Munkába járás költségtérítése

Kérdés:

A polgármesteri hivatalnál vezetői pozíciót betöltő munkavállalónk 44 km-ről jár be dolgozni saját gépkocsival. Munkába járás címen, adómentesen, maximum 15 Ft/km számolható el (jelenleg ezt téríti neki a hivatal). Mivel a benzinárak jelentősen megnövekedtek, jelentős költségtöbblettel jár a dolgozó munkába járása.
1. Megállapodhatunk-e úgy, hogy munkába járásként, a kiküldetésként elszámolható módon határozzuk meg a költségtérítést (amortizáció + NAV szerinti normafogyasztás), és így az adómentesen elszámolható (munkába járás) feletti részt is megkapja a munkavállaló (természetesen bérként adózva és megfizetve utána a szochót)?
2. Ha az 1. pont kivitelezhető, lehetséges-e alacsonyabb vagy magasabb fogyasztás meghatározása is, eltérően a kiküldetésben meghatározott, cm³ után előírt NAV szerinti normafogyasztásnál?
3. A szabályzatunkba ezt a döntésünket bele kell-e foglalni, vagy ez lehet egy egyedi megállapodás a munkavállalónkkal? Ha a szabályzatba bele kell foglalni, akkor lehetséges, hogy ez az emelt összegű költségtérítés csak egyedi döntéssel és megállapodással, rendkívüli esetekben, egyedi (magasabb) felelősséget igénylő munkakörben áll fenn?
4. Ha ez a megállapodás járható út, milyen dokumentáció szükséges, hogy ez az emelt költségtérítés adható legyen a dolgozónak (pl.: szabályzaton átvezetés, munkáltatói intézkedés, valamilyen egyedi megállapodás stb.)?

Részlet a válaszából: […] ...bármilyen metódus, számítási módszer alapján meghatározhatja.Közalkalmazottak esetében azonban – véleményünk szerint – csak a költségvetés keretei között dönthet erről az arra jogosult döntéshozó (pl. költségvetési szerv vezetője vagy magasabb szintű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Egyéni vállalkozó részére útiköltségek térítése

Kérdés: Egyik intézményünk "A köznevelési és kulturális intézményekben működő tehetséggondozó programok támogatása" című nyertes pályázat keretében a projektvezetői feladatokat egyéni vállalkozóval kötött megbízási szerződés keretében végezteti el. A megbízási szerződés tartalmazza, hogy az elvégzett feladatok ellenértéke az egyéni vállalkozó által benyújtott számla ellenében kerül kifizetésre. Továbbá tartalmazza, hogy a vállalkozó a megbízási időszakra vonatkozóan útiköltség-díjazásban részesül. A szerződés nem tartalmaz a költségtérítések kifizetésével kapcsolatban további információkat. Egyéni vállalkozónak hogyan lehet útiköltség-térítést fizetni?
1. Amennyiben útiköltség-térítés kifizetésére kerül sor, akkor feltétel-e, hogy a szerződésben rögzítsék a kifizetés módját, feltételeit, mértékét?
2. Kérhetjük-e a vállalkozótól, hogy az útiköltség-térítésről is állítson ki számlát, hiszen véleményünk szerint a kiküldetési rendelvényt az Szja-tv. 3. §-ának 10) pontja értelmében csak a saját, illetve külsős jogviszonyban álló munkavállalók kiküldetésének esetében lehet alkalmazni?
3. Ki lehet-e fizetni az egyéni vállalkozó által ellátott feladatokhoz kapcsolódóan kiküldetési rendelvény alapján, vagy csak sima útnyilvántartás alapján az útiköltség-térítést az Szja-tv. 3 mellékletének II. 6. pontjában előírt adómentes határig? Ha igen, milyen bizonylat szükséges a költségtérítés kifizetéséhez?
Részlet a válaszából: […] ...kifizetett díjazást is, az egyéni vállalkozók jövedelem- és költségelszámolására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A költségvetési szerv egyéni vállalkozó részére kiküldetési rendelvény vagy útnyilvántartás alapján nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. augusztus 15.

Önkormányzat tulajdonában lévő személygépkocsi polgármester általi magáncélú használata

Kérdés: A polgármester jogviszonya különleges foglalkoztatási jogviszony, és adójogi szempontból az Szja-tv. 25. §-ának hatálya alá tartozik. A Mötv. 71. §-a alapján a polgármester költségtérítésre jogosult, azonban a hivatalnál is keletkeznek a feladatellátásához kapcsolódó kiadások, például a hivatali számítógép-használat, a hivatali utazás szállásköltsége, a hivatali gépjármű használata. A kérdés az, hogy a hivatal hogyan számolja el a polgármester általi hivatali gépjármű-használatot? Megoldás lehet-e az, ha a képviselő-testület megállapít a polgármester részére egy éves kilométerkeretet a hivatali gépjármű személyes használatára, és a polgármester havonta elszámolólapot állít ki a kilométeróra állásáról, a cégautóadó-fizetési kötelezettség megfizetése mellett? Az Szja-tv. 1. sz. melléklete szerint adómentes a személygépkocsi magáncélú használata. Általános szabály, hogy ami után szja-t nem kell fizetni, az után más járulékot sem. A cégautóadó megfizetése mellett a kilométerek nyilvántartásának vezetése az üzemanyag-felhasználás miatt szükséges.
Részlet a válaszából: […] ...Természetesen a hivatalnak meg kell fizetnie a gépkocsi után a cégautóadót.Az Ávr. 13. §-a (2) bekezdésének f) pontja szerint a költségvetési szerv vezetője belső szabályzatban rendezi a működéséhez kapcsolódó, pénzügyi kihatással bíró, jogszabályban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. szeptember 22.

Kiküldetés hivatali jellegének megkérdőjelezhetősége

Kérdés: Költségvetési intézmény belső ellenőre olyan kiküldetési rendelvényt tárt fel, amelynél megkérdőjelezhető a kiküldetés hivatali jellege. Ezért az intézmény vezetője úgy döntött, hogy megfizeti utána a szükséges adókat. A kiküldetés során a dolgozó napidíjban is részesült, melynek volt adómentes és adóköteles része is. Milyen adókat kell ilyen esetben fizetni, és hova kell könyvelni a kiküldetést, illetve a napidíjat?
Részlet a válaszából: […] ...a körülmények alapján nem hivatali jellegű volt, nem felel meg a hivatali, üzleti utazás (kiküldetés) Szja-tv. szerinti fogalmának, akkor költségvetési szerv esetében véleményünk szerint nincs lehetőség költségtérítés, napidíj kifizetésére. Ebben az esetben ugyanis ez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 19.

Szolgálati kerékpárok I.

Kérdés: Szolgálati kerékpárokat szeretne vásárolni az önkormányzat a dolgozók egy részének. Van-e olyan szabály, amely rendelkezik arról, hogy milyen munkakörökben adható ilyen eszköz, és keletkezik-e a munkáltatónak adó- és járulékfizetési kötelezettsége ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...szükséges a kerékpár használata.A 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (Ávr.) 13. §-a (2) bekezdésének f) pontja alapján a költségvetési szerv vezetője belső szabályzatban rendezi a gépjárművek igénybevételének és használatának rendjét....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Kiküldetési rendelvény alkalmazása

Kérdés: Cégünk 1 fő anyagbeszerzővel rendelkezik, aki cégautóval dolgozik. Emellett vannak olyan munkakörök, amelyek ellátása igényli a folyamatos gépkocsihasználatot. Mivel ezt a cég biztosítani nem tudja, a dolgozó saját autójával végzi munkahelyi feladatait. Ilyen munkakör például a létesítményvezető, aki napi szinten telephelyéről a központba, vagy a telephelyek között, vagy anyagbeszerzés címén a telephelyen és a településen belül ingázik. A telephelyek és a központ is ugyanazon a településen belül található. Kiküldetési rendelvénnyel – ezekben az esetekben – elszámolható-e a saját gépkocsihasználat költsége?
Részlet a válaszából: […]  A kiküldetési rendelvény a kifizető által két példánybankiállított bizonylat, amely tartalmazza a magánszemély azonosító adatait, agépkocsi azonosító adatait a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.törvény (Szja-tv.) 3. §-ának 83. pontja szerinti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. április 10.

Szakmai vizsgaelnök és kamarai képviselő megbízása

Kérdés: Szakképző iskolában a szakmai vizsgákhoz delegálják az elnököt és a kamarai képviselőt. A vizsgáztatásra szóló megbízólevelet konkrét személyre adják ki (aki névjegyzékben szerepel). Helyes eljárásnak tekinthető-e, ha a gazdasági szervezet által kiállított számla alapján fizetjük ki a megbízási díjat, ha a vizsgáztatással megbízott személy a gazdasági szervezet tagja, és a szervezet végezhet ilyen tevékenységet (vizsgáztatás)?
Részlet a válaszából: […] ...sor.Mindezek alapján tehát megállapítható, hogy a vonatkozójogszabályok előírják, hogy a magánszemélyt a miniszter (általa kijelöltköltségvetési szerv), a kamara vagy szakmai szervezet bízza meg (kéri fel,jelöli ki), ugyanakkor a Vizsgadíj rendelet – megjegyezzük...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Gépkocsi hivatali célú használata

Kérdés: Intézményünk önálló gazdálkodási jogkörrel rendelkező önkormányzati költségvetési szerv. Gépkocsit hivatali célú használatra nemrégiben kaptunk, de a pontos elszámolásban még bizonytalanok vagyunk. Eddig jelentkező gondjaink a következők: 1. Ritkán külföldi útjaink is előfordulnak, de az ott vásárolt üzemanyagról a nálunk használatos bizonylattól eltérő dokumentumot állítanak ki. Hogyan kell forintban szabályosan elszámolni a külföldön vásárolt üzemanyagot? 2. Belföldi forgalomban üzemanyag-megtakarítás esetében milyen módon kell vagy lehet juttatásban részesíteni a gépkocsivezetőt, annak milyen szja-vonzata van, illetve üzemanyag-túllépés esetén mi a teendő? Van-e ún. túllépési határ, amitől már szankciót kell alkalmazni? Fentieken kívül esetenként rendezvényeinken külföldi állampolgárságú előadók is közreműködnek, amiért előadói díjat kapnak. Ezenfelül utazási költségtérítésben részesíthetők-e? Ha a válasz igen, akkor milyen formában? Információnk szerint az ottani szolgáltatók számlát intézményünk részére nem állítanak ki. Az előadók csak az adott országra vonatkozó jeggyel tudnának elszámolni, de azt visszautazás miatt nem is tudják leadni. A külföldi fizetőeszközben vásárolt jegyet hogyan lehet szabályszerűen forintban kifizetni?
Részlet a válaszából: […] ...felmerült kiadásának a forintbanvaló kiszámításánál.A személyi jövedelemadó szempontjából nincs törvényiakadálya annak, hogy a költségvetési szerv az üzemanyag-megtakarítás értékétkifizesse a tulajdonában (üzemeltetésében) lévő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 7.

Ruházati költségtérítés elszámolása

Kérdés: Felügyelőségünk központi költségvetési szerv, dolgozóink a Ktv. alá tartoznak, kivéve a fizikai munkakörben dolgozó munkatársaink, akik a Ktv. 2001. július 1-jei módosításával kikerültek a Ktv. hatálya alól. Köztisztviselőinknek – a törvényi kereteket figyelembe véve – az idei évben 66 000 Ft ruházati hozzájárulást fizetünk ki, mely összeggel – belső vezetői utasítás alapján – a juttatásban részesülő dolgozóknak a felügyelőség nevére kiállított ruházati számlával kell elszámolniuk. A köztisztviselőkkel egy időben az Mt. alá tartozó munkatársaink is részesülnek ruházati hozzájárulásban. A részükre kifizetett ruházati hozzájárulás adómentesen adható-e, illetve a munkáltató – mint kifizető – helyettük átvállalhatja-e a személyi jövedelemadót (44%-os kifizetői szja), vagy pedig a dolgozónál ez a juttatás összevonandó jövedelem, s tőlük kell levonnunk az adót?
Részlet a válaszából: […] Az idevonatkozó törvényi rendelkezés (Szja-tv. 1. számú melléklet 5.5. pont) szerint a Ktv. alapján a magánszemélyt megillető ruházati költségtérítés legfeljebb a törvényben előírt kötelező mértékig adómentes.Az említett dolgozók a Ktv. 2003. július 1-jétől hatályos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. december 14.

Köztisztviselőt megillető ruházati költségtérítés elszámolása

Kérdés: A 2003. január 1-jétől hatályos Szja-tv. szerint a Ktv. előírása alapján adott ruházati költségtérítés adómentes. A ruházati költségtérítés felhasználásának eddigi gyakorlata az volt, hogy készpénzben megkaptuk a ruhapénzt, majd számlával kellett igazolni annak felhasználását. Egy tájékoztatón ezzel kapcsolatban az hangzott el, hogy a tv.-módosítás miatt nem kell a köztisztviselőnek a ruházati költségtérítés felhasználását számlával igazolni. Kell-e vagy nem a köztisztviselőknek ez évben számlával igazolni a készpénzben megkapott költségtérítés felhasználását? Amennyiben nem kell számlával igazolni a felhasználást, akkor a munkáltató saját szabályzatára hivatkozva előírhatja-e a számlával történő igazolást?
Részlet a válaszából: […] ...címén kapott összeg felhasználását, mivel ez a juttatás 2003. január 1-jétől adómentes bevételnek minősül. Ettől függetlenül a költségvetési intézmény vezetője a Ktv. 49/G. § (5) bekezdése alapján meghatározhatja a költségtérítés kifizetésének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. augusztus 5.
1
2