Pótleltározási eljárás

Kérdés:

Köznevelési intézménynél szeptember hónapban leltározási eljárás lefolytatására kerül sor december 31-i fordulónappal. A leltározás lezárásáról a jegyzőkönyv szeptember 30-i dátummal elkészült. Következő év január hónapjában az előző év december 31-i fordulónapi leltározáshoz pótleltárív került kiállításra. Leltározási eljárás készítéséhez szükséges dokumentáció azonban nem készült (megbízólevelek, jegyzőkönyv, nyilatkozatok). Helyesen jártak el, vagy külön dokumentáció készítésére lett volna szükség a pótleltározási eljáráshoz?

Részlet a válaszából: […] ...határidejét,h) a kiértékelés átadásának időpontját a leltárvezető részére,i) az eltérések miatt esetleg szükségessé váló felelősségre vonás határidejét,j) a záró jegyzőkönyvek elkészítésének határidejét,k) az eltérések rendezésének határidejét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. július 19.

Leltározó személye

Kérdés: Költségvetési intézmény esetében részt vehet-e a leltározásban a leltár előkészítéséért felelős személy, aki intézményünk esetében az analitikus könyvelő?
Részlet a válaszából: […] ...tagjait, amely legalább három főből áll, és leltárellenőrt is ki kell jelölni. A leltározásban részt vevő személyek feladat- és felelősségi körét a belső szabályzatban kell meghatározni, amelyre vonatkozóan a jogszabályok nem állapítanak meg előírásokat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2022. január 18.

Vevőkkel szembeni követelések leltározása

Kérdés: Önkormányzat és költségvetési szerv leltározási és leltárkészítési szabályzatában rendelkezhet-e akként, hogy a vevők leltározása vonatkozásában pl. számlánként 100 000 forint felett küldi ki az egyenlegközlőt, 100 000 forint alatt pedig a nem vitatott, tehát befogadott számla másolatát helyezik a leltári dokumentumok közé?
Részlet a válaszából: […] ...vezetett nyilvántartás adatai alapján és leltározással (mennyiségi felvétellel) vagy egyeztetéssel. A leltár valódiságáért a felelősség a gazdálkodó szervezetet terheli. Az egyenlegközlő levél a leltározás alapbizonylata. Amennyiben a vevő nem küldi ki...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. július 14.

Idegen tulajdonú eszközök

Kérdés: Dolgozónk külső pályázat útján, külföldről beszerzett 2 db 1 millió Ft értékű videokártyát. Az eszköz beszerzése, tulajdonlása nem érinti az intézetet, tőlünk független. Dolgozónk az említett eszközöket az intézet tulajdonában álló, helyileg is itt található számítógépekbe szereltette be, hogy segítse a munkáját. Adott esetben, pl. munkaviszony-megszűnés esetén, a dolgozó a fent említett eszközöket is magával viszi további használatra. Helyesen járunk el, ha idegen eszközként nyilvántartásba veszünk speciális nagy értékű videokártyát, egyéb esetben mi lenne a megfelelő eljárás a fentiek ismeretében?
Részlet a válaszából: […] ...ilyen esetben tárolási nyilatkozatot felvenni, vagy megállapodást kötni az esetleges káresemények bekövetkezése esetén felmerülő felelősség tisztázása...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. március 26.

Gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv

Kérdés: A polgármesteri hivatal számviteli szabályzatainak hatálya kiterjeszthető a gazdasági szervezettel nem rendelkező intézményekre is? A gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények esetében minden pénzügyi-számviteli feladatot a polgármesteri hivatal lát el (a pénztár kezelésétől kezdve a nyilvántartások vezetésén át a beszámolókészítésig). A hivatal és az intézmények közötti munkamegosztási megállapodásban is rögzítve van, hogy a számviteli feladatokat a polgármesteri hivatal szabályzatai alapján kell ellátni az intézményekre vonatkozóan is. Az Ávr. 9. §-a (5) bekezdésének a) pontja szerint: "Az Áht. 10. §-ának (4a) és (4b) bekezdései és a (4) bekezdése szerinti költségvetési szerv az (1) bekezdés szerinti feladatait az Áht. 10. §-nak (4a) és (4b) bekezdései szerinti esetben az irányító szerv vagy az irányító szerv irányítása alá tartozó más költségvetési szerv az állományába tartozó alkalmazottakkal, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét tartalmazó megállapodásban meghatározott helyen és módon látja el." A munkamegosztási megállapodásban meghatározott "mód" véleményünk szerint lehet az, hogy a hivatal szabályzatai alapján kell a feladatokat ellátni. Az Szt. 14. §-ának (5) bekezdése szerinti szabályzatokból és a (7) bekezdés szerint szabályozandó más kérdéseket rögzítő dokumentumból áll, amelynek elkészítéséért, módosításáért az Áhsz. 31. §-ának (1) bekezdése szerinti személy felelős. Az Áhsz. 31. §-ának (1) bekezdése alapján az éves költségvetési beszámoló elkészítéséért az éves költségvetési beszámolót készítő szerv vezetője felelős. Az óvoda beszámolóját is a hivatal készíti el, az óvoda beszámolóját készítő szerv vezetője a jegyző. Tehát értelmezésünk szerint a jegyző készít szabályzatot, melynek hatálya kiterjeszthető az intézményre.
Részlet a válaszából: […] ...hogy az együttműködés nem csorbíthatja a gazdasági szervezet gazdálkodási önállóságát és önálló jogi személyiségéből fakadó felelősségét.A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv önállóan gazdálkodik, előirányzatai felett rendelkezik....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 5.

Behajthatatlan-e a követelés?

Kérdés: Önkormányzatunk 2008 óta követelésként tart nyilván 102 ezer Ft-ot víz- és csatornadíj meg nem fizetése miatt egy partnerünkkel szemben. A díjak behajtására nem tett intézkedést, és időközben az adós 2011-ben meghalt. Mivel a követelés a partner halálával nem behajtható, ezért azt 2014-ben behajthatatlan követelésként számoltuk el, és a könyveinkből kivezettük. A behajthatatlanság tényét dokumentumban rögzítettük és testület határozatban döntött a behajthatatlan követelés mérlegből való kivezetéséről. Megalapozza-e a kötelezett halála a behajthatatlanság tényét?
Részlet a válaszából: […] ...pedig az államra. Amennyiben az örökös a hagyatékot visszautasítja, nem részesül az örökhagyó vagyoni elő­nyeiből, de nem is tartozik felelősséggel sem.A követelést azon tény önmagában nem teszi jogtalanná, hogy az örökösnek nem volt tudomása a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 28.

Tárgyi eszközök nyilvántartása

Kérdés: Szakképző iskola részére mit javasolnak a Szakképzés-szervezési Társulás által beszerzett eszközök használatba adását követő nyilvántartására (elegendő-e analitikus nyilvántartás, milyen főkönyvi számon célszerű szerepeltetni, értékben ki kell-e mutatni stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...kell betartaniuk. Egymegállapodásban rögzített feltételek szerint kerülhetnek meghatározásra aszakképző iskola adatszolgáltatási és felelősségbeli kötelezettségei, továbbá aleltározás szabályaira vonatkozó előírások is, a leltározásba történő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 1.