Kiküldetés, hivatali, üzleti utazás – saját gépkocsihasználat költségeinek megtérítése

Kérdés: Vannak olyan munkakörök, amelyek ellátása igényli a folyamatos gépkocsihasználatot. Mivel ezt az önkormányzat biztosítani nem tudja, a dolgozó saját autójával végzi munkahelyi feladatait településen belül, illetve külterületen. Ilyen munkakörök: mezőőr, településőr, közmunka-irányító. A településen belül olyan közlekedési lehetőség nincs, amivel ezek a munkák elláthatók. Kiküldetési rendelvénnyel számoljuk el a kilométert, amihez egy részletes útnyilvántartás tartozik. Megfelelő-e az eljárásunk?
Részlet a válaszából: […] Először is le kell szögezni, hogy el kell különíteni a munkajogi értelemben vett kiküldetést a személyijövedelemadó-törvény szerinti kiküldetéstől, hivatali, üzleti utazástól. Ha az utazás munkajogi értelemben kiküldetésnek minősül, annak az a következménye, hogy a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. december 15.

Hivatali személygépkocsi futásának nyilvántartása

Kérdés: Önkormányzat vezető tisztségviselőjének kötelező-e útnyilvántartást vezetnie az általa használt önkormányzati tulajdonban lévő személygépkocsi futásáról akkor, ha a járműre egyébként a cégautóadó megfizetésre kerül?
Részlet a válaszából: […] ...oldalról – nem kötelező menetlevél vagy útnyilvántartás vezetése. A cégautóadót mindenképpen meg kell fizetnie az önkormányzatnak a gépjármű után. Államháztartási gazdálkodási oldalról azonban javasolt valamilyen – Önök által...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. február 24.

Szolgálati kerékpárok I.

Kérdés: Szolgálati kerékpárokat szeretne vásárolni az önkormányzat a dolgozók egy részének. Van-e olyan szabály, amely rendelkezik arról, hogy milyen munkakörökben adható ilyen eszköz, és keletkezik-e a munkáltatónak adó- és járulékfizetési kötelezettsége ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] Nincs olyan jogszabály, amely meghatározná azokat a munkaköröket, amelyekben szolgálati kerékpár biztosítható. A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. 51. §-a alapján a munkáltató köteles – a felek eltérő megállapodása hiányában – a munkavégzéshez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Gépkocsi hivatali célú használata

Kérdés: Intézményünk önálló gazdálkodási jogkörrel rendelkező önkormányzati költségvetési szerv. Gépkocsit hivatali célú használatra nemrégiben kaptunk, de a pontos elszámolásban még bizonytalanok vagyunk. Eddig jelentkező gondjaink a következők: 1. Ritkán külföldi útjaink is előfordulnak, de az ott vásárolt üzemanyagról a nálunk használatos bizonylattól eltérő dokumentumot állítanak ki. Hogyan kell forintban szabályosan elszámolni a külföldön vásárolt üzemanyagot? 2. Belföldi forgalomban üzemanyag-megtakarítás esetében milyen módon kell vagy lehet juttatásban részesíteni a gépkocsivezetőt, annak milyen szja-vonzata van, illetve üzemanyag-túllépés esetén mi a teendő? Van-e ún. túllépési határ, amitől már szankciót kell alkalmazni? Fentieken kívül esetenként rendezvényeinken külföldi állampolgárságú előadók is közreműködnek, amiért előadói díjat kapnak. Ezenfelül utazási költségtérítésben részesíthetők-e? Ha a válasz igen, akkor milyen formában? Információnk szerint az ottani szolgáltatók számlát intézményünk részére nem állítanak ki. Az előadók csak az adott országra vonatkozó jeggyel tudnának elszámolni, de azt visszautazás miatt nem is tudják leadni. A külföldi fizetőeszközben vásárolt jegyet hogyan lehet szabályszerűen forintban kifizetni?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. hatálya a külföldi államokra nem terjed ki. Ebbőlkövetkezően a külföldön felmerült kiadások igazolására nem is követelhető megaz Áfa-tv.-ben előírt bizonylat. Így a költségelszámolás során elfogadhatóminden olyan bizonylat, amelyet a felmerült kiadásról a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 7.

Üzemanyag-túlfogyasztás, illetve -megtakarítás

Kérdés: Önkormányzatunk több gépkocsit üzemeltet, melyek esetében számításokkal alátámasztott üzemanyag-megtakarításért fizetünk a sofőrök részére. Mi tekinthető alapnormának abban az esetben, ha a 60/1992. Korm. rendelet műszaki adatokról szóló melléklete nem tartalmazza adott gépkocsi műszaki adatait, és a gyártó a gépkocsi fogyasztási adatait városi, országúti és kombinált közlekedés kategóriákban határozza meg? Esetleges túlfogyasztás után kell-e az önkormányzatnak kifizetői adót fizetnie, mivel az üzemanyag-túlfogyasztás a gépkocsivezető egyéb természetbeni juttatásának is felfogható?
Részlet a válaszából: […] A gyártó által közölt fogyasztási adatok közül egy időszakon belül vagy a városi és az országúti, vagy pedig a kombinált norma alkalmazható. A városi fogyasztás természetesen csak az útnyilvántartás szerinti városban megtett km-ekre számolható el, és ilyen esetben a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. december 14.