Éves naptár a település lakosainak

Kérdés: Egy cég naptárakat biztosít ingyenesen, egy 3000 fő lakosságszámú település minden lakóingatlanja részére, melynek kézbesítésére a helyi önkormányzatot kéri meg. 15 forint/db + áfa összegben megtéríti az önkormányzat részére - számla ellenében - a kézbesítés költségeit. Az önkormányzat csak a nem lakóingatlannak minősülő ingatlan--bérbeadásra tekintettel jelentkezett be áfás számlázásra. Milyen feltételek mellett számlázhat az önkormányzat kézbesítési költséget a felajánló cégnek? Ha számlázhat az önkormányzat ilyen tevékenységet, azt áfamentesen, 15 forint bruttó értéken teheti? A naptárakat (ingyenes) készletre kell venni, 0 forint értéken? Kell-e valamilyen adminisztrációt teljesítenie az önkormányzatnak a NAV felé ezért a tevékenységért? Ha számlázhat az önkormányzat, milyen dokumentumok szükségesek a számla teljesítésének alátámasztására? Elég egy lista a kézbesítés címéről és az átvevő neve, aláírása szerepeltetésével? Ha a szomszéd veszi át a naptárt, a szomszéd aláírása is megfelel, zárójelben a szomszéd szó beírásával?
Részlet a válaszából: […] ...Az önkormányzat szolgáltatást nyújt a cég részére.A kiállított számlákat a NAV online rendszerében rögzíteni szükséges, és az áfabevallásban szerepeltetni kell.A számla alátámasztása a szerződés és a teljesítés-igazolás.A kézbesítési feltétekre és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. április 23.

Ingatlanberuházással és -hasznosítással kapcsolatos áfa

Kérdés: Ügyfelünk egy kézilabda-egyesület (a továbbiakban: egyesület), amely kizárólag közérdekű vagy egyéb speciális jellegére tekintettel adómentes tevékenységet folytat. Kizárólag gyerek és serdülő korosztályok edzésével és versenyeztetésével foglalkozik. Az egyesület a látványcsapatsport-támogatás pályázaton elnyert összeg felhasználása segítségével új sportcsarnokot építtet. A csarnok megvalósítása részint az említett támogatásból, részint önkormányzati kölcsönből, valamint saját erő bevonásával valósul meg. A kivitelezőtől kapott számlákat az egyesület az Áfa-tv. 142. §-a alapján a fordított adózás módszerével vallja be. Az elkészült csarnokot az egyesület üzemeltetés céljából bérbe adja az önkormányzat ingatlanüzemeltető vállalkozásának (üzemeltető), mivel az egyesületnek sem szakértelme, sem erőforrása nincs az ilyen jellegű tevékenységre. A bérbeadás áfa felszámításával történne, tekintve hogy az egyesület az ingatlanértékesítésre és -bérbeadásra adókötelezettséget fog választani. Az egyesület a csarnokot a teljes üzemeltetési idő kis részében kívánja használni, ezért erre az időre visszabérli az üzemeltetőtől. A maradék időben az üzemeltető hasznosíthatja az ingatlant, de az ő kötelessége gondoskodni a hasznosíthatóság alapvető feltételeiről (pl. fűtés, világítás, takarítás, őrzés stb.). A fent vázolt tényállással kapcsolatban a következő kérdéseink merültek fel:
1. Helyesen jár-e el az egyesület, amikor a kivitelezőtől kapott számlákról benyújtandó adóbevallásban az általa felszámított adó mellett ugyanazt az összeget levonásba is helyezi, mivel az ingatlan-bérbeadásra és -értékesítésre adókötelezettséget választott, és így az üzemeltetésre bérbeadás áfa felszámításával valósul meg?
2. Helyesen jár-e el az egyesület, ha az alaptevékenységére tekintettel a visszabérlés áfatartalmát nem helyezi levonásba, ellenben a teljes üzemeltetésre bérbeadás áfatartalmát bevallja és meg is fizeti?
Részlet a válaszából: […] ...§-ában foglalt szabály alapján nem helyezheti levonásba, ugyanakkor az üzemeltetésre bérbeadásra, üzemeltetésbe adásra tekintettel bevallási kötelezettsége keletkezik, és adófizetési kötelezettsége adódhat.Az ingatlan visszabérlése kapcsán felhívjuk...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. szeptember 1.

Önkormányzati lap – Ingatlan-bérbeadás

Kérdés: 1. Önkormányzataink megállapodást kötöttek egy másik önkormányzat költségvetési szervével, hogy az általuk kiadott, havonta megjelenő időszaki laphoz (önkormányzati laphoz) "szerződési támogatást" biztosít a kiadó részére, számla alapján. A megállapodásban szerepel, hogy a ki­adó vállalja, a megjelenő lapból havonta az önkormányzat részére példányokat biztosít, melyet egy társaság terjesztésében eljuttat a község valamennyi háztartásába. A fentiek alapján az önkormányzatoknak kell-e a kifizetett "támogatási összeg" után egészségügyi hozzájárulást, valamint kifizetői (szja) adót fizetni?
2. Az önkormányzatok olyan ingatlanokkal is rendelkeznek, amelyet bérbe adnak (vállalkozásnak, magánszemélynek). Előfordul, hogy az egész épületet, van, amikor csak egy-egy épületrészt, helyiséget hosszú távra, illetve eseti jelleggel. Mikor számít vállalkozási tevékenységnek a bérbeadás? Ha az önkormányzat vállalkozási tevékenységet végez, akkor társasági adót is kell fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...között az önkormányzatokat, társulásokat, költségvetési szerveket. Tehát a költségvetési szerveknek ezután sem kell társaságiadó-bevallást beadniuk, illetve társasági adót fizetniük az állami adóhatóság felé, hanem az Áht. 46. §-ának (3) bekezdése alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 7.

Bérbe adott ingatlan közüzemi díja

Kérdés: Gameszhoz tartozó, önállóan működő művelődési ház vagyunk, alaptevékenységünkbe beletartozik a bérbeadás. Büfének adunk ki egy helyiséget adómentesen. A helyiségben külön mérőóra van felszerelve, ami alapján kiszámlázzuk a közüzemi díjat. Eddig áfásan számláztuk ki a közüzemi díjat, kérdésem, hogy helyesen tettük-e? Valóban adómentes a büfé részére kiadott helyiségbérleti díj, és a közüzemi díj áfás?
Részlet a válaszából: […] ...eltérően jártak el, valamennyia helyiség bérbeadással összefüggő közüzemi költségről kiállított bizonylatothelyesbíteni kötelesek, bevallásait önellenőrizni kell. Tekintettel továbbáarra, hogy az áfa helytelenül került felszámításra ezekben a bizonylatokban,ezért...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 27.

Múzeumi tevékenység áfája

Kérdés: A 2003. évi éves költségvetési törvényben fejezeten belül, de központi kezelésű felújítási előirányzatok között szerepel a "Múzeum épületének felújítása" címén jóváhagyott támogatás. Az eddigi gyakorlat szerint a múzeum évközi előirányzat-módosítás címén kapja meg és használja fel a felújítási keretet. 2003. januártól a múzeumi tevékenységet 12 százalékos áfa terheli. Értelmezésünk szerint be kell fizetnünk az adóköteles tevékenység végzése (ingatlan bérbeadása) címén beszedett bevétel áfáját, és visszaigényelhetjük a működési kiadások előzetesen felszámított áfáját, köztük a felújítási kiadások előzetesen felszámított áfáját is. Jól értelmezi-e a múzeum az Áfa-tv.-t?
Részlet a válaszából: […] ...akkor az arra eső költségvetési támogatást – csakis az adólevonás során – tárgyi mentes bevételként kell kezelni, vagyis bár a bevallásban nem veendő figyelembe – hiszen nem ellenérték -, de a tevékenységhez kapcsolódóan kizárólag arányosítással vonható le...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.