Tankerület vagyonkezelése

Kérdés: Központi költségvetési szerv a vagyonkezelő. A vagyonkezelt ingatlanon a tulajdonos (önkormányzat) végzett felújítást, amely számviteli elszámolására vonatkozóan a következő kérdéseink vannak:
1. A tulajdonos önkormányzat európai uniós forrásból (TOP) finanszírozta az általunk vagyonkezelt épületen elvégzett felújítást. 2020. június hónapban kaptunk egy levelet az önkormányzattól, amelyben azt kéri, hogy 2020. 01. 01. napjával aktiváljuk rá az épületre a felújítás összegét, mivel az önkormányzatnak nincs lehetősége erre.
2. Alapesetben mikor és milyen dokumentáció alapján történhet meg szabályosan a felújítás összegének átadás-átvétele az önkormányzat és a tankerület között?
3. A kapcsolódó időbeli elhatárolást az önkormányzat veszi fel a könyveibe?
Részlet a válaszából: […] ...kell adni a tankerület részére.2. A vagyonkezelésbe vételt megfelelően alátámasztó dokumentumok a felújítás főkönyvi és analitikus elszámolását alátámasztó bizonylatok, illetve a tárgyi-eszköz-karton. Véleményünk szerint a vagyonkezelési szerződés módosítása...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. október 13.

Kis értékű tárgyi eszköz beszerzése

Kérdés: Költségvetési szervnél kis értékű tárgyi eszköz beszerzése történt. A kis értékű tárgyi eszköz úgy került minősítésre, hogy az tartósan, egy évet meghaladóan fogja szolgálni a költségvetési szerv tevékenységét. A beszerzést követően a rendeltetésszerű használatbavétel megtörtént. Helyesen jártunk-e el, amikor az állományba vételi bizonylaton (B.11-46/Vr.sz.) jelöltük (az üzembe helyezés dátumánál) a használatbavétel dátumát, mivel ezen eszköznél nem kellett alkalmazni üzembe helyezési eljárást, vagy az állományba vételt mint gazdasági eseményt és a használatbavételt is eltérő bizonylatokon kellene hitelt érdemlően igazolni? Kiváltható lenne-e az állományba vételi bizonylat a pénzügyi és könyvviteli nyilvántartó rendszer által generált "eszköz mennyiségi nyilvántartásba vételi dokumentummal", amelyen rögzítésre kerül az eszköz használatbavételi időpontja is?
Részlet a válaszából: […] ...§-ában foglalt számviteli bizonylat alaki és tartalmi követelményeinek.Az Szt. 167. §-ának (1) bekezdése szerint a könyvviteli elszámolást közvetlenül alátámasztó bizonylat általános alaki és tartalmi kellékei a következők:a) a bizonylat megnevezése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Tárgyi eszközök üzembe helyezése

Kérdés: A könyvvizsgáló a beszámoló ellenőrzésekor észrevételezte, hogy a tárgyi eszközeink üzembe helyezése nem helyesen történt, mivel a tárgyi eszköz beszerzésekor a számla kifizetésének időpontjával megegyező időponttal aktiváltuk azokat. Az lenne a kérdésünk, hogy valóban helytelenül jártunk-e el, és ha igen, akkor milyen szabályok szerint kell a beszerzéseket üzembe helyeznünk?
Részlet a válaszából: […] ...teljesülésének felsorolását, mellékletként a feltételek teljesülését igazoló engedélyeket, egyéb iratokat, az értékcsökkenés elszámolásának módját.A kérdéses esetben a költségvetési szerv az aktiválás időpontjaként a teljesítési időpontot vette figyelembe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Támogatási program szállítói finanszírozása

Kérdés: EU-s TIOP-os pályázat pénzügyi elszámolása jóváhagyásra került (szállítói kifizetésekre igényelt: interaktív eszközök beszerzése). Az állományba vételi bizonylatokon kívül milyen könyvelési teendőink vannak?
Részlet a válaszából: […] ...nem a kedvezményezettnek, hanem egybőla szállítónak utal át. Mivel ez nem pénzforgalmi tételként kerül lekönyvelésre,ezért az elszámolás a 499. Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek éskiadások sajátos elszámolása főkönyvi számla...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. december 13.

Uniós pályázat számvitele

Kérdés: Önkormányzatunk uniós pályázaton nyert projekt keretében külső kivitelezővel beruházást valósít meg. Az elszámolható költségeknek, illetve annak alapján igénybe vehető támogatásnak részét képezi a projekt megvalósításában közreműködő önkormányzati dolgozók bérének és járulékának ráfordítással arányos része. Helyesen járunk-e el akkor, ha a projektmenedzsment elszámolható bérköltségét kiadásként az 5 számlaosztályban jelenítjük meg, és belső bizonylat alapján az 1 számlaosztály állományi számláin beruházásként mutatjuk ki? Az elszámolt menedzsmentköltségre jutó támogatás összegével pedig – a közgyűlés döntése alapján – megemeljük a bérelőirányzatot.
Részlet a válaszából: […] ...– azeszközértékelés alapjául szolgáló – közvetlen önköltség nem tartalmazhat.A pályázattal támogatott beruházásról az elszámoláshoz gyűjteniszükséges a beruházás költségeit, és olyan elszámolást kell összeállítani,amiből hitelt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 23.

Végelszámolás körébe vont tárgyi eszköz terv szerinti értékcsökkenése

Kérdés: Költségvetési szerv alapítója volt egy kht.-nak. A kht. tevékenységét befejezte 2008. december 31-ével, de a végelszámolás elhúzódása miatt a cégbíróság 2009 októberében mondta csak ki a megszűnést. A kht. megmaradt eszközeit átadta az alapító költségvetési szervnek 2009 októberében, de a végelszámolás időszaka alatt már nem tudott rá értékcsökkenést elszámolni. Az átvevő költségvetési intézmény mikortól számolhatja el az értékcsökkenést? Ha csak 2009 októberétől, akkor mi lesz a 2009. január és október közötti időszak értékcsökkenésével?
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. 30. §-ának (1), illetve (9) bekezdése akövetkezőket tartalmazza."Az immateriális javak, a tárgyi eszközök és azüzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióban, vagyonkezelésbe adott, illetvevagyonkezelésbe vett eszközök üzembe helyezését (használatbavételét)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. december 22.

Tévesen elszámolt tárgyieszköz-beszerzés elszámolásának helyesbítése

Kérdés: 2006. évben kis értékű tárgyi eszközként lett könyvelve beszerzés, melynek felhalmozásként kellett volna szerepelni a könyvviteli mérlegben. 2007. évben milyen rendezési tétellel tudom átkönyvelni a nagy értékű tárgyi eszközök közé?
Részlet a válaszából: […] ...kérdésben feltett esetben 2006. évben tévesen kerülttárgyieszköz-beszerzés elszámolásra a rendezés a következő:– A kis értékű tárgyi eszközöket – ha már használatbanvannak – a mennyiségi nyilvántartásból ki kell vezetni;– A tárgyi eszközt állományba kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 22.

Részletre történő beruházás elszámolása

Kérdés: 2006. évben pályázati támogatással építettünk ebédlőt utólagos finanszírozással, a támogatást 3 év alatt kapjuk meg. A kivitelezővel történt megállapodás alapján neki is három részletben fizetjük a számlát, az első részlet 2006-ban kifizetésre került. Műszaki átadás, üzembe helyezés, birtokbavétel megtörtént. Hogyan kell lekönyvelni, hogy az ingatlanvagyon kataszterrel is egyezőség legyen, mivel abban a 22 milliós összeget kell szerepeltetni, az állománybavételi bizonylat alapján?
Részlet a válaszából: […] Az Szt-vhr. vonatkozó előírása alapján az állományba vetttárgyi eszközöket függetlenül attól, hogy a pénzügyi teljesítés részben vagyegészben nem történt meg, állományba kell venni, és az állományba vételnapjától kell számolni a terv szerinti értékcsökkenést.A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 6.

Előző évben állományba vett tárgyi eszköz ellenértékének idei kifizetése

Kérdés: Intézményünk 2005-ben tárgyi eszközöket rendelt meg és vételezett be, majd térítésmentes átadással azokat másik költségvetési szervnek átadta. A számlák pénzügyi teljesítésére azonban csak 2006-ban került sor. Mivel a tárgyi eszközök kivezetése még 2005-ben megtörtént, kérdésünk az, hogy a pénzügyi rendezés (a beruházási kiadás) könyvelése hogyan történik 2006-ban?
Részlet a válaszából: […] ...– K 341, 3521 azáfa kiegyenlítéseT 7.... – K 1993 funkcionálisosztályozás1998 szerintielszámolásAz állományba vételt ebben az esetben kizárólag akkor kellkönyvelni, ha az állományba vétel és a pénzügyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. június 27.

Gépvásárlás elszámolása, bizonylata

Kérdés: Intézményünk pénzmaradványból gépvásárlást eszközölt 2004-ben. Az áfa bevallásánál az arányosításba bevonva vettük figyelembe, mivel a pénzmaradvány saját bevételi megtakarításunkból képződött. Intézményünk bevételének 70%-a saját bevétel, 30%-a önkormányzati támogatás. Helyesen állapítottuk-e meg az eszközvásárlás áfáját? Milyen bizonylatok szükségesek a tárgyi eszköz állományba vételéhez, üzembehelyezéséhez?
Részlet a válaszából: […] Mivel a pénzmaradvány is az adóalapot nem képező államháztartási támogatásból (is) képződött, így az adóalany az abból finanszírozott beszerzés adóját csak arányosítás útján vonhatja le. Az Áfa-tv. 38. § (1) bekezdés a) pontja értelmében az egyes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 2.