Kiadások másodlagos könyvelése

Kérdés: Intézményünk önkormányzati egészségügyi rendelőintézet. A kiadásaink könyvelésekor másodlagos számlacsoportként előirányzat esetében:
711 Alaptevékenységek költségvetési előirányzata
712 Szabad kapacitás kihasználását célzó tevékenységek költségvetési előirányzata
Előirányzat-teljesítés esetében:
721 -Alaptevékenységek kiadási előirányzatának teljesítése
722 -Szabad kapacitás kihasználását célzó tevékenységek költségvetési előirányzatának teljesítése
számlacsoportok alábontott főkönyvi számláit alkalmazzuk.
Könyvelő kolléganőnk – hivatkozva számviteli elő­­adásokon elhangzottakra – úgy tudja, hogy a fenti számlákon nyilvántartott gazdasági események közül azokat, melyek OEP-, illetve önkormányzati finanszírozás terhére történtek, át kell vezetni a 771 és 772 számlacsoport számláira. A kisegítői feladatokat ellátó számviteli munkatárs kolléganőnk szerint ezt a számlát csak az önkormányzatok és egyéb finanszírozást végző intézmények a finanszírozási tevékenységükkel kapcsolatos gazdasági események nyilvántartására használhatják, egészségügyi intézmény ilyen tevékenységet nem végez, ezért ezt a számlacsoportot nem alkalmazhatja. Kérjük szíves állásfoglalásukat a fentiekkel kapcsolatban!
Részlet a válaszából: […] ...részére a rá vonatkozó ágazati jogszabály előír egy kötelező feladatot, azt akkor is szerepeltetnie kell az alapító okiratában, ha azon elszámolási kötelezettsége nem keletkezik.Az alaptevékenységek másik csoportját azok a tevékenységek alkotják, amelyeket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. augusztus 27.

0. számlaosztályban történő könyvelés főbb szabályai, kötelezettségvállalási analitika

Kérdés: Mit, hogyan és milyen analitikával könyvelünk a 0-s számlaosztályra? A kötelezettségvállalás analitikája és könyvelése milyen módon történik?
Részlet a válaszából: […] ... 092 – visszaadott (visszakapott) eszközök értékének kivezetése T 092 - K 02 03. Követelések, pénzügyi elszámolásoknyilvántartási számlájaA számlán mutathatók ki a mérleg fordulónapján még függő,jövőbeni követelések (le nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.

Kötelezettségvállalások elszámolása az analitikus nyilvántartásban

Kérdés: Az Ámr. 25. számú melléklete szerint az évenkénti kötelezettségvállalások forrásánál meg kell határozni (évek szerinti bontásban), hogy az az előző évek maradványa, tárgyévi költségvetési előirányzat, vagy tárgyévet követő évek előirányzata. Ha az éves beszámoló elfogadásakor a képviselő-testület úgy dönt, hogy a pénzmaradvány feladattal nem terhelt részét a tárgyévi költségvetés tartalékába helyezi, és később a tárgyévben ennek terhére történik a kötelezettségvállalás, akkor az analitikus nyilvántartásban az előző évek maradványa terhére, vagy a tárgyévi költségvetési előirányzat terhére vállalt kötelezettségként kell kimutatni a kötelezettségvállalást?
Részlet a válaszából: […] A kérdésre adandó válasznál figyelembe kell venni ahivatkozott rendelet azon előírását, hogy a kötelezettségvállalás alapja azelőirányzat-felhasználási terv. Az előirányzat-felhasználási terv haviütemezésben tartalmazza a teljesíthető kiadásokat. Amennyiben az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.

Ingatlanhoz kapcsolódó építés-szerelési szolgáltatás adózása az új Áfa-tv. alapján

Kérdés: Költségvetési szervként 2008-ban megrendeltük egy hivatali épületben a nyílászárók cseréjét. A kereskedőtől megvesszük az ablakokat, aki azok beépítését is vállalja. Vonatkozik-e erre a fordított adózás?
Részlet a válaszából: […] Az új Áfa-tv. 142. § (1) bekezdés b) pontja kimondja, hogyaz ingatlanhoz kapcsolódó építés-szerelési, fenntartási, takarítási,tisztítási, karbantartási, javítási, átalakítási és bontási szolgáltatásoknyújtása esetében az adót a szolgáltatás igénybevevője fizeti....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 26.

Környezetvédelmi alaphoz kapcsolódó számviteli elszámolás

Kérdés: A helyi önkormányzat rendeletet alkotott az önkormányzat környezetvédelmi alapjának létrehozásáról. Az alap létrehozásának lehetőségét, továbbá a bevételeinek és kiadásainak jogcímeit az 1995. évi LIII. törvény szabályozza. Nagy segítség volna, ha az alap pénzügyi-gazdálkodási, illetve számviteli elszámolási előírásairól kapnánk egy összegezést, illetve abban kapnánk segítséget, hogy ezeket az előírásokat hol, milyen joganyagban, szakmai kiadványban találhatjuk meg.
Részlet a válaszából: […] ...Szt. és az Szt-vhr. előírásai a számviteli elszámolásokranem biztosítják az alapszerű nyilvántartást a kettős könyvvitel rendszerénbelül.Az Áht-vhr. 103. § (6) bekezdésének l) pontjában foglaltakszerint a helyi önkormányzat a költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.

A panellakások energiatakarékos felújításának elszámolása II.

Kérdés: Hogyan kell könyvelni az önkormányzatnál a panellakások pályázati pénzzel megvalósított energiatakarékos felújítását a számlatükör 2006. évi változása után? A Költségvetési Levelek 55. számában megjelent 1245. sz. kérdésre adott válasz a költségek teljes összegét (pályázat + önkormányzati hozzájárulás + önerő) osztja fel a tulajdoni arányoknak megfelelően. Az 56. szám 1262. sz. kérdésében már csak az önkormányzati hozzájárulás összege kerül megbontásra magán- és önkormányzati tulajdon szerint. Milyen számlára kell könyvelni a pályázatra eső 1/3 részt és a lakosságtól befolyt önerőt? Kell-e alkalmazni a 487. Továbbadási célú bevételek számlát az átvett pénzekre, illetve a 397. Továbbadási célú kiadások számlát az ezekből kifizetett felújítások összegére? Helyes-e az értelmezésünk, hogy ezeken a főkönyvi számlákon csak államháztartáson belülre továbbított pénzeszközök szerepelhetnek?
Részlet a válaszából: […] Az 1245. és az 1262. sz. kérdésekre adott válaszok nemugyanazt a lebonyolítási esetet tartalmazzák. Az 1262. kérdés válasza arra azesetre vonatkozik, amikor a felújítási munkáknak és a kapcsolódó pénzügyi eljárásoknaka lebonyolítója a társasház. Az 1245. számú...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 5.

Épület és berendezések értékének szétválasztása

Kérdés: Intézményünkhöz tartozó napközis tábor területén önkormányzati beruházásból egy új ebédlőépületet építettek. A berendezési tárgyak között szerepel 1 db nagyméretű Inox hűtő, 2 db villanymelegítő zsámoly, melegen tartó pult és mosogatómedencék. A beruházási alapokmányon az ebédlő értéke egy összegben szerepel, és így az épület főkönyvi számlára kellett aktiválni. Mi a teendő a fent megjelölt berendezési tárgyakkal, melyeknek az értékcsökkenése 14,5%, hogyan kell nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] Az új ebédlő értéke a kérdés szerint nemcsak az új épületértékét, hanem egyes berendezési tárgyak bekerülési értékét is tartalmazza.A kérdésből nem derül ki egyértelműen, hogy ez az összevonáskizárólag a beruházási Alapokmányon szerepel egy tételben – így...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.
1
2