Intézményvezető munkajogi intézkedései

Kérdés:

Önkormányzatunk intézményének dolgozója munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetését kérte, munkáltatójával megegyezve olyan megállapodást kötöttek 2023. március 30. napján, hogy a munkaviszony megszűnésekor, azaz 2023. április 30-án, 2 havi végkielégítésben részesül a dolgozó. A megállapodás aláírását követő napon, azaz 2023. március 31-én az intézményvezető munkaviszonya nyugdíjba vonulás miatt megszűnt. Az intézmény költségvetésének tervezésekor végkielégítés jogcímen kiadást nem terveztek. Az intézményvezető munkáltatói jogkörében eljárva a bérjellegű kiadások terhére ennek ellenére kötelezettséget vállalt. Az új intézményvezető 2023. április 7. napján kezdeményezte a költségvetési szerv költségvetésében a jogcímek közötti átcsoportosítást, s így a végkielégítés jogcím alatt rendelkezésre állt a szükséges összeg, a járandóság kifizetésre került.
1. Megtehette-e az intézményvezető, hogy a személyi kiadások terhére kötelezettséget vállalt munkáltatói jogkörben úgy, hogy erre jogcím nem volt?
2. Amennyiben nem tehette meg, ezzel megkárosította az önkormányzatot a jogtalan kifizetéssel? (Bérkerettúllépés nem történt.)
3. Kötelezhető-e arra, hogy a kifizetett végkielégítés összegét mint kártérítést utólag megtérítse az önkormányzat számára?
4. Meddig terjed az intézményvezető személyi kiadások feletti rendelkezési joga?

Részlet a válaszából: […] ...akaratnyilatkozata arra nézve, hogy a közöttük fennálló jogviszonyt meg kívánják szüntetni. Sem az Mt., sem a Kjt. nem szabályozza részletekbe menően az erről szóló megállapodás tartalmát, de annak értelemszerűen tartalmaznia kell a megszűnés időpontját. Az Mt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. november 28.

Fordított áfás ügyletek kötelezettségvállalásba vétele

Kérdés: Intézményünknél fedezethiány jelentkezett. Kiderült, hogy fordított adózás alá eső beruházás áfáját nem vettük kötelezettségvállalásba. Hogyan kellene eljárnunk a fordított áfás számlák kötelezettségvállalásánál?
Részlet a válaszából: […] ...vételének ügymenetét és a felelősöket, feladatokat a gazdálkodási szabályzatban és a gazdasági szervezet ügyrendjében lehet részletesen szabályozni. A szabályzatot az érintett dolgozókkal meg kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. november 6.

Magánszemélyek önkormányzati támogatása

Kérdés: Önkormányzatunk rendeletben szabályozta az általa nyújtott támogatásokat, melyek odaítélésére pályázati úton kerül sor a költségvetésben e célra elkülönített Civil Alap terhére. A pályázókkal a felhasználás részleteiről megállapodást kötünk, kiadásaikat számlával kell igazolniuk, részletes elszámolási kötelezettség terheli őket. A rendelet értelmében magánszemély pályázó kizárólag a községben megvalósuló eseményre, fejlesztésre, tevékenységre, illetve községben élő közösség településen kívül megvalósuló programjának megvalósítására nyújthat be pályázatot. Felmerült, hogy nem nyújtható magánszemélynek ilyen módon támogatás, kizárólag az önkormányzat dologi kiadásainak terhére, önkormányzat nevére kiállított számla ellenében. Kérném szíves állásfoglalásukat a tekintetben, hogy magánszemély részére milyen feltételekkel nyújtható támogatás, és ennek elszámolása, illetve könyvelése hogyan (milyen cofog-számon) történhet?
Részlet a válaszából: […] A Mötv. 6. §-a alapján a helyi önkormányzat feladatai ellátása során támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit. A Mötv. 10. §-ának (1)-(2) bekezdései rögzítik, hogy a helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. december 13.

Költségvetési szervnél, önkormányzatnál és hivatalánál két munkavégzésre irányuló jogviszony egyidejű fennállásának feltételei

Kérdés: Önkormányzatunknál 1 fő szociális segítő munkakörben, 6 órás közalkalmazotti jogviszonyban, a szociális étkeztetéssel kapcsolatos feladatokat látja el. A szociális étkeztetést az önkormányzat nem költségvetési szerv útján, hanem önkormányzati feladatellátásban (szakfeladat) látja el. Az óvoda önállóan működő költségvetési szerv, a konyha működtetése is az óvodai feladatellátásban történik. Az óvodai élelmezésvezető nyugdíjba vonulása miatt a szociális segítő munkakörben alkalmazott önkormányzati feladatellátásban szereplő szociális segítő látná el közalkalmazotti jogviszonyban az óvodai élelmezésvezetői feladatokat is. A munkáltatói jogokat a szociális segítő esetében a képviselő-testület, az élelmezésvezető esetében pedig az óvodavezető gyakorolja. A fenti esetben hogyan járhat el a jogszabályoknak megfelelően az önkormányzat? Hogyan lehet egy embernek két munkahelye? Ki lesz a munkáltató? A költségvetési létszámkeretben hol kell szerepeltetni, az önkormányzatnál, az intézménynél vagy mindkettőnél? A Kjt. mely végrehajtási rendeletei vonatkoznak rá? Probléma még az is, hogy az illető élelmezésvezetői végzettséggel nem rendelkezik.
Részlet a válaszából: […] ...1-jétől történő változására, mellyel kapcsolatban a Költségvetési Levelek 215. számában a 4009. sorszámú válaszban olvashatnak részletesen.Amennyiben az élelmezésvezetőként alkalmazni kívánt személy nem felel meg a jogszabály szerinti képesítési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. október 13.

"40 éves nyugdíjra" jogosultság 2012-ben

Kérdés: Intézményeinkben több közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott hölgy nyugdíjba vonulna a 40 éves munkaviszony megléte jogcímén 2012-ben. Költségvetés készítése folyik, ehhez szeretném tudni, hogy mennyi a felmentési idejük (a Kjt. 33. §-a alkalmazható 2012-ben is?), az őket megillető szabadság kiadása mikor esedékes? Szabadság jár a felmentési időre is? Jubileumi jutalom kifizetésének időpontja a munkában töltött utolsó nap? Ez esetükben a felmentési idő utolsó napja?
Részlet a válaszából: […] ...afelmentési idő felére köteles a közalkalmazottat mentesíteni a munkavégzésalól, a közalkalmazott kívánságának megfelelő időben és részletekben. Amunkavégzés alóli mentesítés időtartamára szabadság nem adható ki, a felmentésiidő többi részére viszont...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 28.

Polgármesterek öregségi nyugdíja

Kérdés: Jelenleg főállású polgármester 1994. évi LXIV. törvény alapján történő korkedvezményes nyugdíjazási lehetősége után érdeklődöm, a Pttv. 13/A. §-ára tekintettel. A jelzett jogszabály nem fogalmaz egyértelműen a polgármesteri, alpolgármesteri tisztséggel kapcsolatban. Beleszámít-e a korkedvezménybe a társadalmi megbízatású alpolgármesteri jogviszony, valamint a megbízatásoknak folyamatosnak kell-e lenniük? Az érintett polgármester előrehozott nyugdíjba 2016 első félévében mehetne el, azonban 1994-től 1998-ig és 2000-től 2006-ig társadalmi megbízatású alpolgármester volt, 2006 óta pedig főállású polgármesteri tisztséget tölt be, összességében tehát 14 éve lesz az októberi választásokig ezen tisztségekből. Mindezeket figyelembe véve jogosult-e a hivatkozott jogszabály 13/A. § c) pontjában meghatározott 7 év korkedvezményre?
Részlet a válaszából: […] ...és folyósításáról szóló 209/2006. (X. 17.) Korm.rendelet tartalmazza a polgármesterek öregségi nyugdíjára vonatkozó részletesszabályokat. A kormányrendelet 1. § (2) bekezdése rögzíti, hogy a polgármesteröregségi nyugdíjának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 27.

Gazdasági vezetők képesítési követelményeinek változása

Kérdés: Jelenleg 53 éves vagyok, 20 éves költségvetési gazdasági vezetői gyakorlattal. Előrehozott öregségi nyugdíjba 61,5 éves koromban mehetek el. Regisztrált vállalkozói mérlegképes végzettséggel látom el a feladatot, gazdasági csoportvezetőként. 2011. január 1-jétől érvénybe lépő gazdasági képesítési követelmények elvégzésére 8 évvel az öregségi nyugdíjkorhatár előtt a munkáltató kötelezhet-e?
Részlet a válaszából: […] ...118. számában, "A gazdasági vezetőkképesítési követelményei 2011-től és mentesítési lehetőségek" című, 2450. számúírásunkban részletesen foglalkoztunk ezzel a témával, melyben az Ön kérdéséreis megtalálható a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 29.

Polgármesterek öregségi nyugdíja

Kérdés: 1951. október 28-án születtem, 1970-től dolgozom a Polgármesteri Hivatalnál – korábban községi tanács – köztisztviselőként, 1990-től pedig (5. ciklusban folyamatosan) polgármester vagyok. A 2010. évi önkormányzati választások idejére 40 éves közszolgálati jogviszonyom lesz 59 évesen. Milyen feltételekkel mehetek nyugdíjba? Indulnom kell-e a 2010-es választáson ahhoz, hogy a megfelelő juttatások megillessenek?
Részlet a válaszából: […] ...öregségi nyugdíjára. A polgármester öregségi nyugdíja, valamint közszolgálatijáradéka megállapítása és folyósítása részletes szabályait a 209/2006. (X. 17.)Korm. rendelet állapítja meg. Ezen túlmenően tájékoztatást az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 30.

Nyugdíjas felmentése

Kérdés: Nyugdíjasként alkalmazott közalkalmazott részére jár-e felmentési idő és erre az időre illetmény, ha előtte hónapokon keresztül illetmény nélküli szabadságon volt, mert egészségi állapota nem engedte a munkavégzést?
Részlet a válaszából: […] ...– és így a felmentési időre járó illetményre, vagy átlagkeresetre – amit a Költségvetési Levelek 23. szám 595. kérdés kapcsán részletesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. április 6.

Rekreációs szabadság

Kérdés: A Ktv. 42. § (1) bekezdése alapján járó rekreációs szabadság kiadása és megváltása után érdeklődnék. Jól értelmezem, hogy ha 2001. VII. 1-jétől hatályos, akkor valamennyi köztisztviselő első ízben 2011. VII. 1. után lesz rá jogosult, amennyiben a tv. hatálya alá tartozó közigazgatási szervnél töltötte el a 10 évet?
Részlet a válaszából: […] ...ami akár pl. 2005-ben is bekövetkezhet. Ez utóbbi esetről a Költségvetési Levelek 21. számában, az 548-as kérdés megválaszolásakor már részletesen tettünk...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. február 3.