Start munkaprogram keretében előállított mezőgazdasági termékek átadása

Kérdés: A 2013. október 29-i 187. számú lapban megjelent 3552. kérdésre adott válasszal összefüggésben további kérdést szeretnék feltenni. Az önkormányzat költségvetésén belül, a Start közmunkaprogram keretében előállított mezőgazdasági termékek átadásra kerülnek annak az önkormányzati intézménynek, amelyik üzemelteti az önkormányzat tulajdonában lévő konyhát. A fenti kérdésszám alatt adott válaszban az átadásra vonatkozóan két megoldás lehetséges.
1. Az önkormányzat értékesíti az intézményének a terményeket. Ebben az esetben élelmiszert vásárol az intézmény az önkormányzattól, ezért annak költsége megjelenik a konyha pénzforgalmi kiadásai között, mint élelmiszer-beszerzés, ami hatással lesz az egy adagra jutó nyersanyagköltség meghatározásakor. (A konyha kiadásai között szerepel.)
2. Térítés nélküli átadás. Ebben az esetben az átvevő intézménynél mi a számviteli elszámolás módja? Az egyértelmű, hogy a készletmozgást meg kell jeleníteni a 2-es számlaosztályban az átadó önkormányzatnál és az átvevő intézménynél is, az azonban nem, hogy ki kell-e mutatni a konyha költségei között a térítés nélkül kapott élelmiszer értékét. Ha igen, mi a könyvelési tétel? Amennyiben nem kell könyvelni a konyha élelmiszer-kiadásai között, akkor hogyan lesz kihatása a térítési díjra, azon belül is az élelmezési norma meghatározásában?
Részlet a válaszából: […] A kérdés szerint az önkormányzat végzi a termények előállítását. A Számviteli tv. 51. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a termények előállítási értéke a közvetlen önköltség, ezen az értéken történik a főkönyvi könyvelésben az állományba vétel. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. január 7.

Ingyenes átadás

Kérdés: A kérdésünk az önkormányzati követelésállomány 100%-ban önkormányzati tulajdonú kft.-nek történő ingyenes átadására, valamint a követelés engedményezésének könyvekben való szerepeltetésére vonatkozik a kft. szempontjából. Helyes-e az eljárásunk, illetve hogyan történik számviteli elszámolása? A követelést nem ismerték el.
Részlet a válaszából: […] ...jogcím és a követelés engedményezése szükséges. Az engedményezés csak írásban érvényes.Az engedményezési szerződés gyakorlata a költségvetési szerveknél is előfordul, ami a speciális jogügyletek közé tartozik, jogi lehetősége adott, de – ahogy írjuk –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 19.

Negyedéves mérlegjelentés

Kérdés: Mik a negyedéves mérlegjelentés leadásának főbb időpontjai, és mi a negyedéves mérleg­jelentés oszlopainak tartalma?
Részlet a válaszából: […] ...napjáig, a negyedik negyedévre vonatkozóan gyorsjelentésként a tárgynegyedévet követő negyven napon belül, az éves jelentést az éves költségvetési beszámoló benyújtásának határidejével megegyezően kell az irányító szervhez benyújtani.Az irányító szerv az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. március 19.

Start munkaprogram

Kérdés: A Start közmunkaprogram keretében ingyenesen kapott az önkormányzat élő malacokat, melyeket le szeretnénk vágni, és a húsokat az üzemi konyhára beszállítani. Milyen kötelező nyilvántartásokat kell vezetnünk, és a könyvelésben hogyan kell szerepeltetni?
Részlet a válaszából: […] ...32. <br> §-ának (3) bekezdése szerint a malacot piaci értéken kell nyilvántartásba venni, azonos irányító szerv alá tartozó költségvetési szervek közötti térítésmentes átadás esetén a malac bruttó értéken kerül nyilvántartásba. Ekkor az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. január 8.

Önkormányzat által termelt mezőgazdasági termékek értékesítése

Kérdés: Önkormányzatunk teljes mértékben támogatásból mezőgazdasági termékeket állít elő. Ha a támogatási részt levesszük, az így megtermelt termékek önköltsége nulla lesz. A megtermelt termék (zöldség) egy részét saját konyhának szeretnénk átadni, a megmaradó részt értékesítjük, illetve szociális juttatásként használjuk fel. A konyhát nem az önkormányzat, hanem egy általa alapított költségvetési szerv üzemelteti.
Milyen áron és hogyan adjuk át az így megtermelt zöldségeket (térítésmentesen vagy számlázva)? Hogyan történik ennek a számviteli, könyvviteli elszámolása?
Részlet a válaszából: […]  Önkormányzatuk támogatást kap mezőgazdasági termékekelőállítására. A támogatás fedezi a termékek előállításával kapcsolatosköltségeket. Az a tény, hogy a termeléssel kapcsolatos kiadásokra fedezetetnyújt a támogatás, nem azt jelenti, hogy az önköltség nulla lesz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 3.

Térítés nélküli átadás

Kérdés: A költségvetési szervként működő többcélú kistérségi társulás több település társult önkormányzataiból jött létre 2004-ben. Az évek során több, eszközbeszerzésre irányuló pályázatot is nyertünk, amelyek keretében a társult önkormányzatok részére használatra átadtuk ezeket az eszközöket (közmunkapályázatok stb.), mivel a feladatellátás ott valósul meg. Több éve már, hogy használják ezeket az eszközöket, és az önkormányzatok úgy döntöttek, hogy ezekre vonatkozóan szeretnék a tulajdonjogot megszerezni. Társulásunk a működése óta alanyi mentes az áfakört tekintve, és az eszközök beszerzésekor sem igényeltünk vissza áfát, ezek fedezete is adómentes volt. Az alábbi esetekben keletkezik-e áfabefizetési kötelezettségünk, van-e számlakibocsátási kötelezettségünk? Illetve az átvevő önkormányzatoknak van-e áfabefizetési kötelezettsége?
1. Térítésmentesen adjuk át az eszközöket az önkormányzatoknak.
2. A társulás könyveiben szereplő értéken (értékcsökkentett) vagy megegyezés alapján egy bizonyos összegért adjuk át az eszközöket az önkormányzatoknak. Illetve mivel egy épületről is szó van, amelynek forgalmi értéke 20 000 000 Ft, ebben az esetben van-e következménye áfastátuszunkra az átadás-átvételnek?
Részlet a válaszából: […]  Az áfában a térítés nélküli átadás akkor keletkeztetáfafizetési kötelezettséget az átadónál, ha volt az eszközzel kapcsolatbanelőzetesen felszámított adólevonási joga. A kérdés szerint a társulás alanyiadómentes az alakulástól kezdve, így áfalevonási jog fel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. június 12.

Önkormányzati kisbusz üzemeltetése

Kérdés: Községi önkormányzatunk kisbuszt vásárolt. A jogszabályoknak megfelelő üzemeltetéssel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy milyen szabályzatokat, dokumentumokat szükséges használnunk. A szabályzatokat kinek kell meghoznia? A képviselő-testületnek vagy a jegyzőnek? Milyen szabályzatokat szükséges készíteni abban az esetben, ha az önkormányzat a feladatai ellátására használja (pl. idősek számára gyógyszerbeszerzés, szakorvoshoz történő szállítás stb.), illetve ha bérbe adja? Önköltség-számítási szabályzat szükséges-e, vagy "elég" csak az üzemeltetési? Bérbeadás esetén a bérbeadás összegének meghatározása kinek a hatáskörébe tartozik: testület, polgármester vagy jegyző? Vállalkozási tevékenységnek számít-e ez, és kell-e az alapító okiratot módosítani? Mi a teendő az ingyenes (pl. sportegyesület részére) vagy kedvezményes bérbeadás esetén? Összességében egy önkormányzat tulajdonában lévő kisbusz üzemeltetésével és bérbeadásával kapcsolatos mindenfajta szabályozási, dokumentumhasználati, hatásköri kérdésekben kérném segítségüket.
Részlet a válaszából: […] ...meghatározására is, azzal, hogy az ár meghatározásánálfigyelembe kell venni az Ámr. 12. § (6) bekezdésének előírásait, vagyis aköltségvetési szerv e tevékenységeiből származó bevételének fedeznie kell avégzett tevékenységgel összefüggő valamennyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Térítésmentesen átadott ingatlan közüzemi költségeinek áfája

Kérdés: Önkormányzatunk több – önállóan gazdálkodó jogi személynek minősülő – költségvetési és egyéb szervnek biztosít a működéséhez térítésmentesen ingatlant, azonban az ingatlan közüzemi költségeit a használóval megtéríttetjük. Kérdésünk, hogy kell-e emiatt számlát kiállítanunk, valamint hogy milyen adómérték alá tartozik a közüzemi költség továbbszámlázása?
Részlet a válaszából: […] ...önkormányzat által a különböző – jogi személynek minősülő- költségvetési és egyéb szervek felé térítésmentesen használatba adottingatlanok használatával kapcsolatos költségek megtérítése az Áfa-tv. 259. § 4.pontja szerinti bérbeadás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 17.

Önkormányzattól térítés nélkül átvett épület nyilvántartási szabályai

Kérdés: Az önkormányzat mint tulajdonos térítés nélküli használatra átadta az épületeket intézményünk részére. Kinek kell nyilvántartania az ingatlanokat, kinek a mérlegében szerepel, és ki számol el értékcsökkenést ezen épületek után? Intézményünknek mit és hogyan kell nyilvántartania?
Részlet a válaszából: […] ...önkormányzat által térítés nélkül használatba átadott épületeket abban az esetben kell a költségvetési szervnek a főkönyvi könyvelésében kimutatnia, lineáris értékcsökkenést elszámolnia, leltároznia és év végén a mérlegben kimutatnia, ha az adott épület...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. február 3.

Berendezések korszerűsítésének elszámolása

Kérdés: Az önkormányzat a közvilágítási berendezések korszerűsítésével a DÉDÁSZ-t bízta meg. Az elkészült munkát a DÉDÁSZ egy összegben számlázta, melyre 5 évre részletfizetést engedélyezett, ezért a részletfizetéskor kamatot is kell fizetni. Ez évben fizeti az önkormányzat az első részletet és a kamatot. Az elkészült és üzembe helyezett berendezések tulajdonjogát térítés nélkül, véglegesen, könyv szerinti értéken az üzemeltetés idejére az önkormányzat a DÉDÁSZ részére átadta. Az átadás áfavonzatára vonatkozó választ a Költségvetési Levelek 4. számának 107. kérdésében megkaptam. Hogyan történik helyesen a számviteli elszámolása?
Részlet a válaszából: […] A kérdés két gazdasági eseményt tartalmaz, ezért az elszámolást ennek megfelelően kell végrehajtani.Az első gazdasági művelet a berendezések korszerűsítése, amely részletre történő beszerzésnek (vásárlásnak) minősül. A korszerűsített eszközök számla szerinti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. augusztus 5.
1
2