Téves besorolás javítása esetén a szabadság megállapítása

Kérdés: A Kjt. 57. §-ának (1) bekezdése alapján a közalkalmazottnak a fizetési fokozatával egyenlő számú munkanap pótszabadság jár. Amennyiben a közalkalmazott fizetési fokozata tévesen került megállapításra, és az a tévedés feltárását követően javításra került, hogyan kell eljárni a szabadság járandóság tekintetében?
Részlet a válaszából: […] A fizetési fokozat téves megállapítása történhet a közalkalmazott javára vagy hátrányára, ennek megfelelően a szabadság tekintetében is két lehetőség állhat fenn:– a közalkalmazott több szabadságban részesült (a téves besorolás javításának évére nézve, illetve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. december 18.

Munkaszüneti nap díjazása havi díj esetén

Kérdés: Hogyan kell számfejteni január hónapra az ülnök tiszteletdíját, ha egy fizetett ünnep van a hónapban? Az osztószám január hónapban 22 munkanap vagy eggyel kevesebb, 21 munkanap. Figyelembe kell-e venni azt, hogy az adott hónapban a munkaszüneti nap munkanapra vagy pihenőnapra esik?
Részlet a válaszából: […] ...nem részesülő ülnököt megillető tiszteletdíj mértéke, az ülnök működésének minden napjára, a bírói illetményalap egy munkanapra eső összegének a 25 százaléka.Ha az ülnök távolléti díja nem éri el a bírói illetményalap egy munkanapra eső összegének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 7.

Foglalkoztatotti jogviszonyban lévő ülnök díjazása

Kérdés: Közalkalmazotti ülnöknek milyen díjazás jár?
Részlet a válaszából: […] ...nem részesülő ülnököt tiszteletdíj illeti meg, melynek mértéke az ülnök működésének minden napjára a bírói illetményalap egy munkanapra eső összegének a 25 százaléka. Ha a közalkalmazotti jogviszonyban lévő ülnök esetében a távolléti díj nem éri el...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 15.

Távolléti díj számítása és az arra vonatkozó várható módosítás

Kérdés: Segítségüket szeretném kérni távolléti díj számításával kapcsolatban. Általános, 8 órás munkarend esetén, havibér mellett lehetséges-e, hogy ha olyan hónapban megyek szabadságra, amelyben 174-nél kevesebb a ledolgozandó munkaórák száma, akkor kevesebb pénzt kapok, mintha dolgoznék, tekintettel arra, hogy az egy napra eső távolléti díj az alapbér osztva 174-gyel és szorozva 8-cal? Abban a hónapban, amikor szabadságra megyek, az alapbért és a távolléti díjat is 174-gyel való osztással állapítják meg? Így egyes hónapokban "kevésbé éri meg szabadságra menni". Ha ez jelenleg így van, várható-e jogszabály-módosítás? A havi alapbér megállapításánál is alkalmazni kell a 174 órával történő osztás szabályát?
Részlet a válaszából: […] ...hónapban ugyanolyan összegű alapbér jár, a mértéke nem változik aszerint, hogy az adott hónapban mennyi az általános munkarend szerinti munkanapok száma. A munkanapok száma havonként általában 20 és 23 nap között változik, ezért ez a számítási mód a gyakorlatban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 30.

Népi ülnök díjazása

Kérdés: Intézményünk egyik dolgozója népi ülnök. Az 1997. évi LXVII. törvény 128. §-ának (1) bekezdése szerint "A munkaviszonyban, közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban, szolgálati jogviszonyban és szövetkezetnél munkajogi jellegű jogviszonyban álló ülnököt ülnöki működésének időtartamára az átlagkeresete illeti meg." Intézményünk a népi ülnöki teendők ellátásának időtartamára átlagkeresetet számfejt a munkavállalónak. A bíróság által a munkáltatónak átutalt összeget ki kell-e fizetnünk számára (dolgozónk így kétszeres juttatásban részesül), vagy a bíróság által az intézmény részére átutalt összeg a munkavállaló részére számfejtett, intézmény költségeként elszámolt átlagkereset megtérítésére szolgál?
Részlet a válaszából: […] ...az ülnöki működésidejére munkabérben nem részesülő ülnököt megillető tiszteletdíj (működésinaponként a bírói illetményalap egy munkanapra eső összegének 25%-a) arányosrészét, azt a tiszteletdíj összegéig ki kell egészíteni.Természetesen az érintett dolgozót...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 28.

Cafeteriajuttatásra való jogosultság távollét esetén

Kérdés: Hivatalunk köztisztviselője 2010 márciusában keresőképtelenné vált, és csak május elején tudott újra munkába állni. Keresőképtelensége az alábbiak szerint alakult: március 29-től április 14-ig betegszabadságon (13 nap), majd azt követően április 15-től május 9-ig (25 nap) táppénzen volt, május 10. napján állt munkába, így véleményünk szerint a Ktv. 49/F. § (2) bekezdése alapján a neki járó cafeteriajuttatást csökkenteni kell, mivel ebben a 30 napot meghaladó időtartamban sem illetményre, sem átlagkeresetre nem volt jogosult. Dolgozónk egy munkajogász által megerősítve más álláspontot képvisel: szerinte a betegszabadság idejére illetmény illeti meg, csak csökkentett összegben [mivel a Ktv. 71. § (3) bekezdése szerint ahol jogszabály távolléti díjat említ, ott illetményt kell érteni, az Mt. 137. § (3) bekezdése szerint pedig a betegszabadság ideje alatt a távolléti díj 70%-a jár], álláspontunk szerint azonban az, hogy a betegszabadság idejére járó juttatás alapja a távolléti díj (illetmény), még nem teszi azzal azonossá. Hasonló a helyzet a táppénz esetében is, mivel a táppénz alapja általában az átlagkereset, így véleménye szerint részesült olyan juttatásban, amely szerint a cafeteriajuttatásait nem kellene csökkenteni. Kérdésünk a fentiek alapján, hogy a betegszabadság idejére járó juttatás illetménynek vagy a táppénz átlagkeresetnek minősül-e, mivel ezekben az esetekben nem csökkenthető a cafeteria kerete? Szintén a fenti eset kapcsán dolgozónk (és munkajogásza) kifogásolja a cafeteriajuttatás csökkentésének számítási metódusát. Mi az egész évre járó juttatást osztottuk egynapi összegre, és szoroztuk meg a keresőképtelenség teljes időtartamával (42 nap) – amibe minden napot beleszámítottunk, függetlenül attól, hogy a betegszabadságnál csak munkanapra és fizetett ünnepre jár pénz –, míg szerintük legfeljebb a 30 napon felüli időszakra jutó (12 nap) összeggel lehetne a juttatást csökkenteni. Álláspontunkat a Ktv. 49/F. § (2) bekezdésének azon szófordulatával támasztjuk alá, hogy az "azon időtartam vonatkozásában, amelyre illetményre vagy átlagkeresetre nem volt jogosult" szövegrész a 30 napos feltétel bekövetkeztével a teljes időtartamot kiveszi a juttatásra jogot adó időszak alól, tehát nem köti ahhoz, hogy a pl. betegszabadság számításánál a hétvégékre nem jár juttatás.
Részlet a válaszából: […] A Ktv. 71. § (3) bekezdés alapján a távolléti díjat valóbanilletménynek kell tekinteni, azonban a táppénzre ez már nem áll fenn, hiszen atáppénz kapcsán a Ktv. nem tartalmaz a távolléti díjhoz hasonló rendelkezést. A táppénzről a társadalombiztosítás ellátásaira és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 10.

Közalkalmazottak távolléti díja

Kérdés: Milyen esetekben kell a közalkalmazottak részére távolléti díjat fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...nem tehet eleget [Mt. 107. § a)pont, 151. § (2) bek. a) pont],– a közalkalmazott közeli hozzátartozója halála eseténlegalább két munkanapra [Mt. 107. § b) pont, 151. § (2) bek. b) pont], – a kötelező orvosi vizsgálat (ideértve a terhességgelösszefüggő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. szeptember 9.

Kizárólag hétvégi munkavégzés

Kérdés: Köthető-e kizárólag hétvégi munkavégzésre nyugdíjassal részmunkaidős munkaszerződés? Ez esetben hogyan kell megállapítani a szabadság mértékét?
Részlet a válaszából: […] ...napjain végez munkát úgy, hogy hetenkéntkettőnél több napon nem dolgozik, a szabadság kiadása tekintetében a hét mindennapja munkanapnak számít [Mt. 135. §-ának (2) bekezdése].A heti 16 órás részmunkaidős foglalkoztatás (szombat,vasárnap 8-8 óra) esetén...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 5.

Rendkívüli szabadság

Kérdés: Közalkalmazottaknak közeli hozzátartozó (szülő) elhalálozása esetén jár-e, illetve adható-e rendkívüli szabadság? Ha igen, akkor hány nap?
Részlet a válaszából: […] ...b) pontja] mentesül a munkavállaló a munkavégzési kötelezettségealól közeli hozzátartozója halálakor, esetenként legalább két munkanapon át.Közeli hozzátartozóként nevesíti az Mt. 139. § (2) bekezdésea házastársat, az egyenes ágbeli rokont, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 16.

Külön juttatás közterhei

Kérdés: Kérem, szíveskedjenek összefoglalni a "0. havi juttatás"-t terhelő közterhek fizetésére vonatkozó előírásokat, különös tekintettel a biztosításijogviszony-szünetelés esetére. A 2003. évi XCV. tv. 30. § (1) bekezdése 2004. február 1-jétől módosította a Kjt. 68. §-át. Alapvetően megváltoztatták a jogosultság feltételeit. Egyetlen törvényi feltétel, hogy a közalkalmazott a tárgyév január első napján közalkalmazotti jogviszonyban álljon. Így a közalkalmazotti jogviszony formális fennállása esetén is ki kell fizetni az egyhavi különjuttatást, tehát a közalkalmazotti (biztosítási) jogviszony szünetelése (GYES, GYED, fizetés nélküli szabadság, keresőképtelenség stb.) ellenére is jogosult a közalkalmazott erre a juttatásra? A 13. havi illetmény eddig is speciális megítélés alá esett a nyugdíj, az egészségbiztosítási ellátások szempontjából. Rendszeres vagy nem rendszeres juttatásnak minősül? Az egészségbiztosítási ellátásoknál milyen vonatkozási időtartam tartozik hozzá? Hogyan kell rendezni a járulékokat, amennyiben 2005. évben az érintett munkavállaló nem biztosított (egész évben szünetel a biztosítási jogviszonya)?
Részlet a válaszából: […] ...díjban részesül.A juttatás kifizetéséről január 16-án – amennyiben ezszombatra vagy vasárnapra esik, akkor az ezt követő első munkanapon – kellrendelkezni. A juttatás mértékének alapja a január hónapra irányadó illetmény.A foglalkoztató, illetve a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 26.
1
2