Telefon áfájának visszaigénylése


Önállóan gazdálkodó önkormányzati költségvetési szerv vagyunk, adóköteles és adómentes tevékenységet egyaránt folytatunk. A dolgozók a magán-telefonbeszélgetéseiket kóddal elválasztják a hivatalos telefonbeszélgetéseiktől, és a magán-telefonbeszélgetéseket továbbszámlázzuk a dolgozók felé (közvetített szolgáltatás), de nem minden magánbeszélgetést. Van a dolgozók magánbeszélgetésén kívül egyéb közvetített szolgáltatásként továbbszámlázott telefondíj, pl. a büféhelyiséget bérlő telefonszámlája. Hogyan kell a telefondíj áfáját helyesen megbontani? Pl. 100 Ft bruttó telefonszámla, 20 Ft magánbeszélgetési díj, melyből 10 Ft továbbszámlázásra kerül, 10 Ft pedig nem, és 10 Ft egyéb közvetített szolgáltatás, pl. büfé. Melyik helyes: 1. 100 Ft bruttó telefondíj: 100-20 Ft (ez egyrészt a 10 Ft továbbszámlázott dolgozói magánbeszélgetés, 10 Ft pedig az egyéb közvetített telefonszolgáltatás, pl. büfé), ez a 20 Ft-ra eső áfa levonható áfa. 80 Ft-24 Ft a 80 Ft 30 százalékának áfája, az Áfa-tv. 33. § (4) bek. alapján nem vonható le, áfamentes. Az 56 Ft-ra eső áfa arányosításba vonható áfa. 2. 100 Ft bruttó telefondíj-20 Ft (összes közvetített szolgáltatásra jutó áfa, levonható áfa), 80 Ft-10 Ft (a tovább nem számlázott dolgozói magánbeszélgetések díjára jutó áfa, le nem vonható áfa), 70 Ft-21 Ft [ez le nem vonható áfa, a 33. § (4) bek. alapján] 49 Ft-ra jutó áfa arányosításba vonható áfa.


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2007. július 3-án (81. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1743

[…] mielőtt ezt a szabályt alkalmaznánk, meg kell tisztítani az adóalany által igénybe vett összes telefonszolgáltatásra eső áfa összegét az egyéb levonási tiltások miatt le nem vonható áfától. Következésképpen amennyiben van az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységet nem szolgáló tevékenysége az adóalanynak, úgy a szolgáltatás erre a célra igénybe vett részére eső áfát eleve nem lehet levonásba helyezni. Az Áfa-tv. 33. § (1) bekezdés a) pontja szerint szintén nem vonható le a tárgyi adómentes szolgáltatáshoz igénybe vett telefonszolgáltatás díjára eső adó, melynek összegét adott esetben arányosítással szükséges meghatározni. Amennyiben az adóalany mindezek segítségével meghatározza a tisztán a gazdasági tevékenységéhez használt áfa összegét, abban az esetben a hatályos szabályozás alapján annak 70 százalékát helyezheti levonásba, feltéve hogy a szolgáltatás ellenértékének kevesebb mint 30 százalékát továbbértékesítési céllal, vagy a 8. § (4) bekezdése szerint számlázza tovább. Nem szabad ugyanis megfeledkezni arról a kérdésben is felvetett esetről, hogy mi történik akkor, amikor az adóalany a munkavállalói vagy esetleg más (adott esetben a büfé) részére kiszámlázza a telefonköltséget, azaz a 8. § (4) bekezdése szerint közvetíti a szolgáltatást. Ilyenkor két eset lehetséges. Az első, hogy az adóalany teljes egészében áthárítja a szolgáltatás díját. Ilyenkor csak üzleti célú használat lesz, így nincs magánhasználat miatt le nem vonható áfa. Ha a továbbszámlázott (esetleg más okból is továbbszámlázott) ellenérték eléri vagy meghaladja az adott telefonszámla teljes összegének 30 százalékát, akkor a kifizető az előzetesen felszámított áfát teljes egészében levonhatja, amennyiben nem, úgy a teljes előzetesen felszámított áfa 70 százalékát vonhatja le. A második lehetőség, hogy az adóalany csak részben hárítja át a szolgáltatást. Ez esetben először csökkenteni kell a meg nem térített magánhasználatra jutó áfával a teljes előzetesen felszámított áfát. Amennyiben a továbbszámlázott érték eléri vagy meghaladja a számla teljes összegének 30 százalékát, nincs további levonási tilalom. Ha a továbbszámlázott érték nem éri el a számla teljes összegének 30 százalékát, akkor a különbözet 70 százaléka vonható le. A kérdésben felvetett példa nettó 100 Ft telefonköltséggel számol, melyet […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.