Humán-egészségügyi szolgáltatás számlázása

Kérdés: Intézményünk önkormányzati tulajdonú egészségügyi közszolgáltatást nyújtó költségvetési szerv. Az alaptevékenységünk humán-egészségügyi szolgáltatás. Működtetünk pénzbeszedő helyeket, ahol intézményünk nevében a kollégák számlát/nyugtát állítanak ki a páciensek részére a vizsgálatok fizetendő összegéről, illetve ezen összegeket átveszik tőlük. A következő kérdésekben kérjük álláspontjukat:
1. Az Áfa-tv. 160. §-ának (1)–(2) bekezdése értelmében a mi esetünkben a főigazgatónak minden érintett kollégát – egyesével – meg kell írásban hatalmaznia az egészségügyi szolgálat nevében történő számlakiállítási joggal?
2. Minden érintett kollégának kell meghatalmazás arra, hogy a pénzt átvegye a betegtől?
3. A meghatalmazásoknak külön dokumentumként kell elkészülniük, vagy elég, ha a munka-köri leírásokba beleírjuk mint ellátandó feladatokat?
4. Az Áfa-tv. 160. §-ának (3) bekezdése ügyletenként 1 fő meghatalmazott jogosultságát engedélyezi. A recepció nálunk 10 fő, és jelen esetben mindenki állít ki nyugtatömböt például laborlelet, egészségkártya kiadásáról, személyes kíséret díjáról stb. De ugyanez értelmezhető az osztályokon az asszisztensekre is, akik vizsgálati díjakról, leletkiadásokról szóló számlákat/nyugtákat készítenek. Mivel 8.00-20.00-ig van rendelés hétköznapokon, ezért mindennap 2 fő látja el a feladatokat. Hogyan értelmezhető erre az esetre az Áfa-tv. hivatkozott bekezdése? Mi lenne a szabályszerű eljárás? A vizsgálati díjakat a vizsgálat alkalmával készpénzben kiállított számla vagy nyugta ellenében kell a páciensnek kifizetni.
Részlet a válaszából: […] ...kiállítani.Nyugta akkor bocsátható ki, ha az adóalany számlakiállításra kötelezett, de a vevő nem adóalany, nem kér számlát, és az ellenérték kiegyenlítése a szolgáltatásnyújtásig, vagy azzal egyidejűleg készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. december 12.

Meghiúsult teljesítésű építkezés

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk. Új irodákat építtetünk, amelyeket később tárgyi eszközként akarunk nyilvántartásba venni. Az építtetés fővállalkozó révén történik. Az irodák átvételére szakaszonként kerül sor. Az utolsó, hatodik szakaszt nem vettük át, mert nem volt megfelelő szakmailag a munka, ezért felmondtuk a szerződést. Hogyan kell számlát kapnunk ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...szűnik meg, és a felek továbbiszolgáltatásokkal nem tartoznak. A megszűnés előtt már nyújtott szolgáltatásszerződésszerű pénzbeli ellenértékét meg kell fizetni, amennyiben pedig a márteljesített pénzbeli szolgáltatásnak megfelelő ellenszolgáltatást a másik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Készpénzforgalom szabályozása

Kérdés: Számítástechnikai szolgáltatást végző egyéni vállalkozó kérte, hogy korábban átutalással teljesített számláját a jövőben készpénzben egyenlítsük ki. Milyen feltételekkel tehetjük ezt meg költségvetési szervként? Melyik jogszabály rögzíti, hogy ki köteles bankszámlanyitásra?
Részlet a válaszából: […] ...egyszerűsített számla, nyugta) kiállítani(Áfa-tv. 43. §, 70. §). Az Áfa-tv. azonban nem szabályozza azt, hogy az adottteljesítés ellenértékének kiegyenlítése milyen módon (készpénz, átutalás,készpénz-helyettesítő eszköz stb.) történik. A pénzforgalomról,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. december 19.