Önkormányzat követelésállománya

Kérdés: Kérném szíves állásfoglalásukat abban, hogy az önkormányzat/költségvetési szerv mérleg-alátámasztó leltárába az öt évnél régebbi követeléseket, melyeket még nem minősítettek behajthatatlanná, milyen módon kell alátámasztani, leltározni, hiszen arra korábban fizetési felszólítás és egyenlegközlő is kiment, de nem történt teljesítés, így a korábban megküldött felszólítás/egyenlegközlő lesz az alátámasztása? Abban az esetben, ha helyi önkormányzat képviselő-testülete egy kimutatás szerint dönt az öt évnél régebbi követelések önkormányzati könyvekből történő kivezetéséről, behajthatatlanná minősítéséről az Áhsz. alapján, tekintettel arra, hogy azok behajtása nem lehetséges, mert olyan kis összeg, hogy a behajtás költsége jóval meghaladja, akkor felmerülhet-e adófizetési kötelezettség akár az elengedő önkormányzat/költségvetési szerv, akár a magánszemély, adott esetben cég vonatkozásában, akinek a tartozását behajthatatlanná minősítik, elengedik? Pl. művelődési ház esetében a terembérletet több felszólításra sem fizeti meg a cég, amely korábban kibérelte x időre az intézmény valamelyik helyiségét, vagy például tipikusan az étkezési térítési díjak vonatkozásában, ahol többször felszólítják a nem fizető szülőt, de a Gyvt. korlátozó rendelkezése miatt a gyermekétkeztetést biztosítani kell annak is, akinek térítésidíj-tartozása van. Fentiekben kérném szíves segítségüket arra figyelemmel, hogy jelenleg a helyi önkormányzatok 99,9%-ának követelésállománya tele van a fentiekhez hasonló követelésekkel, melyek csak növekszenek évről évre, és a megfelelő leltározása elmarad, melyet sorra állapítanak meg a belső és külső ellenőrzések.
Részlet a válaszából: […] ...adósságrendezési eljárása során egyezségi megállapodás keretében elengedett,c) amelyre a felszámoló által adott írásbeli igazolás (nyilatkozat) szerint nincs fedezet,d) amelyre a felszámolás, az adósságrendezési eljárás befejezésekor a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. augusztus 26.

Polgármesteri hivatal, illetve önkormányzat adószáma

Kérdés: A községi önkormányzatnak és a polgármesteri hivatalának az adószáma megegyezik? Nem kell, hogy külön legyen az önkormányzatnak és külön a polgármesteri hivatalnak? Nem körjegyzőség esetén? Melyik jogszabály határozza meg?
Részlet a válaszából: […] ...hogy a pályázó rendezett munkaügyikapcsolatokkal rendelkezzen, és adótartozása nem lehet, amelyet a pályázónevére szóló tartozásmentes igazolással kell igazolni. Vagyis, ha a pályázó azönkormányzat, akkor rendelkeznie kell külön adószámmal. Az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 7.

Rehabilitációs hozzájárulás

Kérdés: Az önkormányzathoz, illetve annak hivatalához (körjegyzőség) tartozik az iskola, óvoda, konyha. A rehabilitációs hozzájárulás tekintetében egységenként kell nézni a létszámot, vagy összességében? A körjegyzőség adja be a rehabilitációsjárulék-bevallást?
Részlet a válaszából: […] ...költségvetésiszerv elsősorban szakmai célú költségvetési keretekkel rendelkezik, amelyekfelett kötelezettségvállalási, teljesítésigazolási joggal és felelősséggel bír.Az önállóan működő költségvetési szervezet polgári jogviszonyok alanya lehet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 27.

Őstermelő

Kérdés: Önállóan működő és gazdálkodó általános iskolánk főzőkonyhát üzemeltet. Kérdésünk az lenne, hogy ha mezőgazdasági őstermelőtől szeretnénk felvásárolni a konyha részére, ezt hogyan tudjuk teljesen szabályosan megtenni? Milyen nyilatkozatokat kell kérni az őstermelőktől? Változtat-e valamin az a tény, hogy nyugdíj, főállás mellett őstermelő, akitől felvásárolnánk, vagy nincs állása, csak őstermelő?
Részlet a válaszából: […] ...a sajátgazdaságában az Szja-tv. 6. számú mellékletében felsorolt termékekelőállítására irányuló tevékenységet folytat, és ennek igazolására őstermelőiigazolvánnyal rendelkezik. Ideértve a mezőgazdasági és vidékfejlesztésitámogatási szerv által...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Polgármesterek költségátalányának személyijövedelemadó-vonzata

Kérdés: Polgármester részére az 1994. évi LXIV. törvény 18. § (2) bekezdése szerint fizetett költségátalány után 2010. január 1-jét követően milyen adózási és járulékfizetési szabályokat kell alkalmazni?
Részlet a válaszából: […] ...kötelezettség is ennek megfelelően alakul. Ha a magánszemély azadóelőleg megállapításához tett nyilatkozatában tételes igazolássalelszámolható költség levonását kérte, és a nyilatkozat alapján levont költségmeghaladja az összevont...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Egyszerűsített bevallás

Kérdés: Tudomásunk szerint ismét változik a személyi jövedelemadó megállapításának rendszere 2009-től, bevezetésre kerül az egyszerűsített bevallás. Mit jelent ez pontosan, ki választhatja, és milyen határidőket kell figyelni?
Részlet a válaszából: […] ...is, így a munkáltató(k) és/vagykifizető(k) magánszemélyre vonatkozó adatszolgáltatásait, továbbá azadókedvezmény(ek)re jogosító igazolás(ok)kal kapcsolatos adatokat. Mindezösszehasonlítható az adózó birtokában levő igazolásokkal. Könnyenellenőrizhető, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 3.

Polgármester költségátalányának adózása

Kérdés: A Pök-tv. 18. § (2) bekezdése kimondja, hogy a "polgármestert, választása szerint – a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – költségátalány illeti meg. A költségátalány mértéke – a képviselő-testület döntése alapján – a polgármester illetménye, illetve tiszteletdíja 20-30%-ának megfelelő összeg. Az alpolgármester esetében a költségátalány mértéke az illetménye, illetve tiszteletdíja 10-20%-ának megfelelő összeg." A törvény által biztosított költségátalány mentes-e a személyi jövedelemadó alól, vagy számlával igazoltan lehet csak elszámolni adómentesen úgy, mint a hivatkozott törvény 18. § (1) bekezdésében?
Részlet a válaszából: […] ...egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvény szerint megállapított költségátalány összegét igazolás nélkül elszámolhatja a költségátalányra jogosult magánszemély. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a költségátalány...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. március 16.

A polgármesteri tisztség ellátásával összefüggésben felmerülő költségek

Kérdés: A 2003. évi XLV. tv. 38. § (9) bekezdése módosította a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényt. Ezen módosítás 2003. július 1-jétől hatályos. A képviselő-testület a polgármesternek 30, az alpolgármesternek 20 százalékban állapította meg a költségátalány mértékét. Azt szeretném megtudni, hogy milyen költségek tartozhatnak ide a polgármesteri tisztség ellátásával összefüggő "szükséges költségek" közé. Az eddigi gyakorlat alapján jellemzően milyen költségeket lehet a költségtérítéssel elszámolni (útiköltség-térítés, gépkocsihasználat, étkezés, repi, ajándék)?
Részlet a válaszából: […] ...költségtérítésnek, az érintett magánszemély jövedelmeként adóköteles. Az Szja-tv. 3. számú mellékletének II. 2. pontja alapján igazolás nélkül elszámolható költség a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. december 9.