Kataalanyiság változása

Kérdés: Önkormányzatunk 2020 decemberében szerződést módosított az (akkor áfás és katás) egyéni vállalkozóval, mely szerint az egyéni vállalkozó a 2021. év folyamán a szerződésben vállaltakat továbbra is teljesíti. A vállalkozó 2020 decemberében a NAV felé jelezte, hogy az áfakötelezettség tekintetében az alanyi adómentességet választja a 2021. évre. Az önkormányzatot nem tájékoztatta a változásról. Az egyéni vállalkozó a 2021. január 1-jétől hatályos Katv. 32/E. §-ának (2), valamint a 13. §-ának (2) bekezdései értelmében nyilatkozati kötelezettségének nem tett eleget az önkormányzat felé, pedig a kata jogállásában nem történt változás. Az egyéni vállalkozó 3 millió forint feletti szolgáltatást nyújtott az önkormányzat részére.
1. Az önkormányzat felé elmulasztott nyilatkozatok leadása miatt milyen szankció terheli az egyéni vállalkozót?
2. Az egyéni vállalkozó arról adott tájékoztatást, hogy 21T101E nyomtatványt nyújt be a NAV részére, melyben kéri, hogy 2021. január 1-jétől nem katás egyéni vállalkozóként működik. A kiállított számláit helyesbíti, a mulasztási bírságot kifizeti, a többlet-járulékfizetési kötelezettségének eleget tesz. Megteheti ezt az egyéni vállalkozó?
Részlet a válaszából: […] ...a kisadózó vállalkozás az általa kiállított számlán nem tünteti fel a "Kisadózó" szöveget, az Art. szerinti mulasztási bírsággal sújtható. Ezt az adóhatóság veti ki.Amennyiben az önkormányzat azért nem tudta teljesíteni teljesíteni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 23.

Hiánypótlás ellenőrzés során

Kérdés: Az ellenőrzés során átadtuk a vizsgált időszakkal kapcsolatos anyagokat az ellenőrnek, de felszólítást kaptunk további iratok csatolására. A végzésben a teljesítésre ötnapos határidőt kaptunk. Vannak olyan dokumentumok, amelyeket a szállítóktól kell beszerezni, azokat biztosan nem tudjuk öt napon belül becsatolni. Milyen következménye lehet, ha a kérésre nem tudunk válaszolni?
Részlet a válaszából: […] ...bírsággal büntethető, az Art. 228. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján az adóhatóság az adózót egymillió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja, ha iratmegőrzési kötelezettségének nem tesz eleget.Az Art. 228. §-ának (2)-(3)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 12.

Számla helyes kiállítása – "fordított adózás" kifejezés feltüntetése számlán

Kérdés: Önkormányzatunk eseti jelleggel értékesít terméket a Közösségen belül. A Közösségen belüli adómentes értékesítésről szóló számla kiállítása során önkormányzatunk az Áfa-tv. 169. §-ának m) pontja alapján a számlán egyrészt hivatkozik az adómentességre, másrészt a 169. § n) pontja értelmében jelzi a számlán (magyar és angol nyelven), hogy az adó fizetésére a termék beszerzője kötelezett.
A számla helyes kiállításával kapcsolatban a következő kérdések merültek fel:
1. Helyesen jár-e el az önkormányzat abban az esetben, ha a "fordított adózás" kifejezést feltünteti az általa megvalósított Közösségen belüli termékértékesítés vonatkozásában?
2. Amennyiben az önkormányzat nem köteles feltüntetni a "fordított adózás" kifejezést a Közösségen belüli termékértékesítésről kiállított számlán, akkor ennek ellenére szerepeltethető-e a "fordított adózás" a számlán, illetve amennyiben azt az önkormányzat feltüntette, ezért bármilyen bírsággal sújtható-e?
Részlet a válaszából: […] ...§-a (1) bekezdésének e) pontja szerint – jogszabályban előírt bizonylat előírásoktól eltérően történő kiállítása miatt – mulasztási bírság alkalmazásának lehet helye. Fontos azonban kiemelni, hogy az Art. szerinti jogkövetkezményeket a hiba...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 23.

Bankszámlanyitásra kötelezettek köre

Kérdés: Bankszámlanyitásra kötelezettnek számít-e a közalkalmazott az Art. 172. § (20) bekezdés szerinti ügyletek vonatkozásában? Másképp fogalmazva: számíthat-e mulasztási bírságra az a költségvetési szerv, amely – például – idős munkavállalójának a neki járó jubileumi jutalmat postán küldi meg?
Részlet a válaszából: […] ...nem történhet bankjegy, érme átadásával 250 ezerforint fölötti érték esetén. Megszegésekor az adóhatóság a kifizetésteljesítőjére mulasztási bírságot szabott volna ki a 250 ezer forintösszeghatár túllépése esetén, mégpedig az adott mértéket meghaladó, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 28.

Készpénzfizetés 250 ezer forint felett

Kérdés: Az új szabályok szerint január 1-jétől 250 ezer forint feletti készpénz fizetésekor az adóhatóság megbírságolja a feleket. Ez azt jelenti, hogy közüzemi díjat sem lehet készpénzben fizetni? Miként minősül az az eset, ha postai befizetési bizonylaton kell fizetni? Magánszemélyeknek is bankszámlát kell nyitniuk az új szabály miatt?
Részlet a válaszából: […] ...hanem csak február elseje.Az Art. új (20) bekezdéssel egészítette ki a mulasztásibírságról rendelkező 172. §-át, amelynek alapján mulasztási bírság kiszabásátteszi lehetővé az állami adóhatóságnak, ha a bankszámla nyitására kötelezettadózó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 3.

Késedelmes számlakibocsátás szankciója

Kérdés: A 2008. évi Áfa-tv. január 1-jétől a számla kiállítását határidőhöz köti. Idevonatkozó 163. §-a szerint: "Az adóalany a számla kibocsátásáról legkésőbb a) a teljesítésig, b) előleg fizetése esetében a fizetendő adó megállapításáig, de legfeljebb az attól számított 15 napon belül köteles gondoskodni". Milyen szankció sújtja a számla kibocsátóját és a befogadóját, ha ezt időben nem tudja teljesíteni?
Részlet a válaszából: […] ...köteles kibocsátani.Ennek elmulasztása az Art. 172. § (2) bekezdésében foglaltak szerint mulasztásibírsággal szankcionálható. A mulasztási bírság az adóalany személyétől független,egységes és emelt tételű, összege 1 millió forintig terjed. Az Art. 174. §...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 20.

Közbeszerzéshez kapcsolódó igazolás

Kérdés: Folyamatosan írunk ki közbeszerzési pályázatokat. Eddig az ajánlattevőktől a pályázat benyújtásakor kértünk be nemleges adóigazolásokat. Jól értelmezzük, hogy 2008. január 1-jétől nemcsak a pályázat benyújtásakor, hanem a nyertesnek történő kifizetéskor is kell adóigazolást kérnünk?
Részlet a válaszából: […] ...kimarad az Art.-retörténő hivatkozás, és így kerül sor az ellenérték kifizetésére, akkor akifizetett összeg 20 százalékáig terjedő mulasztási bírsággal sújtható akifizető.Az állami adóhatóság a vállalkozó igazoláskérésekor azonnalértesül arról, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 5.

Tevékenységi kör bejelentése

Kérdés: A 2006. július 1-jétől hatályos szabályok szerint az újonnan alakuló társaságoknak csak a főtevékenységét kell a társasági szerződésben feltüntetni. Ez azt is jelenti, hogy a jövőben nem kell a társasági szerződést módosítani akkor, ha a társaság további tevékenységeket is folytatni kíván? A tevékenységi körök változását az APEH-nek sem kell bejelenteni?
Részlet a válaszából: […] ...amelyek a cég létesítőokiratában nem szerepelnek, de amelyeket a társaság ténylegesen végez. Abejelentés elmulasztása értelemszerűen mulasztási bírság kiszabását is vonhatjamaga után, de talán súlyosabb szankció, ha egy esetleges áfa-visszaigényléskoraz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 14.

Feltöltési kötelezettség önellenőrzése

Kérdés: A 2006. december 20-án benyújtottuk a feltöltési kötelezettségről szóló bevallásunkat. A bevallásban csak a 20-áig ismert kötelezettséget tudtuk szerepeltetni, az azt követően – december 31-éig – jelentkezőt értelemszerűen nem. Helyesbíthető-e a "feltöltési" bevallás? Ha önellenőrizzük, a mulasztási bírságot az adóhatóság az eredeti, vagy a módosított bevallás alapulvételével állapítja meg?
Részlet a válaszából: […] ...A beérkezett bevallást összevetik a december20-ai feltöltéssel, és ennek alapján állapítják meg, hogy az adózó helyesenjárt-e el. A mulasztási bírság csak akkor állapítható meg, ha a ténylegeskötelezettség és a feltöltés között legalább 10%-os különbség van....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. március 20.

Önálló adóalanyiság kérdése

Kérdés: Önkormányzat intézménye vagyunk. Hozzánk tartozik 6 részben önálló intézmény, 1 adószámmal és 1 számlaszámmal rendelkezünk. A részben önálló intézmények alapító okiratuk szerint önálló jogi személyként működő, részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek. Előirányzatok feletti részjogkörük a személyi juttatások kiemelt előirányzatára terjed ki, más előirányzatok felett rendelkezési jogosultsággal nem bírnak. A részben önálló intézmények önálló adóalanyok-e?
Részlet a válaszából: […] ...tevékenységetvégez), és emiatt adóalannyá válik, de ennek ellenére elmulasztja abejelentkezési kötelezettséget. Ilyen esetekben – mulasztási bírság elkerülésevégett – célszerű (sőt kötelező) minél előbb adószámot kérni.A számlaszám léte/nemléte a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 20.