Bérbe adott ingatlanon a bérlő által végzett nyílászárók cseréjének számviteli elszámolása

Kérdés: Önkormányzati bérlakásnál a nyílászárók cseréje a bérlő feladata. Önkormányzatunknál a költségek felét az önkormányzat biztosítja úgy, hogy a felújítás teljes költségét számla alapján kifizeti, 50%-ot pedig kamatmentes kölcsönként megelőlegez a bérlőnek. A csere teljes költsége felújításként jelenik meg, hisz a lakás értéke megemelkedik, viszont így a kölcsön, kiadás soron nem jelenik meg az összeg bérlőt terhelő fele, pedig azt az alapján kellene előírnunk követelésként a B74 rovaton. Hasonló témájú levél már jelent meg a Költségvetési Levelek 179. számában, de az 2013. évi keltezésű volt, és azóta jelentősen megváltoztak a számviteli szabályok. Mi a helyes könyvelési mód ebben az esetben? Mi alapján tudjuk előírni a kölcsönt és hogyan?
Részlet a válaszából: […] ...külön ügyletként javasoljuk az önkormányzat könyvében felvenni az alábbiak szerint:1. Kötelezettségvállalások, más fizetési kötelezettségek nyilvántartásba vétele költségvetési számvitel szerinta) A nyílászárók cseréjéről szóló vállalkozási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. november 29.

Vállalkozási eredmény felhasználása

Kérdés: Központi költségvetési szervnél (nem oktatási intézmény) 2013. év előtt keletkezett, adózott vállalkozási eredményt szeretnénk részben felhasználni. Melyek a felhasználás és a könyvelési feladatai 2014-ben a pénzügyi és költségvetési számvitel szerint? A fel nem használt összeget milyen feltételekkel lehet az elkövetkezendő évben (években) felhasználni? Milyen feltételekkel lehet a tárgyévben képződő vállalkozási eredményt 2015-ben vagy azt követően felhasználni? Kell-e a teljes adózás utáni összegre 2014. évi kötelezettségvállalás?
Részlet a válaszából: […] ...adó mértéke.A vállalkozási tartalékba helyezett összeget a kötelezők szerint tudják felhasználni:– vállalkozási tartalékot terhelő kötelezettségek teljesítése,– vállalkozási tevékenységek veszteségének rendezése,– a költségvetési szerv által meghatározott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. október 14.

Termékbeszerzéshez kapcsolódó adófizetési kötelezettség, illetve adólevonási jog

Kérdés: Gyakran kérdésként merül fel, hogy az adózási forma változása esetén a korábban beszerzett termékekkel kapcsolatban keletkezik-e adófizetési kötelezettség, 1. ha megszűnik az adott szervezet adóalanyisága (pl. jogutód nélküli megszűnés, jogutódlással történő megszűnés, a 4/A § szerinti közhatalmi tevékenység folytatása miatti adóalanyiság megszűnése), 2. ha az adott szervezet adóalanyisága nem szűnik meg, de az adóalanyi státusa megváltozik (pl. az általános szabályok szerint adózó adóalany alanyi adómentességet választ), 3. ha az adott szervezet adóalanyisága nem szűnik meg, az adóalany státusa sem változik, de a szóban forgó terméket adólevonásra nem jogosító (pl. tárgyi adómentes) tevékenységekhez való felhasználási aránya megváltozik (pl. az adóalany egyéb ingatlan-bérbeadásra vonatkozóan adókötelezettséget választ tárgyi adómentesség helyett, illetve fordítva, ha az ingatlant átminősítik, ha a felhasználási arány az államháztartási támogatás folyósítása miatt változik meg). A kérdés különösen akkor merül fel, ha a termékkel kapcsolatos előzetesen felszámított adó levonható volt, és az adólevonási jog gyakorlását kizáró változás ezt követően következik be.
Részlet a válaszából: […] ...illetve a felhasználási arány megváltozik, akkor a termékkelkapcsolatos korábban levonható előzetesen felszámított adó miatt különbözőkötelezettségek keletkeznek: rendszerint vagy egy újabb adóköteles ügyletvalósul meg [így van ez a 7. § (1) bekezdés b)-c) pontokban]...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 7.