap utolsó napjáig állapítja meg és igazolja vissza.A Tao-tv. alapján nyújtott adórendszeren belüli (közvetett) támogatásokról, továbbá az adórendszeren kívüli (közvetlen) támogatásokról a 2129-es bevallás 02-es lapjain kell adatot szolgáltatni. A Htv. 51/N. §-ának (1) bekezdése szerinti átmeneti támogatás adórendszeren belüli támogatás, azt azonban nem a Tao-tv. biztosítja. A más adónemekben érvényesített adórendszeren belüli támogatást nem[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:    

Segítségnyújtás az ukrán háborús zónából menekülőknek

Kérdés: Önkormányzatok, illetve különböző vállalkozások nem segélyszervezeteken vagy közhasznú tevékenységet ellátó szervezeteken keresztül, hanem közvetlenül nyújtanak segítséget (szállás, melegétkezés, élelmiszer, ruhaneműk, készpénz) az ukrán háborús zónából menekülő magánszemélyeknek. A magánszemélyek részére közvetlenül átadott termékek, illetve nyújtott szolgáltatások, továbbá a készpénz juttatása után keletkezik-e az önkormányzatoknak, vállalkozásoknak jövedelemadó- és egyéb közteherfizetési kötelezettségük?
Részlet a válaszából: […] pontja szerint szociális segélynek minősül a szociálisan rászorulónak pénzben vagy nem pénzben ellenszolgáltatás nélkül nyújtott vissza nem térítendő támogatás.A fentiek alapján az önkormányzat által juttatott termékek, szolgáltatások, készpénz esetében személyijövedelemadó-fizetési kötelezettség nem keletkezik.Gazdasági társaságok esetében személyijövedelem-adó-fizetési kötelezettség csak abban az esetben nincs, ha a juttatást nem pénzbeli formában nyújtják. Ugyanis készpénz esetében az adókötelezettséget a felek között fennálló jogviszony, illetve szabályok alapján kell meghatározni, mely jellemzően egyéb jövedelem lesz.Ha a vállalkozások közvetlenül nyújtanak segítséget az ukrán háborús zónából menekülő magánszemélyeknek, akkor az ezen magánszemélyek részére átadott pénzeszközök, termékek, illetve nyújtott szolgáltatások értéke a juttató vállalkozásoknál egyéb ráfordításként számolandó el a számviteli nyilvántartásokban. A juttatás összege a juttató társaságiadó-alapjánál elismert költségnek minősül [a Tao-tv. 8. § (1) bekezdése d) pontjának alkalmazásában, figyelemmel a 3. számú mellékletre is].Az Itv. alapján az ingyenes juttatás utáni illetékkötelezettség a vagyonszerző felet terheli. Ez azt jelenti, hogy az azt nyújtó vállalkozások, önkormányzatok részéről illetékkötelezettség nem merül fel.Továbbá[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:  

Víziközmű-fejlesztési hozzájárulás

Kérdés: Víziközmű-fejlesztés esetén amennyiben az önkormányzat víziközmű- (ivóvíz-, szennyvíz-) hálózatra történő csatlakozásért (új bekötés esetén) hozzájárulást kér (lakossági befizetés), a számla kiállításakor mi képezi a számlakiállítás alapját? A banki befizetéskor legtöbbször a helyrajzi számot és nevet jelölik meg, azonban hiányoznak a vevő adatai, címe, vállalkozás esetén pedig az adószáma is. Jól gondoljuk, hogy a számlázás alapját nem ez képezi, hanem az új bekötéshez az igénybejelentő? Ám ezt vagy leadják, vagy nem, legtöbbször csak befizetik a megadott bankszámlaszámra, és csak egy banki utalási sort látunk. Mi ilyenkor a megoldás számlázás tekintetében?
Részlet a válaszából: […] számlázáshoz.Az Áfa-tv. 169. §-a alapján a számla kötelező tartalmi eleme a vevő neve, címe, adóalany esetén adószáma. Ezeknek az adatoknak az ismerete nélkül nem állítható ki a számla.Az ügyviteli folyamatokat úgy kell megszervezni, hogy a számlázáshoz szükséges adatok rendelkezésre álljanak. Sok helyen ezt úgy oldják meg, hogy számlakérőt kell kiállítani az érintett szervezeti egységnek. A kérdéses esetben elő kell írni, hogy az igénybejelentők másolatát és az elvégzett munkákról a munkalapok másolatát küldjék meg a számlakiállítást végző szervezeti egységnek.A vízbekötési igénybejelentőn feltehetően a megrendelő neve, címe, adóalany esetén adószáma szerepel, de a tényleges teljesítés elvégzését munkalappal kell igazolni. Amennyiben előre – előlegként – kell befizetni a vízbekötés díját, akkor díjbekérőt kell kiállítani, vagy az igénybejelentőn kell szerepelni annak, hogy a befizetést követően kerülhet sor a vízbekötésre.Amennyiben[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.

Kisajátítási eljárás

Kérdés: Önkormányzatunk több ingatlanját érintően kisajátítási eljárás lefolytatására került sor, a magyar állam javára útépítési célra. A kisajátítási határozatokban foglalt kártalanítási összegekről a kisajátítási törvényben [40. §, 21. § (5) bek.] foglaltaknak megfelelően számla kiállítására került sor, az ingatlan minősítésétől függően adómentesen, illetve építési telkeknél áfa felszámításával. Hogyan történik az ügylet könyvelése? Értékesítésként vagy kártalanításként? Ez utóbbi esetben az ingatlanok állományában történt változást (csökkenést) hogyan könyveljük?
Részlet a válaszából: […] NGM rendelet III. Immateriális javakkal, tárgyi eszközökkel kapcsolatos egyéb elszámolások fejezet Csökkenések rész D) Értékesítés elszámolása – ha előtte nem sorolják át[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:  

Jubileumi jutalom I.

Kérdés: Köztisztviselőnk kérte felmentését 2022. június 1-jétől, mivel a nők 40 éves kedvezményes nyugdíját szeretné igénybe venni 2022. augusztus 1-jétől. Első munkahelye a Volánnál volt 1978 júliusa és 1979 márciusa között, majd 1983 áprilisától dolgozott újra, a nagyközségi tanácsnál előadóként 1985 szeptemberéig. 1985 szeptemberétől 4 órás hivatalsegédi állása volt, majd 4 órában párhuzamosan a művelődési otthon igazgatója is lett. 1987 áprilisától 1990 végéig a GAMESZ-nél volt előadó, majd átkerült az akkori polgármesteri hivatalhoz 1991. januártól, ez a köztisztviselői jogviszonya jelenleg is fennáll. Foglalkoztatása alatt volt időszak, mikor csak 4 órában dolgozott, és olyan is, amikor egyszerre volt párhuzamosan kettő 4 órás munkaviszonya. A 4 órás foglalkoztatási viszony beszámít a jubileumi jutalomba, illetve ha egyszerre, egy időtartamban volt két 4 órás foglalkoztatási jogviszonya is, az beszámítható? Továbbá a Volánnál töltött évek – álláspontunk szerint – nem számíthatóak be. Valóban így van?
Részlet a válaszából: […] közszolgálati, kormánytisztviselői, állami szolgálati és kormányzati szolgálati jogviszonyban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal személyi állományának jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál adó- és vámhatósági szolgálati jogviszonyban vagy munkaviszonyban,b) a Kjt. hatálya alá tartozó szervnél munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban töltött időt,c) a hivatásos szolgálati jogviszony, tiszti és altiszti katonai szolgálati jogviszony időtartamát, továbbád) a bíróságnál és ügyészségnél szolgálati viszonyban, munkaviszonyban, valaminte) a hivatásos nevelőszülői jogviszonyban és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban,f) a Kttv., a Ktv., Ktjv. és a Kjt. hatálya alá tartozó szervnél ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban, a kormányzati igazgatásról szóló törvény és a Küt. hatálya alá tartozó szervnél ösztöndíjas jogviszonyban,g) a Kttv. 62/A. § szerinti jogviszony-létesítés esetén a két jogviszony közötti időtartamot, ésh) az állami vezetői szolgálati jogviszonyban, politikai felsővezetőként politikai szolgálati jogviszonyban,i) a rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, honvédelmi alkalmazotti jogviszonybantöltött időt kell[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:    

Közfoglalkoztatási feladatellátáshoz átadott eszközök

Kérdés: Önkormányzatunk a korábbi évek közfoglalkoztatási programjai keretében beszerzett tárgyi eszközeit és meglévő készleteit ingyenesen tulajdonba kívánja adni a kizárólagos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társasága részére, mert 2022. évtől a közfoglalkoztatási programokat saját nevében ez a gazdasági társaság végzi. (2021-ig a közfoglalkoztatási programokra vonatkozó ha-tósági szerződéseket az önkormányzat kötötte, a gazdasági társaság csak a bonyolítást végezte, megállapodás alapján.) Az eszközök és készletek átadása a közfoglalkoztatási feladatellátás elősegítése érdekében történne. A közfoglalkoztatási programokkal kapcsolatban az áfalevonási joggal nem éltünk. Az ingyenes átadás az Áfa-tv. hatályán kívülinek minősíthető-e a törvény 11. §-ának (1) bekezdése alapján? Ebben az esetben úgy gondoljuk, hogy számla kiállítására nincs szükség. Milyen egyéb számviteli bizonylat fogadható el az ügylet alátámasztására?
Részlet a válaszából: […] átengedi, feltéve, hogy a termék vagy annak alkotórészeinek szerzéséhez kapcsolódóan az adóalanyt egészében vagy részben adólevonási jog illette meg. Fontos hangsúlyozni, hogy az Áfa-tv. nem ahhoz köti ingyenes átadás esetén az adófizetési kötelezettséget, hogy ténylegesen levonták-e az áfát, hanem ahhoz, hogy levonható-e az Áfa-tv. előírásai szerint.Áfalevonási jog az Áfa-tv. 120. §-a alapján olyan mértékben illeti meg az adóalanyt, amilyen mértékben a beszerzés áfaköteles bevételszerző tevékenységét szolgálja. Közfoglalkoztatási program keretében előállított termények, termékek többféle módon hasznosíthatók, értékesíthetők, saját főzőkonyhában alapanyagként felhasználhatók – ez értékesítésre kerül -, szociális juttatásként kiosztható.Amennyiben[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:      

Közbeszerzési díj könyvelése

Kérdés: Intézményünknél a 2022-es évre közbeszerzési eljárás keretében történt a közüzemi szolgáltatókkal a szerződéskötés, és ennek eredményeképpen a számlán közbeszerzési díj is megjelenik külön tételként. Számviteli szempontból meg kell bontanunk a számlát K331 Közüzemi díjra és K355 Egyéb dologi kiadásra (közbesz. díj), vagy mivel a közbeszerzési díj is a közüzemi szolgáltatáshoz kapcsolódik, egyben kezelendő, és K331 rovatra könyvelendő az is?
Részlet a válaszából: […] gázenergia-, távhő- és melegvíz-szolgáltatások díjait, a víz- és csatornadíjakat, és a K355. Egyéb dologi kiadások rovaton, annak e) pontja szerint pedig többek között a közbeszerzési díjat. Így a számlán szereplő[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
Kapcsolódó címkék:  

Jubileumi jutalom II.

Kérdés: A jubileumi jutalomra jogosító időbe beleszámít-e a következő felsorolásból a bölcsődéken és az óvodákon kívül az az időszak, amely alatt a közalkalmazott a Megyei Tanács Gyógyszertári Központjánál dolgozott?
Jogviszonyok:
Bölcsőde: 1980. 07. 01. – 1980. 11. 30-ig
Pénzintézet: 1980. 12. 19. – 1981. 03. 15-ig
Bölcsőde: 1981. 03. 16. – 1984. 12. 26-ig
Megyei Tanács Gyógyszertári Központ: 1984. 12. 27. – 1992. 02. 28-ig
X Gyógyszerkereskedelmi Vállalat: 1992. 03. 01. – 1995. 08. 31-ig
Óvoda: 1997. 09. 01. – 1999. 08. 31-ig
Bölcsőde: 1999. 09. 14. – 2000. 07. 12-ig.
Óvoda: 2000. 09. 01. – 2004. 03. 31-ig
Bölcsőde: 2004. 04. 01. – 2021. 12. 31-ig
Részlet a válaszából: […] gyógyszertári kiskereskedelem volt, tehát feltehetően a tanácsi vállalatokhoz hasonlatos szervezetről volt szó. A Kjt. hatálybalépésével a gyógyszertári központ nem került a Kjt. hatálya alá. Mind-ezekre tekintettel az ott eltöltött munkaviszony időtartama[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. június 7.
1
2