Szálláshely-szolgáltatás adózása

Kérdés:

Önkormányzatunk saját tulajdonában lévő ingatlanjában
– az önkormányzat vagy állam által fenntartott kerületi köznevelési, szociális intézmények táborozó gyermekei tanulói és kísérő felnőttek részére,
– a kerületi nem önkormányzati vagy nem állami fenntartású, valamint "külsős" nem kerületi köznevelési és szociális intézmények táborozó gyermekei, tanulói és a kísérő felnőttek részére szállást biztosít.
Ezzel kapcsolatban lenne több kérdésünk:
– Az itt nyaraló gyerekek, valamint az őket kísérő tanárok után is meg kell fizetnünk a turizmusfejlesztési hozzájárulást? A kísérő személyzet munkát végez, tevékenységük után fizetést, megbízási díjat vagy ügyeleti díjat stb. kapnak, és nem nyaralnak. Az önkormányzat 5% áfatartalmú számlát állít ki a táboroztatás után. Havi áfabevallók vagyunk. Nézetünk szerint ez kereskedelmi szálláshely-szolgáltatásnak minősül. Tehát regisztrálnunk kell az NTAK rendszerébe is.
– Az NTAK rendszerbe egyenként kell személyenként feltölteni az ott nyaraló gyerekeket, valamint a kísérő tanárokat?

Részlet a válaszából: […] ...szálláshely csak osztályba sorolással működhet. Az osztályba sorolást a szálláshely üzemeltetője végzi.Felmerülhet, hogy az önkormányzat által fenntartott szálláshely a nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatásról szóló 173/2003...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. október 17.

Útvonalengedély-kiadással kapcsolatos tevékenység

Kérdés: Önkormányzatunk a közigazgatási területét érintő útvonalengedélyre kötelezett igénybe vevők és közterületek körét, és a közútkezelői/útfenntartási hozzájárulás mértékét rendeletalkotási jogkörében eljárva, önkormányzati rendeletben állapította meg. E rendelet rögzíti az útfenntartási hozzájárulás mértékét és az útvonalengedélyhez tartozó illeték díját, mely az önkormányzat illetékbevételi számlájára fizetendő. Az útvonalengedély-kiadással kapcsolatos tevékenységet az önkormányzat az áfaszabályozás szerinti közhatalmi tevékenységnek – vagyis nem gazdasági tevékenységnek – tekinti, az e tevékenységből származó bevétel után áfát nem számít fel, számlát nem bocsát ki. Helyes ez az értelmezés?
Részlet a válaszából: […] ...§-ának (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakra is figyelemmel.Magyarország Alaptörvényének 32. cikke (6) bekezdésének értelmében "a helyi önkormányzatok tulajdona köztulajdon, amely feladataik ellátását szolgálja". A közterületek, ideértve a helyi közutakat és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. augusztus 9.

Személyi finanszírozás

Kérdés: NEAK által finanszírozott, önkormányzathoz tartozó költségvetési szerv vagyunk. A MÁK múlt év novemberében közölte velünk, hogy forgótőke-tartozásként utaljunk át nekik közel 4 millió forintot 2015-2017. év vonatkozásában. Tisztáztuk, hogy ez a "követelésük" miből adódik: XY dolgozó pl. október hónapban táppénzre megy, de a táppénzes papírjait november hónapban adja le. A KIRA-ban nem kerül október hónapban rögzítésre a távolléte, emiatt a dolgozó teljes havi munkabért kap. A MÁK részéről megtörténik október 31-ével a számfejtés. A KIRA-ban a távollét rögzítése november hónapban történik meg. A MÁK ennek alapján egy rendező számfejtést csinál, így a dolgozótól levonásra kerül az őt meg nem illető munkabér. (Munka-vállaló részéről rendeződik a táppénz elszámolása, a munkabér túlfizetése.) A?MÁK október hónapra eső – a NAV-hoz történő – befizetéseket átutalja, a táppénzes napokra eső járulékokat is, ezek szerint: "túlfinanszírozott" lettünk. A kérdés, hogy miből fizetjük vissza ezt az ún. túlfinanszírozást, mikor a NEAK-finanszírozással, a felügyeleti szervünk támogatásával, valamint a kifizetett munkabérrel és annak kifizetett munkáltatói közterhével is egyeznünk kell? A MÁK munkatársa azt mondja, hogy a "Foglalkoztatottak munkabérelőlege" számláról utaljuk vissza részükre a "túlfinanszírozást", amire nem könyvelünk semmiféle túlfizetést/túlfinanszí-rozást.
Részlet a válaszából: […] ...a támogatások könyvelése megváltozott. Volt egy átmeneti rendelkezés 2015. november 1-jétől a mozgóbér számfejtésére és a helyi önkormányzat esetében az akkor hatályos Art. 31. §-ának (2) bekezdése szerinti bevallási kötelezettségre. 2015. december 31-ig az Ávr...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. május 29.

Támogatói jegyek sorsoláson való részvétele

Kérdés: Községi rendezvényen támogatói jegyek árusítását tervezzük, melynek elsődleges célja a programok költségeihez való lakossági hozzájárulás. A programok egyébként ingyen lesznek látogathatók. A támogatói jegyek sorsoláson is részt vennének, ahol kisebb-nagyobb tárgyakat, felajánlásokat lehetne vele nyerni. A tervezett nyereménysorsolásnak milyen szabályai vannak? (Pl. be kell jelenteni a NAV-hoz, vagy valamilyen más szervhez?) Milyen adminisztratív és nyilvántartási kötelezettség keletkezik az önkormányzatnál a nyeremények vonatkozásában? Milyen adózási vonzata lesz a nyereményeknek?
Részlet a válaszából: […] ...valamely áru, szolgáltatás megvásárlásával, igénybevételével összefüggésben kerül sor.Tekintettel arra, hogy a kérdéses esetben az önkormányzat nem foglalkozik valamely termék, szolgáltatás értékesítésével, a nyeremény kisorsolása nem ehhez kapcsolódik, hanem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 26.

Tojótyúkok és tojások nyilvántartása

Kérdés: Önkormányzatunk a mezőgazdasági START munka keretén belül tojótyúkokat vásárolt. Hogyan tartsuk nyilván a tyúkokat, a termelt tojásokat? Hogyan könyveljük a hozzákapcsolódó költségeket (tápot, gyógyszert... stb.), ha nincs raktár? Kell-e hozzá raktár? A tojásokat hogyan adjuk át/átadhatjuk-e az iskola-óvoda konyhára vagy magánszemélynek? Kell-e, és ha igen, milyen engedély? Ha tojóládát készítenek a közmunkások, akkor azt hogyan vegyük be a nyilvántartásunkba? Van-e valamilyen formanyomtatvány, milyen kötelező elemei vannak, hogyan könyveljük?
Részlet a válaszából: […] ...megállapított közvetlen önköltség.Ha a tenyészállat térítés nélkül (pl. térítés nélkül átvett, ajándékba kapott) kerül az önkormányzat tulajdonába, akkor az Szt. 50. §-ának (4) bekezdése alapján a bekerülési érték az állatnak az állományba...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 3.

Különféle működési kiadások könyvelése

Kérdés: A tűzoltóságunk tevékenysége tárgyi mentes tevékenység (Sz75). Mint önkormányzati felügyelet alá tartozó költségvetési szerv, így közhatalmi tevékenységet végző szervnek is minősül. Melyik számlákra kell könyvelni az alábbi tételeket: - koszorúvásárlás temetésre, - számítógép-alkatrészek (pl. videokártya, winchester, egér, billentyű), - autópályamatrica-kifizetés, - tanfolyami étkezés költsége, - Mikulás-csomag?
Részlet a válaszából: […] A koszorú vásárlásának kiadása az 562. Egyéb dologi kiadásokközött számolható el. Az elszámolás feltétele, hogy a fizetésről szóló számláta tűzoltóság nevére és címére állítsák ki.A kérdésben felsorolt számítástechnikai eszközöket atűzoltóságnak számviteli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 10.

Szakképzési támogatás elkülönítése

Kérdés: Szakképzési hozzájárulást kap a szakközépiskola. Alszámlán vagy külön bankszámlán kell-e kezelni az összeget, illetve elegendő analitikus nyilvántartást vezetni a felhasználásról?
Részlet a válaszából: […] ...Áht-vhr. szabályozza, hogy a kincstári és az önkormányzati felügyelet alá tartozó költségvetési szervek milyen jogcímeken, milyen keret-, illetve bankszámlákat nyithatnak, ill. vezethetnek.A szakképzési hozzájárulást külön ez a jogszabály nem nevesíti, így erre a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. december 9.