Közös tulajdonú ingatlan költségelszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk alkalmazottjának és testvérének van egy közös tulajdonban lévő ingatlana. El szeretnék adni a lakóházat. Értékesítés esetén melyik értelmezés helyes a költségelszámolásra vonatkozóan?
- Költség bármelyik tulajdonos (tehát pl. a testvérek egyike) nevére szóló bizonylat alapján elszámolható, de a költséget minden tulajdonos a saját tulajdoni hányadára eső arányban veheti figyelembe.
- Csak az jogosult költséget elszámolni, aki az adott tételről a nevére szóló bizonylattal rendelkezik.
Amennyiben az utóbbi értelmezés a helyes, a számlával rendelkező tulajdonos a költséget teljes összegben elszámolhatja, vagy csak a saját tulajdoni hányadára eső arányban?
Részlet a válaszából: […] esetén – a tulajdonosok eltérő rendelkezése, vagy tulajdonjogi korlátozások hiányában – az ingó vagyontárgy, az ingatlanátruházásból, bérbeadásból, a vagyoni értékű jog visszterhes alapításából, végleges átengedésből, megszüntetésből, ilyen jogról való végleges lemondásból, az értékpapír-elidegenítésből származó jövedelem után a magánszemélyt a tulajdoni hányada arányában terheli adókötelezettség, azzal, hogy a tulajdonostársak közössége esetén az említett tevékenységekből származó bevétellel szemben – e törvény szerint elismert – költség bármelyik tulajdonos nevére szóló bizonylat alapján elszámolható. Házassági vagyonközösség fennállása alatt – az előzőekben említetteket kivéve – ezen időszakban a felek tevékenységéből származó és minden más jövedelem után azt a magánszemélyt[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 30.

Cafeteria elszámolása munkaviszony megszűnésekor

Kérdés: Költségvetési szerv munkáltató a cafeteria-rendszer keretén belül magáncélú személygépkocsi-használatot biztosít a munkavállaló részére egy autómegosztó cégen keresztül. A munkáltató 2022 márciusában átutal a munkavállaló autómegosztónál használatos profiljára 120 000 forintot, de a jogviszony megszűnik 2022. június 30-án. A munkavállaló kilépése esetén hogyan kell az adókötelezettséget megállapítania a munkáltatónak a juttatással összefüggésben?
Részlet a válaszából: […] személygépkocsi-használatot biztosító személy kifizetői minősége továbbra is megmarad, az adómentességnek feltétele pedig a juttató oldaláról nem a munkáltatói, hanem a kifizetői minőség fennállása.További feltétel fennállása is szükséges azonban, hogy a juttatás adómentes maradhasson. Feltételezve, hogy a juttatás felhasználásának feltételei nem változtak meg, vagyis azt a magánszemély a munkaviszonyának megszűnése után is személygépkocsi-használat céljára használhatja, azaz ha a még fel nem használt keretösszeget továbbra is ugyanolyan feltételek mellett használhatja fel a magánszemély, mint korábban a munkaviszony fennállása alatt, akkor a juttatás továbbra is adómentes marad.Egyedül akkor merülhetne fel adókötelezettség, azaz adóztatási pontot az jelenthetne, ha a tevékenység ellenértékeként lenne jogosult a volt munkavállaló a személygépkocsi használatára, vagy annak összegét pénzre vagy más szolgáltatásra válthatná át.Ha pedig a munkáltató levonja kilépéskor a munkavállalótól az annak[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 30.

OSS-rendszerbe regisztrált adóalany adólevonási joga

Kérdés: Egy svájci székhelyű társaság, amely sem a Közösség területén, sem Magyarországon nem rendelkezik székhellyel, telephellyel, Közösségen belüli távértékesítés végzése érdekében Magyarországon regisztrált az uniós egyablakos rendszerbe, hogy a Közösségen belüli távértékesítései kapcsán felmerült adófizetési kötelezettségét a NAV közreműködésével teljesíthesse. A társaság Közösségen belüli távértékesítései mellett azonban magyar nem adóalanyok részére is végez termékértékesítéseket, melyek esetében a távértékesítés szabályai nem alkalmazhatók (tekintettel arra, hogy a feladási és rendeltetési ország is Magyarország), azokat tehát belföldi termékértékesítésként kell kezelnie, belföldi áfás számlával kell bizonylatolnia. Ezen termékértékesítése kapcsán tehát valójában ugyanazon termék értékesítését valósítja meg, mint a távértékesítés esetén, ugyanakkor az Áfa-tv. szabályainak megfelelően a két ügylet különböző adókezelést von maga után. A belföldi termékértékesítése miatt tehát magyar adószámmal kell rendelkeznie, és magyar adóbevallást szükséges benyújtania. Tekintettel arra, hogy mind a távértékesítése, mind pedig a belföldi értékesítése tárgyául szolgáló termékeket magyar beszállítójával gyártatja le, mindkét ügylethez kapcsolódóan magyar áfával terhelt bejövő számlákkal rendelkezik. Jól gondolom, hogy a társaság az egyablakos rendszerben a Közösségen belüli távértékesítés szabályai szerint külföldre értékesített termékekhez kapcsolódóan rá áthárított belföldi áfát is levonhatja a magyar áfabevallásában, tekintettel arra, hogy belföldi értékesítése kapcsán rendelkezik magyar adószámmal, és magyar áfabevallás benyújtására kötelezett? Vagy a Közösségen belüli távértékesítésekkel kapcsolatos beszerzések árában rá áthárított áfát az Áfa-tv. XVIII. fejezete szerinti adó-visszatéríttetés keretében kérheti vissza?
Részlet a válaszából: […] szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódó előzetesen felszámított adó levonására nem jogosult, megilleti azonban annak a XVIII. fejezet rendelkezései szerinti visszatéríttetése, feltéve, hogy egyéb tevékenysége tekintetében belföldön adóalanyként nem vették nyilvántartásba, és egyébként belföldön adóalanyként történő nyilvántartásba vételre nem kötelezett.Az Áfa-tv. 235/M. §-ának (1) bekezdése értelmében tehát az az adóalany, amelyet egyéb tevékenysége tekintetében belföldön adóalanyként nem vettek nyilvántartásba, és egyébként belföldön adóalanyként történő nyilvántartásba vételre nem kötelezett, nem jogosult az adólevonásra, a különös szabályozás alá tartozó ügyletei kapcsán rá áthárított áfát az Áfa-tv. XVIII. fejezetében foglalt szabályok szerint jogosult visszatéríttetni.Figyelemmel a kérdésben rendelkezésre bocsátott azon információra, mely szerint a társaság a belföldi[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 30.

Utalványrendelet

Kérdés: Az ASP szakrendszer által előállított utalványrendeleten az aláírások között többekkel együtt szerepel az "ellenőrző", továbbá az ellenjegyző is. Az ellenőrző személyt a jogszabály nem nevesíti. Az előállított utalványrendeleten ki jogosult az ellenőrző aláírásra, szükséges-e, illetve hogyan járjunk el helyesen ez ügyben?
Részlet a válaszából: […] Ávr. nem nevesít ellenőrző szerepkört.Az utalványrendelet jogszabályi tartalmát az Ávr. 59. §-a sorolja fel, ahol szintén nem szerepel az "ellenőrző" aláírása.A költségvetési szervnek a saját gazdálkodási rendjét belső szabályzatban kell szabályozni, amely nem lehet ellentétes a jogszabályi előírásokkal, de bővebb feladatokat,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 30.

Egészségügyi jogviszonyban dolgozó nyugdíjazása

Kérdés: Egészségügyi jogviszonyban dolgozó munkavállalónk nyugdíjba vonulását tervezi. Az Eszjtv. 12. §-ának (6) és (7) bekezdése szerint a közalkalmazottnak kell kérni a felmentését, és a munkáltató hozzájárulásával szűnik meg a munkaviszonya. Az Mt. 69. §-ának (1) bekezdése hivatkozik a felmondási időre, ami harminc nap. A felmondási idő feléről a dolgozót a munkavégzés alól fel kell menteni. A dolgozó a szakszervezet jogászához fordult, aki a következők szerint értelmezi a jogszabályt: "Az Eszjtv. 12. § (6) és (7) bekezdése – amely a jogviszony megszüntetéséről szól – szinte szó szerint vette át a Kjt. 30. §-ának (4) és (5) bekezdését. E joghely szerint az egészségügyi szolgálati jogviszonyt felmondással meg kell szüntetni, ha a Tny. 18. §-ának (2a) bekezdésében foglalt feltételt legkésőbb a felmondási idő leteltekor teljesítő közalkalmazott kérelmezi. Ez azt jelenti, hogy ha valaki »nők 40« nyugdíjba szeretne elmenni, és legkésőbb a jogviszonya megszűnésekor a »nők 40« nyugdíjhoz szükséges jogosultsági feltételek beállnak, kérelmére a jogviszonyát a munkáltatónak kell felmondással megszüntetnie. A törvény 1. §-ának (9) bekezdése szerint az egészségügyi szolgálati jogviszonyra az Mt. szabályait kell alkalmazni abban az esetben, ha a szolgálati jogviszonyról szóló törvény eltérően nem rendelkezik. Mivel az Eszjtv.-ben a felmondási idő mértékére nincs eltérő rendelkezés, ezért e tekintetben az Mt. 69. §-át kell alkalmazni. E szerint a felmondási idő hossza 40 év jogviszony után 90 nap. Összegezve: értelemszerűen a dolgozó jogviszonya a felmondási idő (90 nap) végével szűnik meg." Jelzése szerint a "nők 40" nyugdíjazás esetén a dolgozó kérelmére a dolgozó jogviszonyát munkáltatói felmondással kell megszüntetni. Ebben az esetben a felmondási idő 90 nap, melynek feléről a dolgozót a munkavégzés alól is mentesíteni kell. Az Mt. 66. §-ának (2) bekezdése előírja a munkáltató általi felmondás indokait, mely között nem szerepel a nyugdíjazás. A másik aggályunk, hogy ha a munkáltató mond fel, a dolgozó nem minősül még nyugdíjasnak, így a munkáltató általi felmondás esetén végkielégítést is kell fizetni a dolgozónak. Véleményünk szerint csak a dolgozó kezdeményezheti a felmentést, a törvényes felmondási idő 30 nap, mely a 69. § (3) bekezdés szerint maximum hat hónappal meghosszabbítható. Kérjük állásfoglalásunk megerősítését!
Részlet a válaszából: […] alkalmazni, mely alapján a munkáltató felmondása esetén a felmondási idő a munkáltatónál munkaviszonyban töltötta) három év után öt nappal,b) öt év után tizenöt nappal,c) nyolc év után húsz nappal,d) tíz év után huszonöt nappal,e) tizenöt év után harminc nappal,f) tizennyolc év után negyven nappal,g) húsz év után hatvan nappalmeghosszabbodik.Ami valóban nem egyértelmű, az a végkielégítésre való jogosultság kérdésköre, ugyanis az Eszjtv.-ből – véletlen vagy szándékosan – kimaradt a Kjt.-ben meglévő azon rendelkezés, mely rögzíti, hogy nem jogosult a közalkalmazott végkielégítésre, ha felmentésére amiatt kerül sor, hogy maga kéri a nők negyven-éves öregségi nyugdíjára való jogosultság megszerzése okán a jogviszonya megszüntetését.A jogszabályok jelenlegi rendelkezései szerint a végkielégítésre az Mt. rendelkezéseit kell alkalmazni az Eszjtv.-ben rögzített eltérésekkel. Mivel erre a felmondási esetre sem az Eszjtv., sem az Mt. nem tartalmaz speciális szabályt, így az Mt. általános, végkielégítésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.Ugyanakkor az Mt. szerint nyugdíjas munkavállaló – többek között -, aki az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban részesül. A nyugdíjas munkavállaló pedig nem jogosult végkielégítésre. Fontos, hogy a nyugdíj megállapításának már nem feltétele a biztosítási jogviszony megszüntetése. Ezért nem kizárt, hogy a munkaviszony megszűnésének időpontjára megállapításra kerüljön a "nők negyvenéves öregségi nyugdíja", és így ebben az időpontban a munkavállaló már nyugdíjasnak minősüljön. A fizetendő végkielégítés tehát függ az időzítéstől. Lényeges, hogy az Mt. szerint a végkielégítés mértéke négyhavi távolléti díj összegével emelkedik, ha a munkavállaló (közalkalmazott) jogviszonya az öregségi nyugdíjra [Mt. 294. § (1) bekezdés g) pont ga) alpont, azaz az öregségi nyugdíjkorhatár] való jogosultság megszerzését megelőző öt éven belül szűnik meg. A Tny. tartalmazza azt a szabályt, hogy[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 30.
1
2