Költségvetési szerv tulajdonában álló busz üzemeltetése, bérbeadása

Kérdés: Önkormányzatunk 9, illetve 17 személyes kisbusszal rendelkezik. Szeretnénk a buszt bérbe adni. Milyen módon tehetjük ezt meg? Hogyan kell szabályozni a bérbeadást? Szükséges-e hozzá külön szabályzat, illetve milyen egyéb módon kell szabályozni a felelősséget, mely számviteli szabályokra kell odafigyelni?
Mi a helyzet abban az esetben, ha az önkormányzat saját közalkalmazott sofőrt is biztosít a bérbeadáshoz?
Részlet a válaszából: […] ...úgy használja, egyéb módon hasznosítja a személygépkocsit, hogy az közvetlen anyagjellegű ráfordításként a szolgáltatásnyújtás adóalapjába beépül. Az igazolási kötelezettség különösen olyan elkülönített nyilvántartás alkalmazását igényli az adóalanytól...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. augusztus 30.

Kiadványértékesítés postai szolgáltatással

Kérdés: Költségvetési intézményünk kiadványokat értékesít, amiket postán el is küld a megrendelőnek. A posta a számlát 27%-os áfával állítja ki. Mi a könyvet 5%-os áfával számlázzuk. Ilyen esetben mi a helyes számlázás a postaköltséggel kapcsolatban? Felveszi a tevékenység áfáját (ha a postaszámla nettójával számolok, akkor kevesebb lesz a bruttóm, vagy a postaszámla bruttójából számolom vissza a nettót, ami így több lesz, mint a postaszámlán), vagy 27%-os áfával kell kiszámlázni? Könyvelés szempontjából mi a helyes rovata a bevételi számlán szereplő postaköltségnek? B401, mint a kiadványértékesítésnek, vagy B403, közvetített szolgáltatás?
Részlet a válaszából: […] ...a járulékos költségek – pl. szállítás, csomagolás, postai szolgáltatás stb. – a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás adóalapjába épülnek bele, tehát felveszik a főszolgáltatás adómértékét. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy a számlán külön...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. szeptember 1.

Beruházás szállítói finanszírozása

Kérdés: Egy önkormányzat 2013-ban vissza nem térítendő támogatást kapott egy 2013-2015-ben megvalósuló projekttel kapcsolatban. A támogatás intenzitása 90%, a 10% finanszírozása saját forrásból történik. A projekthez kapcsolódóan a következők merültek fel: projekt-előkészítési költségek (pl. építési engedélyes tervdokumentáció elkészítése, földhivatali díjak), projektmenedzs­ment szolgáltatás, a projekt szakmai megvalósításának keretében bérköltség, egyéb személyi jellegű kifizetések, bérjárulékok, közbeszerzési, műszaki ellenőri szolgáltatás, tájékoztatás-nyilvánosság biztosítása, könyvvizsgálat, vagyoni értékű jogok beszerzése, ingatlanokon végzett kivitelezés (részben építésiengedély-köteles, részben engedély nélkül megvalósítható), eszközbeszerzés, egyéb anyagköltségek (pl. nyomtatványok, irodaszerek, reklámanyagok). A beruházás aktiválása 2015-ben várható.
1. A projekthez kapcsolódóan egy 2013-ban beérkezett szállítói finanszírozású, fordított áfás számla esetében – amelynek áfáját és az önrészt 2013-ban pénzügyileg rendeztük, de a szállítói finanszírozás 2014 februárjáig nem történt meg – milyen módon kell eljárni: hol kell kimutatni a pénzügyileg nem rendezett részt a 2013. évi beszámolóban, illetve annak könyvviteli elszámolása hogyan történik (a számla kézhezvételétől a pénzügyi rendezésig)?
2. A 2013-ban beérkezett, és 2013-ban pénzügyileg rendezett fenti tételek esetében mi minősül a bekerülési érték részének, mely tételeket kell a befejezetlen beruházások között kimutatni?
3. A 2013-ban beérkezett, de pénzügyileg csak 2014-ben rendezett fenti tételek esetében mi minősül a bekerülési érték részének, mely tételeket kell a befejezetlen beruházások között kimutatni?
4. A 2014-ben beérkező fenti tételek közül – különös tekintettel a 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben (Áhsz.) foglaltakra, valamint az átmeneti rendelkezésekre – mi minősül a bekerülési érték részének, mely tételeket kell a befejezetlen beruházások között kimutatni, és mely tételeket kell egyéb ki­adási tételként elszámolni (pl. bérköltség, egyéb igénybe vett szolgáltatás)?
Részlet a válaszából: […] ...A közbeszerzési díj akkor része, ha központosított közbeszerzési eljárási díjként – a számlázott összeg százalékába az adóalapba beszámító összegként – a szállító számlájában szerepel.A vagyoni értékű jogok beszerzése nem pontosan értelmezhető...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. szeptember 2.

Lízingelt ingatlan építményadója

Kérdés: Intézményünk egy banktól zárt végű pénzügyi lízing keretében ingatlant vásárolt. Az ingatlant terhelő adók összegét a tulajdonos lízingbe adó átterhelte a lízingbe vevőre, azaz ránk. Jogosan járt-e el a bank, ha az ingatlanhoz kapcsolódó építmény­adóra is felszámította az áfát?
Részlet a válaszából: […] ...fizetendő teljes összeg, az Áfa-tv. 65. § és 70. § (1)bekezdésének b) pontja szerint az ellenérték részét képezi, és adóalapnakminősül. Az Áfa-tv. 70. § (1) bekezdésének b) pontja, valamint (2)bekezdése szerint: "70. § (1) bekezdés:...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 7.

Rehabilitációs hozzájárulás

Kérdés: Kik minősülnek megváltozott munkaképességűeknek a rehabilitációs hozzájárulás tekintetében?
Részlet a válaszából: […] ...szerint súlyos értelmi fogyatékosnakminősül, és erre tekintettel a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló különtörvény szerint adóalapot csökkentő kedvezmény igénybevételére jogosult, vagyeh) siket vagy súlyosan nagyothalló,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 23.

Ingatlan-bérbeadáshoz kötődő közüzemi költségek

Kérdés: Költségvetési intézmény tulajdonában lévő ingatlanjai egy részét ingyenesen adja bérbe, egy részéért bérleti díjat kér. A közüzemi költségeket mindkét esetben áthárítjuk, illetve egyes esetekben a gondnok, takarító bérét is továbbszámlázzuk. A számlákon milyen adómértéket kell alkalmazni?
Részlet a válaszából: […] ...föl sem merül,így elmondható, hogy akár van elkülönített mérésre lehetőség, akár nincsen, aközüzemi költségek a bérbeadás adóalapjának részét képezik, így nemszámlázhatók önálló szolgáltatásként még akkor sem, ha a szolgáltatás mérése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 23.

Államháztartási támogatások áfája

Kérdés: Pályázat útján minisztériumoktól kapunk támogatásokat meghatározott feladatok ellátására. A támogatás pénzügyi rendezése utólagos elszámolás és a megvalósult támogatási program elfogadása után történik. A pályázati szerződésben áfalevonási jogunkról nyilatkoztunk. Az elszámoláskor csak a ráfordítások áfa nélküli összegét vehetjük figyelembe?
Részlet a válaszából: […] ...Áfa-tv. 38. § (1) és (4) bekezdése vonatkozásában arányosításikötelezettség kizárólag az adóalapot nem képező államháztartási támogatásokután keletkezik. A minisztériumi támogatások államháztartási támogatásnakminősülnek. Államháztartási támogatásként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 7.

Összefoglaló a támogatásokról

Kérdés: Kérem szíveskedjenek összefoglalni, hogy mely támogatásokat kell arányosítani és melyeket nem!
Részlet a válaszából: […] ...a 2003. évi XCI. törvény 211. §-a és a 2004. évi IX. törvény 71. §-a. Foglaljuk össze ezeket a szabályokat!Január 1-jétől az adóalapot nem képező államháztartási támogatások után az adóalanyok a kapott támogatás arányában kiadásaikból nem vonhatják le...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 2.

Költségvetési szervek adóalanyisága 2004-ben

Kérdés: Mitől függ a költségvetési szervek adóalanyisága 2004-ben?
Részlet a válaszából: […] ...az adott vagyontárgyra koncessziós szerződést). Ilyenek például az út- és közműberuházások. Ha azonban a beruházáshoz kapcsolódó – adóalapot nem képező – államháztartási támogatásról 2004. január 1-je előtt nettó módon finanszírozva született a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. január 13.
1
2