Támogatási program előlegkötelezettségként történő elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk 2009. évben több EU-s pályázatot bonyolított le hazai finanszírozó szervezetek közreműködésével. Támogatási program előlegében részesültünk, melynek bevételét a 46-os számlaosztályban könyveltük le. Az előleg azon részét, melyet már felhasználtunk, de a finanszírozó szervezet még nem ismert el, a 4491. főkönyvi számlán a mérlegben kötelezettségként mutattuk ki. Az előleg azon részét viszont, melyet még nem használtunk fel, kötelezettséggel terhelt pénzmaradványként mutattuk ki. Kérem tájékoztatásukat, hogy helyesen jártunk-e el, vagy a mérlegben kötelezettségként a 4491. főkönyvi számlán ki kellett volna mutatni az összes támogatási program előlegét, függetlenül attól, hogy felhasználtuk-e vagy sem? Kérem, ha lehet, az alábbi számszerűsített példa alapján szíveskedjenek tájékoztatni, hogyan kellett volna lekönyvelni, illetve mit kellett volna a mérlegben kimutatni! Példa: Támogatási program előlege 30 M Ft, ebből felhasznált, de még a finanszírozó szervezet által el nem ismert összeg 5 M Ft, fel nem használt összeg 25 M Ft.
Részlet a válaszából: […] ...tehát egyértelmű, hogy a támogatási programelőlegének a kötelezettségek között történő kimutatása nem attól függ, hogy azta költségvetési szerv felhasználta vagy sem, hanem attól, hogy afelhasználásról küldött elszámolást a finanszírozó írásban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 28.

Pénzmozgások könyvelése költségvetési szervek devizabankszámláin

Kérdés: Hogyan kell a költségvetésben könyvelni a devizabankszámlán jelentkező kiadásokat és bevételeket?
Részlet a válaszából: […] ...devizaszámlák költségvetési szerveknél történőkönyvvezetési szabályait elsődlegesen az határozza meg, hogy hol vezetik ezeketa számlákat. E szerint megkülönböztetjük:1. MagyarÁllamkincstár által vezetett devizaszámlák elszámolási szabályaiJóváírt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Negatív pénzmaradvány könyvelési tételei

Kérdés: Kérem, szíveskedjenek ismertetni a negatív pénzmaradvánnyal kapcsolatos könyvelési lépéseket!
Részlet a válaszából: […] ...egyenlege) rendezését szeretnémegismerni."Negatív pénzmaradvány" szabályos gazdálkodás mellett nemfordulhat elő, kivételt képez, ha a költségvetési szerv vállalkozásitevékenységet is folytat, és a tárgyévben képződött eredményét a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.

Munkaadókat terhelő járulékok maradványának felhasználása

Kérdés: Önállóan gazdálkodó költségvetési intézmény a járulék maradványát mire használhatja fel? Kérhet-e átcsoportosítást például a táppénz 1/3 maradványa terhére dologi kiadás növelésére?
Részlet a válaszából: […] ...66. §-a (6) bekezdésének e) pontja akövetkező iránymutatást adja:"A pénzmaradványból, illetve az előirányzat-maradványból aköltségvetési szervet nem illeti meg ... a munkaadókat terhelő járulékokelőirányzat-támogatással fedezett, illetve arányos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. december 19.

PHARE-támogatással kapcsolatos rezsitérítés elszámolása

Kérdés: Intézményünk PHARE-programra pályázott sikeresen. A kapott támogatást még 2005-ben lekönyveltük, mint átvett pénzeszközt, és elkülönített bankszámlán kezeljük. Most lehetőség volt arra, hogy a program során felmerült rezsiköltségek egy részét elszámolhassuk a program terhére. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy az elkülönített bankszámláról az intézmény fő bankszámlájára átutaltuk az összeget. Miként könyveljük ezt az átutalást? Bevételként? Ha igen, akkor áfaköteles, vagy -mentes? Vagy egyszerű átvezetésként a két bankszámla között? Milyen könyvelési tételekkel könyveljük le a gazdasági eseményt?
Részlet a válaszából: […] ...elkülönítettbankszámla év végi egyenlegét az adott költségvetési szerv pénzmaradványánakvagy előirányzat-maradványának tartalmaznia kell, attól függően, hogy aköltségvetési szerv kincstári körbe tartozik, vagy sem. (Ez sajnos a kérdésbőlnem derül ki.)Abban az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 28.

Az alulfinanszírozásból származó pénzmaradvány elszámolása

Kérdés: Néhány intézményünk az elmúlt évben nem kapta meg a részére megállapított költségvetési támogatás teljes összegét. A ki nem utalt támogatások (2005. évi beszámoló 29. űrlap 16. sora) az intézmények 2005. évi költségvetési pénzmaradványát befolyásolják. Az alulfinanszírozás összegét – melyet a pénzmaradvány részeként képviselő-testület is elfogadott – a főkönyvben a T 4214 – Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolási számláján könyvelték a K 4211 – Költségvetési tartalék elszámolási számlával szemben. Ez az előző évi alulfinanszírozás részünkre az idén kiutalásra került, amit a T 341 – K 4622 és a kapcsolódó tételekkel együtt könyvelték. Ez az elszámolási mód mindaddig egyértelmű volt, amíg a féléves beszámoló során nem értelmeztük újra és újra a PM tervezési útmutatóját és a SALDO Önkormányzati költségvetési szervek számviteli politikája és számlarendje 2006. évi kiadványában leírtakat. A SALDO kiadványban egyértelmű az elszámolás; a klasszikus alulfinanszírozás és annak főkönyvi rendezése. Nem egyértelmű, sőt zavaró a PM útmutatójában a 09. űrlap 25. sorához fűzött következő magyarázata: ".... Az 1251 szektorban az önkormányzati költségvetési szerv felügyeleti szervével kapcsolatos elszámolások (előző évben megállapított támogatások részbeni folyósításából eredő pótlás) bevételének teljesítési adata szerepelhet..." Ezt a PM-es értelmezést "támogatja a MÁK területi igazgatósága is. Mi viszont nem tudjuk, melyik a helyes eljárás, az előző évi egyéb kiegészítés, vagy a pénzmaradvány-átvétel. Ez utóbbi szerintünk azért nem "helytálló", mert a fenntartó nem maradványt, nem a pénzmaradványát adja át. Legyenek szívesek véleményükről tájékoztatni.
Részlet a válaszából: […] ...jogszabályi rendelkezésen alapuljanak. A kérdést egyértelműeneldönti, hogy a Pénzügyminisztérium által közzétett "Tájékoztató aköltségvetési szervek költségvetési előirányzatának összeállításához" címűútmutatóban foglaltakat kell figyelembe venni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 26.

Előző évi pénzmaradvány nyilvántartása

Kérdés: Az önkormányzati és intézményi pénzmaradványok átadásával, átvételével kapcsolatban kérdezem: 2006-ban a könyvviteli elszámolásra már a 372., 463. számlacsoportokat kell alkalmazni, vagy ez csak 2007-től lehetséges?
Részlet a válaszából: […] ...2006. évi költségvetések elkészítéséhez kiadott hivatalospénzügyminisztériumi tájékoztató kiadvány szerint az önkormányzatiköltségvetési szerveknek az önrevízió során megállapított, vagy az önkormányzatáltal elvont pénzmaradványt a 04. űrlap 20. során...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 8.

Intézményi beruházási előirányzat-maradvány felhasználása dologi kiadásokra

Kérdés: Az intézményi beruházási előirányzat-maradványt fel lehet-e használni a következő évben dologi kiadások teljesítésére?
Részlet a válaszából: […] ...vehető. Ennekegyetlen feltétele az, hogy már a tárgyévben ezen a jogcímen keletkezzen akötelezettségvállalás. Például 2005. évben a költségvetési szerv megrendelt egy80 E Ft bekerülési értékű gépet. A gép leszállítása és a számla kiegyenlítése,az üzembe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. június 6.

A december havi munkavégzésre járó személyi juttatások elszámolása

Kérdés: Intézményünk önállóan gazdálkodó költségvetési szerv. Saját bér- és tb-kifizető helyként működik. Minden évben gondot okoz a december havi bérek kifizetése, hogy az a pénzmaradványt ne terhelje. (Bérre módosítani nem lehet, ill. nem tervezhetnek 11 hónapra.) Hogyan kell ezt a kifizetést elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...költségvetési szervek dolgozói a tárgyév decemberhónapjában végzett munkájukért járó személyi juttatások összegét a tárgyévetkövető év január hónap első napjaiban kapják kézhez, függetlenül attól, hogyönálló kifizetőhely-e az intézmény, vagy sem. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 20.

Gépvásárlás elszámolása, bizonylata

Kérdés: Intézményünk pénzmaradványból gépvásárlást eszközölt 2004-ben. Az áfa bevallásánál az arányosításba bevonva vettük figyelembe, mivel a pénzmaradvány saját bevételi megtakarításunkból képződött. Intézményünk bevételének 70%-a saját bevétel, 30%-a önkormányzati támogatás. Helyesen állapítottuk-e meg az eszközvásárlás áfáját? Milyen bizonylatok szükségesek a tárgyi eszköz állományba vételéhez, üzembehelyezéséhez?
Részlet a válaszából: […] ...nem jogosító tételként kell szerepeltetni, az adót csak az arányosítással lehet levonni (levonási hányad alkalmazásával).A költségvetési szervek részére az Szt-vhr. külön kötelező bizonylat alkalmazását nem írja elő a tárgyi eszközök...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 2.