Szakfeladat

Kérdés: Az étkeztetéssel kapcsolatos szakfeladatok milyen elvek szerint határozhatók meg?
Részlet a válaszából: […] ...tevékenységnek minősül. Ugyanúgy, kiegészítőtevékenységnek kell tekinteni a fent leírt ismérvek alapján azt az esetet,amikor az önkormányzat részére szociális étkeztetést házhoz szállítanak.Természetes, harmadik személy részére és jogi személy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. május 18.

Követelések elengedésének elszámolása

Kérdés: Jogszabályon, illetve önkormányzati rendeleten alapuló követeléselengedés esetében, a követeléselengedés, tartozásátvállalás költségvetési kiadás tervezése és elszámolás mellett meg kell tervezni, és el kell számolni költségvetési bevételként az elengedett követelés összegét (vagyis hogy milyen bevétel keletkezne a követelés rendezésekor). Vonatkozik-e ez a szabály a helyi adófizetéshez kapcsolódó mulasztási bírságok, késedelmi pótlékok mérséklésére, elengedésére, illetve a jogosulatlanul felvett szociális ellátások miatti követelések elengedésére?
Részlet a válaszából: […] ...(03. űrlap 63. sor.) a követelések elengedésének feltételeit(eseteit) a következők szerint rögzíti:– jogszabály,– önkormányzati rendelet,– számviteli politika szerinti kis összeg.Tekintettel arra, hogy a tájékoztatóban nem kerülteknevesítésre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.

Az alulfinanszírozásból származó pénzmaradvány elszámolása

Kérdés: Néhány intézményünk az elmúlt évben nem kapta meg a részére megállapított költségvetési támogatás teljes összegét. A ki nem utalt támogatások (2005. évi beszámoló 29. űrlap 16. sora) az intézmények 2005. évi költségvetési pénzmaradványát befolyásolják. Az alulfinanszírozás összegét – melyet a pénzmaradvány részeként képviselő-testület is elfogadott – a főkönyvben a T 4214 – Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolási számláján könyvelték a K 4211 – Költségvetési tartalék elszámolási számlával szemben. Ez az előző évi alulfinanszírozás részünkre az idén kiutalásra került, amit a T 341 – K 4622 és a kapcsolódó tételekkel együtt könyvelték. Ez az elszámolási mód mindaddig egyértelmű volt, amíg a féléves beszámoló során nem értelmeztük újra és újra a PM tervezési útmutatóját és a SALDO Önkormányzati költségvetési szervek számviteli politikája és számlarendje 2006. évi kiadványában leírtakat. A SALDO kiadványban egyértelmű az elszámolás; a klasszikus alulfinanszírozás és annak főkönyvi rendezése. Nem egyértelmű, sőt zavaró a PM útmutatójában a 09. űrlap 25. sorához fűzött következő magyarázata: ".... Az 1251 szektorban az önkormányzati költségvetési szerv felügyeleti szervével kapcsolatos elszámolások (előző évben megállapított támogatások részbeni folyósításából eredő pótlás) bevételének teljesítési adata szerepelhet..." Ezt a PM-es értelmezést "támogatja a MÁK területi igazgatósága is. Mi viszont nem tudjuk, melyik a helyes eljárás, az előző évi egyéb kiegészítés, vagy a pénzmaradvány-átvétel. Ez utóbbi szerintünk azért nem "helytálló", mert a fenntartó nem maradványt, nem a pénzmaradványát adja át. Legyenek szívesek véleményükről tájékoztatni.
Részlet a válaszából: […] Véleményünk kialakításakor arra törekedünk, hogy a válaszokminden esetben jogszabályi rendelkezésen alapuljanak. A kérdést egyértelműeneldönti, hogy a Pénzügyminisztérium által közzétett "Tájékoztató aköltségvetési szervek költségvetési előirányzatának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 26.

Egyes, a vagyongazdálkodáshoz kapcsolódó fogalmak meghatározása

Kérdés: Az önkormányzati vagyongazdálkodás szempontjait figyelembe véve, és a számviteli törvény 23. § (2) bekezdésére tekintettel, kérem, definiálják a következő fogalmakat: kezelésbe vett, használatba vett, üzemeltetésre átadott vagyontárgyak.
Részlet a válaszából: […] A számviteli rendelkezések (Szt.; Szt-vhr.) a kérdezettfogalmak tartalmi meghatározását nem rögzítik. Ezért a gyakorlatban a fogalmatalkalmazónál, vagyis a tevékenységet folytatónál szerződéskötéskor kellmeghatározni és pontosan rögzíteni a szerződésben, például mi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Különféle működési kiadások könyvelése

Kérdés: A tűzoltóságunk tevékenysége tárgyi mentes tevékenység (Sz75). Mint önkormányzati felügyelet alá tartozó költségvetési szerv, így közhatalmi tevékenységet végző szervnek is minősül. Melyik számlákra kell könyvelni az alábbi tételeket: - koszorúvásárlás temetésre, - számítógép-alkatrészek (pl. videokártya, winchester, egér, billentyű), - autópályamatrica-kifizetés, - tanfolyami étkezés költsége, - Mikulás-csomag?
Részlet a válaszából: […] A koszorú vásárlásának kiadása az 562. Egyéb dologi kiadásokközött számolható el. Az elszámolás feltétele, hogy a fizetésről szóló számláta tűzoltóság nevére és címére állítsák ki.A kérdésben felsorolt számítástechnikai eszközöket atűzoltóságnak számviteli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 10.

Gépvásárlás elszámolása, bizonylata

Kérdés: Intézményünk pénzmaradványból gépvásárlást eszközölt 2004-ben. Az áfa bevallásánál az arányosításba bevonva vettük figyelembe, mivel a pénzmaradvány saját bevételi megtakarításunkból képződött. Intézményünk bevételének 70%-a saját bevétel, 30%-a önkormányzati támogatás. Helyesen állapítottuk-e meg az eszközvásárlás áfáját? Milyen bizonylatok szükségesek a tárgyi eszköz állományba vételéhez, üzembehelyezéséhez?
Részlet a válaszából: […] ...konkrétan nem nevesített célra, azaz működésfinanszírozásként vagy egy meghatározott tevékenységhez (de nem beszerzésre) kapja az önkormányzati támogatást. Ez azt jelenti, hogy az Áfa-tv. 38. § (3) bekezdése értelmében a támogatás folyósítása miatt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 2.

A számviteli politika kötelező elemei

Kérdés: Az intézmény szabályozottságának vizsgálata során az önkormányzat – mint fenntartó – revizorai kifogásolták, hogy a számviteli politika csak a jogszabályban rögzített sajátos kitételeket tartalmazza, magát a jogszabály szövegét (ami jogszabályban szerepel) nem. Elegendő-e csak a jogszabályban szereplő, a számviteli politika tartalmába utalt kérdéseket szerepeltetni a számviteli politikában?
Részlet a válaszából: […] Az államháztartás szervezeteinek az Szt.-ben és az Szt-vhr.-ben lévő szabályok szerint kell kialakítaniuk a számviteli politikájukat. Az Szt-vhr. 8. § (5) bekezdése szerint több lényeges szempontot kötelezően szabályozni kell. Ez azt jelenti, hogy a költségvetési szerveknek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 14.
1
2
3