Szociális intézmények ellátottainak pénzkezelése


Központi költségvetési szerv vagyunk, megyei kirendeltségekkel. A kirendeltségek illetékességi körébe tartozó intézmények 5-80 km-es távolságban vannak. Az Áht. szerinti jogkörgyakorlások közül az érvényesítést és a pénzügyi ellenjegyzést felhatalmazás szerint a kirendeltségi munkatársak gyakorolják. A szociális intézmények ellátottainak bankban lévő pénzét és készpénzét az intézmény által kialakított gyakorlat és belső szabályzat alapján az intézményi munkatársak kezelik, vezetik az analitikus nyilvántartást. Az ellátottak pénzét vagy az ellátott nevére szóló bankszámlákon, vagy a Magyar Államkincstárnál vezetett letéti számlán tartják az intézmények. Miután nem költségvetési pénzről (ellátott saját pénze) van szó, kell-e a pénztárbizonylatokon a jogkörgyakorlásokat (érvényesítés, utalványozás) gyakorolni? Sok esetben az érvényesítés a kifizetést követő 1-2 héten, de minimum pár napot követően történik meg, így elveszíti a jogszabályalkotó szándéka szerinti ellenőrző funkcióját.


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2018. szeptember 25-én (265. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4800

[…] akadálya annak, sőt helyes, hogy az Áht. és Ávr. szabályaihoz hasonlóan a letéti bankszámlákról történő utalás esetén is többlépcsős ellenőrzési rendet (kontrollpontokat) alakítsanak ki.Az ellátottak pénzkezelésére szabályzatot kell készíteni, amely önálló szabályzat vagy a pénzkezelési szabályzat része. A szabályzat elkészítésénél figyelemmel kell az alábbi jogszabályi előírásokra:– a Szoc. tv.,– az Szt.,– a 29/1993. Korm. rendelet,– az Áhsz.,– az 1/2000. SzCsM rendelet.A szabályzatban az alábbi témaköröket javasoljuk szabályozni:– Pénz- és értékkezelés általános előírásai– Letétek kezelése– Az intézmény költségvetéséből történő kifizetések– Adományok kezelése– Ellátottak nyugdíjelszámolása, gondozási díjak befizetése– Ingatlan nyilvántartása– Szociális ügyintézéshez kapcsolódó pénzkezelésA pénz- és értékkezelés általános követelményei, hogy– biztosítsa az ellátottak vagyona, pénze biztonságos megőrzésének feltételeit,– az érték- és vagyonmegőrzésre átvett tárgyakról tételes felsorolás (leltár) készüljön,– átvételi elismervényt készítsenek, és annak egy példányát átadják az ellátást igénybe vevőnek, illetve törvényes képviselőjének, vállaljon felelősséget a letétbe helyezett értékekért,– ellenőrizze a pénzkezeléssel kapcsolatos teendőket.Az ellátottak pénzét kezelő személyt írásban meg kell bízni a feladattal, és pénzkezelői felelősségvállalási nyilatkozatot kell tennie.Az ellátottak pénzét biztonságosan, pénztárban, névre szólóan elkülönítve kell őrizni.A gondozottak letétben elhelyezett pénzének dokumentálására javasoljuk, hogy a letéti forgalom és egyenleg megállapítására hitelesített, sorszámozott naplóban névre szólóan könyveljék a bevételeket és a kiadásokat.– A bevételezésre került készpénz bevételi pénztárbizonylaton történhet.– A kiadásokat kiadási pénztárbizonylaton kell rögzíteni, melyekhez minden esetben csatolni szükséges a számlát.– Amennyiben az ellátott vagy meghatalmazottja készpénzt vesz át a személyes letétből, azt saját kezű aláírásával igazolja.– A szabad felhasználású pénzeszközök nyilvántartását és mellékleteit javasoljuk szigorú számadású okmányként kezelni és megőrizni.Az Áht. és az Ávr. az intézményi pénzekre vonatkozik, de a gondozottak pénzkezelése során is be kell tartani a bizonylati fegyelmet, és biztosítani kell az ellenőrzést. A pénzmozgások ellenőrzését végezheti a kirendeltségvezető vagy az általa írásban megbízott személy. A pénzmozgásokat szabályszerűen könyvelni, a pénzmozgások ellenőrzését pedig dokumentálni kell. Ennek rendjét belső szabályzatban, pl. a pénz- és értékkezelési szabályzat célszerű szabályozni.Ha a gondozottól vesz át pénzt az intézet vagy a kirendeltség alkalmazottja, akkor a "Készpénz átadás-átvételi elismervény" kitöltésével és két tanú aláírásával kell igazolni a pénzfelvételt és a pénzzel történő elszámolást, amelyhez a számlát, bizonylatot is csatolni kell.A Készpénz átadás-átvételi elismervény legalább az alábbi adatokat tartalmazza:– az elismervény sorszáma (folyamatos sorszámozással);– az átvett összeg számmal és betűvel;– az átadó neve, intézményi elhelyezkedése (részleg, szoba);– amennyiben az ellátott készpénzét az intézmény pénztárosa kezeli, akkor az átadóval a pénztáros nevét szükséges feltüntetni, de a nyomtatványon fel kell tüntetni, hogy melyik ellátott számára történik a vásárlás;– a vásárolandó termék/szolgáltatás […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.