Nullás számlaosztály

Kérdés: Kérem írjanak a nullás számlaosztály könyvelési szabályairól és tételeiről.
Részlet a válaszából: […] ...a következő:1. Kötelezettségvállalás nyilvántartásba vétele:a) a nem végleges kötelezettségvállalás nyilvántartásba vétele áfa nélküli értéken (előzetes kötelezettségvállalás) a költségvetési számvitel szerintT 0021 Költségvetési évben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 17.

Tiszteletjegy elszámolása

Kérdés: Hogyan kell könyvelni a tiszteletjegyet?
Részlet a válaszából: […] ...sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) nem tartalmaz külön előírást.Az szja- és az áfatörvény szerint a tiszteletjegy biztosítása meghatározott esetekben járulék- és áfaköteles, de mivel az Áhsz. külön szabályt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. augusztus 27.

Szakfeladat

Kérdés: Az önkormányzat a gimnázium kezeléséből a közszolgáltató intézmény kezelésébe adta az 1400 adagos konyháját alaptevékenységként (más alaptevékenységünk strand, temető, sportpálya-üzemeltetés, takarítás, zöldterület-kezelés stb.). A konyha ellátja az általános iskola, a gimnázium, a kollégium, az óvoda és a szociális otthon étkeztetését. Eddigi információnk szerint az 562912. óvodai, 562913. iskolai, 562914. kollégiumi étkeztetés szakfeladatokat a szolgáltatást igénybe vevő intézményeknek kell használni (ők szedik be a térítési díjat, és számolják el az önkormányzattal a rezsiköltséget). Mi mint a konyha üzemeltetője egy összegben számlázzuk az intézmények felé a nyersanyag, a rezsi és az áfa összegét. Helyesen használjuk-e az 562920. Egyéb vendéglátás szakfeladatot, melyen az oktatási intézmények, óvoda, szociális otthon, és ezen intézmények dolgozói étkezését számoljuk el, a saját dolgozóink étkeztetéséhez pedig az 562917. Munkahelyi étkeztetés szakfeladatot használjuk? Ha mi csak az egyéb vendéglátás és a munkahelyi étkeztetés szakfeladatokat használjuk, kell-e 6-os számlaosztályt vezetni? Az 56/2011. NGM rendelet 3. sz. mellékletének 2.1.2. pontja alapján kell-e intézményünk alapító okiratában feltüntetni az iskolák által használt szakfeladatokat akkor is, ha mi nem számolunk el rajta kiadást, bevételt?
Részlet a válaszából: […] ...a következők szerint történik:Kiadások teljesítéseközgazdasági osztályozás szerintT 51-57 – K 311,321előzetesen felszámított áfaT 56121 – K 311,321funkcionális osztályozás szerintfelmerült kiadásokT 62 – K 599társüzemi szolgáltatásokT 62 – K 61, 2vagyT 61,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. október 30.

Hitelképesség megállapítása

Kérdés: A 46/2009. (XII. 30.) PM rendeletben előírtak szerint a K-11-es beszámolótáblázat 25. számú űrlapja "A helyi önkormányzatok adósságot keletkeztető Ötv. 88. § (2) bek. szerinti éves kötelezettségvállalásának (hitelképességének) felső határa" sorai és kitöltési útmutatója véleményem szerint nem teljesen egyértelműen fogalmazza meg a hitelképesség megállapításához szükséges információkat.
Az előző év(ek)ben keletkezett, tárgyévet terhelő fizetési kötelezettség (12-20. sorok) kitöltése során nem értelmezhető a 13. sor adatigénye, mivel a hosszú lejáratú kötelezettségekből a tárgyévet terhelő összeget a rövid lejáratú fizetési kötelezettségként kell minősíteni, bemutatni, elszámolni. Amennyiben a teljes hosszú lejáratú hitel még hátralévő teljes összegét kell bemutatni, akkor a hitel összege teljesen felborítja a számítást, hiszen csak egyévi bevétellel szemben lehetne kimutatni a hátralévő hitelösszeget.
A 14. sorban a tárgyévet megelőző évben felvett rövid lejáratú hitelek adatait kellene kimutatni. Problémát okoz, hogy a számviteli törvény szerint rövid lejáratú kötelezettségnek kell minősíteni – többek között – az egy üzleti (költségvetési) évet meg nem haladó lejáratra kapott kölcsönt, tehát amelyet abban az évben – december 31-e előtt – kell visszafizetni, amelyben a hitel felvételre került. Amennyiben a likvid hitelt nem kell ideszámítani, akkor minden éven belül visszafizetendő hitelt likvid hitelnek lehet minősíteni, és nincs adat ehhez a sorhoz. Az éven túli hitel nem rövid lejáratú hitel! A rulírozó hitel viszont inkább hosszú távú hitelnek nevezhető, hiszen a bank felé a rendelkezésre álló díjat folyamatosan kell fizetni, akár folyósítja a hitelt, akár nem. Amennyiben sor kerül a rulírozó hitel folyósítására, akkor annak a visszafizetése akár több éven keresztül is gördülhet, a folyamatos felvét és visszafizetés miatt. Viszont itt gond, hogy mely összeget kell bemutatni. A rendelkezésre álló hitelkeretet, vagy épp az adott pillanatban (december 31-én?) kimutatott, felhasznált hitelösszeget kell kimutatni?
A 18. sorba csak azokat a garancia- és kezességvállalásból származó fizetési kötelezettségeket kell beírni, amelyek nemcsak mint kötelezettség merültek fel, hanem mint pénzforgalom, biztosan megjelennek a könyvekben. Az egyezőség csak így állhat fel a mérleg hivatkozott sorával. Így viszont a valós, vállalt kötelezettség nincs bemutatva!
A 20. sor szállítói tartozások során is csak a számlával és nemcsak szerződéssel alátámasztott kötelezettséget kell kimutatni, bár a folyamatos szerződések számla nélkül is fizetési kötelezettséget eredményeznek. Ugyanakkor a ki nem fizetett számlák ellenértékének fedezete lehet a pénz (előirányzat)-maradvány is, és nem biztos, hogy azt a tárgyévi saját bevételből kell fedezni.
A táblázat nem tartalmazza teljeskörűen azokat a kifizetési kötelezettségeket, amelyeket a saját bevétel terhére vállalt a költségvetési szerv, csak azokat, amelyeket elvileg a saját bevételéből kellene fizetnie. Így egy saját bevételi forintot többször is elkölthet az önkormányzat, hiszen a táblázat adata – a gazdálkodásra jogosult képviselő-testület felé – azt sugallhatja, hogy hitelképes az önkormányzat.
Részlet a válaszából: […] ...szállítói kötelezettségként előírni, majd kiegyenlítéskor rendezni,teljesülésként megjeleníteni. Ezek a kötelezettségek az áfát is tartalmazzák. A szállítói tartozásokat úgy kell nyilvántartani, hogy abbólkitűnjön a tárgyévet terhelő előző évi és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 30.

Fordított adózásba tartozó felújítás elszámolása

Kérdés: Intézményünk műhelyében gipszkarton válaszfal szerelésével átalakítást végeztek. A szolgáltatás után fordítottan adózunk, a számlát is így kaptuk. A felújítás oktatási tevékenységhez kapcsolódik, ami adómentes, így az áfa visszaigénylésére nem kerül sor. Állományba vételkor aktiválandó összegnél figyelembe kell-e venni az így befizetett áfát?
Részlet a válaszából: […] ...könyvelése az analitikában és a 0.számlaosztályban2. A felújítási számla beérkezése T 41231 - K 44... (áfa nélküli összeget kell könyvelni) 3. Az áfaanalitikába fel kell vezetni a benyújtott számlaután a költségvetési szerv...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Operatív lízing elszámolása

Kérdés: Operatív lízing alapján beszerzett hardvereszközökről (futamidő: 36 hónap) megérkezett az első periódus számlája (12 hónapra). A teljes futamidő alatt még kétszer érkezik számla. Hogyan kell az operatív lízing fizetendő részleteit szabályosan könyvelni és a hardvereszközöket nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] ... T 55222 – K 341, 3521 Lízingdíj elszámolása, közgazdasági osztályozás szerint T 561 – K 341, 3521 Lízingdíj áfája T 7.....- K 599 Funkcionális osztályozás szerinti elszámolás Kapcsolódó tétel: T 011- K 091 ...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 4.