Földcsereügyletek elszámolása

Kérdés:

Az önkormányzat alanyi adómentes. Adásvétellel vegyes földcsereszerződéssel "szántó" megnevezésű ingatlant cserélt. Az ingatlanok területnagyságának különbségére tekintettel a cserélő féltől értékkülönbözet megfizetésére került sor. (Az önkormányzatnak pénzforgalmi bevétele keletkezett.) Az ügyletről kell-e számlát kiállítani az önkormányzatnak, és ha kell, akkor a számlán mely összeg szerepel: csak az "adásvétel" jogcímén eladott négyzetméter földterület értéke, vagy a "csere" jogcímén átadott négyzetméter földterület értékét is fel kell tüntetni? A csereügyletekről kell-e számlát kiállítani?

Részlet a válaszából: […] ...kell rendezni. A könyvekben a teljes szerződés szerinti ellenértéket kell könyvelni a bruttó elszámolás elve szerint. Tehát lesz egy értékesítési bevételük és egy földvásárlási kiadásuk. Az eladott ingatlant ki kell vezetni a befektetett eszközök közül,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. szeptember 5.

Művelési ág alól kivett beépített terület

Kérdés: Önkormányzatunk 2006. december 1-jéig közhatalmi besorolású volt. 2006 májusában értékesítettünk egy ingatlant, melynek megnevezése "művelési ág alól kivett beépített terület", amelyen lakóingatlan áll. A lakóingatlant az állam (mint akkori tulajdonos) engedélyével építették. 1969-ben földhasználati jogot jegyeztek be rá a mostani vásárló javára – az 1965. évi árrész utáni ún. "C" akció keretében az ártéren lévő telep felszámolása keretében. 1992-ben átszállással lett önkormányzatunk tulajdona a terület, melyen már állt a lakóingatlan. A lakás tulajdonosa most megvásárolta a hozzá tartozó területet. A szerződésben részletfizetési kedvezményben állapodtak meg a felek a következőképpen. Az első vételárrészt követően a vevő 60 hónapon át, minden hó 15. napjáig 5000 Ft-ot fizet. Az eladó önkormányzatunk a vételár maradéktalan kiegyenlítéséig tulajdonjog-fenntartással él. A szerződés áfatartalomról nem tesz említést. 2006 decemberében önkormányzatunk egy másik ingatlan értékesítése kapcsán 4 000 000 Ft-ot meghaladó adóköteles bevételhez jutott. Ezért be kellett lépnie az áfakörbe. Kérdéseink a következők: - Jól értelmezzük-e hogy a lakóingatlanhoz tartozó ingatlan értékesítése tárgyi adómentes? - Első értékesítésnek számít-e a jelen ügylet? - A teljesítés napja a teljes kiegyenlítés, illetve a tulajdonjog-fenntartás dátuma-e (2011. 05. 15.)? - Csak addig kell-e számlát kiállítani a törlesztőrészletekről, amíg az önkormányzat áfaalany? - Tárgyi adómentes-e ez az értékesítés, vagy ha nem, hogyan kezelhető a szerződés?
Részlet a válaszából: […] ...4 millió forintos értékhatárt. A kérdező szerint az önkormányzat 2006 decemberében, egy 4millió forintot meghaladó értékesítés következtében adóalannyá vált.Adóalanyisága abban az időpontban keletkezik, amikor a gazdaságitevékenységéből...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 24.

Tárgyi eszköz értékesítésének áfaelszámolása (tárgyi mentes tevékenység esetén)

Kérdés: Kizárólag tárgyi mentes tevékenységet végző költségvetési szerv vagyunk. Egyik tárgyi eszközünket eladjuk. Kell-e áfát fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...kizárólag tárgyi áfamentes tevékenységet végző adóalanynak, ha valamely eszközét értékesíti, az értékesítéskor az általános szabályok szerint áfát kell fizetnie annak ellenére, hogy a szóban forgó eszközt kizárólag tárgyi mentes tevékenységhez használta....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.

Tárgyi adómentes tevékenységhez használt eszköz értékesítése

Kérdés: Intézményünk kizárólag tárgyi mentes tevékenységet végez. Most értékesítjük egyik tárgyi eszközünket. Kell-e áfát fizetnünk utána? Jár-e áfateherrel, ha e helyett az eszköz helyett külfölditől bérlünk egy másikat?
Részlet a válaszából: […] ...kizárólag tárgyi áfamentes tevékenységet végző adóalanynak, ha valamely eszközét értékesíti, az értékesítéskor az általános szabályok szerint áfát kell fizetnie annak ellenére, hogy a szóban forgó eszközt kizárólag tárgyi mentes tevékenységhez használta....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 14.