Vagyonátadás

Kérdés: Önkormányzatunk a szomszédos Béta községgel 2007. szeptember 1-jétől hozta létre az Alfa Nagyközség és Béta Község Önkormányzatainak Alapfokú Közoktatási Intézményfenntartó Társulását, így oldja meg a két településen a közoktatási feladatokat, fenntartja, üzemelteti az intézményeit. A Társulás székhelye Alfa településen van. A Társulás létrejöttével vagyonátadás nem történt, az óvoda épülete továbbra is a Béta Önkormányzat tulajdonában maradt, az ő vagyonában szerepel. A bölcsődék és közoktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése pályázaton az Önkormányzati Minisztériumtól a Béta községben található Óvoda tagintézmény felújítására nyert pályázati támogatást a Társulás, a Támogatási Szerződést a minisztérium, mint Támogató és Alfa Nagyközség Önkormányzata kötötte, mint Támogatott. A Támogatási Szerződés a támogatás felhasználásáról az alábbiak szerint rendelkezik: "10. A támogatással létrehozott vagyon – az aktiválást követően – tíz évig nem idegeníthető el, kivéve, ha az elidegenítést műszaki vagy szakmai okok teszik szükségessé, és az abból származó ellenértéket a Támogatott a támogatási szerződésben meghatározott feladatokra fordítja." Helyesen járunk-e el, ha a felújítást aktiválás után térítésmentesen átadjuk Béta Község Önkormányzata részére, vagy a felújítással létrejött vagyoni rész Alfa Önkormányzatának vagyonába kerüljön aktiválás után kimutatásra?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben leírt tények alapján nem teljesen rendezett apályázat Támogatási Szerződésében meghatározott kritériuma. A tárgyi eszköznélértéket növelő bekerülési (beszerzési) értékként kell figyelembe venni ameglévő tárgyi eszköz bővítésével, rendeltetésének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. április 26.

Pedagógusigazolványra való jogosultság területi gyermekvédelmi szakszolgálatnál

Kérdés: A 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet tartalmazza a Gyermek- és Ifjúságvédelmi Intézmények pedagógus munkaköreit. E rendelet alapján ez idáig kiadásra került a pedagógusigazolvány. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2009. (X. 16.) Korm. rendelet 2009. október 31-től módosította a szabályokat. Az új rendelkezést úgy értelmezzük, hogy intézményünknél a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatnál pedagógus munkakörben foglalkoztatottak ezentúl nem jogosultak pedagógusigazolványra. Kérdésünk, hogy jár-e pedagógusigazolvány az érintett munkavállalóknak, és a régi formátumú igazolványokat lehet-e érvényesíteni?
Részlet a válaszából: […] ...Közoktatási tv. szabályai a pedagógusigazolványra valójogosultsággal összefüggésben nem változtak. Ami változott, az a 20/1997. (II.13.) Korm. rendelet, azonban e módosítás sem érintette a jogosultságiszabályokat, csupán az igénylés módját, az igazolvány tartalmát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. január 11.

Normatíva

Kérdés: Ha 2010. december 31-ig betölti a 3. életévét a gyermek, és még ebben az évben akár egy napot is jár az óvodába, akkor a 2010. évi költségvetés elszámolása során számolni kell a 2010/2011. (I. félév.) tanév 4/12 részénél a létszámával. Tehát normatíva igényelhető rá (4/12). Az októberi létszám alapján készülő oktatási statisztikában lehet-e szerepeltetni a gyermeket, aki majd csak később tölti be a 3. életévét (december 31-ig), de az óvodába már beíratásra került? Ha nem lehet szerepeltetni, és ugye az októberi statisztikai számok alapján tervezzük a 2011. évi költségvetést, akkor ez a létszám nem lesz benne, ugyanakkor ez a gyerek feltehetően 2011. augusztusig jár óvodába, ugyanakkor normatíva nem igényelhető rá, mivel az előző évi októberi létszám a 2011-es költségvetés 8/12-ének az alapja. A normatíva ellenőrzésekor év közben hiába van mód júliusban pótigényre, az októberi statisztikák a mérvadóak.
Részlet a válaszából: […] ...ténylegesen megillető összeget, akkor azönkormányzatnak kamatot kell fizetnie.Az október 15-i lemondásnak azért van jelentősége, mert aközoktatási célú hozzájárulások korrigálhatók a tanévkezdést követőváltozásoknak megfelelően. De ekkor is fennáll a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Gazdasági vezető közoktatási intézményben

Kérdés: Megyei fenntartású oktatási intézmény vagyunk. Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény. Tavaly 2009. május 31-vel a gazdasági vezető lemondott. Ezután az intézményvezetőnek a fenntartó azt az utasítást adta, hogy a gazdasági vezető kinevezése a fenntartó által történik, ami azóta sem történt meg. Az intézmény vagy a fenntartó kötelessége a gazdasági vezető pótlása, kinevezése, és ki gyakorolja a munkáltatói jogokat? A másik kérdés, hogy tavaly decemberben létszámleépítésként – miután a gazdasági vezetői álláshely hosszabb ideje nem volt betöltve – szóbeli tájékoztatásban erre hivatkozással a fenntartó elvonta ezt az álláshelyet. A közgyűlési határozatban azonban nem volt megnevezve az elvonni kívánt munkakör, csak az, hogy 1 fő szakmai létszámmal csökkenti az intézményünk engedélyezett létszámát. Az idei költségvetést már e munkakör bére nélkül terveztük. Így az idén az anyagi fedezet sem áll rendelkezésre, hogy helyettesítéssel vagy megbízással ennek a munkakörnek a feladatát valaki hivatalosan elvégezhesse. Beszámolókat, bevallásokat a könyvelők elkészítik, és aláírás nélkül adják be a fenntartónak tavaly május 31-óta. Kinek és hogyan kellene feloldani ezt a szabálytalan és jogellenes működést?
Részlet a válaszából: […] ...tartozik, azonban csak akkor, ha nincskülönös törvényi előírás, amely ettől eltérően rendelkezik. Az oktatási szervekesetében azonban a Közoktatási tv. – 2009. július 7-étől – különös szabályttartalmaz erre nézve, ugyanis a 106. § (2) bekezdése kimondja,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. november 23.

Intézményi társulás

Kérdés: Önkormányzatunk intézményfenntartó társulás keretében mint székhely működteti a nevelési és oktatási intézményeit. Korábbi kérdésemre kapott válaszban az étkeztetési normatívát a székhely intézmény átadott pénzként kezeli, és nem kell számlát kibocsátani a tagintézménybe járó és ott étkező gyerekek után. Ismerve az önkormányzatok mai gazdasági nehézségeit, nincs lehetőség a székhely önkormányzatnak átadni a normatív támogatást, és visszafelé sem tud támogatást utalni a működési költségekhez a tagintézmény. Az önkormányzatok többségének az lenne a kérdése, hogy mivel az önkormányzatok pénzforgalmi szemléletű könyvelést végeznek, van-e lehetőség mindkét önkormányzat esetében úgynevezett kompenzálólevélre az elszámolás érdekében, ezen összegek vegyes naplón való könyvelésére?
Részlet a válaszából: […] ...oktatásügyi társulás jön létre, abban az esetben- többek között – a társulás vagy iskolafenntartó társulás, vagyközoktatásifeladat-ellátási társulás formájában működhet a döntésnek megfelelően.A gyakorlatban az iskolafenntartó társulási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyerekek, tanulók létszámának számítása

Kérdés: A BTM-es gyerekek 2 főként számítanak-e a többcélú kistérségi társulás által megigényelt közoktatási normatívába?
Részlet a válaszából: […] ...közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakbanKözoktatási tv.) 3. számú mellékletében, az osztályok és csoportok szervezésérevonatkozó szabályozás II./3. pontja szerint azt a gyermeket, tanulót, akibeszédfogyatékos, enyhe értelmi fogyatékos, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 23.

Változások a 2009. évi CXXX. törvényben

Kérdés: Mik az önkormányzati költségvetés tervezéséhez kapcsolódó főbb változások a 2009. évi CXXX. törvényben?
Részlet a válaszából: […] ...2%-a. Felnem használt előirányzata kizárólag a keresetbe tartozó juttatások emelésérefordítható. E rendelkezés nem vonatkozik a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.törvény 118. §-ának (10)-(12) bekezdésében szabályozott esetekre, továbbá...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 2.

Normatív támogatás

Kérdés: Az önkormányzatunk intézményfenntartó társulás keretében tart fenn óvodát. A 4/2009. (II. 18.) OKM rendelet 39/M. § (2) bekezdés szerint önálló intézményként egységes óvoda-bölcsődét tervez működtetni. Az intézményfenntartó társulás már döntött az új működési formáról, hiszen a személyi, tárgyi feltételek adottak. Az alapító okirat felülvizsgálatára és annak módosítására 2009. év május 31-ig sor került, a törzskönyvi nyilvántartásba vételről az intézkedés megtörtént, 2010. év január 1-jétől a bölcsődei ellátást új feladatként jelölte meg a fenntartó. A megkeresés, a regionális módszertani bölcsőde véleményezésének megkérése megtörtént. A normatív támogatás mikortól illeti meg a fenntartót, illetve milyen intézkedéseket kell tenni ahhoz, hogy esetlegesen már a nevelési év kezdetén, 2009. év szeptember 1-jétől, vagy a nevelési év folyamán indítható legyen az új ellátási forma?
Részlet a válaszából: […] ...gyerekek felvételeesetén az intézmény alapító okiratának tartalmaznia kell a korai fejlesztés,gondozás, illetve a fejlesztő felkészítés közoktatási feladatokat. Intézményi társulás keretében történő feladatellátásesetében a társulás székhelye szerinti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. november 10.

Önálló gazdasági intézmény gazdasági személyzete

Kérdés: Egy önálló gazdasági intézmény (egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény), mely 85 alkalmazottal rendelkezik, hány fő gazdasági személyzettel rendelkezhet? Tanulólétszámunk 163 fő. A Pedagógiai Szakszolgálat a kerületben kb. 460 gyermek ellátásáról gondoskodik.
Részlet a válaszából: […] ...közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény(továbbiakban: Közokt. tv.) 1. számú mellékletében található meg az útmutatás alétszám tekintetében. A Pedagógiai Szakszolgálatuk jelenleg önálló gazdálkodásijogkörrel rendelkező intézmény, ezért a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.

Iskolai étkeztetés térítési díja

Kérdés: 1. Általános iskola tanulója, ha a nyári szünet ideje alatt is étkezni akar az iskola konyháján, igénybe veheti-e azokat a kedvezményeket, amelyeket év közben megkap? (Pl.: 50%-os térítési díj, mert tartósan beteg, vagy többgyermekes családban él, vagy ingyenesen étkező, mert gyermekvédelmi támogatásban részesül.) 2. 8. osztályból kimaradó, jún. 20-21-ével középiskolába beiratkozó tanulónk a nyári szünetben milyen térítési díjjal veheti igénybe az általános iskola konyháján az étkezést? Ő továbbra is diák, de nem velünk áll jogviszonyban. Attól a naptól, hogy beiratkozik a tankötelezett a következő iskolafokra, a mi intézményünkben vendégétkező-e? 3. Nyáron iskolánk konyháján étkező saját tanulóinktól kérhetünk-e, vagy kell-e felszámolni rezsit a térítési díjban? Köteles-e az iskola nyáron is rezsiköltség nélkül kiszámlázni a tanulók étkezési térítési díját? A gyermekétkeztetés díja a közoktatási intézményben mely esetben rezsiköteles?
Részlet a válaszából: […] ...ellátottalaptevékenységeinek egyike az iskolai intézményi étkeztetés, amelyet oktatásiintézményüknek biztosítani kell. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény115. § (3) bekezdése alapján a gyermek, tanuló a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. július 28.