PDF-számla befogadása

Kérdés: Egyik partnerünk azzal keresett meg bennünket, hogy jelenleg még nem tudnak elektronikus számlát kiállítani, de a számláik aláírás és pecsét nélkül is érvényesek, ezért a PDF-formátumban megküldött számláik ugyanúgy hivatalosak és jogszerűek, mint a postán küldött és papírra nyomtatott számlák. Szeretnék a jövőben a papíralapú számlázást kiváltani e-mailen megküldött számlákkal. Ezzel papírt, postaköltséget takarítanának meg, és a jelenlegi helyzetben kockázatmentesen, jóval gyorsabban tudnák eljuttatni a számlákat. Sokféle álláspontot olvastunk ezzel kapcsolatban. Befogadhatjuk a PDF-formában, e-mailben küldött számlát?
Részlet a válaszából: […] A hatályos jogszabályok és a NAV állásfoglalása szerint az olyan PDF-számla, amely nem tartalmaz digitális aláírást és/vagy időpecsétet – azaz sima PDF-számla –, befogadható úgy, hogy a felek előzetesen meg-állapodnak a számlakibocsátási és -befogadási eljárásukról,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. június 23.

Számla javítása

Kérdés: A szállítói számlán valamely adat nem szerepel helyesen. A Költségvetési Levelek 290. számában az 5174. számú kérdés-felelet szerint "A számlát nem szükséges, sőt nem is szabad visszaküldeni, hiszen azt már a könyvviteli rendszerükben rögzítették. A számlának javítható hibája van, ezért nem sztornószámlát kell kiállítani, hanem a számla kiállítóját fel kell hívni, hogy az Áfa-tv. 170. §-a szerinti számlával egy tekintet alá eső okirattal módosítsa a bizonylatot. Ez esetben az eredeti számla és a módosító bizonylat együttesen érvényes". Ez az okirat nem beszigorított. Az áfabevallásban az eredeti számla szerepel, nem íródik át az okiratban feltüntetett adatokra. Befogadhatom-e 2020. július 1-jétől a " számlával egy tekintet alá eső okiratot", ha 2020. július 1. napjától valamennyi belföldi adóalany online köteles adatot szolgátatni a NAV felé valamennyi, más belföldi adóalany részére kiállított számla vagy számlával egy tekintet alá eső okirat adatáról, függetlenül attól, hogy a számlát vagy a számlával egy tekintet alá eső okiratot számlázóprogramból vagy kézi számlatömbből állította ki?
Részlet a válaszából: […] A hivatkozott kérdésben foglalt tényállás szerint az adott számlát kiegyenlítették, és azt követően vették észre a számla hibáját. Ilyen esetben a számlát már nem lehet visszaküldeni, hiszen azt iktatták, rögzítették a számviteli rendszerben. Természetesen, ha a számla...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. június 2.

Humán-egészségügyi szolgáltatás számlázása

Kérdés: Intézményünk önkormányzati tulajdonú egészségügyi közszolgáltatást nyújtó költségvetési szerv. Az alaptevékenységünk humán-egészségügyi szolgáltatás. Működtetünk pénzbeszedő helyeket, ahol intézményünk nevében a kollégák számlát/nyugtát állítanak ki a páciensek részére a vizsgálatok fizetendő összegéről, illetve ezen összegeket átveszik tőlük. A következő kérdésekben kérjük álláspontjukat:
1. Az Áfa-tv. 160. §-ának (1)–(2) bekezdése értelmében a mi esetünkben a főigazgatónak minden érintett kollégát – egyesével – meg kell írásban hatalmaznia az egészségügyi szolgálat nevében történő számlakiállítási joggal?
2. Minden érintett kollégának kell meghatalmazás arra, hogy a pénzt átvegye a betegtől?
3. A meghatalmazásoknak külön dokumentumként kell elkészülniük, vagy elég, ha a munka-köri leírásokba beleírjuk mint ellátandó feladatokat?
4. Az Áfa-tv. 160. §-ának (3) bekezdése ügyletenként 1 fő meghatalmazott jogosultságát engedélyezi. A recepció nálunk 10 fő, és jelen esetben mindenki állít ki nyugtatömböt például laborlelet, egészségkártya kiadásáról, személyes kíséret díjáról stb. De ugyanez értelmezhető az osztályokon az asszisztensekre is, akik vizsgálati díjakról, leletkiadásokról szóló számlákat/nyugtákat készítenek. Mivel 8.00-20.00-ig van rendelés hétköznapokon, ezért mindennap 2 fő látja el a feladatokat. Hogyan értelmezhető erre az esetre az Áfa-tv. hivatkozott bekezdése? Mi lenne a szabályszerű eljárás? A vizsgálati díjakat a vizsgálat alkalmával készpénzben kiállított számla vagy nyugta ellenében kell a páciensnek kifizetni.
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 160. §-a arra az esetre vonatkozóan tartalmaz előírásokat, ha az adóalany helyett és nevében másik adóalany (másik intézmény vagy gazdasági társaság) állítja ki a számlákat írásbeli megállapodás alapján. Az intézmény saját dolgozói által kiállított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. december 12.

Előleg kezelése adómérték-változás esetén

Kérdés: Költségvetési szerv adóalanyként terméket értékesít. 2009. július 1-je előtt a vevő előleget fizetett, amelyről 20%-os adómértékkel számlát állítottunk ki. A termékértékesítés Áfa-tv. szerinti teljesítése 2009. július 1-je után történt. Mivel a teljesítés időpontjában a 25%-os adókulcsot kell alkalmazni, véleményünk szerint az előlegszámlát sztornírozni kell, és a teljes összegre kell kiállítani 25%-os adómértékkel a számlát.
Részlet a válaszából: […] Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvényekmódosításáról szóló 2009. évi XXXV. törvény 56. §-a értelmében, az Áfa-tv. etörvénnyel megállapított rendelkezéseit – az 57. és 58. §-ban foglalteltérésekkel – azokban az esetekben kell alkalmazni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. december 1.

Számítógéppel kiállított számla módosítása

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk, különböző beszerzéseket hajtottunk végre ez évben, ezeket gazdasági tevékenységünkhöz használtuk fel. A számlát részünkre helytelenül állították ki (számítógéppel kiállított számla), nem a megfelelő teljesítési időpont szerepel rajta. Mit lehet ez esetben tenni? Melyik időponttól vonhatjuk le az áfát?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 159. § (1) bekezdése szerint az adóalany köteles– ha e törvény másként nem rendelkezik – a 2. § a) pontja szerintitermékértékesítéséről, szolgáltatásnyújtásáról a termék beszerzője,szolgáltatás igénybevevője részére – ha az az adóalanytól...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Meghiúsult teljesítésű építkezés

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk. Új irodákat építtetünk, amelyeket később tárgyi eszközként akarunk nyilvántartásba venni. Az építtetés fővállalkozó révén történik. Az irodák átvételére szakaszonként kerül sor. Az utolsó, hatodik szakaszt nem vettük át, mert nem volt megfelelő szakmailag a munka, ezért felmondtuk a szerződést. Hogyan kell számlát kapnunk ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] A kérdés szerint a fővállalkozó építési, kivitelezésimunkálatok elvégzésére vállalt kötelezettséget a költségvetési szervmegrendelésére, fővállalkozói szerződés alapján. A fővállalkozó nem végezte elmegfelelően a munka szerződés szerinti ütemezésének hatodik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Visszáru áfája

Kérdés: Költségvetési intézmény vagyunk. Az egyik könyvkereskedő céggel kötött szerződés szerint nekünk, mint vevőnek, legfeljebb egy évig lehetőségünk van a megvásárolt termék visszaküldésére, mely esetén a teljes vételárat visszatérítik számunkra. A fel nem használt termékeket visszaküldtük, a vételárat megkaptuk. Kell-e számlát kibocsátani?
Részlet a válaszából: […] A köznyelvben a visszáru kifejezést általában két esetrealkalmazzák:– abban az esetben, amikor hibás teljesítés vagy más okmiatt az eredeti szerződés részben vagy egészen meghiúsul, és ennekkövetkezményeként a termékek részben vagy egészében visszakerülnek az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. június 12.

Intézmények közötti szolgáltatás kiszámlázása

Kérdés: Önállóan gazdálkodó költségvetési intézményhez részben önállóan gazdálkodók tartoznak. Az önálló intézménynek van csak adószáma és bankszámlaszáma. Az egyik részben önállóan gazdálkodó intézmény egy másik részben önállóan gazdálkodónak szolgáltatást végez a pedagógus szakvizsga és további keret terhére. Hogyan tudom kiszámlázni a szolgáltatást? A jelenlegi pénzügyi rendelkezésünk nem ad rá módot, nem lehet sem átutalással, sem pénztári ki-be fizetéssel megoldani.
Részlet a válaszából: […] Az 1190-es kérdésben részletesen kifejtésre kerül, hogymitől függ, hogy az adott intézmény önálló adóalanynak minősül-e, vagy sem. Ekérdés megválaszolása is függ attól, hogy a szolgáltatást nyújtó intézményekadóalanynak minősülnek-e vagy sem. A kérdés szerint a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 20.

Tankönyv-értékesítés

Kérdés: Iskolánk egyik dolgozója az iskola nevében értékesíti a tankönyveket. A számlák az iskola nevére szólnak, az intézmény ezeket teljes összegben kifizeti a kiadónak, vagyis az előzetesen felszámított áfát is. A számlák fedezetét a szülőktől beszedett pénz, illetve állami támogatás adja. Így az iskola "csak technikai közvetítő" a kiadó és a szülő között, aki a végső fogyasztó, az áfa alanya. Miért kell az iskolának az 5% vagy 25% áfát befizetnie, ha azt már egyszer a kiadó felé teljesítette, és amely összeg egyébként sem igényelhető vissza? Mivel az iskola többletjövedelemhez nem jut, miből fedezné ezt az áfabefizetést?
Részlet a válaszából: […] Az ügylet megítélése attól függ, hogy ki értékesíti saját nevében a tankönyvet, azaz hogy szól a tankönyv-értékesítésre irányuló szerződés.A kérdés szerint a dolgozó az iskola nevében végzi az értékesítést, ezért az iskola számlázórendszerén, vagy annak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. december 14.

Vevő neve a számlán

Kérdés: Részben önállóan gazdálkodó, részjogkörű költségvetési intézmény (városi könyvtár) vagyunk. A Városi Kincstár vezetője az intézményünk részére történő beszerzéseket csak a Városi Kincstár nevére és székhelyére kiállított számlán fogadja el. Amennyiben vevőként nem ez szerepel a kiállított számlákon, a kifizetés, illetve átutalás teljesítését megtagadja. Ezzel nemcsak intézményünk önállósága szenved csorbát, hanem a vevő és a szállítási cím megkülönböztetése is gondot okoz. Kérdésem, hogy létezik-e olyan rendelkezés, amely a fenti intézkedést igényli a kincstár részéről?
Részlet a válaszából: […] A részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv jogi személy, ezáltal az Áfa-tv. 4. § (1) bekezdés alapján alanya az Áfa-tv.-nek, ha az 5. § (1) bekezdése szerinti, áfa-adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységet végez.Az Áfa-tv. 43. § (1)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. szeptember 21.
1
2