Teljesített szolgáltatás könyvviteli elszámolása, ha az igénybevevő nem a teljesítőnek fizet

Kérdés: Egy önkormányzat lakossági hulladék elszállításával kapcsolatban olyan megállapodást kötött a vállalkozással, hogy alacsonyabb díjat számít fel szolgáltatásaiért a lakosságnak, ha az önkormányzat vállalja a lakossági díjak beszedését. A vállalkozás az önkormányzatnak leszámlázza a lakossági díjak teljes összegét egy összegben, és mellette kiküldi a vállalkozás nevével mint szállító, és az egyes lakosok nevére mint vevő, az egyedi számlákat, melyek alapján az önkormányzat beszedi a lakosságtól a díjakat. Azonban vannak, akik nem fizetnek, akiktől nem lehet beszedni a pénzt. Az önkormányzatnak, mivel ez nem költségvetési bevétel és kiadás, hogyan kell könyvelnie a vállalkozásnak kifizetett teljes összeget, illetve a lakosoktól beszedett bevételt, és mi a teendő a hátralékosokkal?
Részlet a válaszából: […] A leírt gyakorlat zavaros,valószínű ezért nem tudja az önkormányzat elszámolni könyveiben a gazdaságieseményt. Megjegyezzük, hogy a vállalkozó egy tevékenységről csak egyszer, egyszámlát állíthat ki.A bemutatott gazdaságiesemény véleményünk szerint közvetített...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Pénzeszközök átadásának új szabályai

Kérdés: Az Ötv. 107. § (2) bekezdése értelmében, a törvény hatálybalépésének napján, 1990. szeptember 30-án a megyei tanács kezelésében lévő székházépület a megyei önkormányzat tulajdonába került. Az 1991. szeptember 1. napján hatályba lépett, az egyes állami tulajdonban álló vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (3) bekezdése rendelte el a következőket: "A köztársasági megbízott hivatalának használatba kell adni az (1) bekezdésben megjelölt vagyont, ha a volt tanács és szervei, illetve tisztviselői, valamint a (2) bekezdésben felsoroltak feladatait jogutódként a köztársasági megbízott látja el." Hivatalunk jogelődje, a Köztársasági Megbízott Hivatala ekkor a feladatellátás céljára egy adott számú irodára, valamint közös használatú helyiségekre (folyosó, termek stb.) nézve a megyei önkormányzattal kötött megállapodás alapján használati jogot szerzett. Az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező költségeket a házban elhelyezkedő, az 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (2) bekezdése alapján használati jogot szerzett közhivatalok közösen viselik, az üzemeltetési feladatokat az önkormányzat gazdasági szolgáltató szervezete látja el. Bár a használati joggal rendelkező szervezeteket nem tekintjük úgy, mint önkormányzati társulások tagjait, az épület fenntartása a társulások által fenntartott közös intézményekhez hasonló módon történik. Az a kérdésünk, hogy az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező, egyébként áfatartalommal nem rendelkező közös költségek hivatalunkra eső részét (gazdasági szolgáltató szervezetben az épület üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő bér és annak járulékai) teljesíthetjük-e átadott pénzeszközként?
Részlet a válaszából: […] 2006. év január 1-jei hatálybalépéssel változott az Áht-vhr.A rendelet 8. §-ának (3) bekezdése is módosult. Az újraszabályozáskövetkeztében az "átvett pénzeszköz" fogalom tartalma változott. Aköltségvetési szerv működésének és fejlesztésének forrása lehet–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Jubileumi jutalom és nyugdíjas felmentése

Kérdés: 1993. július 1-je óta közalkalmazott dolgozónk 2005. március 13-án betöltötte 60. évét, nyugellátásban részesül, de dolgozik tovább. 1993. július 1-je előtt a Megyei Vízmű Vállalat dolgozója volt. A vízművet ezen időponttól az önkormányzat üzemelteti tovább, így munkahelye nem, csak a munkaadó változott. Jubileumi jutalom számításához figyelembe vehető-e az 1993. július 1-je előtti 25 év, valamint, ha 2006-tól nem kíván tovább dolgozni, milyen juttatás jár neki?
Részlet a válaszából: […] ...idő alapján a Kjt. 33. §-a(2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően ez az idő meghosszabbodik, azonbanhosszabb felmentési idő a felek megállapodásából vagy a kollektív szerződésbőlis következhet. Leghosszabb tartama megállapodásból eredően sem lehet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Önkormányzati képviselő tiszteletdíja

Kérdés: Önkormányzatunknál egy képviselő 2006. január 1-jétől március 31-éig lemondana tiszteletdíjáról. Megteheti-e ezt, és ha igen, visszakaphatja-e 2006 áprilisától tiszteletdíját?
Részlet a válaszából: […] ...általános munkajogi alapelv, hogy amunkavállalónak munkaviszonya alapján a munkáltatótól munkabér jár, az ettőleltérő megállapodás érvénytelen. A munkáltatónak a munkabér teljesítéséreirányuló kötelezettsége elsősorban a munkaviszony tartalmából következik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Vállalkozó orvos alkalmazottjának bérmegállapítása

Kérdés: Vállalkozó fogorvos mellett dolgozó "fogászati asszisztens" 6143233121020 számú OKJ-s végzettséggel rendelkezik. Ha a díjazást a Kjt.-besorolásnak figyelembevételével kapná, ez a képesítés "D" kategóriának vagy "E" kategóriának felelne meg? (Középfokú iskolai végzettség mellett). Vállalkozó orvos alkalmazottai bérezésénél a Kjt. vagy az Mt. szerint kell eljárni?
Részlet a válaszából: […] ...kell alkalmazni. Ez oly módon hat ki az alkalmazottakbérezésére, hogy az – és minden más munkaviszonyhoz kapcsolódó juttatás -szabad megállapodás kérdése, melyet a munkaszerződésben kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. december 13.

Túlmunka díjazása

Kérdés: A pályázatokat önkormányzatunk számára a polgármesteri hivatal köztisztviselői írják, általában munkaidőn kívül. A nyertes pályázatok után milyen módon tudnánk a köztisztviselőinket díjazni, hogy az önkormányzat költségvetésére nézve az ne jelentsen indokolatlan terhet. Megbízási szerződést köztisztviselővel köthetünk-e pályázatírásra?
Részlet a válaszából: […] ...részletezettek szerint.Egy további lehetséges megoldás a feladat elvégzésére, hogya Ktv. 78. §-a alapján a hivatali szervezet vezetője megállapodást köt aköztisztviselővel többletfeladat ellátására. A megállapodás elengedhetetlentartalmi kellékei a következők:–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 26.

Közalkalmazotti tanács és a szakszervezet

Kérdés: Milyen mértékig szólhat bele egy költségvetési intézmény pénzügyi, gazdasági ügyeibe a közalkalmazotti tanács és a szakszervezet? Számon kérheti-e a munkáltatótól, hogy milyen jogcímen és milyen mértékig jutalmazza egyes dolgozóit? Azaz meddig terjed a hatás- és jogköre ezen ún. érdek-képviseleti szerveknek?
Részlet a válaszából: […] ...és amegváltoztatásuk lehetőségét. Ily módon kevés önállóságot hagyva a munkáltatóés az általa foglalkoztatott közalkalmazott megállapodásának. A nem munkáltatóiszintű érdekegyeztetésben a különböző szinteken a kormány, az ágazatiminiszter, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 5.

Ösztöndíj adózása

Kérdés: Önkormányzatunk helyi rendelettel ösztöndíjat alapított. Az ösztöndíjat pályázat alapján lehet elnyerni. Pályázatot nyújthat be: "a) a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. tv-ben meghatározott képzési időn belül állami felsőoktatási intézményben, illetve az Oktatási Minisztérium és az intézmények közötti megállapodás alapján nem állami felsőoktatási intézményben folyó nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben vesz részt." Az ösztöndíj időtartama egy tanulmányi félév, öszszege havi 25 000 Ft. Az így fizetett "ösztöndíj" adómentes-e, illetve milyen formában fizethető ki a tanuló részére, hogy abból adóelőleget ne kelljen levonni?
Részlet a válaszából: […] A hatályos Szja-tv. rendelkezései szerint a kérdésesösztöndíj nem fizethető ki adómentesen. Ez a pályázaton elnyert ösztöndíj atanulók egyéb jövedelmeként adóköteles. Ennek megfelelően az ösztöndíjkifizetésekor az általános szabályok figyelembevételével kell levonnia...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. február 1.

Közalkalmazotti jogviszony átalakulása

Kérdés: Költségvetési intézményünket a képviselő-testület 2003. december 31-i dátummal – a Polgármesteri Hivatal jogutódlásával – megszüntette. 2003. december 12-i dátummal és december 16-i kézbesítéssel kaptunk egy levelet, hogy 2004. január 1. napjától határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatnak bennünket. Jogszerű-e ez a foglalkoztatás, ha mi a Polgármesteri Hivatalba kerülünk, de nem leszünk köztisztviselők? Lehetséges-e, hogy az önkormányzat pénzügyi irodájában lesznek közalkalmazottak és köztisztviselők?
Részlet a válaszából: […] ...nem alkalmazható, a hatálybalépése előtt átalakult jogviszonyokra – megszüntetésük esetén – a kedvezőbb rendelkezések külön megállapodás nélkül nem terjednek ki, hanem a munkajogi jogutódlásnak megfelelően kell eljárni.A jelenleg hatályos szabályozás szerint,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. április 27.

Önkormányzati társulás

Kérdés: Önkormányzatunk a szomszéd önkormányzattal építési-igazgatási feladatok ellátására igazgatási társulást hozott létre. A társulási szerződésben foglaltak szerint a szomszéd önkormányzat finanszírozza a felmerült kiadásokat. A társulási szerződés e pontja alapján lehet-e kérni a kiadások megtérítését, vagy le is kell számlázni azokat? Milyen SZJ-számon, milyen áfamértékkel?
Részlet a válaszából: […] ...igénybe vevője és nyújtója is. Ez esetben a szolgáltatást tovább kell számlázni az A részére.Amennyiben az önkormányzatok társulati megállapodása a közös tulajdonban, közös használatban lévő ingó vagy ingatlan dolog létrehozására, illetve hasznosítására...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. február 24.
1
28
29
30