9 cikk rendezése:
1. cikk / 9 Önkormányzati üzemeltetési és étkeztetési feladatok ellátása
Kérdés: Önkormányzatunk a karbantartási, gépjármű-üzemeltetési és étkeztetési feladatait intézmény útján látja el. Ha az önkormányzat úgy dönt, hogy megszünteti az intézményt, akkor az intézménynél lévő közalkalmazottak foglalkoztathatók tovább az önkormányzatnál? A Kincstár tájékoztatása alapján az étkeztetési feladatokat kötelező intézmény útján ellátni, de a többit nem. Helyes az az eljárás, hogy az étkeztetési feladatot átadjuk egy másik intézményünknek, a többi feladatot pedig átveszi az önkormányzat a dolgozókkal együtt?
2. cikk / 9 Önkormányzati ingatlan felújítása
Kérdés: A 2014. április 29-én megjelent 3686. kérdéshez kapcsolódóan szeretnék kérdezni. A kérdés arra vonatkozott, hogy az intézmény saját költségvetése terhére újítja fel az önkormányzat tulajdonában lévő épületet, és ezt hogyan tudja az önkormányzat mint tulajdonos aktiválni? A válaszadó azt írja, hogy adójogilag és számvitelileg is kezelhetőbb lenne, ha a kivitelező közvetlenül a tulajdonos önkormányzatnak számlázná a felújítást, annak kiadásait az önkormányzatnál terveznék meg. Vegyünk egy konkrét példát. Az önkormányzat tulajdonában van a konyha épülete, amelyben a közétkeztetési feladat ellátása történik. A közétkeztetési feladat ellátására a képviselő-testület az általa alapított intézményt jelölte ki, amely feladat az intézmény alapító okiratában szerepel. Az intézmény költségvetésében kerülnek megtervezésre a konyha üzemeltetésével kapcsolatos bevételek és kiadások, szükség esetén az épület felújításához, korszerűsítéséhez szükséges előirányzat is, amely feladatok ellátásához intézményfinanszírozást kap. Az intézmény áfaalany, nincs önálló gazdasági szervezete, pénzügyi, számviteli feladatait a polgármesteri hivatal látja el. Mivel önálló jogi személy, külön adószáma van, végzett adóköteles tevékenységei miatt az áfakörbe bejelentkezett. Ha az intézmény a konyha épületének felújítását külső vállalkozóval elvégezteti, a felújítással kapcsolatban felmerült kiadások után előzetesen felszámított áfát az intézmény levonhatja. Hogyan alakul az áfa elszámolása az intézmény által történő felújítás esetén, illetve ha az önkormányzat mint tulajdonos újítaná fel az épületet (aki áfakörbe tartozik, azonban nem ő látja el az étkeztetési tevékenységet)?
3. cikk / 9 Önállóan működő költségvetési szerv
Kérdés: Kérdésünk az önállóan működő és gazdálkodó iskola önállóan működő intézménnyé történő átalakításával kapcsolatos számviteli feladatokra, beszámoló aláírására vonatkozik. Átszervezés esetén az iskolában dolgozó két fő pénzügyes dolgozót köteles-e a polgármesteri hivatal az állományába átvenni, és az átszervezés jelenti-e az alapító okirat módosítását? A gazdasági önállóság megszüntetése esetén van-e beszámolókészítési kötelezettsége az önállóan működő és gazdálkodó iskolának, illetve a hozzá tartozó önállóan működő óvodának?
4. cikk / 9 Jubileumi jutalomra való jogosultság
Kérdés: Önkormányzatunknál alkalmazásban álló dolgozónk (közalkalmazott) részére az alábbi kimutatáson feltüntetett jogviszonyok alapján mennyi idő után jár a jubileumi jutalom kifizetése?
A dolgozó munkaviszonya az alábbiak szerint alakult (munkahely megnevezése; jogviszony formája; munkaviszony kezdete; munkaviszony vége; eltöltött időtartam; megszűnés oka):
1. Pamutfonó-ipari Vállalat, Miskolc; munkaszerződés; 1969. 03. 11.-1971. 09. 23;. 2 év, 6 hónap, 12 nap; munkaviszony megszűnt
2. Élelmiszer- és Vegyiáru-nagyker., Miskolc; munkaszerződés; 1971. 11. 09.-1981. 11. 09.; 10 év, 0 hónap, 0 nap; felmondás a dolgozó részéről
3. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 02. 01.-1985. 02. 08.; 0 év, 0 hónap, 7 nap; határozott idő lejárta
4. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 02. 19.-1985. 07. 02.; 0 év, 4 hónap, 13 nap; határozott idő lejárta
5. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 07. 17.-1985. 07. 26.; 0 év, 0 hónap, 9 nap; határozott idő lejárta
6. Községi Közös Tanács Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 08. 16.-1985. 12. 31.; 0 év, 4 hónap, 15 nap; közös megegyezéssel
7. Községi Közös Tanács, Ináncs; közalkalmazott, hivatalsegéd; 1986. 01. 01.-1990. 11. 30.; 4 év, 10 hónap, 29 nap; átszervezés, áthelyezés
8. Polgármesteri Hivatal, Ináncs; közalkalmazott, hivatalsegéd; 1990. 12. 01.-1995. 08. 31.; 5 év, 8 hónap, 30 nap; közös megegyezéssel
9. IKVSZ, Ináncs; közalkalmazott, takarítónő; 1995. 09. 01.-1998. 12. 31.; 3 év, 3 hónap, 30 nap; átszervezés, áthelyezés
10. Családsegítő Szolgálat, Ináncs; közalkalmazott, szociális gondozó; 1999. 01. 01.-2008. 12. 31.; 9 év, 11 hónap, 30 nap; átszervezés, áthelyezés
11. Ináncs-Forró-Fancsal M. Szoc. A. Kp., Ináncs; közalkalmazott, szociális segítő; 2009. 01. 01.-2011. 11. 30.; 2 év, 10 hónap, 29 nap; folyamatos
Összesen: 40 év, 3 hónap, 6 nap
A dolgozó munkaviszonya az alábbiak szerint alakult (munkahely megnevezése; jogviszony formája; munkaviszony kezdete; munkaviszony vége; eltöltött időtartam; megszűnés oka):
1. Pamutfonó-ipari Vállalat, Miskolc; munkaszerződés; 1969. 03. 11.-1971. 09. 23;. 2 év, 6 hónap, 12 nap; munkaviszony megszűnt
2. Élelmiszer- és Vegyiáru-nagyker., Miskolc; munkaszerződés; 1971. 11. 09.-1981. 11. 09.; 10 év, 0 hónap, 0 nap; felmondás a dolgozó részéről
3. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 02. 01.-1985. 02. 08.; 0 év, 0 hónap, 7 nap; határozott idő lejárta
4. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 02. 19.-1985. 07. 02.; 0 év, 4 hónap, 13 nap; határozott idő lejárta
5. Községi Közös Tanács, Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 07. 17.-1985. 07. 26.; 0 év, 0 hónap, 9 nap; határozott idő lejárta
6. Községi Közös Tanács Ináncs; munkaszerződés, hivatalsegéd; 1985. 08. 16.-1985. 12. 31.; 0 év, 4 hónap, 15 nap; közös megegyezéssel
7. Községi Közös Tanács, Ináncs; közalkalmazott, hivatalsegéd; 1986. 01. 01.-1990. 11. 30.; 4 év, 10 hónap, 29 nap; átszervezés, áthelyezés
8. Polgármesteri Hivatal, Ináncs; közalkalmazott, hivatalsegéd; 1990. 12. 01.-1995. 08. 31.; 5 év, 8 hónap, 30 nap; közös megegyezéssel
9. IKVSZ, Ináncs; közalkalmazott, takarítónő; 1995. 09. 01.-1998. 12. 31.; 3 év, 3 hónap, 30 nap; átszervezés, áthelyezés
10. Családsegítő Szolgálat, Ináncs; közalkalmazott, szociális gondozó; 1999. 01. 01.-2008. 12. 31.; 9 év, 11 hónap, 30 nap; átszervezés, áthelyezés
11. Ináncs-Forró-Fancsal M. Szoc. A. Kp., Ináncs; közalkalmazott, szociális segítő; 2009. 01. 01.-2011. 11. 30.; 2 év, 10 hónap, 29 nap; folyamatos
Összesen: 40 év, 3 hónap, 6 nap
5. cikk / 9 Piacépítés
Kérdés: Önkormányzatunk meglévő piacépületet bontott le, a földterület felét értékesítette, ezzel összefüggésben az áfát megfizette. A földterület másik felén új piacot kívánunk létesíteni. A piacépület a polgármesteri hivatal könyveiben kerül nyilvántartásba. A kivitelezői szerződéseket a polgármesteri hivatal kötötte, így a számlák annak nevére érkeznek. Az önkormányzat átszervezése folytán az eddig a polgármesteri hivatalhoz tartozó, azzal egy gazdálkodási egységet alkotó – önállóan működő költségvetési szerv – Városüzemeltetési Szolgálatot önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervvé alakították át 2011-ben. A Városüzemeltetési Szolgálat fogja a piacon a bérleti díjakat (adóköteles) és egyéb bevételeket beszedni saját nevében, a bevételek a saját költségvetésének bevételeit fogják képezni. A piacépület a polgármesteri hivatal könyveiben kerül aktiválásra, de az intézmény részére térítésmentesen át kell adni, mert biztosítani kell a vagyont az önkormányzati feladatellátáshoz. A beruházás során felszámított áfa levonásba helyezhető-e, illetőleg az ingyenes átadás miatt felmerül-e adófizetési kötelezettség?
6. cikk / 9 Áthelyezés általános iskolából polgármesteri hivatalba
Kérdés: A helyi (községi) önkormányzat 2012. 01. 01-jével az önállóan működő és gazdálkodó általános iskoláját átszervezéssel önállóan működővé minősíti. Az alapító okirat módosítását már e szerint elkészítette az önkormányzat. A gazdálkodással, könyvvezetéssel kapcsolatos feladatokat ettől az időponttól a polgármesteri hivatal pénzügyi osztálya látja el. Az általános iskola gazdasági vezetőjét 2012. 01. 01-jével a polgármesteri hivatalban kívánják foglalkoztatni, melyet az érintett elfogadott. Munkajogilag a bekövetkezett átszervezés miatt a gazdasági vezetőt áthelyezéssel kívánja átvenni a polgármesteri hivatal a korábbi személyi juttatásának változatlanul hagyásával, amely a vezetői pótlékát is tartalmazza. Tudomásunk szerint a bére nem csökkenthető, a munkavégzés helyének megváltoztatása áthelyezéssel történhet. Kérdésünk, hogy szabályosan járunk-e el az átszervezés miatti áthelyezéssel (hogy a korábbi gazdasági vezetőt semmilyen hátrány ne érje)?
7. cikk / 9 Eljárás körjegyzőség megszűnése esetén
Kérdés: 1. Egy körjegyzőség mint költségvetési szerv megszűnése/megszüntetése jogutódlással történő vagy jogutód nélküli megszűnésnek minősül-e, esetleg az határozza ezt meg, hogy a gesztor csatlakozik-e valahova, vagy önálló marad? Van-e erre előírás? A megszűnés következményeit a körjegyzőségnek mint költségvetési szervnek és mint jogi személynek is viselnie kell? A körjegyzőséget (A) alkotó három önkormányzat közül kettő döntött a körjegyzőségből való kiválásról január 1-jétől, és csatlakozási szándékukról egy másik (B) körjegyzőséghez. A harmadik önkormányzat (mely a gesztor volt) – mivel önállóan nem tud fenntartani hivatalt – szintén január 1-jétől csatlakozik egy harmadik (C) körjegyzőséghez. A döntéseket határidőben meghozták.
2. Az 1. pontban írt (A) körjegyzőség december 31-vel történő megszűnése miatt az ott dolgozó köztisztviselők közül 2 fő áthelyezéssel átkerülne (B) körjegyzőséghez, 2 fő (C) körjegyzőséghez, 2 fő közszolgálati jogviszonya megszűnik. Amennyiben a körjegyzőség megszűnése a Ktv. 15. § (1) bekezdésének g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnésnek tekintendő, akkor nem felmentéssel kell megszüntetni a közszolgálati jogviszonyt, hanem az említett g) pont alapján. Ezért nem beszélhetünk felmentési időről sem, azonban a tovább nem foglalkoztatott köztisztviselők részére a Ktv. 15. § (5) bekezdés alapján járó összeget és a Ktv. 19. § (1)-(5) bekezdés szerint járó végkielégítést kell kifizetni december 31-én. December 31-én megszűnik a közszolgálati jogviszonyuk, a költségvetési szerv megszűnését követően nem merülhet fel "felmentési idő" sem. Ebben az esetben – mivel a munkáltató körjegyzőség megszűnik – január 1-jétől már nem terhelheti semmilyen kötelezettség sem az önkormányzatokat, sem (B) és (C) körjegyzőséget. Helyes-e ez az eljárás és következtetés?
3. A körjegyző közszolgálati jogviszonyának megszűnése szintén a Ktv. 15. § (1) bek. g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnéssel történhet-e?
2. Az 1. pontban írt (A) körjegyzőség december 31-vel történő megszűnése miatt az ott dolgozó köztisztviselők közül 2 fő áthelyezéssel átkerülne (B) körjegyzőséghez, 2 fő (C) körjegyzőséghez, 2 fő közszolgálati jogviszonya megszűnik. Amennyiben a körjegyzőség megszűnése a Ktv. 15. § (1) bekezdésének g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnésnek tekintendő, akkor nem felmentéssel kell megszüntetni a közszolgálati jogviszonyt, hanem az említett g) pont alapján. Ezért nem beszélhetünk felmentési időről sem, azonban a tovább nem foglalkoztatott köztisztviselők részére a Ktv. 15. § (5) bekezdés alapján járó összeget és a Ktv. 19. § (1)-(5) bekezdés szerint járó végkielégítést kell kifizetni december 31-én. December 31-én megszűnik a közszolgálati jogviszonyuk, a költségvetési szerv megszűnését követően nem merülhet fel "felmentési idő" sem. Ebben az esetben – mivel a munkáltató körjegyzőség megszűnik – január 1-jétől már nem terhelheti semmilyen kötelezettség sem az önkormányzatokat, sem (B) és (C) körjegyzőséget. Helyes-e ez az eljárás és következtetés?
3. A körjegyző közszolgálati jogviszonyának megszűnése szintén a Ktv. 15. § (1) bek. g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnéssel történhet-e?
8. cikk / 9 Jubileumi jutalomra való jogosultság
Kérdés: Önkormányzatunk szeretne segítséget kérni. A hivatalunknál alkalmazásban álló dolgozónk (közalkalmazott) az alábbi kimutatáson feltüntetett jogviszonyok alapján mikor jogosult és mennyi idő után a jubileumi jutalomra?
9. cikk / 9 Jegyző jogviszonyának megszüntetése
Kérdés: Kinevezett jegyzőnk 2005 júniusától GYES-en van, előreláthatólag 3 évig, munkaviszonya 1996-ban létesült, előzőleg költségvetési szervnél dolgozott közalkalmazottként, és áthelyezéssel került a Ktv. hatálya alá. Ebben az évben körjegyzőséget hozunk létre a szomszédos községgel. Jegyzőnknek is lehetősége lesz a körjegyzői állás megpályázására. Amennyiben nem él ezzel a lehetőséggel, fizethető-e számára végkielégítés? Ha igen, a közalkalmazotti munkaviszonyát is figyelembe kell venni? Mikor kell a végkielégítést kifizetni (a körjegyzőség megalakulásakor, vagy a GYES lejártakor)?