Pénzmaradvány-elszámolás évnyitás utáni tételei önkormányzatoknál és az irányításuk alá tartozó költségvetési szerveknél

Kérdés: Az alábbi példában szereplő számok alapján hogyan kell a pénzmaradványt nyilvántartásba venni a polgármesteri hivatalnál, valamint az intézményeknél? Mely tételekre kell előirányzatot képezni a polgármesteri hivatalnál és szintén az intézményeknél? Mind a polgármesteri hivatalnál, mind pedig az intézményeknél a szabad, illetve feladattal terhelt pénzmaradványt tartalékba kívánjuk helyezni, és a felhasználás után képezünk elő­irányzatot dologi vagy beruházási kiadásokra a felhasználásnak megfelelően a tartalékból.
- Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások – rövid lejáratú likvidhitel): hivatalnál: 5000
- Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások): intézményeknél: 3000
- Intézmények előző évi alulfinanszírozása: 200
- Intézményi pénzmaradvány-elvonás: 300
- Kiutalatlan költségvetési támogatás: 600
- Költségvetési befizetés többlettámogatás miatt: 100
Részlet a válaszából: […]  A kérdésben megadott adatok az alul- és atúlfinanszírozásnál nem egyértelműek, ezért a válasznál a következőket vesszükalapul:– Intézmények előző évi alulfinanszírozása: 200 (22. sor)– Kiutalatlan költségvetési támogatás: 600 (25. sor)– Költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Utalványozási jogkör

Kérdés: Önkormányzat által alapított és fenntartott, önállóan működő költségvetési intézmény esetében – melynek a pénzügyi-gazdasági feladatokat ellátó költségvetési szerve megállapodás alapján az önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala – a költségvetési szerv vezetője kit jelölhet ki írásban utalványozási jogkör gyakorlására? Az Ámr. 78. § (1) bekezdése és 72. § (3) bekezdése értelmében a költségvetési szerv vezetője utalványozási jogkör gyakorlására a kötelezettséget vállaló szerv (költségvetési intézmény) alkalmazásában álló személy részére adhat írásban felhatalmazást. Az Ámr. 16. § (7) bekezdés a) pontja alapján a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervnél utalványozásra a költségvetési szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult. A költségvetési szerv vezetője adhat-e írásos felhatalmazást utalványozási jogkör gyakorlására a polgármesteri hivatal alkalmazásában álló, gazdasági szervezet dolgozójának is, vagy ez kizárólag a költségvetési szerv alkalmazásában álló személy részére történhet?
Részlet a válaszából: […] ...kapcsolatos feladatokat, a költségvetési szervműködtetésével, üzemeltetésével, a költségvetési szerv vagyongazdálkodásakörében a beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, védelmévelkapcsolatos feladatokat, és a költségvetési szervhez rendelt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. október 11.

Tárgyi eszközök nyilvántartása

Kérdés: Szakképző iskola részére mit javasolnak a Szakképzés-szervezési Társulás által beszerzett eszközök használatba adását követő nyilvántartására (elegendő-e analitikus nyilvántartás, milyen főkönyvi számon célszerű szerepeltetni, értékben ki kell-e mutatni stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...számítás- és ügyvitel-technikai stb.eszközöket, valamint az itt felsorolt eszközökön, bérbe vett eszközökön végzettés aktivált beruházásokat, felújításokat. Az állományba vételt követőenértékcsökkenést kell elszámolni. A tárgyi eszköz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 1.

Önállóan működő költségvetési szerv kötelezettségvállalása, utalványozása

Kérdés: Az Ámr. 100. § (1) bekezdés a) pontját hogyan értelmezzük helyesen? Az csak a kötelezettségvállalás jogkörét jelenti, vagy az utalványozás jogkörét is, azaz a megállapodást lehet-e úgy kötni, hogy az utalványozást az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnél végzik?
Részlet a válaszából: […] ...feladatokat, továbbá a költségvetésiszerv működtetésével, üzemeltetésével, a költségvetési szerv vagyongazdálkodásakörében a beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, védelmévelkapcsolatos feladatokat, és a költségvetési szervhez rendelt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Gazdasági vezető közoktatási intézményben

Kérdés: Megyei fenntartású oktatási intézmény vagyunk. Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény. Tavaly 2009. május 31-vel a gazdasági vezető lemondott. Ezután az intézményvezetőnek a fenntartó azt az utasítást adta, hogy a gazdasági vezető kinevezése a fenntartó által történik, ami azóta sem történt meg. Az intézmény vagy a fenntartó kötelessége a gazdasági vezető pótlása, kinevezése, és ki gyakorolja a munkáltatói jogokat? A másik kérdés, hogy tavaly decemberben létszámleépítésként – miután a gazdasági vezetői álláshely hosszabb ideje nem volt betöltve – szóbeli tájékoztatásban erre hivatkozással a fenntartó elvonta ezt az álláshelyet. A közgyűlési határozatban azonban nem volt megnevezve az elvonni kívánt munkakör, csak az, hogy 1 fő szakmai létszámmal csökkenti az intézményünk engedélyezett létszámát. Az idei költségvetést már e munkakör bére nélkül terveztük. Így az idén az anyagi fedezet sem áll rendelkezésre, hogy helyettesítéssel vagy megbízással ennek a munkakörnek a feladatát valaki hivatalosan elvégezhesse. Beszámolókat, bevallásokat a könyvelők elkészítik, és aláírás nélkül adják be a fenntartónak tavaly május 31-óta. Kinek és hogyan kellene feloldani ezt a szabálytalan és jogellenes működést?
Részlet a válaszából: […] ...feladatokat,b) a költségvetési szerv működtetésével, üzemeltetésével, aköltségvetési szerv vagyongazdálkodása körében a beruházással, a vagyonhasználatával, hasznosításával, védelmével kapcsolatos feladatokat, ésc) a költségvetési szervhez rendelt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. november 23.

Önállóan működő intézmény utalványozási joga

Kérdés: A 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet 78. és 72. paragrafusa alapján biztosan állítható-e, hogy utalványozási joga csak önállóan működő intézmény vezetőjének, vagy az általa megbízott és a szerv állományába tartozó alkalmazottnak van? Egy "GAMESZ" típusú intézményben jelentős szervezést igényel az utalványozás, ha az előbbi állítás igaz. Van-e lehetőség arra, hogy az önállóan működő és gazdálkodó szervezet munkavállalója utalványozzon?
Részlet a válaszából: […] ...szervezet végzi el a költségvetési szerv működtetésével,üzemeltetésével, a költségvetési szerv vagyongazdálkodása körében aberuházással, a vagyon használatával, hasznosításával, védelmével kapcsolatosfeladatokat is. Ezeket a feladatokat a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 10.

Változások a 2009. évi CXXX. törvényben

Kérdés: Mik az önkormányzati költségvetés tervezéséhez kapcsolódó főbb változások a 2009. évi CXXX. törvényben?
Részlet a válaszából: […] ...a nemzeti közbeszerzési értékhatár 2010. január 1-jétől2010. december 31-éig:a) árubeszerzés esetében: 8,0 millió forint,b) építési beruházás esetében: 15,0 millió forint,c) építési koncesszió esetében: 100,0 millió forint,d) szolgáltatás megrendelése esetében: 8...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 2.

Gazdasági vezető polgármesteri hivatalnál, körjegyzőségnél

Kérdés: A jövőben szigorodnak a gazdasági vezetőre vonatkozó előírások. A polgármesteri hivatalnál vagy a körjegyzőségi hivatalnál szükséges-e gazdasági vezetőt alkalmazni, mivel az Ámr. a pénzkezelési jogkörök gyakorlásánál az intézményre vonatkozóan használja a gazdasági vezető fogalmát, azonban az önkormányzatok esetében pénzügyi-gazdasági ügyintézőt említ? Ugyanakkor a polgármesteri hivatalok vagy körjegyzőségek is beletartoznak az önállóan gazdálkodó (2009-től önállóan működő és gazdálkodó) költségvetési szerv fogalmába, melyekre vonatkozóan viszont előírás az, hogy ha van gazdasági szervezete, akkor kell, hogy legyen gazdasági vezetője is.
Részlet a válaszából: […] ...az előirányzat-felhasználással, a hatáskörébe tartozóelőirányzat-módosítással, az üzemeltetéssel, fenntartással, működtetéssel,beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, amunkaerő-gazdálkodással, a készpénzkezeléssel, a könyvvezetéssel és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. november 10.

Gazdasági szervezet, gazdasági vezető körjegyzőségnél

Kérdés: A községi önkormányzatunk egy másik községi önkormányzattal körjegyzőséget alapított. A gesztor (irányító szerv) a mi önkormányzatunk. A körjegyzőség – a leendő változásokat tekintve (2008. évi CV. tv.) – önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv. A szerv vezetője a körjegyző. Gazdasági vezetője a körjegyzőségnek nincs. A költségvetést, beszámolót én készítem el. Az iskolai végzettségem Pénzügyi és Számviteli Főiskola, adótanácsadó, és közigazgatási szakvizsgát tettem le, jelenlegi besorolásom: I/16. Kérdéseim a következők: Aláírhatom-e a költségvetést és a beszámolót a gazdasági vezető megjelölésnél, vagy azt inkább hagyjuk üresen? Tekintettel a várható változásokra, kötelező lesz-e, vagy csak lehetőség gazdasági vezetőt kinevezni a körjegyzőségnél, ha igen, mikortól, mi az előírás a végzettségre, és a kinevezés kinek lesz a hatásköre, és kié lesz a munkáltatói jog? A köztisztviselői illetményben mit jelent a gazdasági vezetői kinevezés (pótlék, illetménykiegészítés stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...előirányzat-felhasználással, a szervhatáskörébe tartozó előirányzat-módosítással, az üzemeltetéssel, fenntartással,működtetéssel, beruházással, a vagyon használatával, hasznosításával, amunkaerő-gazdálkodással, a készpénzkezeléssel, a könyvvezetéssel,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 29.

Befejezetlen beruházás megjelenítése a negyedéves beruházási statisztikában

Kérdés: Kérem, szíveskedjenek arra válaszolni, hogy a befejezetlen beruházást a negyedéves beruházási statisztikában kell-e szerepeltetni!
Részlet a válaszából: […] ...űrlapon teljesítendőadatszolgáltatásra vonatkozik, akkor a választ az űrlaphoz kapcsolódótájékoztató egyértelműen tartalmazza.A BERUHÁZÁSI ADATOK szövegrész a következőket rögzíti:"A beruházások teljesítményértéke – a pénzügyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 28.