Szociális intézmények ellátottainak pénzkezelése

Kérdés: Központi költségvetési szerv vagyunk, megyei kirendeltségekkel. A kirendeltségek illetékességi körébe tartozó intézmények 5-80 km-es távolságban vannak. Az Áht. szerinti jogkörgyakorlások közül az érvényesítést és a pénzügyi ellenjegyzést felhatalmazás szerint a kirendeltségi munkatársak gyakorolják. A szociális intézmények ellátottainak bankban lévő pénzét és készpénzét az intézmény által kialakított gyakorlat és belső szabályzat alapján az intézményi munkatársak kezelik, vezetik az analitikus nyilvántartást. Az ellátottak pénzét vagy az ellátott nevére szóló bankszámlákon, vagy a Magyar Államkincstárnál vezetett letéti számlán tartják az intézmények. Miután nem költségvetési pénzről (ellátott saját pénze) van szó, kell-e a pénztárbizonylatokon a jogkörgyakorlásokat (érvényesítés, utalványozás) gyakorolni? Sok esetben az érvényesítés a kifizetést követő 1-2 héten, de minimum pár napot követően történik meg, így elveszíti a jogszabályalkotó szándéka szerinti ellenőrző funkcióját.
Részlet a válaszából: […] ...előírásai– Letétek kezelése– Az intézmény költségvetéséből történő kifizetések– Adományok kezelése– Ellátottak nyugdíjelszámolása, gondozási díjak befizetése– Ingatlan nyilvántartása– Szociális ügyintézéshez kapcsolódó pénzkezelésA pénz-...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. szeptember 25.

Szakfeladatrend

Kérdés: Az Áhsz. 29. §-ának (1) bekezdése, illetve 46. §-ának (3)-(7) bekezdéseinek korábbi előírásainak hatályon kívül helyezése és a 68/2013. NGM rendelet 7-9. §-ának, illetve 3-4. mellékletei-nek hatályban maradása közötti ellentmondásra szeretnénk választ kapni. Az új Áhsz. 46. §-ának (3) bekezdésében lévő módosítás szerint megszűnt a 7. számlaosztályban a szakfeladatok kötelező használata, ezért a költségvetési szervünk már nem is használja erre a 7-es számlaosztályt, de ebben az esetben jól értelmezzük, hogy a szakfeladatokat COFOG "alábontás"-ként kellene alkalmazni 7-es számlaosztálytól függetlenül?
Részlet a válaszából: […] ...mutatja be a bevételeket, valamint a kiadásokat, és a pénzügyi számvitel az eredményszemléletű bevételek és az önköltségek elszámolására szolgál. Ezzel szinkrónban átalakításra került a költségvetési szervek tevékenységének osztályozása és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 17.

Anyakönyvi ügyek kiadásainak és bevételeinek elszámolása

Kérdés: Közös önkormányzati hivatal anyakönyvi ügyek intézésével megbízott köztisztviselője (anyakönyvvezető) házasságkötésnél államigazgatási, közhatalmi feladatokat lát el. Mely költségvetési szerv illetékes a házasságkötésnél felmerülő közhatalmi bevételek, illetve az anyakönyvi eseményhez kapcsolódóan igénybe vehető szolgáltatások bevételeinek beszedésére, illetve a kiadások teljesítésére? A felmerült kiadásokat és bevételeket az önkormányzat vagy a közös önkormányzati hivatal könyveiben kell-e elszámolni?
Részlet a válaszából: […] Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 4. §-ának (1) bekezdése alapján anyakönyvi ügyekben hatáskörrela) kormányrendeletben meghatározott képesítési feltételekkel rendelkezőaa) polgármester,ab) jegyző vagyac) a polgármesteri hivatal és a közös...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. augusztus 9.

Étkeztetés

Kérdés: Intézményünkben problémát okoz az étkeztetési feladatok személyek közötti megosztása. Kérdésünk lenne, hogy melyek az élelmezéssel foglalkozó munkakörök, a feladatok hol, hogyan kerülnek megírásra, továbbá az élelmezésvezető milyen feladat- és hatáskörrel bír?
Részlet a válaszából: […] ...élelmezési szolgáltatásokért, a megfelelő korszerű technológia alkalmazásáért, az időben történő kiszolgálásért, az ügyviteli elszámolási munka szabályszerű ellátásáért, a pénzellátmány rendeltetésszerű felhasználásáért, és azzal való elszámolásért,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. november 4.

Térítési díjak

Kérdés: Hogyan történik a térítési díjak kezelése? A vásárolt élelmezést hogyan kell könyvelnie intézményünknek?
Részlet a válaszából: […] ...célú áfáraA számla megérkezésekor pénzügyi könyvelés a számla alapján a pénzügyi könyvvitelben a kötelezettség keletkezésének elszámolása a következő:Elsődleges könyvelése:T 52 Igénybe vett szolgáltatások költségeiK 4213. Költségvetési évben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. október 14.

Reprezentáció

Kérdés: Hogyan történik a reprezentációs kiadások elszámolása?
Részlet a válaszából: […] ...tartalmaznia kell a vendéglátásban részesülők számát is.A reprezentációs kiadások finanszírozására előleg igényelhető utólagos elszámolással. Az előlegigénylést vagy az intézményvezető, vagy a költségvetési szerv belső szabályzatában kijelölt személynél...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. szeptember 2.

Előleg

Kérdés: Egy önállóan működő költségvetési szerv részére 10-20 ezer forint "ellátmányt" adunk, amellyel a kisebb dologi kiadásokat finanszírozza az arra illetékes személy. Ezzel az összeggel 30 napon belül el kell számolni. A kifizetésnek mi a pontos jogcíme, illetve hogyan szabályszerű az ezzel kapcsolatos utalványozási folyamat?
Részlet a válaszából: […] ...általános szabályoknak, ha nem tudható, hogy a kiadott "ellátmányból" mit szeretne az intézmény vásárolni.Ez névreszólóan, utólagos elszámolásra kiadott elő­leg, amellyel az adott személynek 30 napon belüli elszámolási kötelezettsége van.Általános feladatellátáshoz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. március 18.

Érvényesítői és beszámoló aláírására jogosultság

Kérdés: Költségvetési szerv gazdasági vezetője vagyok közgazdasági diplomával, és jelenleg végzem a mérlegképes könyvelői tanfolyamot. Intézményünk rendelkezik főállású belső ellenőrrel. Ha a belső ellenőr rendelkezik mérlegképes könyvelői végzettséggel, és regisztráltatja magát, elláthat-e érvényesítői feladatkört, illetve aláírhat-e beszámolót?
Részlet a válaszából: […] ...elemezze, vizsgálja a rendelkezésére álló erőforrásokkalvaló gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint azelszámolások, beszámolók megbízhatóságát;– a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat ésajánlásokat tegyen,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. december 13.

Önkormányzati kisbusz üzemeltetése

Kérdés: Községi önkormányzatunk kisbuszt vásárolt. A jogszabályoknak megfelelő üzemeltetéssel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy milyen szabályzatokat, dokumentumokat szükséges használnunk. A szabályzatokat kinek kell meghoznia? A képviselő-testületnek vagy a jegyzőnek? Milyen szabályzatokat szükséges készíteni abban az esetben, ha az önkormányzat a feladatai ellátására használja (pl. idősek számára gyógyszerbeszerzés, szakorvoshoz történő szállítás stb.), illetve ha bérbe adja? Önköltség-számítási szabályzat szükséges-e, vagy "elég" csak az üzemeltetési? Bérbeadás esetén a bérbeadás összegének meghatározása kinek a hatáskörébe tartozik: testület, polgármester vagy jegyző? Vállalkozási tevékenységnek számít-e ez, és kell-e az alapító okiratot módosítani? Mi a teendő az ingyenes (pl. sportegyesület részére) vagy kedvezményes bérbeadás esetén? Összességében egy önkormányzat tulajdonában lévő kisbusz üzemeltetésével és bérbeadásával kapcsolatos mindenfajta szabályozási, dokumentumhasználati, hatásköri kérdésekben kérném segítségüket.
Részlet a válaszából: […] ...rendjéről szóló szabályzatban többek között rendelkezni kell amenetlevél vezetésének szabályairól, a gépjárműköltségek elszámolásának,ellenőrzésének rendjéről, a gépjármű biztonságos tárolásáról, üzemeltetésénekszabályairól, az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Szakfeladatrend

Kérdés: Szakfeladatrend-tervezéssel kapcsolatban a következő a kérdésem. Körjegyzőség esetében eddig egy szakfeladatra terveztük az összes dolgozót, jegyzőt, szociális-pénzügyi ügyintézőt, takarítót. 2010-től az új szakfeladat száma 841126. Továbbra is tervezhetjük ezen a szakfeladaton az összes dolgozót (kistelepülés – nincsenek osztályok, csoportok), vagy szét kell bontani 692000, 811000, 841901 szakfeladatokra? Könyvtár esetén, ahol eddig egy szakfeladat volt, most kb. 4 szakfeladatot kell alkalmaznunk 1 fő közalkalmazottal. A rezsiköltségtől kezdve mindent négyfelé kell arányosítani?
Részlet a válaszából: […] ...két tizedes jegyig kellkerekíteni. A kerekítési különbözet az adott létszám szempontjából legnagyobbvolumenű szakfeladaton kerül elszámolásra. Ezáltal a tört létszámok összege atervezés és a tényleges ráfordítások esetében is egész számot fog kiadni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.
1
2