Közoktatási intézmény gazdasági vezetője – kinevezett vezető vagy magasabb kinevezett vezető?


Önkormányzati fenntartású általános iskola gazdasági vezetőjének megbízása 2009. január 1-től a Kjt. és a többször módosított 138/1992. Korm. rendelet 5. § (1) bek. alapján a törvény erejénél fogva magasabb vezetői vagy vezetői munkakörré alakult át. A 217/1998. Korm. rend. 18/A. § (2) bekezdését, mely szerint a gazdasági vezető az intézményvezető helyettese gazdasági és pénzügyi ügyek tekintetében akkor is, ha azt a munkakörének elnevezése nem tükrözi, és a 2008. évi CV. tv. 8. § (2) bekezdés c) pontját is figyelembe véve, amely a gazdasági vezető kinevezését, felmentését, díjazásának megállapítását az irányító szerv hatáskörébe utalja, kinek, hogyan és mi alapján kell eldöntenie, hogy kinevezett vezető vagy magasabb kinevezett vezető munkakörbe került-e a gazdasági vezető? Tulajdonképpen ki a munkáltatója? Ki készíti el az új munkaköri leírását, amely már az önálló vezetői munkakörre szól? (Munkáját pedig továbbra is az intézmény vezetőjének irányítása és ellenőrzése mellett végzi.)


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2009. június 9-én (114. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2376

[…] gyakorlóhely-vezetői megbízás; c) az a)-b) pontokban foglaltaktól eltérően magasabb vezetői munkakör: ca) a központi műhelyvezetői munkakör, a központi műhelyvezető-helyettesi munkakör, cb) a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti intézményvezető-helyettesi munkakör, d) vezetői munkakör: a gazdasági, az ügyviteli, a műszaki, a személyzeti vezetői munkakör." Amennyiben gazdasági intézményvezető-helyettesről van szó, akkor magasabb vezetői munkakörről, azaz magasabb kinevezett vezetőről beszélünk, míg abban az esetben, ha a gazdasági vezető nem tölt be intézményvezető-helyettesi funkciót, kinevezett vezetőről. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiadott "Segédanyag a munkajogi változások értelmezéséhez, alkalmazásához" című tájékoztató az előbbi rendelkezéshez kapcsolódóan kiemelten felhívja a figyelmet a 217/1998. (XII. 31.) Korm. rend. (Ámr.) 18/A. § (2) bekezdésére. Ebből arra következtethetünk, hogy az Ámr. előírását mint további különös szabályt kell tekinteni. Különbséget kell tenni munkáltató és munkáltatói jogkör gyakorlója között. Munkáltató az állami vagy önkormányzati költségvetési szerv, illetve a helyi önkormányzat lehet (pl. egy önkormányzat által fenntartott közoktatási intézmény). A helyi önkormányzatok által létesített és működtetett költségvetési intézmények vezetői és dolgozói tekintetében munkáltató az az intézmény, amelynek keretei között a dolgozók a feladataikat végzik (BH 1996/2/126. és MD I.46.). A munkáltatói jogkör gyakorlója – mint a munkáltató képviselője – gyakorolja a közalkalmazotti jogviszonyból eredő munkáltatói jogokat és kötelezettségeket. A munkáltató […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.