Ingatlan értékesítése

Kérdés:

Önkormányzatunk ingatlant kíván értékesíteni. Az épület eddig fogorvosi rendelőként működött, de már nincs rá szükség. Az áfát illetően az általános szabályokat alkalmazzuk, tehát az értékesítése áfamentes. Van-e az önkormányzatnak számlakiállítási kötelezettsége, vagy ilyen esetben elég az adásvételi szerződés?

Részlet a válaszából: […] ...nem szerepel, ezért számlát kell kiállítani. A számlán az adómentesség okára az Áfa-tv. alapján hivatkozni kell. A bevételt az áfabevallás 8. sorában kell bevallani.(Kéziratzárás: 2023. 12....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. december 19.

Ingatlaneladásból származó jövedelem adózása

Kérdés:

Önkormányzatunk alkalmazottja egy 2019-ben vásárolt ingatlan értékesítését tervezi 2023-ban. Ha elad egy ingatlant, és azt a pénzt egy másik ingatlan megvásárlására fordítja, akkor is be kell fizetnie az előző ingatlan eladásából származó nyereség utáni személyi jövedelemadót? Vagy létezik-e mentesség, ha a magánszemély az eladási árból másik ingatlant vesz magának lakhatási célra?

Részlet a válaszából: […] ...volt bejegyzett élettársa lakhatásának biztosítására fordítja.Mindez azt jelenti, hogy a jövedelmet és a személyi jövedelemadót a bevallásban fel kell tüntetni, az adó megfizetése alól mentesülni ezen a jogcímen nem lehet, ugyanakkor a méltányossági kérelem alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. szeptember 26.

Önkormányzati szociális bérlakások értékesítése

Kérdés: Önkormányzatunk szociális bérlakásokat értékesít a benne lakóknak, részletfizetéssel, tulajdonjog-fenntartással. Az adásvételi szerződés szerint a birtokba adás a szerződés aláírásával egyidejűleg megtörténik. A vételárat a vevők havi egyenlő részletekben 4 év alatt fizetik meg. Az utolsó részlet megfizetése után kerül bejegyzésre a vevő tulajdonjoga. Eddig áfafelszámítási kötelezettség nem merült fel, azonban most értékesítésre kerül egy beépítetlen építési telek is hasonló konstrukcióban, amelyet 27% áfa terhel. Részletvétel esetén mikor kell a számlát kiállítani az ügyletről? A teljesítés időpontjában (a birtokba adás napján) a teljes vételárról, vagy a havonta beérkező vételárrészletet előlegnek kell tekinteni, és minden hónapban előlegszámlát, majd a tulajdonba adáskor végszámlát kell kiállítani? Az Áfa tv. 10. §-ának a) pontja szerint történik a lakóingatlan és telek értékesítése, ezért a teljesítés időpontja a birtokba adás napja, így a fizetendő áfát meg kell állapítani, és be kell fizetni egy összegben, vagy elegendő az előlegszámlák alapján havonta? A vevő magánszemély, és számla kiállítását nem kéri, a lakásértékesítés nem áfaköteles, ez esetben nem szükséges számlát kiállítani, a könyvelés bizonylata lehet az adásvételi szerződés? Az ASP főkönyvi könyvelésében a számla vagy bizonylat alapján lehet könnyebben ütemezni az évek között átnyúló részletfizetést? Az ingatlanokat a tárgyieszköz-nyilvántartásból milyen időponttal kell kivezetni?
Részlet a válaszából: […] ...állapítani, és be kell fizetni egy összegben.Adómentes értékesítés esetén a teljes ellenérték adóalapját be kell állítani az áfabevallás adómentes sorába. A vevő felé fennálló tartozást pedig követelésként kell nyilvántartani.Amennyiben a vevő magánszemély,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 5.

Roma önkormányzat ingatlanértékesítése

Kérdés: Alanyi adómentes nemzetiségi önkormányzat "kivett udvar, lakóház" ingatlant értékesít, ami azt jelenti, hogy a lakóház lebontásra került és a telek üres. Kell-e az értékesítés után áfát fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...értékhatárába.Az alanyi adómentes önkormányzatnak alanyi adómentes jogállása mellett a teljesítés (birtokbaadás) időpontjában áfabevallási és -befizetési kötelezettsége...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. február 5.

Önkormányzati ingatlaneladás áfája

Kérdés: Önkormányzatunk 2016. június 16-án árverésre bocsátotta belterületi L-k-e-1 lakóövezetbe sorolt építési ingatlanait. Négy telek 36 000 E Ft értékben elkelt. A végleges adásvételi szerződés 2016 júliusában kerül megkötésre. Önkormányzatunk áfakörön kívüli, 1-es adószámmal rendelkezik. A kérdésünk az lenne, hogy be kell-e jelentkeznünk az áfakörbe, az eladási árnak van-e áfatartama, ha igen, hány százalékos?
Részlet a válaszából: […] ...státuszukat. A telekalakítással kapcsolatos költségek áfáját nem helyezhetik levonásba, és alanyi adómentes jogállásuk mellett áfabevallási és -befizetési kötelezettségük keletkezik. Az adóbevallást a 1665-ös nyomtatványon kell teljesíteni, és a borítólap...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. augusztus 9.

Önkormányzati telekértékesítés áfája

Kérdés: Az önkormányzat elad a külterületeiből, amelyek árokként, illetve útként vannak nyilvántartva, kisebb területeket vízpótló rendszer fejlesztése érdekében. Ezt az ügyletet áfásan vagy áfamentesen számlázzuk tovább? A köz­területből magánszemély részére eladunk telek­kiegé­szí­tésként pár m2-es területet. Ebben az esetben áfásan vagy áfamentesen kell kiállítanunk a számlát?
Részlet a válaszából: […] ...(a számlán jelezve, hogy az adott esetben fordított adózás alkalmazandó), és az áfát a terméket beszerző adóalanynak kell az áfabevallásában bevallania fizetendő adóként.Amennyiben azonban az ingatlan vevője egy nem adóalany magánszemély, akkor – tekintve hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. július 9.

Önkormányzati ingatlanon végrehajtott beruházás

Kérdés: Önkormányzat határozott időre bérbe adta művelődési házát áfaalany vállalkozónak, aki toldalék-épületrészt emelt az épülethez. A beruházást saját költségén végezte, az ingatlant nyilvántartásában vezette. A szerződés lejártával térítésmentesen átadta az ingatlant azzal, hogy a piaci érték áfarészének befizetését nem vállalja, rendezze az önkormányzat. A polgármesteri hivatal az áfát az adóhatóság felé bevallotta, megfizette (2008. 02. 15-én). A vállalkozó 2008. 03. 31-én leszámlázta az önkormányzat felé az áfa összegét azzal, hogy ő a bevallásra kötelezett. Várjuk véleményét, hogy miként járjon el az önkormányzat, figyelembe véve azt, hogy az áfabevallást, -fizetést már teljesítette!
Részlet a válaszából: […] ...számlához kapcsolódóan a fordított adózáskeretében megállapított fizetendő adót és az ebből keletkező levonható adót azeredeti bevallási időszak önellenőrzésével kell rendezni, tekintettel arra,hogy az Áfa-tv. 132. § (1) bekezdésében foglalt tényállás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Közhatalom gyakorlására jogosult szervek áfaalanyisága

Kérdés: Polgármesteri hivatalunk közhatalmi tevékenységére tekintettel jelenleg nem adóalany. 2007. évben értékesíteni tervez egy gazdasági épületet 15 millió forintért. Úgy tudom, hogy ez az összeg beleszámít a 4 millió forintos értékhatárba, azonban még ezen értékesítés után nem keletkezik áfafizetési kötelezettség, csak az ezt követő értékesítésekre. Mit jelent ez áfa szempontjából 2007. évben, és mit 2008. évben? A 15 milliós ingatlanértékesítés után be kell-e jelentkezni az áfakörbe? Mi a helyzet a következő években, amikor várhatóan nem lesz ingatlanértékesítés, és nem végez más gazdasági tevékenységet a hivatal? Kérni kell-e az alanyi mentességet? És ezt mikor?
Részlet a válaszából: […] ...(4) bekezdésénekb) pontját, valamint 39. §-át nem kell alkalmaznia. Adóalanyiságánakmegszűnését követő 30 napon belül záró áfabevallást kell benyújtania. Azadófizetési kötelezettsége tekintetében – ha a záró áfabevallásában azelszámolandó adója pozitív...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.

Lakóingatlan áfája

Kérdés: Önkormányzatunk vásárolt egy lakóingatlant, amelyet még nem lehet tudni, hogy milyen formában fog hasznosítani. Ha a lakóingatlant eladnánk vagy bérbe adnánk, a lakóingatlan utáni áfa levonásba helyezhető-e?
Részlet a válaszából: […] ...vásárolta és értékesítette. Az esetleges jogosulatlanul levont áfát az önkormányzatönellenőrzés keretében rendezheti. Azon időszaki bevallását kell módosítania,melyben a részére teljesített lakásértékesítés után a rá áthárított adótlevonásba...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 14.

Önkormányzat áfaalanyisága

Kérdés: Polgármesteri hivatalunk közhatalmi tevékenységére tekintettel jelenleg nem adóalany. 2007. évben értékesíteni tervez egy gazdasági épületet 15 millió forintért. Úgy tudom, hogy ez az összeg beszámít a 4 millió forintos értékhatárba, azonban még ezen értékesítés után nem keletkezik áfafizetési kötelezettség, csak az ezt követő értékesítésekre. Mit jelent ez áfa szempontjából 2007. évben, és mit 2008. évben? A 15 millió forintos ingatlanértékesítés után be kell-e jelentkezni az áfakörbe? Mi a helyzet a következő években, amikor várhatóan nem lesz ingatlanértékesítés, és nem végez más gazdasági tevékenységet a hivatal? Kérni kell-e az alanyi mentességet? Ha igen, mikor?
Részlet a válaszából: […] ...(4) bekezdésének b)pontját, valamint 39. §-át nem kell alkalmaznia. Adóalanyiságának megszűnésétkövető 30 napon belül záró áfabevallást kell benyújtania. Az adófizetésikötelezettsége tekintetében – ha a záró áfabevallásában az elszámolandó adójapozitív...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 24.
1
2