5 cikk rendezése:
1. cikk / 5 Államháztartáson kívülre történő eszközátadás áfája
Kérdés: A települési szerb nemzetiségi önkormányzatunk készíttetett egy zászlótároló vitrint, amelyet azután térítésmentesen átadott a Szerb Egyháznak. Az államháztartáson kívülre történő eszközátadás miatt keletkezik-e áfafizetési kötelezettsége a nemzetiségi önkormányzatnak? Úgy gondoljuk, hogy nem, mert nem volt a beszerzéskor sem áfalevonási joga, illetve nem áfaalany. Ha nincs áfafizetési kötelezettsége a térítésmentesen átadáshoz kapcsolódóan, akkor áfabevallást sem kell készítenie?
2. cikk / 5 Térítés nélküli eszközátadás adózása
Kérdés: Cégünk önkormányzati tulajdonban van. Jelenleg a tulajdonos döntésének megfelelően alakítjuk át tevékenységünket. Ennek keretében a kft. ellenérték nélkül ad át olyan tárgyi eszközöket, amelyek beolvadásos átalakulás során kerültek tulajdonába. (Adót ezekkel a termékekkel összefüggésben nem vontunk le.) Egyes esetekben a tárgyi eszközök átadása az azokhoz kapcsolódó kötelezettségek átvállalásával (tartozásátvállalás) történik. Keletkezik-e adófizetési kötelezettségünk?
3. cikk / 5 Térítésmentes átadás
Kérdés: Intézetünk a már nem használt számítástechnikai eszközeit térítésmentesen átadná egy másik EU-tagországban található iskolának. Van-e ennek valami akadálya? Vonatkozik-e erre külön szabály, vagy a hazánkban szokásos módon bizonylatoljuk és számoljuk el?
4. cikk / 5 Térítésmentes eszközátadás
Kérdés: Felsőoktatási intézmény – áfaadóalanyként – térítésmentesen számítástechnikai eszközöket kap németországi társaságtól. Keletkezik-e áfafizetési kötelezettsége az intézménynek?
5. cikk / 5 Idegen eszközön végzett felújítás, beruházás
Kérdés: A települési önkormányzat alapítványt hozott létre, melynek bankszámlájára időközönként fejlesztési célú pénzeszközátadás címén különböző összegeket utal át. Az alapítvány ezen pénzekből a település fejlesztését szolgáló beruházásokat hajt végre (pl. közútfelújítás stb.), önállóan szerződve a kivitelezőkkel. A kivitelezők számlájának áfatartalmát visszaigényli. Az önkormányzatnak nyilván kell-e tartania a tulajdonában lévő eszközökön ilyen módon végrehajtott felújítások, beruházások értékét? Ha igen, hogyan, mi alapján kell az analitikus nyilvántartásokba ezeket felvezetni úgy, hogy a főkönyvi könyveléssel és az ingatlankataszter nyilvántartásával is egyezzen?