Telefonhasználat továbbszámlázása

Kérdés: Önkormányzati költségvetési szervként a dolgozók magán-telefonbeszélgetéseinek egy részét közvetített szolgáltatásként továbbszámlázzuk részükre, de nem minden magánbeszélgetés kerül kiszámlázásra. (A magánbeszélgetések kóddal kerülnek elválasztásra a hivatali célú beszélgetésektől.) Önállóan gazdálkodó szervezetként működünk, amelyik mind adóköteles, mind adómentes tevékenységet egyaránt folytat. Van ezenkívül egyéb közvetített szolgáltatásként továbbszámlázásra kerülő telefondíj is, pl. a bérbe adott helyiséget bérlő telefonköltsége. Hogyan kell a telefondíj áfáját helyesen elszámolni? Pl. 1200 forint bruttó telefonszámla, 200 forint magánbeszélgetési díj, melyből 100 forint továbbszámlázásra kerül, 100 forint pedig nem, továbbá van még 100 forint egyéb közvetített szolgáltatás (a bérbe adott helyiségben lévő telefon díja).
Részlet a válaszából: […] ...csak le, hogy -mivel a Pénzügyminisztérium álláspontja szerint a törvény tényként kezeli, hogyvan nem gazdasági célú használat a telefonszolgáltatások igénybevétele során -a szolgáltatás ellenértékének legalább 30 százalékát továbbértékesítési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 14.

Telefon áfájának visszaigénylése

Kérdés: Önállóan gazdálkodó önkormányzati költségvetési szerv vagyunk, adóköteles és adómentes tevékenységet egyaránt folytatunk. A dolgozók a magán-telefonbeszélgetéseiket kóddal elválasztják a hivatalos telefonbeszélgetéseiktől, és a magán-telefonbeszélgetéseket továbbszámlázzuk a dolgozók felé (közvetített szolgáltatás), de nem minden magánbeszélgetést. Van a dolgozók magánbeszélgetésén kívül egyéb közvetített szolgáltatásként továbbszámlázott telefondíj, pl. a büféhelyiséget bérlő telefonszámlája. Hogyan kell a telefondíj áfáját helyesen megbontani? Pl. 100 Ft bruttó telefonszámla, 20 Ft magánbeszélgetési díj, melyből 10 Ft továbbszámlázásra kerül, 10 Ft pedig nem, és 10 Ft egyéb közvetített szolgáltatás, pl. büfé. Melyik helyes: 1. 100 Ft bruttó telefondíj: 100-20 Ft (ez egyrészt a 10 Ft továbbszámlázott dolgozói magánbeszélgetés, 10 Ft pedig az egyéb közvetített telefonszolgáltatás, pl. büfé), ez a 20 Ft-ra eső áfa levonható áfa. 80 Ft-24 Ft a 80 Ft 30 százalékának áfája, az Áfa-tv. 33. § (4) bek. alapján nem vonható le, áfamentes. Az 56 Ft-ra eső áfa arányosításba vonható áfa. 2. 100 Ft bruttó telefondíj-20 Ft (összes közvetített szolgáltatásra jutó áfa, levonható áfa), 80 Ft-10 Ft (a tovább nem számlázott dolgozói magánbeszélgetések díjára jutó áfa, le nem vonható áfa), 70 Ft-21 Ft [ez le nem vonható áfa, a 33. § (4) bek. alapján] 49 Ft-ra jutó áfa arányosításba vonható áfa.
Részlet a válaszából: […] ...foglaltlevonási tiltás tekintetében mindenekelőtt azt szükséges látni, hogy az azadóalany által igénybe vett minden olyan telefonszolgáltatás esetében fennáll,melyet gazdasági tevékenységhez használt, hasznosított, feltéve hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 3.

Cégtelefon magánhasználati költségének továbbszámlázása

Kérdés: Miként változik a helyzet, ha az előző kérdésben szereplő példabeli magánhasználatnak csupán 29%-át számlázza tovább a dolgozókra (azaz nem éri el a 30%-os továbbszámlázási korlátot)?
Részlet a válaszából: […] ...szerint az adóalany 100 forint végösszegű telefonszámlátkap (bruttó érték) 100 percnyi telefonszolgáltatásról. A telefonszolgáltatást adolgozók üzleti célra és magáncélra egyaránt használják 50-50%-os arányban. Haaz adóalany 29 percnyi szolgáltatást...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 16.

Cégtelefon magánhasználatának figyelemmel kísérése

Kérdés: Bonyolultnak tartottuk a céges telefon magánhasználatának figyelemmel kísérését, ezért azt – az Szja-tv. által biztosított – lehetőséget választottuk, miszerint vélelmezni lehet, hogy a beérkező számla 20%-a magánhasználat. Ennek ellenére a magánhasználat aránya valószínűleg meghaladja a 20%-ot, bár a pontos arányt nem tudjuk meghatározni. A beérkező számla 20%-át a dolgozóknak meg kellett téríteniük (áfával együtt). Kérdésünk, hogy ez esetben levonhatjuk-e a beérkező számla teljes áfatartalmát?
Részlet a válaszából: […] ...de az adóhatóság bizonyítja, hogy a magánhasználat egy részétnem számlázták tovább. Ha például a beérkező számla 100 percnyitelefonszolgáltatásról szól, az adóalany 20 percnyi telefonszolgáltatástkiszámláz 20 forintért, de az adóhatóság bizonyítja, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 16.

Telefonköltség továbbszámlázása

Kérdés: Kinek kell továbbszámlázni a 30 százalékot? Feltétlenül a dolgozónak kell továbbszámlázni? Mi történik, ha az adóalany megalapozott nyilvántartással bizonyítani tudja, hogy a telefonszolgáltatást teljes egészében gazdasági tevékenységhez használta fel, azaz magáncélú beszélgetés nem fordult elő? Mi történik, ha az adóalany csak 20 százalékot tudott továbbszámlázni?
Részlet a válaszából: […] ...megbízójával,megrendelőjével kötött szerződésből egyértelműen kitűnik, hogy ahhoz harmadik személytől(a telefonszolgáltatótól) telefonszolgáltatást kell igénybe venni, és azlényegi eleme a szerződés teljesítésének, úgy az adóalany a jelzett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 17.

Részleges áfalevonási tilalom alóli mentesülés telefonszolgáltatás esetén

Kérdés: Mire vonatkozik az Áfa-tv. 33. § (4) bekezdésben foglalt részleges levonási tilalom? Pontosan hogyan kell kiszámolni a 30 százalékot?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 33. §(4) bekezdésében szereplő levonási tilalom csak a törvényben felsoroltSZJ-számú szolgáltatásokra, a helyi és távolsági távbeszélő-szolgáltatásra (SZJ64.20.11 és 64.20.12), a mobiltelefon-szolgáltatásra (SZJ 64.20.13), az SZJ64.20.16-os...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 17.

Telefonszolgáltatás áfája

Kérdés: Az Áfa-tv. 33. § (4) bekezdése tiltja a telefonszolgáltatás előzetesen felszámított áfájának a teljes levonását. Ha megvalósul magáncélú használat, és ennek mértéke nem éri el az 50%-ot, tehát a tiltó rendelkezéseket alkalmazni kell, az 50%-os előzetes áfát a tényleges magáncélú használat arányában tovább kell csökkenti a 38. § (2) bekezdése szerint? Mi történik, ha az adóalany csak 20%-ot számláz tovább, ilyen esetben csak a 20%-ot lehet levonni?
Részlet a válaszából: […] ...szabály a többi szabályhoz képest, és egyfajta átalányszabály. Így – atörvényben meghatározott feltételek hiánya esetén – a telefonszolgáltatáselőzetesen felszámított adójának csupán 50%-a nem vonható le akkor sem, ha agazdasági tevékenységen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 28.

Vámtarifaszám használata

Kérdés: Kötelező-e a számlákon a vámtarifaszám feltüntetése? Van olyan számlakibocsátó, aki nem írja rá azzal, hogy a 25 százalékos áfás termékek értékesítése esetén nem kötelező.
Részlet a válaszából: […] ...és távolsági személytaxi-szolgáltatás, motor, jacht és sport, valamint szórakoztatási célú hajó; a vendéglátó-ipari szolgáltatás; a telefonszolgáltatás; az 1. számú mellékletben felsorolt termékek és szolgáltatások; a 2. számú mellékletben besorolási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. június 3.

A telefonszámlára vonatkozó 30 százalékos áfalevonási tilalom

Kérdés: Hogyan kell a telefonszámlára vonatkozó 30 százalékos áfalevonási tilalmat alkalmazni? Ha az egyik vonalat teljes összegben továbbszámlázzuk, annak áfáját le lehet-e vonni, és csak a többi részre kell alkalmazni a 30 százalékos tiltást? A bejövő telefonszámláról a polgármesteri hivatal tevékenységéhez nem szükséges beszélgetések díjait – a dolgozók magánbeszélgetéseit – befizettetjük. Hogyan kell a telefonszámla áfáját kezelni? Hogyan kell feltüntetni az áfabevallásban?
Részlet a válaszából: […] ...(legalább nyugtával) szükséges bizonylatolni. Az adókötelezettség és a bizonylatkiállítási kötelezettség akkor is fennáll, ha a telefonszolgáltatás továbbszámlázott ellenértéke nem éri el az igénybe vett telefonszolgáltatás ellenértékének 30 százalékát,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 22.