Közalkalmazott átsorolásával összefüggő gyakorlati jogértelmezési probléma

Kérdés:

A Kjt. hatálya alatt dolgozónknak egyetemi végzettsége mellett további szakképesítésként második felsőfokú diplomája a Kjt. 66. §-ának (2)–(3) bekezdése alapján elismerésre került. A Kjt. szerint a további szakképesítés alapja az (1) bekezdés szerinti garantált illetmény, amely 2008 óta nem változott. A Kjt. 66. §-ának (9) bekezdése leírja kiegészítésül a garantált illetmény fogalmát, mely mindig legalább a garantált bérminimum. Mi minősül a további szakképesítés alapjának? Véleményünk szerint a további szakképesítés alapja a (9) bekezdésben megjelölt garantált minimálbér (jelen esetben 296.400 forint), és erre kell rászámolni a további szakképesítés után járó 10%-ot (29.640 forint). Más ellenkező vélemény szerint a további szakképesítés számítási alapját a Kjt. 66. §-ának (1)–(2) bekezdése szerinti – régi – garantált illetmény képezi. Ami kevesebb összegében, mint a (9) bekezdés alapján elvárt garantált minimálbér. Megjegyzésünk: Abban az esetben, ha a Kjt.-bértábla szerinti bér lenne az alap, akkor a minimálbérre történő kiegészítés "benyeli" – lényegében figyelmen kívül hagyja – a további szakképesítés után járó illetménynövekedést. Feltételezzük, hogy a törvényalkotónak nem lehetett ilyen szándéka, amikor a további szakképesítés elismerését kötelezően előírta. A jogszabályalkotó eredeti és valós célja feltehetően az volt, hogy adott dolgozó több felsőfokú szakképesítését többletbérrel ismerje el, azt ilyen módon honorálja.

Részlet a válaszából: […] ...kettő vagy több további szakképesítés esetén legalább 8%-kal növekszik.Álláspontunk szerint az illetménynövekedés alapja nem az egyes fizetési osztályok első fizetési fokozatához tartozó garantált illetmény, hanem a közalkalmazott saját garantált illetménye,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Fizetési fokozat és fizetési osztályba sorolás megállapítása

Kérdés: Önkormányzatunk szociális intézményénél dolgozó kolléganő besorolásával kapcsolatosan szeretném az állásfoglalásukat kérni. Közalkalmazotti kinevezésére 1996. április 2-án került sor. Jogviszonyai:
ÁFÉSZ 1988. 06. 20.-1989. 09. 30. (1 év 03 hó 10 nap)
Kórház 1989. 10. 01.-1990. 07. 02. (0 év 09 hó 01 nap)
Halgazdaság 1990. 07. 03.-1992. 07. 04. (2 év 00 hó 02 nap)
Kft. 1992. 07. 06.-1995. 12. 11. (3 év 05 hó 05 nap)
GYES 1995. 12. 11.-1996. 04. 01. (0 év 04 hó 21 nap)
Családsegítő Központ 1996. 04. 02-től jelenleg is.
Közalkalmazotti kinevezésekor 1996. április 02-án szociális informátor munkakörbe került. Ezen munkakör betöltéséhez elegendő volt a középfokú végzettség. Az 1996. évi kinevezéskor a bemutatott iratok alapján 7 év 5 hónap és 18 nap volt, B2 közalkalmazotti osztály 3. fizetési fokozat.
A közel 20 éves szociális munkaterületen eltöltött idő alatt közalkalmazottunk megszerezte a szociális munkás felsőfokú végzettséget 2007. június 10-én. A diploma kézhezvétele után 2007. július 1-jétől átsorolták az "F" fizetési osztályba. 2013. május 16-án sikeres szociális szakvizsgát tett gyermekjóléti alapellátásból. Jelenleg "F" fizetési osztály 09 fizetési fokozatába van besorolva. A humánügyi elő­adó "Átsorolás" dokumentuma alapján: "2014. de­cember 31-ig, 22 év 9 hó és 10 nap vehető figyelembe a közalkalmazotti besoroláshoz, mely alapján besorolási fokozata 2013. január 01. napjától »8«-as.
Fentiekre tekintettel a Kjt. 65. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel következő soros előrelépésének időpontja 2016. 01. 01." Közalkalmazottunk ezzel nem ért egyet, mivel a besoroláshoz nem került teljes mértékben beszámításra az 1992. július 1-jét követő munkaviszony, annak ellenére, hogy az akkori munkaköréhez rendelkezett a szakképesítéssel, valamint a szociális szakvizsga megszerzését követően nem sorolták át "F"-ből "G"-be. Kérdésem, hogy a jogszabályoknak megfelelően járt-e el a humánügyi ügyintéző "G" fizetési osztályba történő átsorolását/nem átsorolását illetően, valamint a besoroláshoz alapul vehető időszakokat illetően?
Részlet a válaszából: […] ...szempontjából a közalkalmazotti jogviszonyban töltött időből a kft.-nél fennállt munkaviszony időtartama (3 év 05 hó 05 nap) és a GYES időszaka (0 év 04 hó 21 nap).2016. január 1-jén tehát az érintett 23 év 7 hó 14 nap besorolás szempontjából figyelembe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 23.

Közoktatás-vezetői szakvizsgával rendelkező tanár átsorolása

Kérdés: Önkormányzati fenntartású általános iskolában tanító magyar-könyvtár szakos főiskolai végzettséggel rendelkező kolléganő kiegészítésként "C" típusú nyelvvizsgának megfelelő német műveltségi területen tanítóképző főiskolán, valamint közoktatás-vezetői szakirányú szakon végzett. A közoktatás-vezetői szakvizsgához az intézmény nem járult hozzá, azt GYES ideje alatt végezte el. Kéri a közoktatási törvény 128. § (8) bekezdése alapján a "G" fizetési osztályba való átsorolását. Munkaköréhez (magyar-német tanár) a közoktatás-vezetői végzettség nem szükséges, mivel munkáját beosztott pedagógusként végzi. Szeretnénk megtudni, hogy kérése jogos-e, van-e törvényi kötelezettség arra, hogy az ő esetében az átsorolás feltétlenül megtörténjen?
Részlet a válaszából: […] Az érintett magyar-német szakos tanárnő tanítóképzőfőiskolán szerzett diplomája alapján valóban "F" fizetési osztályba lennebesorolandó. Viszont "G" fizetési osztályba azt a közalkalmazottat kellbesorolni, aki a főiskolai végzettségén és szakképzettségén túl...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.

Gazdasági főelőadó átsorolása

Kérdés: A 77/1993. Korm. rendelet alapján a közalkalmazott jelenlegi besorolási osztálya "E" fizetési osztály, munkaköre gazdasági főelőadó, amelyhez mérlegképes könyvelői végzettséggel rendelkezik. Bemutatta főiskolai oklevelét, mely nevelőtanári diploma, ez alapján átsorolható-e "F" fizetési osztályba?
Részlet a válaszából: […] ...iskolai végzettségek és képzettségek szükségesek.A Kjt. hatálya alá tartozó ágazatokban miniszteri rendeletekhatározzák meg, hogy az egyes munkakörök melyik fizetési osztályba tartoznak,ami egyúttal megszabja, hogy az adott munkakör ellátásához milyen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. február 22.

Ápolónők átsorolása

Kérdés: Egészségügyi intézmény vagyunk. Intézményünk a szakmai minimumfeltételben előírt iskolai végzettségű ápolókkal rendelkezik, akik saját költségükön főiskolát végeznek. Ugyanakkor a diploma megszerzése után is ugyanabban a munkakörben tudjuk őket tovább foglalkoztatni. Kötelesek vagyunk-e az iskola elvégzése után magasabb kategóriába sorolni, ha a szakmai feltételek szerint a felnőttszakápoló-végzettség is elegendő?
Részlet a válaszából: […] ...közalkalmazotti szférában miniszter határozza meg, hogy azegyes munkakörök melyik fizetési osztályba tartoznak, egyúttal megszabja amunkakör ellátásához szükséges végzettséget, képzettséget, illetőleg annakszintjét. Jogszabályban a munkakör betöltéséhez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. január 11.

Mérlegképes könyvvelői végzettséggel rendelkező gazdasági vezető besorolása

Kérdés: Középfokú oktatási intézmény gazdasági vezetője rendelkezik mérlegképes könyvelői végzettséggel, gyakorlata 22 év, jelenleg a 3. évet végzi a főiskolán. Kérheti-e átsorolását a diploma megszerzése előtt az "E" kategóriából az "F"-be?
Részlet a válaszából: […] A Kjt. 64. § (1) bekezdése alapján a közalkalmazotti munkakörök az ellátásukhoz jogszabályban előírt iskolai végzettség, illetve az állam által elismert szakképesítés, szakképzettség, doktori cím, tudományos fokozat alapján fizetési osztályokra tagozódnak. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 1.