Intézményi társulás


Önkormányzatunk intézményfenntartó társulás keretében mint székhely működteti a nevelési és oktatási intézményeit. Korábbi kérdésemre kapott válaszban az étkeztetési normatívát a székhely intézmény átadott pénzként kezeli, és nem kell számlát kibocsátani a tagintézménybe járó és ott étkező gyerekek után. Ismerve az önkormányzatok mai gazdasági nehézségeit, nincs lehetőség a székhely önkormányzatnak átadni a normatív támogatást, és visszafelé sem tud támogatást utalni a működési költségekhez a tagintézmény. Az önkormányzatok többségének az lenne a kérdése, hogy mivel az önkormányzatok pénzforgalmi szemléletű könyvelést végeznek, van-e lehetőség mindkét önkormányzat esetében úgynevezett kompenzálólevélre az elszámolás érdekében, ezen összegek vegyes naplón való könyvelésére?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2010. március 16-án (127. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2595

[…] egyes képviselő-testületek pénzügyi hozzájárulásának arányát, az intézmény fenntartásával kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, valamint azok gyakorlásának a módját, a megállapodás felmondásának a feltételeit. A társulások működésére vonatkozóan a törvény tartalmaz előírásokat, de több olyan jelentős és fontos feladat is van, amelyről a jogszabály nem rendelkezik, hanem az önkormányzatokra bízza, hogy megegyezésük alapján, közös döntéssel és akarattal a társulási megállapodás egyes feltételeit hogyan határozzák meg. Javasolt a társulási megállapodásban rendelkezni a munkaadói jogok kérdéséről, a döntéshozatalok kérdéséről, a tulajdonosokról, tulajdonról, annak megoszlásáról és nem utolsósorban a finanszírozás kérdéséről. A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény 3. §-a alapján a társulási megállapodásnak kötelező és javasolt tartalmi elemei vannak. A megállapodásnak kötelező tartalmaznia: – a többcélú kistérségi társulás nevét, székhelyét és lakosságszámát, – a többcélú kistérségi társulás tagjainak nevét, székhelyét és lakosságszámát, – a társulás tagjai által a többcélú kistérségi társulásra átruházott feladat- és hatásköröket, – a közös fenntartású intézmények megjelölését, amelyek biztosítják a többcélú kistérségi társulás által ellátott önkormányzati közszolgáltatásokat, – a társulási tanács tagjait megillető szavazatot, – a társulási tanács szervezetére és működésére vonatkozó szabályokat, – a költségek viselésének arányát és teljesítésének feltételeit, – az önkormányzatok vállalt pénzügyi hozzájárulása nemteljesítése esetén irányadó eljárást (a társulás döntésétől függően a társulás tagjai részéről a pénzforgalmi szolgáltatójuknak adott, a beszedési megbízás teljesítésére vonatkozó hozzájárulását, felhatalmazó nyilatkozatát, amely alapján a társulás beszedési megbízást nyújthat be a pénzforgalmi szolgáltatóhoz), – a társulási tanács működésével kapcsolatos hivatali teendők ellátásának a módját, elkülönült munkaszervezet létrehozása esetén annak szervezetét, a munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét, – intézmény, más szervezet közös alapítása esetén az alapítói jogok gyakorlására vonatkozó részletes rendelkezéseket, – a többcélú kistérségi társulás gazdálkodására és beszámolási kötelezettségére vonatkozó rendelkezéseket, – a többcélú kistérségi társulás tevékenysége és gazdálkodása ellenőrzésének a rendjét, – a többcélú kistérségi társulás vagyonát és a vagyonátadás feltételeit, a tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlásának rendjét. Javasolt tartalmi elemek, azaz tartalmazhatja a megállapodás: – azt, hogy a többcélú kistérségi társulás egyes feladatainak ellátását a többcélú kistérségi társulás székhelytelepülésének önkormányzata vagy a társulás más tagja biztosítja saját intézménye útján, ha az érintett önkormányzat képviselő-testülete a többcélú kistérségi társulással különmegállapodást köt; – azt, hogy a többcélú kistérségi társulás nem minden tagja számára biztosítja egyes feladat- és hatáskörök közös ellátását; – azt, hogy a többcélú kistérségi társulás gondoskodik a tagjai által fenntartott, azonos típusú intézmények gazdálkodásának biztosításáról; – társszékhely(ek) megjelölését, amely(ek) elláthatja(ják) a többcélú kistérségi társulás egyes feladatait; – a helyi adókból származó bevétel megosztásának módját; – a társulási tanács elnökségének feladatait; – a lakosság önszerveződő közösségei tájékoztatásának módját, valamint az együttműködés rendjét; – a megyei […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.