Összesítő feladások

Kérdés: Az Áhsz. 51. §-ának (3) bekezdése értelmében a részletező nyilvántartások vezetésének módját, azoknak a kapcsolódó könyvviteli és nyilvántartási számlákkal való egyeztetését, annak dokumentálását, valamint a részletező nyilvántartások és az egységes rovatrend rovataihoz kapcsolódóan vezetett nyilvántartási számlák adataiból a pénzügyi könyvvezetéshez készült összesítő bizonylatok (feladások) elkészítésének rendjét, az összesítő bizonylat tartalmi és formai követelményeit a számlarendben kell szabályozni. Az ASP-rendszer bevezetésével a követelések, kötelezettségek rögzítése számlánként történik, ezeknél tulajdonképpen nem készül összesítő feladás. Hogyan értelmezhető az összesítő feladás például a követelések, kötelezettségek, adott-kapott előlegek, előirányzatok nyilvántartása esetében? Az Önök véleménye szerint az ASP-rendszer alkalmazásával elegendő, ha az 1-es, 2-es számlaosztálynál kerül szabályozásra az összesítő feladás rendje, és a többinél nem? (Az 1-esben, amíg a KATI modull nincs összekapcsolva a KASZPER-rel, valóban készülnek negyedévente összesítő feladások.)
Részlet a válaszából: […] ...az ASP-rendszer bevezetése előtt is számlánként kellett, hogy történjen. A kimenő és bejövő számlák úgynevezett elsődleges vagy alapbizonylatok, amelyet mind az Szt., mint az Áhsz. előírásai szerint egyenként, tételesen kell rögzíteni. Az összesítő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. november 27.

Kis értékű tárgyi eszköz beszerzése

Kérdés: Költségvetési szervnél kis értékű tárgyi eszköz beszerzése történt. A kis értékű tárgyi eszköz úgy került minősítésre, hogy az tartósan, egy évet meghaladóan fogja szolgálni a költségvetési szerv tevékenységét. A beszerzést követően a rendeltetésszerű használatbavétel megtörtént. Helyesen jártunk-e el, amikor az állományba vételi bizonylaton (B.11-46/Vr.sz.) jelöltük (az üzembe helyezés dátumánál) a használatbavétel dátumát, mivel ezen eszköznél nem kellett alkalmazni üzembe helyezési eljárást, vagy az állományba vételt mint gazdasági eseményt és a használatbavételt is eltérő bizonylatokon kellene hitelt érdemlően igazolni? Kiváltható lenne-e az állományba vételi bizonylat a pénzügyi és könyvviteli nyilvántartó rendszer által generált "eszköz mennyiségi nyilvántartásba vételi dokumentummal", amelyen rögzítésre kerül az eszköz használatbavételi időpontja is?
Részlet a válaszából: […] ...alapozás, fel- vagy összeszerelés stb.Az üzembe helyezési eljárás nélkül használatba vehető eszközök dokumentálása során azt kell a bizonylaton rögzíteni, hogy a használatbavétel egy adott időpontban megtörtént. Ilyen bizonylat lehet a kereskedelmi forgalomban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Tárgyi eszközök üzembe helyezése

Kérdés: A könyvvizsgáló a beszámoló ellenőrzésekor észrevételezte, hogy a tárgyi eszközeink üzembe helyezése nem helyesen történt, mivel a tárgyi eszköz beszerzésekor a számla kifizetésének időpontjával megegyező időponttal aktiváltuk azokat. Az lenne a kérdésünk, hogy valóban helytelenül jártunk-e el, és ha igen, akkor milyen szabályok szerint kell a beszerzéseket üzembe helyeznünk?
Részlet a válaszából: […] ...lehet venni, nem kellenek hozzá engedélyek, akkor az üzembe helyezést a használatbavétel napjával kiállított állományba vételi bizonylattal kell dokumentálni.Ha az eszköz használatbavételét üzembe helyezési eljárásnak kell megelőznie, akkor üzembe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Utófinanszírozás

Kérdés: Hogyan történik az utófinanszírozás elszámolása európai uniós projektnél?
Részlet a válaszából: […] ...a kifizetési igénylésben kell nyilatkoznia arról, hogy a benyújtott kifizetési igényléshez kapcsolódó elszámolások alapbizonylatai valós és elszámolható költségeken alapulnak, és a támogatott projekt kapcsán merültek fel.Utófinanszírozású...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. január 8.

Végelszámolás körébe vont tárgyi eszköz terv szerinti értékcsökkenése

Kérdés: Költségvetési szerv alapítója volt egy kht.-nak. A kht. tevékenységét befejezte 2008. december 31-ével, de a végelszámolás elhúzódása miatt a cégbíróság 2009 októberében mondta csak ki a megszűnést. A kht. megmaradt eszközeit átadta az alapító költségvetési szervnek 2009 októberében, de a végelszámolás időszaka alatt már nem tudott rá értékcsökkenést elszámolni. Az átvevő költségvetési intézmény mikortól számolhatja el az értékcsökkenést? Ha csak 2009 októberétől, akkor mi lesz a 2009. január és október közötti időszak értékcsökkenésével?
Részlet a válaszából: […] ...– elszámolható. Amennyibenúgy döntenek, hogy az adott időszakra terv szerinti értékcsökkenést nemszámolnak el, akkor ezt bizonylatokkal (pl. a használatból történő kivonást)alá kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. december 22.

Tévesen elszámolt tárgyieszköz-beszerzés elszámolásának helyesbítése

Kérdés: 2006. évben kis értékű tárgyi eszközként lett könyvelve beszerzés, melynek felhalmozásként kellett volna szerepelni a könyvviteli mérlegben. 2007. évben milyen rendezési tétellel tudom átkönyvelni a nagy értékű tárgyi eszközök közé?
Részlet a válaszából: […] ...eszközt állományba kell venni a 2007. évi folyókönyvelésben, és ki kell állítani a használatbavétel időpontjára az üzembehelyezési bizonylatot; T 1311 – K 41231– A 2006. évi üzembe helyezés időpontjától 2007. I. negyedévvégéig utólagosan el kell számolni a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 22.

Telefontársaság által jóváírt bónuszpontok beváltásának elszámolása

Kérdés: Amennyiben a bónuszpontokat a telefontársaság jóváírja, és egy nagy értékű mobiltelefon vételekor nem kell fizetni (a számla végösszege 0 Ft), értékkel kell-e állományba venni, tekintettel arra, hogy növekedett a vagyonunk, illetve ha a fenti okból a tényleges árnál kevesebbet kell a telefonért fizetni (vagy a csökkentett, kifizetett összegben kell bevételezni)? Belefér-e az eset az ajándék vagy a térítésmentes átvétel körébe? Az eszköz megszerzése érdekében felmerült kiadást a számla végösszegének megfelelően egy összegben (alap+áfa bontásba), vagy az eredeti vételárat kiadásként (alap+áfa bontásban), a kedvezményt bevételként kiadásként (alap+áfa bontásban) kell-e lekönyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...nyilvántartásba venni az eszközt, csak a mennyiségben vezetett nyilvántartásba kell bevételezni. Ha az eszközt a dolgozónak átvételi bizonylat (elismervény) ellenében személyes használatra kiadják, akkor természetesen az egyéb, személyes használatra átadott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 23.

Gépvásárlás elszámolása, bizonylata

Kérdés: Intézményünk pénzmaradványból gépvásárlást eszközölt 2004-ben. Az áfa bevallásánál az arányosításba bevonva vettük figyelembe, mivel a pénzmaradvány saját bevételi megtakarításunkból képződött. Intézményünk bevételének 70%-a saját bevétel, 30%-a önkormányzati támogatás. Helyesen állapítottuk-e meg az eszközvásárlás áfáját? Milyen bizonylatok szükségesek a tárgyi eszköz állományba vételéhez, üzembehelyezéséhez?
Részlet a válaszából: […] ...csak az arányosítással lehet levonni (levonási hányad alkalmazásával).A költségvetési szervek részére az Szt-vhr. külön kötelező bizonylat alkalmazását nem írja elő a tárgyi eszközök állományba vételéhez, üzembe helyezéséhez.Az Szt-vhr. 8. § (7)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 2.