Kötelezettségvállalás elszámolása

Kérdés:

Önkormányzatunk adásvételi szerződést kötött földterületek vételére. A szerződés alapján a vételárat 2 egyenlő részletben kell kifizetni. Az első részlet fizetési határideje 2022. december 15. volt, míg a vételár második részletének kifizetési határideje: 2023. március 31. Úgy gondolom, hogy kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételekor az első részlet összegét a költségvetési évben esedékes végleges kötelezettségvállalásként, majd a második részletet a költségvetési évet követően esedékes végleges kötelezettségvállalás nyilvántartásként kell nyilvántartásba venni. Kérem, hogy a fent leírtakkal kapcsolatos gazdasági eseménnyel összefüggő költségvetési és pénzügyi számvitel szerinti könyvelési tételeket leírni szíveskedjenek!

Részlet a válaszából: […] ...K 4226Költségvetési számvitelElőzetesen felszámított áfa T 0024 – K 05672Nyitás után a költségvetési évben esedékes kötelezettség átvezetése Pénzügyi számvitel nettó és áfa T 4226 – K 4216Költségvetési számvitelNettó T 0022 – K 05622T 05622 – K 0024Áfa T...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. február 14.

Vagyonkezelés

Kérdés: Az eszközök felértékelésének és államháztartáson kívülre történő vagyonkezelésbe adásának számviteli elszámolása hogyan történik?
Részlet a válaszából: […] ...adás elszámolása államháztartáson kívüli szervezetnek, személynek a pénzügyi számvitel szerint a következő:1. Bruttó érték átvezetése a pénzügyi számvitel szerintT181-185 – K11/121-1412. Terv szerinti értékcsökkenés, terven felüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 15.

Üzemeltetési megállapodás

Kérdés: A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény rendelkezései szerint a víziközművekre vonatkozó üzemeltetési szerződés megkötése előtt a víziközművek tulajdonosának (önkormányzatnak) vagyonértékelést kell végeztetnie. 2014. január 1-jei időponttal önkormányzatunk – a jogszabályi követelményeknek is megfelelő – üzemeltetőnek adja át víziközműveit, így a vagyonértékelést elvégeztettük. A víziközművek vagyonértékelésének szabályairól és a víziközmű-szolgáltatók által közérdekből közzéteendő adatokról szóló 24/2013. (V. 29.) NFM rendelet 2. §-ának (2) bekezdése alapján a megállapított vagyonértéket és a vagyonértékelés során keletkezett adatokat az ellátásért felelős vagyonnyilvántartásában át kell vezetni, illetve a 6. § (3) bekezdése szerint két vagyonértékelés közötti időszakban a víziközmű tulajdonosa a víziközművagyon-leltár naprakész vezetésével gondoskodik a vagyonérték folyamatos karbantartásáról. Jól értelmezzük, hogy az elkészült vagyonértékelés dokumentumaiban szereplő értékre kell az önkormányzat nyilvántartásait is "helyesbíteni" mind a tárgyieszköz-nyilvántartás, mind a vagyonkataszter tekintetében? Amennyiben igen, akkor ennek módszerét, elszámolási és könyvelési lépéseit szíveskedjenek ismertetni.
Részlet a válaszából: […] ...számlájára.Az önkormányzati üzemeltetésre átadott vagyon esetében az átadónál a bekerülési érték tekintetében csak az érték átvezetése történik. Az immateriális javak, vagyoni értékű jogok, illetve tárgyi eszközök kimutatott bruttó érték és a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. január 7.

Vagyonkezelésbe adás

Kérdés: Köthet-e, illetve kell-e kötnie az önkormányzatnak vagyonkezelői szerződést az irányítása alá tartozó intézményekkel (pl. oktatási, nevelési intézmények, GAMESZ) abban az esetben, ha használatukba, üzemeltetésükbe kívánja adni a feladat ellátásához szükséges épületeket, egyéb ingatlanokat, melyek az önkormányzat tulajdonát képezik? Ebben az esetben át kell-e adni a könyvekben az ingatlanokat aktuális értéken, vagy az önkormányzatnál maradnak? Hogyan kell könyvelni az átadást az önkormányzatnál, illetve az intézményeknél?
Részlet a válaszából: […] ...továbbra is szerepel, a vagyonkezelésbe adott eszközök állománya a 11-13. főkönyvi számlaosztályból a 16. számlaosztályba kerül átvezetésre. A vagyonkezelői jog átadása jellemzően a közfeladat-ellátás biztosítása érdekében történik, a vagyonkezelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. december 11.

Pénzmaradvány-elszámolás évnyitás utáni tételei önkormányzatoknál és az irányításuk alá tartozó költségvetési szerveknél

Kérdés: Az alábbi példában szereplő számok alapján hogyan kell a pénzmaradványt nyilvántartásba venni a polgármesteri hivatalnál, valamint az intézményeknél? Mely tételekre kell előirányzatot képezni a polgármesteri hivatalnál és szintén az intézményeknél? Mind a polgármesteri hivatalnál, mind pedig az intézményeknél a szabad, illetve feladattal terhelt pénzmaradványt tartalékba kívánjuk helyezni, és a felhasználás után képezünk elő­irányzatot dologi vagy beruházási kiadásokra a felhasználásnak megfelelően a tartalékból.
- Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások – rövid lejáratú likvidhitel): hivatalnál: 5000
- Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások): intézményeknél: 3000
- Intézmények előző évi alulfinanszírozása: 200
- Intézményi pénzmaradvány-elvonás: 300
- Kiutalatlan költségvetési támogatás: 600
- Költségvetési befizetés többlettámogatás miatt: 100
Részlet a válaszából: […] ...pénzmaradvány állományba vétele T 4211 - K 4212 2900 A 4211. Költségvetési tartalék számla egyenlegénekátvezetése T 4211 - K 4214 100 Alulfinanszírozás kiutalása az intézménynél T 321 - K ...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Előző évi pénzmaradvány könyvelési tételei

Kérdés: Az előző évi pénzmaradvány nyitás utáni rendező tételeit hogyan kell lekönyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...át a megfelelő számlákra.Könyvelési tételekNyitásT 491-K 4211 vagy T 4211-K 491Jóváhagyott pénzmaradvány Jóváhagyott pénzmaradvány átvezetéseT 4211-K 4212Vállalkozási eredmény visszaforgatásánakVállalkozási eredmény visszaforgatásánakátvezetéseT 4221-K 4211A 4211...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. szeptember 21.