Szociális intézmények ellátottainak pénzkezelése

Kérdés: Központi költségvetési szerv vagyunk, megyei kirendeltségekkel. A kirendeltségek illetékességi körébe tartozó intézmények 5-80 km-es távolságban vannak. Az Áht. szerinti jogkörgyakorlások közül az érvényesítést és a pénzügyi ellenjegyzést felhatalmazás szerint a kirendeltségi munkatársak gyakorolják. A szociális intézmények ellátottainak bankban lévő pénzét és készpénzét az intézmény által kialakított gyakorlat és belső szabályzat alapján az intézményi munkatársak kezelik, vezetik az analitikus nyilvántartást. Az ellátottak pénzét vagy az ellátott nevére szóló bankszámlákon, vagy a Magyar Államkincstárnál vezetett letéti számlán tartják az intézmények. Miután nem költségvetési pénzről (ellátott saját pénze) van szó, kell-e a pénztárbizonylatokon a jogkörgyakorlásokat (érvényesítés, utalványozás) gyakorolni? Sok esetben az érvényesítés a kifizetést követő 1-2 héten, de minimum pár napot követően történik meg, így elveszíti a jogszabályalkotó szándéka szerinti ellenőrző funkcióját.
Részlet a válaszából: […] ...történő kifizetések– Adományok kezelése– Ellátottak nyugdíjelszámolása, gondozási díjak befizetése– Ingatlan nyilvántartása– Szociális ügyintézéshez kapcsolódó pénzkezelésA pénz- és értékkezelés általános követelményei,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. szeptember 25.

Összeférhetetlenség

Kérdés: Ugyanazon gazdasági eseménynél lehet-e ugyanaz a személy a pénztárellenőr és a pénzügyi ellenjegyző?
Részlet a válaszából: […] ...legyenek a kifizetések.A pénztár ellenőrzése előzetesen a bizonylatok alaki és tartalmi vizsgálatára, utólagosan pedig a pénztári nyilvántartás helyességének és az abban kimutatott pénzkészlet meglétének megállapítására terjed ki.Ha a bizonylatok alaki és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 24.

Könyvelői munkakör

Kérdés: Azt szeretném megtudni, hogy egy középfokú végzettségű könyvelő 2014-től milyen munkákat végezhet a könyvelés területén?
Részlet a válaszából: […] ...ötéves igazolt szakmai gyakorlattalkell rendelkeznie.A gazdasági vezetőnek szerepelnie kell az Szt. 151. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartásban, és rendelkeznie kell a tevékenység ellátására jogosító engedéllyel, kivéve ha az Szt. 150. §-ának (1) és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 20.

Kötelezettségvállalás, utalványozás

Kérdés: Község polgármesteri hivatalának pénzügyi ügyintézőjeként látom el a könyvelési feladatokat az önkormányzatnál, a hivatalnál és az önállóan működő költségvetési intézménynél, valamint a nemzetiségi önkormányzatnál. Mérlegképes könyvelői képesítéssel rendelkezem, regisztrációm államháztartási szakon van bejegyezve. A hivatal vezetője a jegyző, az önkormányzaté a polgármester, a költségvetési intézményé az intézményvezető, a nemzetiségi önkormányzaté pedig az elnök. A jegyző és az intézmény vezetője tekintetében a munkáltatói jogkör gyakorlója a polgármester. Úgy tudom, hogy szakmai teljesítésigazolási, az utalványozási és a kötelezettségvállalói jogkör az önkormányzat esetében a polgármesternél, a hivatalnál a jegyzőnél, az intézménynél az intézményvezetőjénél, a nemzetiségi önkormányzatnál az elnöknél van, illetve az általuk írásban meghatalmazott személyeknél.
1. Ha a jegyző, a polgármester vagy az intézményvezető részére történik kifizetés, akkor ebben az esetben az általuk írásban meghatalmazott személyek jogosultak utalványozni, kötelezettséget vállalni, vagy a munkáltatói jogkör gyakorlója?
2. A polgármester meghatalmazhatja-e az alpolgármestert vagy a jegyzőt, hogy távollétében, illetve érintettsége esetén utalványozóként, kötelezettségvállalóként írjanak alá?
3. A kötelezettségvállalás bizonylatait a pénzügyi ellenjegyzőnek is alá kell írnia?
4. Mivel nem rendelkezik a hivatal gazdasági szervezettel, így a jegyző látja el a gazdasági vezetői teendőket?
5. Ki készíti el a pénzügyi szabályzatokat és az intézményekkel történő munkamegosztási megállapodásokat?
Részlet a válaszából: […] ...a képesítési követelményeknek.Ekkor a jegyzőnek mint gazdasági vezetőnek szerepelnie kell az Szt. 151. §-ának (3) bekezdése szerinti nyilvántartásban, és rendelkeznie kell a tevékenység ellátására jogosító engedéllyel, kivéve ha az Szt. 150. §-ának (1) és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. június 11.

Belső ellenőrök regisztrációs kötelezettsége

Kérdés: A 18/2009. (X. 6.) PM rendelet alapján költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet csak nyilvántartásba vett, regisztrált belső ellenőr végezhet. A rendelet hatálybalépése előtt szülési szabadságra, illetve GYED-re mentem. Kérdésem, hogy visszakerülhetek-e belső ellenőri munkakörbe, ha jelenleg nincs meg a regisztrációm, ha igen, mennyi időn belül kell kérelmezni a nyilvántartásba vételt (meddig láthatom el a feladatot regisztráció nélkül)? Erre vonatkozóan nem találok a kapcsolódó jogszabályokban iránymutatást.
Részlet a válaszából: […] ...a nemzetgazdasági miniszter 28/2011. (VIII. 3.) NGM rendeletét aköltségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásárólés kötelező szakmai továbbképzéséről, valamint a költségvetési szervekvezetőinek és gazdasági vezetőinek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. szeptember 20.

Könyvviteli szolgáltatás

Kérdés: 2004 óta dolgozom önkormányzatnál mint pénzügyi főelőadó. Közgazdasági érettségim van számvitel szakon, 2010-ben végeztem el a mérlegképes könyvelői tanfolyamot vállalkozási szakon. Nem vagyok gazdasági vezető. A regisztrációs szám igénylése után államháztartási továbbképzésen fogok évente részt venni. Kis önkormányzat vagyunk, minden pénzügy az én feladatom. Van-e lehetőség arra, hogy méltányosságból előbb kérvényezzem a regisztrációs számot, mint az előírt 3 év, hiszen a MÁK akkor fogadja be a beszámolókat, ha regisztrációs számmal van ellátva? Milyen lehetőség van akkor, ha ki kell várnom a 3 évet? 48 éves vagyok.
Részlet a válaszából: […] ...31-vel megszűnik.Ha mindezeknek a feltételeknek megfelel, akkor a könyvviteliszolgáltatás végzésére jogosító engedéllyel rendelkezőkről nyilvántartást kellvezetni. A könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosító engedély megadásávalegyidejűleg a nyilvántartásba...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 22.

Mérlegképes könyvelői nyilvántartásba vétel államháztartási szakon

Kérdés: A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásában vállalkozási szakterületen vagyok regisztrálva. 2001 óta gazdasági vezetőként dolgozom költségvetési szervnél, az évi kötelező továbbképzéseket államháztartási szakterületen teljesítettem. Lehet-e kérni az államháztartási szakterületre is a regisztrációt?
Részlet a válaszából: […] ...könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételérőlszóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet 2. § alapján könyvviteli szolgáltatásvégzésére jogosult az a természetes személy, aki okleveles könyvvizsgálóiképesítéssel, illetve mérlegképes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Gazdasági vezetők képesítési követelménye

Kérdés: Az új Ámr. [292/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet] hatálybalépésével változott-e 2010-től a gazdasági vezetők képesítési követelménye a régi Ámr. szabályaihoz képest?
Részlet a válaszából: […] ...tartalmazta,hogy a szakirányú felsőfokú iskolai végzettséggel nem rendelkezőknekszerepelniük kell a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásánakvalamelyikében. Ez úgy változott az új Ámr. alapján, hogy minden gazdaságivezetőnek szerepelnie kell a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Kinevezett vagy megbízott (magasabb) vezető keresetkiegészítése

Kérdés: Általános iskolánkban a gazdasági vezető kinevezett magasabb vezetőnek számít. Közgazdász diplomáját a nyelvvizsga megszerzéséig nem tudja bemutatni. A törvény megfogalmazása szerint nem sorolható be magasabb vezetői illetménybe, csak középfokúba, részére a 2008. decemberi illetménye állapítható meg, ha ez számára kedvezőbb. Mi történik akkor, ha januártól kapja a 13. havi illetmény helyébe lépő keresetkiegészítést, és a kinevezés módosításra csak április végén kerül sor 2009. 01. 01-ig visszamenőleg? A Kincstár visszamenőleg levonja a béréből az eddig részére kifizetett keresetkiegészítést? Van-e arra mód, hogy más jogcímen megkapja a kinevezett vezető ezt az összeget, hogy ne érje hátrány?
Részlet a válaszából: […] ...szempontjából úgy kell tekintenie,hogy az érintett nem rendelkezik a diplomával. A végzettséget tanúsító okirat aközszolgálati nyilvántartás része, és a végzettség meglétéről csak abemutatással tud a munkáltató meggyőződni, ezért annak meglétét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.