Pénzkezelés

Kérdés: Önkormányzatunk tervezi ügyfélkártya bevezetését. Mivel nálunk ilyen még nem volt, szeretnénk segítséget kérni ahhoz, hogy milyen módon lehet ezt kivitelezni? Mik a feltételek, a bevezetés mikéntje, illetve a könyvelés módja? Önkormányzatunknak részben önálló intézményei vannak, melyek pénzellátása jelenleg elszámolásra kiadott elő­leggel megoldott. Ezenkívül saját dolgozók részére is így oldjuk meg a különböző célú vásárlási előlegeket. (Pl. a polgármester és jegyző reprezentációs kiadásai stb.) Pénzügyi osztályvezetőnk a házipénztár pénzforgalmának csökkentését tűzte ki célul, melynek egyik eleme lenne az ügyfélkártya bevezetése. Elgondolása a következő: Az érintettek, akik eddig az elszámolási előleget kapták, most egy limitált összegű ügyfélkártyát kapnának, mellyel készpénzfelvétel is lehetséges, illetve megoldható vásárláskor a kártyával történő fizetés is. Mivel én kezelem a házipénztárt, eddig az én dolgom volt az előlegek kiadása, illetve elszámolása. Kérdésem, hogy ha pl. az iskola igazgatója felvesz készpénzt az ügyfélkártyával, majd azt elkölti, milyen könyvelési tételek állnak elő? Nem ugyanazt kell végigvinni, mintha én vettem volna fel a készpénzt? (Készpénz-bevételezés a házipénztárba, majd a számlák ki­adásba helyezése?) Ha jól gondolom, ebben az esetben nem csökken a pénztárban a munka. A másik eset, amikor pl. az iskola igazgatója vásárlás esetén az ügyfélkártyájával fizet. Ilyenkor csak a bankszámlánkon jelenik meg a tranzakció. Itt viszont nem készpénzfelvételt kell könyvelni, hanem a számlát kell lekönyvelni, mint utalásnál. Milyen feltételekkel lehet bevezetni az ügyfélkártyát, jók-e a fenti elgondolások, illetve ahol használják már, ott hogyan működik, mi a tapasztalat?
Részlet a válaszából: […] ...kiadása a pénztárból történik,pénzforgalomban realizálódik, és a 39-es átfutó kiadások alszámlán kerülkimutatásra az előleg elszámolásáig.Az ügyfélkártyával történő vásárlás viszont a bankszámlánjelenik meg terhelésként. Az államháztartás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 10.

Étkezési utalványok bevételezése

Kérdés: Önkormányzatunk önállóan működő intézménye a központi konyha. Az étkezési díjat készpénzzel és ebédcsekkel is lehet fizetni, mivel szerződést kötöttünk az utalvány kibocsátójával. A pénztárgépbe külön kódon ütik be az utalvány értékét. A hivatal pénztárába fizeti be a konyha a beszedett összeget, mely tartalmazza az utalvány értékét és a készpénzt is. Az utalvány értékét is bevételezhetjük a pénztárba? Hogyan könyveljük a konyha befizetését?
Részlet a válaszából: […] ...készpénzben fizetik be aházipénztárba, vagy csekken átutalással, bevételi előirányzat teljesítése, abevétel befizetése= bevétel elszámolása közgazdasági osztályozás szerint T 311, 321 - K 9132, 9192 = bevétel elszámolása...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 1.

Jegyzői feladatkör

Kérdés: Kérdésünk a jegyzői feladatkörrel kapcsolatos. A jegyző mely feladatköröket nem láthatja el személyesen? Gondolunk itt elsősorban a gazdálkodással kapcsolatos feladatkörökre: a pénztárt, valamint az adóügyi feladatokat elláthatja-e személyesen a jegyző, vagy erre kötelező külön ügyintézőt megbízni?
Részlet a válaszából: […] ...általa írásbanmegbízott személy.A pénztárt a pénztáros önállóan, teljes anyagi, büntetőjogiés fokozott fegyelmi felelősség mellett, elszámolási kötelezettséggel kezeli.Ezt a tényt a pénztáros munkakörének elfoglalásakor írásbeli nyilatkozatbanköteles tudomásul...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. december 1.

Pénzkezelés II.

Kérdés: Bankkártyával történő készpénzfelvétel esetén kötelező-e a felvett pénzt a házipénztárba bevételezni, illetve onnan elszámolási előlegként kiadni, vagy közvetlenül elszámolási előleg felvételeként is lehet könyvelni a bankkivonat alapján? A felvett készpénzzel többnyire csak napokkal később, a beszerzéseket követően számolnak el.
Részlet a válaszából: […] ...nyilatkozatot kell tennie, amelyben kötelezettséget vállal akártya birtoklásával, használatával, őrzésével, letiltásával, elszámolásávalkapcsolatosan. A pénzkezelési szabályzatban kell rendelkezni a kártyahasználatának módjáról és az elszámolás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 2.

Részben önálló intézmények pénzkezelése és bizonylatolása

Kérdés: Önálló gazdálkodású szerv vagyunk. Részben önálló intézmények tartoznak hozzánk. A részben önálló intézmények a nyugtaadás napján kötelesek-e a beszedett pénzt a pénzintézetbe befizetni, avagy összegyűjthetik és befizethetik hetente, vagy akár havonta is?
Részlet a válaszából: […] ...akkorkizárólag pénzbefizetést kezelő helynek kell tekinteni. Így a pénzbeszedő helya költségvetési szerv pénztárának tartozik elszámolással. Az elszámolásszabályzatban rögzített időpontja lehet időszakhoz (heti, dekádonkénti, havielszámolás)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.

Pályázatok készpénzforgalmának elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk HEFOP-pályázatot nyert. Feltétel volt, hogy a projekttel kapcsolatos kiadásokat és bevételeket elkülönített bankszámlán (költségvetési elszámolási számla alszámlája) bonyolítsuk. A pályázattal kapcsolatos készpénzben történő pénzforgalom elkülönítésének érdekében kötelező vagy javasolt-e elkülönített pénztárat (311. alábontása) is létrehozni?
Részlet a válaszából: […] A válaszhoz először a (házi)pénztár fogalmát célszerűmeghatározni. Jogszabály nem rendelkezik a pénztár fogalmáról. A szakirodalomszerint a következőket lehet rögzíteni:A házipénztár a költségvetési szerv működéséhez szükségeskészpénz és egyéb értékek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

Házipénztári kifizetések elszámolása

Kérdés: Polgármesteri hivatalon belül önálló költségvetési intézmény, alapító okiratában jóváhagyott tevékenységként, a hivatal működését biztosító feladatokat végez. Az intézmény saját pénztárából teljesíthet-e a hivatal költségvetését terhelő készpénz-kifizetéseket úgy, hogy azt a polgármesteri hivatal megtéríti az intézmény részére? A kifizetéshez szükséges utalványozás, ellenjegyzés, érvényesítés jogkör utalványlapon a polgármesteri hivatalnál szabályozottak szerint történik. Utalványlappal felszerelt, szabályosan aláírt számlák kerülnek pénzügyi teljesítésre az intézmény pénzkezelési szabályzatában foglaltak szerint.
Részlet a válaszából: […] ...kérdés két önállóan gazdálkodó szerv egymás közötti elszámolására vonatkozik. A pénzügyi teljesítést végleges kiadásként annak kell elszámolnia könyveiben, akinek a nevére a számlát kiállították. Amennyiben a számla címzettje a polgármesteri hivatal, akkor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. február 3.
1
2